Toon posts:

Vloerverwarming toevoegen aan huidige installatie

Pagina: 1
Acties:

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03 16:09
Op korte termijn gaan we de badkamer volledig renoveren (en glas vervangen+dak isoleren, maar dat is weer voor een ander topic).

Omdat we in een jaren 30 huis wonen zijn daar beperkingen in de mogelijkheden maar wel gaan we vloerverwarming in laten bouwen. Aangezien we dit nu "goed" kunnen laten doen ga ik graag met een zo compleet mogelijk plan naar de aannemer, mijn ervaring is dat ze voornamelijk doen wat ze kennen en dat je daarmee niet altijd de slimste oplossing voor je eigen situatie krijgt.

Het gaat om 7m2, daarvan 4m2 ongeveer over in beloopbaar oppervlak. De CV (een intergas HRE 36/30 uit 2022) verwarmt het huis met totaal 10 radiatoren en 1 convectorput, dit gaat snel en comfortabel. In de badkamer komt naast de vloerverwarming ook nog een designradiator voor handdoeken etc.

Temperatuur is 60 graden en de installatie is zoals deze nu is, is waterzijdig ingeregeld (mbv tips uit het grote CV tuning topic). Retourtemperatuur is in alle gevallen ca. 40 graden gemeten bij de CV.

Nu kom ik er niet helemaal uit hoe ik deze installatie het beste kan laten doen. Met een separate pomp of niet (en dan de CV pomp het werk laten doen ivm het kleine oppervlak). Of een mengsysteem? Wat is de beste 'opstelling'? Welke opdracht moet ik meegeven aan de aannemer?
Bij voorbaat dank voor de hulp en uitleg!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 20:29
Aangezien er maximaal 60 graden uit de ketel komt zal de badkamer een eigen verwarmingssetje moeten krijgen: 60 graden door de vloer is te hoog! Veels te hoog!

Ik zou een kleine vloerverwarmingsset met een kleine energiezuinige circulatiepomp plaatsen en dan de temperatuur instellen op 35 graden. Al dan niet geschakeld op een eigen thermostaat.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@aesch Als ik me niet heel erg vergis kan je achter een badkamerradiator (die eigenlijk niet zo veel doet) een vloerverwarming zetten via een zgn. RTL-ventiel. -zie bijvoorbeeld hier

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:31
Inderdaad een RTL ventiel, maar wel met juiste slang.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Indien heel goed geïsoleerd > overweeg cop1 vvw of infra rood (staat 2u p dag in de winter aan).
Zo niet, dan vvw in het cv circuit.

Ondanks een recente cv ketel zou ik met ltv werken.

[Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2023 07:29]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• aesch
@ds23man ja dat is precies het probleem dat ik 'goed' zou willen fiksen.

@dunklefaser Zo'n RTL-ventiel lijkt ideaal hiervoor inderdaad, dank voor die suggestie!

@ds23man Wat bedoel je met ' de juiste ' slang? is dat die aluminium slang ivm potentiele hitte?

@Sport_Life Helaas niet goed geisoleerd. projecten genoeg maar electrisch of infrarood is te weinig (of verbruik te hoog).

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:31
Een meerlagenslang met alu, kan wat meer hitte hebben.

• aesch
Iemand wellicht nog een idee wat de inbouw hoogte van een dergelijk systeem ongeveer wordt?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:18
Toevallig heb ik hetzelfde probleem met een nieuw te plaatsen keuken. Installateur die ik benaderde had 1 boodschap voor zo'n kleine oppervlakte. Niet doen, geeft warme voeten maar door het kleine oppervlak nauwelijks warmte. (Als het niet zo is hoor ik het graag). Ideetje: Ik denk dat je beter en goedkoper uit bent met een Cop1 elektrische verwarming. Binnen no time warme badkamer en je stookt niet de hele dag voor een verblijf van een 1/2 uur je badkamer duur mee. Ik doe al 3 jaar niet anders met L/L verwarming beneden.

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 08-03-2023 19:12]

• aesch
MotorBeast schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:11:
Toevallig heb ik hetzelfde probleem met een nieuw te plaatsen keuken. Installateur die ik benaderde had 1 boodschap voor zo'n kleine oppervlakte. Niet doen, geeft warme voeten maar door het kleine oppervlak nauwelijks warmte. (Als het niet zo is hoor ik het graag). Ideetje: Ik denk dat je beter en goedkoper uit bent met een Cop1 elektrische verwarming. Binnen no time warme badkamer en je stookt niet de hele dag voor een verblijf van een 1/2 uur je badkamer duur mee. Ik doe al 3 jaar niet anders met L/L verwarming beneden.
Ja daar twijfel ik ook over. Kost 400kwh/jaar aan stroom ongeveer. Er komt overigens sowieso een 1700w radiator voor de ruimtetemperatuur. Ik heb alleen een schurfthekel aan koude badkamervloeren :+

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:18
aesch schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Ja daar twijfel ik ook over. Kost 400kwh/jaar aan stroom ongeveer. Er komt overigens sowieso een 1700w radiator voor de ruimtetemperatuur. Ik heb alleen een schurfthekel aan koude badkamervloeren :+
400 lijkt me erg veel.. Geen elektrische vloerverwarming nemen. Dan stook je je arm. Er zijn echt wel mooie design apparaten voor aan de muur/plafond. Ik heb een vrij grote badkamer (wel goede isolatie) en heb deze winter hem nog niet eens gebruikt, maar als ik mijn 2000 watt kachel zou aanzetten is binnen 5 minuten de badkamer warm.

NB: er bestaat zoiets als badmat op de vloer. Iedere week hier een schone op de vloer. Lekker warm. 8)

[Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 08-03-2023 20:58]

• aesch
MotorBeast schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:56:
[...]

400 lijkt me erg veel.. Geen elektrische vloerverwarming nemen. Dan stook je je arm. Er zijn echt wel mooie design apparaten voor aan de muur/plafond. Ik heb een vrij grote badkamer (wel goede isolatie) en heb deze winter hem nog niet eens gebruikt, maar als ik mijn 2000 watt kachel zou aanzetten is binnen 5 minuten de badkamer warm.

NB: er bestaat zoiets als badmat op de vloer. Iedere week hier een schone op de vloer. Lekker warm. 8)
Ja er liggen er al 3 ;)

Met nieuwe isolatie van muur, triple glas en weer een gelijkwaardige radiator aan wat er was komt 't qua ruimte temperatuur vast goed, die koude tegels alleen :X
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee