Vraag

• Bertjanklaas
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik heb twee offertes ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen. I.v.m. de drukte bij de bedrijven hanteren veel bedrijven in de regio een wachtlijst die kunnen oplopen tot in april zelfs voor het opstellen van de offerte. Daarom pas twee offertes ontvangen. Een systeem met Solaredge en 1x met enphase.

M.n. bij het solaredge systeem vraag ik mij af of deze geschikt is. In het betreffende forum staat de volgende waarschuwing:
"String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen (4 hier, 5 daar, 3 om de hoek) verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties: Don't go there, ook al zeg de verkoper dat "dit makkelijk kan". Optimizer blocking zal je toekomst zijn"

Daarnaast heb ik een offerte met een Enphase systeem ontvangen. Ik hoor graag jullie mening over de offertes.
Foto's

Schaduw
Schaduw enkel rookgasafvoer CV.
Jaarverbruik
Nog onbekend gezien we pas recent in het huis wonen (eerder was het ca. 2000 kWh).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase aansluiting.
Budget en doel
Budget ca. 10k euro.
Doel is zoveel mogelijk rendabele panelen aanbrengen binnen budget.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig door leverancier.
Bijhouden van data
Niet nodig.
Reeds verkregen offertes
1 Offerte met Solar edge:
  • 14 panelen canadian solar 395wp
  • 14 solar edge optimizers S500
  • 1 solar edge omvormer se3000H
Totaal prijs ca. 9450 euro. Prijs per wp is 1,70 euro/wp.

Daarnaast een andere offerte ontvangen met een Enphase systeem:
  • 20x Zonnepanelen van Belinus 400 Wp
  • 1x Enphase IQ7+ micro omvormers 3 fase met standaard Envoy meter.
  • 20x Enphase IQ7+ micro-omvormer.
Totaal prijs ca. 13.600 euro. Prijs per wp is 1,70 euro/wp.
Regio
Zaltbommel (gelderland)
...

Alle reacties

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-03 21:06
Geen idee waarom men micro-omvormers wil voorstellen: kost meer, meer kans op problemen en in jouw configuratie geen voordelen. Eén omvormer met 2 strings zal prima voldoen.

Ik weet ook niet of het interessant is om panelen op het noord-oosten te leggen. Je zou de verwachte opbrengst van de 10 panelen op het zuidoosten en van de 10 panelen op het noordoosten moeten vergelijken met de kostprijs van elke optie (dwz optie 10 panelen op zuidoosten tov 10+10).

1.70€/wp is duur. Het moet mogelijk zijn onder de 1.5€/Wp te komen, maar de installateurs maken momenteel grote winsten... Bij mij worden momenteel 14 panelen van 395Wp gelegd voor 1.05€/Wp. Lokale, kleine installateur en goed onderhandeld...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:18
Veel te kort door de bocht om hier blind een string systeem te leggen. Er moet natuurlijk wel genoeg panelen in de zon over blijven om de minimum string spanning te behouden.

De simulatie van het solaredge systeem laat zien dat dat een significante factor is (daar zit wat optimizer clipping in) en dan lijkt de naastliggende woning geheel onterecht niet ingetekend te zijn… de simulatie is dus niet voldoende bruikbaar voor een goed oordeel.

Enphase werkt in de basis altijd, maar ik zou aandacht geven aan de groei van 5 op de noordelijke helft van het oostelijke dak… hoeveel gaat dat nog opleveren.

Wel belangrijke vraagstukken, want deze prijzen zijn echt wel aan de hoge kant.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Bertjanklaas
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het is dan toch nuttig / noodzakelijk om nog wat meer offertes op te vragen. Wellicht iemand nog tips uit de regio?

Verder lijkt het SE systeem dan niet echt optimaal.
Zou dit wel kunnen werken als er ook zones van vijf panelen gemaakt worden? I.p.v. groepjes van drie en twee losse panelen.

Het Enphase systeem is duur maar zou goed werken. Waarbij we misschien de vijf panelen aan noordoost zijde weghalen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee