Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-02 22:40
Hallo tweakers

Ik gebruik al jaren een netgear r7000 als acces point in. Destijds gekocht doordat de standaard telenet modem qua bereik echt tegenviel. De R7000 stond toen gekend als een toestel met een topbereik. Tot op vandaag draait het toestel nog steeds vrij stabiel, al merk ik precies toch op dat de wifi range stilletjes achteruit aan het gaan is (nog steeds zeer goed). Echt uitvallen doet hij eigenlijk quasi nooit, al gebeurde het wel al eens uitzonderlijk, maar dit kan ook aan de telenet verbinding hebben gelegen want hij nam de draad zelf zeer snel terug op.

Omdat er de laatste tijd toch meer WIFI6 toestellen zijn dacht ik dat het misschien eens tijd werd om te upgraden, maar wat ik dacht dat simpel ging zijn is het niet. Ik zie door het bos de bomen echt niet meer.
Ze zwieren naar je kop allerhande mesh systemen en als je een gewoon wifi router of access point zoekt zit je vaak vast in tp-link archer of asus maar dan lees je weer vaker dat hun bereik toch ook tegenvalt. Daarnaast zijn al deze systemen ook freaking duur...

Wij hebben een vrij compacte woning (140m2) waarbij de router nu in de woonkamer staat en dus vrij "centraal" in huis. Hij staat gewoon in een kast en doet daar bedraad zijn ding. Enkel buiten hebben we nog een extra tp-link outdoor access point om ons terras in de zomer van goed bereik te voorzien.

Wat is nu de dag van vandaag het beste betaalbare alternatief qua bereik en kwaliteit om een r7000 te vervangen, enkel voor wifi functionaliteit. Ik gebruik de routermodus niet. Ik ben niet echt een netwerk-tweaker. Of wacht ik best gewoon nog wat af tot de r7000 het helemaal begeeft en is er tegen dan misschien al een beter alternatief met wifi 6E of wifi 7 dat meteen ook een stuk betaalbaarder is? En bij betaalbaar was ik aan het kijken naar dezelfde prijscategorie als de r7000 destijds was. tussen de 130 en 170 euro heeft die altijd geschommeld denk ik. Het mag er zeker rond schommelen (zowel naar beneden als naar boven), voornaamste is dus een topbereik en stabiliteit over de gehele woning.

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:59
Jelleuuh schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:14:
Tot op vandaag draait het toestel nog steeds vrij stabiel, al merk ik precies toch op dat de wifi range stilletjes achteruit aan het gaan is (nog steeds zeer goed). Echt uitvallen doet hij eigenlijk quasi nooit, al gebeurde het wel al eens uitzonderlijk, maar dit kan ook aan de telenet verbinding hebben gelegen want hij nam de draad zelf zeer snel terug op.
Stabiliteit en bereik is voor jou belangrijk. Snelheid dus wat minder belangrijk. Is het allemaal nog snel genoeg voor jou en de rest van de familie? Gebruik je het ding eigenlijk alleen voor een verbinding naar het internet dan is die verbinding de bottleneck. Dan blijft het bereik over. Het bereik kan ook minder geworden zijn door andere factoren als meer netwerken in de buurt. Met een Mesh-netwerk kan je via meerdere accespoints (dat heb je nu ook al) het bereik in en om het huis optimaliseren. Het voordeel is dat je dan hetzelfde SSID in huis hebt en dat je automatisch hupt van het ene accespoint naar het andere.

Als alles nog naar tevredenheid werkt zou ik nog wachten met het vervangen. Pas als je echt denkt: Het is niet stabiel (vastlopers of wegvallen verbindingen) dan is dat het moment.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 20-02-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
snelheid is uiteraard ook belangrijk maar eigenlijk is er veel bedraad bij ons. wifi is voor onze laptops, smartphones en slimme apparaten rondom het huis. ik vind dat mesh systeem voor zelfde SSID zwaar overroepen, toch? Als je gewoon op elk access point dezelfde naam instelt heb je toch ook de switch van het ene naar het andere netwerk? Zo werkt het nu bij ons ook voor binnen en buiten.
nu, op zich kan ik ook een mesh systeem kopen en zowel boven als beneden een punt opstellen, maar als ik dan de reviews lees van de oh zo geweldige unify's zie ik toch veel klachten over de firmware, etc...

ik zeg niet dat mesh moet, maar is het zo een groot voordeel? en zo ja, wat zou dan een goede en betaalbare oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is echt geen enkele reden om al over te stappen op Wifi6 ja theoretische snelheid? Maar bedenk dat je netwerk toch niet sneller is dan 1Gb bekabeld dan heeft het allemaal niet zoveel nut. Als het prima werkt niets aan doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Jelleuuh schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:41:
Als je gewoon op elk access point dezelfde naam instelt heb je toch ook de switch van het ene naar het andere netwerk? Zo werkt het nu bij ons ook voor binnen en buiten.
In theorie wel :) Alleen in de praktijk willen bepaalde apparaten lang blijven hangen op een bepaald accespoint. Dan lijkt het netwerk niet snel. Een mesh-systeem kan de overgang soepeler laten verlopen.

Wat ik al aangaf: Als het goed en voldoende voor jou werkt zou ik niets aanpassen. Dat pas doen als er een reden voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 20-02-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
oké! de meesten hier zijn duidelijk voorstander van het gewoon te laten zoals het is :)

misschien dat ik dan op termijn misschien maar eerst eens mijn access point upgraden. want momenteel heeft die 8 poorten beneden, maar ik gebruik ook enkele poorten van mijn r7000 omdat ik er meer nodig had dan 8. want als ik toch ooit een upgrade doe naar een systeem dat geen ethernetpoorten heeft zal ik op die moment ook de upgrade naar een grotere switch moeten doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
RonnieKo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:10:
[...]

In theorie wel :) Alleen in de praktijk willen bepaalde apparaten lang blijven hangen op een bepaald accespoint. Dan lijkt het netwerk niet snel. Een mesh-systeem kan de overgang soepeler laten verlopen.

Wat ik al aangaf: Als het goed en voldoende voor jou werkt zou ik niets aanpassen. Dat pas doen als er een reden voor is.
@RonnieKo
Een mesh systeem is niet anders dan een wifi backhaul en heeft echt helemaal niets met sticky clients te maken.

@Jelleuuh
Die R7000 heeft echt helemaal niets meer bereik dan de router van is ISP.
Wifi is namelijk voor alle devices wettelijk gelimiteerd en beter bereik zijn broodjes aap verhalen.
Wifi bereik is afhankelijk van de demping tussen de twee apparaten dus wat zit er tussen aan muren en/of meubels.
Ook terug vallen van bereik is over het algemeen een gevoels kwestie, we stellen steeds meer eisen.

Fysieke plaatsing is het enige wat echt van belang is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40
Even misverstand over bereik de wereld uit helpen:

Bereik is in thuissituatie totaal niet relevant. Ieder WiFi-apparaat reikt ongeveer 300m over open veld. Dat komt omdat ze allemaal gebonden zijn aan zelfde maximale zendvermogen. Maar je woont niet in een open veld, en tenzij je Filip heet gaat je woning niet groot genoeg zijn dat 300m binnenhuis een probleem is. Wat is wel een probleem? Obstakels. Dus muren, vloeren, meubels en mensen, maar ook metalen leidingen en isolatielagen.

Er zijn kleine verschillen tussen WiFi-AP's met betrekking tot de dekking die ze kunnen realiseren, maar die verschillen vallen in het niet bij de invloed van plaatsing: beter een minimaal competent AP op de juiste plek dan de allerbeste op een minder handige locatie. Dat - en niet kwaliteitsverschil - is hoogstwaarschijnlijk waarom de R7000 een betere ervaring geeft dan wat dan ook je van Telenet ontving: het staat op een betere plek, waarbij een halve meter verderop in zelfde ruimte absoluut ook beter (of slechter) kan zijn.

Zou je betere dekking willen dan de R7000 nu biedt? Een nieuwer, duurder apparaat op dezelfde plek zal hooguit marginaal verbetering geven (WiFi-6 geeft je effectief iets beter signaal), maar voor een grote verbetering heb je twee AP's nodig in plaats van de ene die je nu hebt. Die AP's hoeven niet groot of duur te zijn, ook hier geldt: twee minimaal competente AP's op de juiste plekken leveren meer performance dan een enkele, ongeacht prijs. 140m^2 is groter dan normaal fatsoenlijk met een enkele AP te dekken valt - al hangt veel af van bouwmaterialen. Beton en vloerisolatie maakt al snel meerdere AP's nodig, houten ongeisoleerde vloeren en dunne muren laten signalen makkelijker door - al zou je in dat geval waarschijnlijk op termijn goedkoper uit zijn met goede isolatie en alsnog 2 AP's, maar dat is een andere discussie.

Dan kom je gelijk terecht bij de reden dat je dood gegooid wordt met 'mesh': zodra je twee of meer AP's plaatst, moet je de relevante zaken identiek instellen op beide om naadloos over te kunnen schakelen. Mensen blijken hier uitermate slecht toe in staat te zijn. Dus bieden fabrikanten sets aan met managed WiFi: je stelt in een app eenmalig netwerknaam en wachtwoord in, de rest regelt het systeem. Is het nodig? Nee. Biedt het technische meerwaarde boven handmatig alles correct instellen? Nee. Maar is het voor de gemiddelde leek een goede keuze: Jazeker, omdat je een groot aantal dingen niet meer fout kunt doen.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 20-02-2023 12:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
duidelijke uitleg!!
ik was wel vrij goed mee met de technologie maar wist niet dat er zo weinig verschil zit op de verschillende routers/acces points qua dekking.
het klopt inderdaad dat de r7000 vrij centraal staat en onze bovenverdieping is voornamelijk houten gewelf met osb platen op en rotswol tussen de verdiepingen, dus dat laat vrij "makkelijk" signaal door.

dan denk ik dat ik misschien toch eens rondkijk naar die tp-link deco x50 of x60 in de toekomst. Dat zijn nog vrij "betaalbare" apparaatjes en dan kan ik er 1tje boven 1tje beneden plaatsen misschien. tenzij die tp-link deco echt rommel zou zijn, maar ik lees daar precies toch goede verhalen over qua stabiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
TP-Link's Deco apparaten zijn niet voor niets populair: ze zijn betrouwbaar en uitermate makkelijk te installeren.

Keerzijde is dat ze zeker wat WiFi betreft volkomen dichtgetimmerd zijn. Als je iets anders wilt dat de defaults heb je pech. Daarnaast zijn hun marketingnamen volstrekt ondoorzichtig vs specificaties van de apparaten.

Neem bijvoorbeeld de Deco X50 en X60. Je zou denken dat de X60 'beter' zou zijn, maar dat geldt alleen als je draadloos op elkaar aansluit. Bedraad ben je veel beter af met de X50. Waarom? Omdat beide weliswaar '3000Mbps' zijn maar de X60 dat doet door 4 antennes met 80MHz breed te laten communiceren, terwijl de X50 2 antennes pakt die 160MHz doen. Netto zelfde throughput, maar er zijn in WiFi-6 bij benadering geen client-apparaten die meer dan 2 antennes hebben, terwijl er wel verschillende zijn die 160MHz aankunnen. Als ik tussen die twee zou moeten kiezen zou ik voor de X50 gaan, en niet alleen omwille van prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
geweldig! tweakers helpt me weer goed op weg :)
een nieuwe switch beneden, netgear r7000 weg en de deco's in de plaats :)
ik zal de komende maanden de promoties wat in het oog houden en dan zal ik misschien mijn netwerk toch maar eens een boost geven

ik ga er van uit dat mijn outdoor tp-link perfect kan blijven staan? enige nadeel is (volgens mij) dat de deco's een nieuwere beveiliging gebruiken wpa3 en mijn tp-link nog op wpa2 zit, en dat een verschillende beveiliging met dezelfde ssid ervoor zorgt dat hij niet seamless overschakelt? tenzij ik mijn tp-link met een software update wpa3 kan geven of mijn deco's toch op wpa2 zet? hier mag je zeker ook advies over geven want daar ben ik echt zelf niet zo van op de hoogte technisch gezien :)

edit: ter info. mijn outdoor access point is de EAP225-Outdoor en net gecheckt met de laatste firmware is er geen wpa3 ondersteuning. of is het gewoon belangrijk om het op aes (huidige instelling) te zetten allebei?

[ Voor 12% gewijzigd door Jelleuuh op 20-02-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Jelleuuh schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:31:
ik ga er van uit dat mijn outdoor tp-link perfect kan blijven staan? enige nadeel is (volgens mij) dat de deco's een nieuwere beveiliging gebruiken wpa3 en mijn tp-link nog op wpa2 zit, en dat een verschillende beveiliging met dezelfde ssid ervoor zorgt dat hij niet seamless overschakelt? tenzij ik mijn tp-link met een software update wpa3 kan geven of mijn deco's toch op wpa2 zet? hier mag je zeker ook advies over geven want daar ben ik echt zelf niet zo van op de hoogte technisch gezien :)
Zou die dan ook vervangen door een Deco. Puur omdat je dan maar één echt netwerk hebt. Er is een "outdoor"-versie van de deco beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hoeft helemaal geen nieuwe set te kopen je kan er ook gewoon een AP bij kopen voor boven.
De slechtere performance die je ervaart kan afhankelijk van waar je woont ook gewoon komen omdat er meer AP's in je omgeving bij zijn gekomen van buren. Ik woon zelf in de binnenstad.
Denk vooral na dat iedere stekker weer een extra verbruiker is van stroom, tegenwoordig ook best iets om op te letten want het staat allemaal 24x7 aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
ik kan er idd een access point enkel voor boven bij kopen maar als ik dan toch de deco x50 koop met wifi 6 en ik laat dan beneden nog wifi 5 met mijn netgear r7000 is dat ook niet bepaald interessant. ik kan dan beter beneden ook wifi 6 maken met een deco x50 en zo meteen mijn internet verbeteren :) alleszins weet ik nu beter waarvoor ik best kan sparen. ik ben een stuk wijzer geworden door sommige tips hierboven dus ik ga de deco's blijven volgen de komende maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Vergeet wifi 6, is volkomen nutteloos voor thuissituaties, voegt helemaal niets toe.
Enkel interessant in enterprise omgevingen waar je heel veel clients hebt per accesspoint.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
met wifi6 haal je toch hogere snelheden?
mijn laptop ondersteunt wifi6 dus daar kan ik dan toch snellere verbinding mee gaan opzetten tussen mijn intern netwerk of later 1gbps verbinding van mijn internetprovider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
Jelleuuh schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:31:
geweldig! tweakers helpt me weer goed op weg :)
een nieuwe switch beneden, netgear r7000 weg en de deco's in de plaats :)
ik zal de komende maanden de promoties wat in het oog houden en dan zal ik misschien mijn netwerk toch maar eens een boost geven

edit: ter info. mijn outdoor access point is de EAP225-Outdoor en net gecheckt met de laatste firmware is er geen wpa3 ondersteuning. of is het gewoon belangrijk om het op aes (huidige instelling) te zetten allebei?
EAP225 is ook managed, maar uit de Omada serie.

Ik zou als je daar tevreden mee bent aanraden om dan binnen ook AP's uit de Omada serie te gebruiken. Dan hoef je maar twee nieuwe apparaten te kopen, niet drie, en hou je wat al werkt.

WPA2 vs WPA3 is vooralsnog niet relevant tenzij je zgn 'state actors' vreest. Sowieso draaien in de 2.4 en 5GHz al die dingen in WPA2/WPA3. Het heeft pas zin als je geen WPA2 apparaten meer hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
Jelleuuh schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:40:
met wifi6 haal je toch hogere snelheden?
mijn laptop ondersteunt wifi6 dus daar kan ik dan toch snellere verbinding mee gaan opzetten tussen mijn intern netwerk of later 1gbps verbinding van mijn internetprovider?
Kan. Welke toepassing heb je ervoor? Anders dan speedtest.net om te kijken wat je haalt?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1