Toon posts:

Software dat Printer overrulled van windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:06
Vraag me af of er wellicht alternatieven zijn om documenten en websites te printen via windows 10.

Als ik de standaard ingebakken tool gebruikt, is de uitlijning van fotos en tekst niet zo best.

Vaak op elkaar of door elkaar geplaatst. Probeer een goede print te maken van een website.. Alleen lukt me dat niet met de standaard windows print tool..

Zijn hier misschien alternatieven voor die het beter doen?

Dus dat je PRINT klikt en dan de gegevens worden opgevangen door een andere tool, die de uitlijning beter doet.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:58

TheVMaster

Moderator WOS
Robin4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:36:
Vraag me af of er wellicht alternatieven zijn om documenten en websites te printen via windows 10.

Als ik de standaard ingebakken tool gebruikt, is de uitlijning van fotos en tekst niet zo best.

Vaak op elkaar of door elkaar geplaatst. Probeer een goede print te maken van een website.. Alleen lukt me dat niet met de standaard windows print tool..

Zijn hier misschien alternatieven voor die het beter doen?

Dus dat je PRINT klikt en dan de gegevens worden opgevangen door een andere tool, die de uitlijning beter doet.
Je kunt standaard printen naar PDF en daarnaast natuurlijk naar elke (virtuele) printer die je installeert. Ook kun je websites vaak wel opslaan als .html of .mhtml en die dan weer printen/opmaken via een ander stukje software.

Maar wat heb je zelf allemaal al gevonden als je hier naar gaat zoeken?

[Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 20-02-2023 09:28]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In principe is het het programma waaruit je print dat bepaalt hoe iets naar de printer wordt gestuurd, gevoed door het document dat je bekijkt.

Een website moet specifiek print-instructies bevatten wil de browser er iets echt moois van bakken, anders is het aan de browserbouwer hoe dit er uiteindelijk komt uit te zien. Hetzelfde geldt voor "documenten" (wat voor documenten?). Hoe de ene Word-instantie op de ene printer een document uitdraait, zo zal dat op een andere combinatie net zo gebeuren.

Dus heb je wat voorbeelden van input en output?

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:35

Marc H

- Mr. Burstmode -

Ik begrijp de vraag wel.

Printen vanuit een browser levert regelmatig een grote puinhoop op. Als ik deze pagina in chrome afdruk dan krijg ik het volgende als resultaat:

Geen Tweakers header/footer, niet eens de naam van het topic is zichtbaar. Afdrukken naar PDF levert hetzelfde resultaat.

Terwijl je eigenlijk dit verwacht:

Waarom hebben browsers geen standaard knop die de pagina gewoon print zoals die op het scherm staat? Dat zou toch gewoon standaard moeten zijn? In plaats van een extensie moeten installeren en gebruiken? Ik heb een extensie voor Chrome gebruikt (https://chrome.google.com...jkjopgnanopiamhbhnpaednfg) voor de afbeelding hierboven. Maar die heeft weer geen afdruk knop. Dus eerst de afbeelding opslaan, voordat je hem kan afdrukken.

• Marc H

Marc H

- Mr. Burstmode -

Ik heb even gekeken wat in Firefox gebeurt: precies hetzelfde.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ook, maar ik ben benieuwd wat TS voor oplossing voor ogen heeft. Wat jij ziet als je een webpagina print, is een ingebouwde feature van HTML en CSS: voorgedefinieerde printstylesheets.

Dat wat je op je print ziet, is wat de browser naar de printer stuurt. Als je daar een programma "tussen" zou zetten (zoals een PDF-printer), dan krijgt dat programma precies datzelfde te zien.

Moet er dan een soort Photoshop/Illustrator tussen, waarin de gebruiker de fonts, kleuren, afmetingen en al dan niet te printen gebieden kan aangeven?

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Robin4 Ik weet niet vanuit welke browser je print maar bij chrome als je 'print headers +footers' + 'print background graphics' aanzet ziet het er uit als jouw voorbeeld incl. topic en titel erbij.

edit: Ah, ik zie dat dit alsnog gelimiteerd wordt door de print area css setting.

[Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2023 11:35]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Marc H schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:19:
Ik begrijp de vraag wel.

Printen vanuit een browser levert regelmatig een grote puinhoop op. Als ik deze pagina in chrome afdruk dan krijg ik het volgende als resultaat:

[Afbeelding]
Geen Tweakers header/footer, niet eens de naam van het topic is zichtbaar. Afdrukken naar PDF levert hetzelfde resultaat.

Terwijl je eigenlijk dit verwacht:

[Afbeelding]

Waarom hebben browsers geen standaard knop die de pagina gewoon print zoals die op het scherm staat? Dat zou toch gewoon standaard moeten zijn? In plaats van een extensie moeten installeren en gebruiken? Ik heb een extensie voor Chrome gebruikt (https://chrome.google.com...jkjopgnanopiamhbhnpaednfg) voor de afbeelding hierboven. Maar die heeft weer geen afdruk knop. Dus eerst de afbeelding opslaan, voordat je hem kan afdrukken.
Ik vind dit wel meevallen en volgens mij is dat iig hier op Tweakers expres gedaan. Bekijk het eens van de andere kant. Als je iets wilt printen is dat meestal voor de informatie. Dan is een header-balk met linkjes niet nuttig op papier. De achtergrondkleuren van de replies zijn ook onbelangrijk, deze kosten alleen maar inkt en afhankelijk van je printer(instellingen) wordt dat juist een puinhoop door dithering. Wat ik er zelf nog aan zou veranderen is ook de quickreply verbergen voor een print, dat is ook nutteloos en heeft als risico dat er een extra pagina geprint wordt met alleen de quickreply erop.

• Marc H

Marc H

- Mr. Burstmode -

CodeCaster schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Ik ook, maar ik ben benieuwd wat TS voor oplossing voor ogen heeft. Wat jij ziet als je een webpagina print, is een ingebouwde feature van HTML en CSS: voorgedefinieerde printstylesheets.

Dat wat je op je print ziet, is wat de browser naar de printer stuurt. Als je daar een programma "tussen" zou zetten (zoals een PDF-printer), dan krijgt dat programma precies datzelfde te zien.

Moet er dan een soort Photoshop/Illustrator tussen, waarin de gebruiker de fonts, kleuren, afmetingen en al dan niet te printen gebieden kan aangeven?
Niet te moeilijk maken. Gewoon WYSIWYG, What you see is what you get. Net zoals in, om maar wat te noemen, MS Word.
DukeBox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:42:
@Robin4 Ik weet niet vanuit welke browser je print maar bij chrome als je 'print headers +footers' + 'print background graphics' aanzet ziet het er uit als jouw voorbeeld incl. topic en titel erbij.
Dat maakt, in dit geval al een hoop verschil, maar er ontbreken nog steeds elementen op die pagina. En aan de discussie waarom dat niet standaard aan staat, of niet verborgen achter een optie zit, wil ik niet eens beginnen.
DataGhost schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Ik vind dit wel meevallen en volgens mij is dat iig hier op Tweakers expres gedaan. Bekijk het eens van de andere kant. Als je iets wilt printen is dat meestal voor de informatie. Dan is een header-balk met linkjes niet nuttig op papier. De achtergrondkleuren van de replies zijn ook onbelangrijk, deze kosten alleen maar inkt en afhankelijk van je printer(instellingen) wordt dat juist een puinhoop door dithering. Wat ik er zelf nog aan zou veranderen is ook de quickreply verbergen voor een print, dat is ook nutteloos en heeft als risico dat er een extra pagina geprint wordt met alleen de quickreply erop.
Ik wil het niet toesnijden op Tweakers, het was maar een voorbeeld.

Ik heb genoeg voorbeelden gezien van een totale onleesbare puinhoop als resultaat van een printopdracht dat ik niet begrijp dat het zo moeilijk wordt gemaakt voor een gebruiker.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

CodeCaster schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Als je exact hetzelfde wilt printen. Kun je niet veel simpler gewoon een print screen maken en die printen.
Krijg wat flashbacks naar 15 jaar geleden toen er ook diverse management niveau klachten hadden, waarom we onze webpagina's/applicaties niet gewoon op a4 formaat konden ontwerpen zodat ze die als printjes aangeleverd konden krijgen |:(.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Marc H schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Niet te moeilijk maken. Gewoon WYSIWYG, What you see is what you get. Net zoals in, om maar wat te noemen, MS Word.
Vandaar mijn vraag aan TS, want die heeft het ook over "documenten" die anders dan verwacht uit de printer komen rollen. Hoe zijn die documenten dan opgemaakt, en in welk programma?

Ik denk dat dit "tussenprogramma wat de uitlijning beter doet" een XY-probleem is. Garbage in, garbage out en zo.

Want hoe kan een ander programma ineens "beter" uitlijnen dan Word? Op basis waarvan?
Ik heb genoeg voorbeelden gezien van een totale onleesbare puinhoop als resultaat van een printopdracht dat ik niet begrijp dat het zo moeilijk wordt gemaakt voor een gebruiker.
Hoe een webpagina geprint wordt, hangt af van de HTML en CSS die erachter zit. Een browser gaat niet gokken wat de ontwerper bedoelde (het is geen 1999 meer), die print wat hij geïnstrueerd krijgt.

Als een site als rommel uit de printer komt, dan is de opmaak van de site slecht gemaakt.

[Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 20-02-2023 11:03]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Marc H schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Ik wil het niet toesnijden op Tweakers, het was maar een voorbeeld.

Volgens mij (disclaimer: ik ben expliciet geen websitebouwer) is dat een artifact van responsive design. Eerst flikker je alle elementen die je wilt hebben een beetje random in de HTML, omdat geen enkele "jonge" dev ooit van browsers zonder JS/CSS heeft gehoord, en dan fix je hoe je het eruit wilt hebben zien in voornamelijk CSS. Om het responsive te maken wordt er dus een stapel CSS-regels tegenaan gesmeten die allemaal alleen maar voor een bepaald soort "screen" geldig zijn. Aangezien een print geen screen is krijg je volgens mij de opmaakloze rommel te zien. Een browser zal anders moeten gaan kiezen welk van de soorten screens het beste zou passen bij de print en daarmee is er alsnog geen garantie dat het er hetzelfde uit komt te zien als toevallig op jouw scherm. De meeste computerschermen en browserwindows zijn nog steeds landscape en prints meestal portrait dus dat is al niet zonder meer compatible. Zoals hier op Tweakers het niet logisch zou zijn om de sidebar mee te printen terwijl die misschien wel zichtbaar is op je scherm.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

CodeCaster schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:02:

Ik denk dat dit "tussenprogramma wat de uitlijning beter doet" een XY-probleem is. Garbage in, garbage out en zo.

Want hoe kan een ander programma ineens "beter" uitlijnen dan Word? Op basis waarvan?
Schiet me nu te binnen.
Word weet ik niet, maar excel kan bij bepaalde copy en paste acties terwijl er een fitler aan staan opeens een document opleveren wat opeens 10.000 blanco regels of kolommen heeft.
Voor excel zelf geen probleem, maar om die reden heb ik heb al wel zelfs eens rondgekeken naar een printer "tussenprogramma"/oplossing wat niet klakkeloos 2000 lege pagina's gaat printen indien iemand op print drukt........

[Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 20-02-2023 11:37]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

DataGhost schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:23:
Volgens mij (disclaimer: ik ben expliciet geen websitebouwer) is dat een artifact van responsive design.
Nee (gelukkig niet), het is puur de print media area css setting.
Zo kan je het uitzetten in chrome (op screen zetten):

[Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 20-02-2023 11:33]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

DataGhost schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Volgens mij (disclaimer: ik ben expliciet geen websitebouwer) is dat een artifact van responsive design. Eerst flikker je alle elementen die je wilt hebben een beetje random in de HTML, omdat geen enkele "jonge" dev ooit van browsers zonder JS/CSS heeft gehoord, en dan fix je hoe je het eruit wilt hebben zien in voornamelijk CSS. Om het responsive te maken wordt er dus een stapel CSS-regels tegenaan gesmeten die allemaal alleen maar voor een bepaald soort "screen" geldig zijn. Aangezien een print geen screen is krijg je volgens mij de opmaakloze rommel te zien. Een browser zal anders moeten gaan kiezen welk van de soorten screens het beste zou passen bij de print en daarmee is er alsnog geen garantie dat het er hetzelfde uit komt te zien als toevallig op jouw scherm. De meeste computerschermen en browserwindows zijn nog steeds landscape en prints meestal portrait dus dat is al niet zonder meer compatible. Zoals hier op Tweakers het niet logisch zou zijn om de sidebar mee te printen terwijl die misschien wel zichtbaar is op je scherm.
Dat ligt dan wel aan de browser - die zou de juiste CSS-code moeten aftrappen als je om een export-naar-PDF vraagt.

Case-in-point: Safari op de Mac doet dat wel zoals TS het verwacht. Als ik daar deze pagina exporteer naar PDF of afdruk, krijg ik een full colour en full layout afdruk die gelijk is aan wat ik op het scherm zie (maar dan de hele pagina, dus ook de delen die buiten het venster vallen zonder te scrollen).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:06
DukeBox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:42:

edit: Ah, ik zie dat dit alsnog gelimiteerd wordt door de print area css setting.
Helaas met opera.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee