Vraag

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:10
Ik wil graag een led strip in een hangende kast monteren. Echter het eerste stroom punt ligt daar een meter onder. Het is een holle wand dus ik dacht dat daar wel een kabel doorheen zou kunnen. Wat vinden jullie van de volgende ideeën? Verstandig? Mag het zo?

Scenario 1: 230v 2x0.75mm2 1 meter door de holle wand met eurostekker in stopcontact. Mag dit, of moet je hiervoor Xmvk gebruiken? En zo ja, dit kan niet met eurostekker worden aangesloten want massieve aders. Kan dit op een andere manier worden gedaan zonder te hakken en breken?

Scenario 2: 24V 2x0.5mm2 vanuit controller 1 meter door holle wand naar led strip. Vanwege lage spanning sowieso veilig?

Ik heb een voorkeur voor scenario 1 omdat ik dan mooi de voeding en controller kwijt kan in de hangende kast maar het moet wel veilig zijn. Ik hoor graag wat meningen los van mijn eigen ideeën :)
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:29
Tegenwoordig (al jaren) mag je zó met Wieland snoeren de hollewand in, maar dit is net iets anders, is een kabelkoker (P25) niks?

[Voor 10% gewijzigd door natural colour op 19-02-2023 17:51]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:19
Kan je niet vanuit de achterkant van de WCD doos doorlussen naar een nieuwe WCD inbouwdoos? Of moet je nog verslepen in de wand?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36
Van wie zou het niet mogen?

Sowieso niet heel ongewoon om stroom+utp+hdmi+audio door een holle wand te doen naar een aan de wand gehangen tv.

Zijn ook setjes voor om de kabels door holle wanden te trekken met een magneet: https://www.fruugo.nl/mag...QnA6MWB38OTIaAvQdEALw_wcB

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Dapdodo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:51:
Kan je niet vanuit de achterkant van de WCD doos doorlussen naar een nieuwe WCD inbouwdoos? Of moet je nog verslepen in de wand?
Dat lijkt mij inderdaad de mooiste oplossing.

Boor achter de kast een gat 76mm en plaats daar een nieuwe hollewanddoos. Van deze hollewanddoos kun je naar de bestaande contactdoos met XMVK/YMVK of draad in buis. Gewoon direct op de contactdoos aftakken uiteraard, niet met een stekker.

Op de nieuwe hollewanddoos een deksel voor een wandlichtpunt plaatsen. Vanuit de hollewanddoos met een stukje snoer naar de LED-driver.

Dit is hoe zo'n beetje iedere wandlamp / badkamerkast met verlichting / etc. is aangesloten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kevinns
@Dapdodo @Xander Een erg goed idee met die contactdoos. Alleen ik heb net voor de zekerheid gecheckt en het stopcontact zit net in het beton en de locatie van de lamp op een gipsplaat. Er zit een overgang in de muur van originele muur naar uitbouw. Dus zo makkelijk is het helaas niet… (ja het is een vreemde situatie en wat onhandig aangelegd… door de vorige bewoners zo gedaan helaas)

@natural colour Kabelgoot is overwogen maar te lelijk bevonden :P

@Rmg Als ik mij niet vergis staan zulke dingen in een NEN code. Als er brand ontstaat heb je het risico dat de verzekering niet uitbetaalt als elektra niet correct is aangelegd.

Ik neig nog naar de 24v kabel door de muur. Als die dik genoeg is zou er niet al teveel spanningsval moeten zijn, en je kan er veilig per ongeluk doorheen boren.

[Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 19-02-2023 21:26]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36
Kevinns schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:24:

@Rmg Als ik mij niet vergis staan zulke dingen in een NEN code. Als er brand ontstaat heb je het risico dat de verzekering niet uitbetaalt als elektra niet correct is aangelegd.
Nen(1010) gaat over elektrische installaties, even kort door de bocht heeft een apparaatsnoer niets met nen te maken, dat gaat "tot je stopcontact" zegmaar.

• Kevinns
Rmg schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Nen(1010) gaat over elektrische installaties, even kort door de bocht heeft een apparaatsnoer niets met nen te maken, dat gaat "tot je stopcontact" zegmaar.
Bedoel je daarmee ook dat ik veilig mijn apparaatsnoer door de muur kan trekken?

Ik snap dat NEN 1010 over elektrische installaties gaat, maar wanneer valt iets onder die norm? Als je een stekker neemt en daar VD draad in plugt (fout), dan een stukje verderop weer een inbouwdoos in gaat naar nog een WCD (heel erg fout) dan is het voorbij je stopcontact maar je overtreedt toch de regels. Dat is waarom ik hierover twijfel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee