Toon posts:

mijn backup automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27
Mijn vraag (of discussie)
...
hoe kan ik mijn huidige backup strategie automatiseren? verbeteren? aanpassen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
windows 10 (Linux is geen optie wegens gebruikte software), winrar 6, multiepar, on-site opslag op ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
mijn huidige manier van backup:

1.) backup maken van 3 losse mappen in 3 losse rar-bestanden met winrar 6 en met wachtwoord beveiliging
2.) van deze 3 rar-bestanden worden 130% par-bestanden gemaakt met Multipar. waarom 130% ? voor het geval dat par-bestanden corrupt worden
3.) rar- en par-bestanden worden op dezelfde computer op andere ssd opgeslagen. in totaal ongeveer
8-9GB groot
4.) hierna maak ik van alle bestanden (rar en par) md512 hash tegen evt bit-rot.

dit allemaal doe ik handmatig. ik houd dit al ongeveer 4 jaar vol, elke dag. maar dit wil ik graag dus anders doen, alles automatiseren en daarna ze uploaden naar mijn thuiscomputer (windows 10) voor off-site opslag.

punt 3 vind ik zelf meest kwetsbare punt in het geval van brand of ransomware. en daarom wil ik ze graag uploaden naar mijn thuiscomputer.

mijn vraag: hoe kan ik dit allemaal automatiseren, bijv op elke werkdag (ma - vr) om 20.00 uur te statren met het hele proces?

2e vraag: wat voor mogelijkheden zijn er voor thuiscomputer als server te dienen zodat bestanden automatisch geüpload kunnen worden?

graag bij windows 10 blijven qua oplossingen. Linux is voor mij geen optie.

Alle reacties

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42
De meeste backup strategieën doen geen dagelijkse full.
Maak 1x in de week een Full backup, de rest van de dagen doe je alleen de de gewijzigde bestanden.

Ik denk dat dit je al heel veel tijd kan schelen.

Kijk ook eens naar gratis programma's zoals Veeam agent, die kunnen je veel werk & tijd uit handen nemen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je kunt backups naar een nas wegschrijven, maar dat is een aanschaf, kost altijd stroom, en is nog steeds on-site. Je kunt ook wegschrijven naar de cloud. Zelf laat ik mijn nas dat doen, deze encrypt ze dan ook, ik maak gebruik van backblaze. Er zijn meer vergelijkbare diensten.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Lees ook eens het topic "Backups over SMB verstandig?"

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-03 15:57

TommieW

Numa numa.

Om te beginnen, kan je verzinnen waar je allemaal tegen beschermd wil zijn. Bijvoorbeeld:
  • Bitrot;
  • Blikseminslag;
  • Cryptolocker;
  • Hardwaredefect;
  • Fysieke diefstal; etc.
Afhankelijk van je budget zijn er verschillende oplossingen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen om een Synology NAS offsite neer te zetten en Synology Active Backup te gebruiken. Een zelfbouw oplossing met een Raspberry Pi ofzo zou natuurlijk ook kunnen. Alternatief zou je een online dienst als backblaze kunnen gebruiken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nu een handmatige set van acties en commands hebt kun je die toch ook gewoon scripten (batch of Powershell) en dan met Windows scheduler aftrappen? Probleem opgelost.

Je moet wellicht alleen leren scripten;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27
The Eagle schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:42:
Als je nu een handmatige set van acties en commands hebt kun je die toch ook gewoon scripten (batch of Powershell) en dan met Windows scheduler aftrappen? Probleem opgelost.

Je moet wellicht alleen leren scripten;)
als jij voor mij een script kan maken. :) :)
want ik kan dat niet.

en meteen ook reactie op andere reageerders....NAS of raspberry wil ik niet.
cloud is uitgesloten vanwege opslag van zeer persoonlijke gegevens, ondanks dat mijn rar-wachtwoorde 35 karakter lang is.

veaam is een mogelijkheid indien ze ook server-side optie hebben om op mijn thuis-pc te draaien en daarop van buiten af kan uploaden.

ok, nog meer ideeën?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar zo werkt het hier niet, we verwachten eigen inzet.
Scripten kun je leren, en voor iedere andere oplossing zul je ook aan de bak moeten. Dus als je dat niet wilt: prima, maar verwacht dan ook niet dat we jouw probleem voor je op gaan lossen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 05:45

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Vraag ChatGPT om het script voor je te schrijven. Moet je hem wel de exacte context vertellen, maar verwachting is dat hij er wat bruikbaars uitspuugt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee