Toon posts:

overkapping lek te weinig afschot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robin van O
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-03 15:48
goeiedag , ik heb een overkapping gebouwd in de tuin . Maar nu blijkt dat ik te weinig afschot heb .Dus het water blijft in het midden van het dak staan . ik heb hier zelf dakbedekking op gebrand . (ik ben ook geen dakdekker}. Het water lekt behoorlijk in het midden . Nu zit ik te denken om 1 paal die bij de afvoer zit uit te graven [ met beton eronder ] , zodat het water ieder geval deze kant op loopt ...
...

Is dit een idee of moet ik maar gewoon weer overnieuw beginnen ?
...

...

Alle reacties

• Robin van O
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-03 15:48

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:46
Robin van O schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:17:
goeiedag , ik heb een overkapping gebouwd in de tuin . Maar nu blijkt dat ik te weinig afschot heb .Dus het water blijft in het midden van het dak staan . ik heb hier zelf dakbedekking op gebrand . (ik ben ook geen dakdekker}. Het water lekt behoorlijk in het midden . Nu zit ik te denken om 1 paal die bij de afvoer zit uit te graven [ met beton eronder ] , zodat het water ieder geval deze kant op loopt ...
...

...

...
Dat water blijft staan in het midden is geen enkel probleem, dat het lekt is het probleem.

Dus zelf opnieuw de dakbedekking doen of een echte dakdekker vragen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
De balken lijken ook door te hangen, of is dat optisch bedrog?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23
Stoer om zoiets even zelf te doen, de tweede keer weet je alles wat er fout gaat en kan je het een stuk beter doen.

Dat het lekt zal komen doordat de boel niet goed vast is gebrand, bv. de naden. Dat er wat water blijft staan omdat het afschot net niet helemaal lekker zit zou puur op zichzelf namelijk geen probleem moeten zijn.

Je grootste probleem lijkt me de dak-constructie: aan de tweede foto te zien heb je balken tot de helft ingezaagd, om daar andere balken op te laten rusten. En die balken leken me in de eerste plaats al niet aan de dikke kant. Dus: ik denk dat wat hierboven ook al wordt gesuggereerd klopt, je balken hangen (te veel) door.

Dat zal wel niet heel gemakkelijk te fixen zijn zonder de boel opnieuw op te bouwen. Wellicht maak je een kans door een flinke set stempels te huren om de balken te ondersteunen, zodat je de balk die op foto 2 van links naar rechts loopt kunt vervangen door een dikkere. Dan niet inzagen, maar met raveeldragers die andere balken er weer aan vast maken. De nieuwe balk moet dan dus juist wel tot aan het dak lopen. Pas wel op jezelf...dat je niet het dak of een balk op je hoofd hebt liggen straks.

Ter hoogte van je tweede (rechter) staander op foto 2, als de schijn niet bedriegt ondersteunt de daarop rustende balk die op de foto 'naar voren' komt het dak helemaal niet, er zit ruimte tussen de balk en het dak (omdat daar niet is ingezaagd). Daar zit dan dus een dubbele afstand tussen de balken - dat zal ook zeker niet helpen.

Plaatje wat ik bedoel:

[Voor 68% gewijzigd door Wilke op 19-02-2023 14:39]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De naden zitten niet goed dicht, desondanks dapper dat je het hebt geprobeerd.

Het dak hangt inderdaad wat door, stutten in het midden dan moet het afschot ook beter worden. En dan door een vakman een nieuw laagje op laten branden, scheelt weer sloopwerk.

Tweakers Discord

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:14
Je hebt vooral te veel doorbuiging (lijkt het), dat wordt erger want het water wat erop blijft staan (door het ontbreken van afschot) zal de kruip van het hout verergeren. nog meer doorbuiging en dus nog meer water etc etc etc te hebt teveel doorbuiging doordat het een te grote overspanning is voor de gebruikte balkmaat. water op het dak is voor dakleer geen probleem, maar voor de constructie kan het zeker wel schade veroorzaken vandaar dat afschot eigenlijk ook gewoon wordt voorgeschreven door de constructeur.
1 kant verhogen is een prima methode, om afschot te herstellen. (met een krik maak je je leven een stuk makkelijker als je dat als oplossing wil) ) maar ik zou ook even kijken naar de doorbuiging die lijkt op foto te groot te zijn.

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 19-02-2023 14:58]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Met de digitale balkenschuif kan je kijken welke balkmaat je wel moet gebruiken, deze zien er erg iel uit. Vuistregel is 1/20e van de overspanning. Dat lijkt hier niet gehaald te worden.

Lekkage is een ander probleem, dat is hier niet goed gemaakte dakbedekking.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:45

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Robin van O schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:17:
...

...

...
Hoe heb je de bitumen aangebracht?
Als het goed is heb je eerst een stugge onderlaag die je aan de randen volledig vastbrand aan de ondergrond en middenin gedeeltelijk. Als je dat goed doet is het dak al waterdicht. Daarna pak je een soepele bovenlaag met leislag, die laat je een halve breedte overlappen op de onderrol en die brand je volledig vast. Aan de randen zie je dan net een beetje vloeibare bitumen onder de rol uitkomen.
Als het goed is heb je dan een dubbele waterdichte laag en dan is het zelfs prima als er water op het dak blijft staan.

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:09
Meeste is wel al gezegd maar water zou er in principe op moeten kunnen staan (ook al is het teveel door verkeerd afschot) dus de dakbedekking zelf lekt. Constructie is een ander verhaal en neem ik nu niet mee.

Wat je zou kunnen doen:

Waar ik zelf goede ervaring mee heb, dakdekkers zijn er niet zo'n fan van begrijp ik (zonder echt goede argumenten) altijd maar is EPDM. Lekker makkelijk te leggen en te verlijmen. Kan ook op Bitumen. Er wordt wel eens gezegd dat het in elkaar smelt door de zon maar hier ligt het al jaren op een schuurtje en een garage dak. Officieel heeft het ook een langere levensduur dan bitumen.

Voor mij was de keuze snel gemaakt, een dakdekker rekende bij de buren 2500 euro voor een garage dak en we hadden 10 jaar geleden ook professioneel bitumen laten leggen door een dakdekker en daar zat nu ook al craquelé in (haarscheurtjes) door de zon.

Het EPDM deel kostte 300 euro materieel (op internet heb je veel discounters, let op de dikte, ik heb iets dikker genomen), lijm (spuitbus of lijm) en afdichtkit (kan je ook bij de Action halen) en een scherp stanleymes. Stel het gaat lek binnen 10 jaar, haal ik gewoon een nieuw epdm deel. Bij monteren wel op temperatuur laten komen door het op de locatie zelf even te laten wennen aan de temperatuur.

In dit geval zijn de m2's veel minder met een patch stuk maar die oplossing kan bijna niet fout gaan en kost bijna niets.

Je zou ook kunnen patchen met bitumen of met andere smeertroep, als je goed de lekkage opspoort.

[Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 19-02-2023 15:29]

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35
EPDM is veel vriendelijker voor de doe-het-zelver. Gewoon een lap uit 1 geheel halen.
Ik heb het ook zelf gedaan vorig jaar. Het dak ziet er van boven niet uit, vol met plooien enzo :P Maar wel al een jaar waterdicht ook al heb ik de nodige fouten gemaakt, zoals EPDM vlak langs de opstaande rand afknippen en daar de daktrim op. Ik heb overigens ook geen afschot, maar wel in beide hoeken een regenpijp gemaakt.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:13
Wat anders, heb je de Douglas staanders in de grond staan? Zo ja, die zijn echt binnen 5 jaar doorgerot... Die moet je echt op poeren zetten.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:54
Ik sluit me aan bij wat hier al gezegd is. Ik zou naast het aanpakken van de lekkage zeker kijken of je de constructie kan verstevigen, want dit is wel vrij schraal uitgevoerd lijkt het zo. Nu hebben we niet zo veel sneeuw in Nederland, maar ik zou hier ook niet graag een pak sneeuw op zien liggen bijvoorbeeld..

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 07:37
*knip*
Het topic hiervoor omhoog halen, heeft evengoed geen zin. Gewoon laten rusten.

[Voor 73% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2023 15:38]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee