Toon posts:

Gaming desktop upgraden.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MarlonQ
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-03 09:04
Mijn vraag

Beste mede tweakers, ik wil graag mijn pc upgraden alleen ben ik er nog niet zeker van of dit nodig is en als ik ga upgraden wat ik dan zal upgraden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hier onder via speccy de specs van mijn huidige set up.
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 76 °C
14nm Technology
RAM
48,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz (15-15-15-36)
Motherboard
Micro-Star International Co. Ltd. B450 GAMING PRO CARBON AC (MS-7B85) (AM4) 23 °C
Graphics
BenQ GL2450 (1920x1080@60Hz)
24GM79G (1920x1080@144Hz)
XenSource Citrix Indirect Display Adapter (Undefined)
4095MB NVIDIA GeForce RTX 2070 (Gigabyte) 30 °C
SLI Disabled
Storage
335GB Q-360 (SATA (SSD)) 33 °C
931GB Seagate ST1000DM003-1ER162 (SATA ) 20 °C
931GB Samsung SSD 860 EVO 1TB (SATA (SSD)) 22 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zou graag over willen stappen naar volledig AMD dit vanwege freesync.

Zelf ben ik nu op zoek naar het upgraden van mijn monitor(en)
Waarbij ik waarschijnlijk de LG wilt behouden als 2e scherm en op zoek ben naar een 1440P 27 inch gaming scherm. (het liefst een IPS scherm)
De fractal design kast zou ik ook graag willen verwisselen voor eentje die stiller is en ook de mogelijkheid heeft om aan de linkerkant neer te zetten.

Graag jullie hulp hier bij daar ik door alle youtube filmpjes het bos niet meer ziet.

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40

Thomg

Aww yiss

Je geheugen draait op 2133MHz, dat lijkt me ongewenst. Even XMP aanzetten lijkt me?
Wel vreemd dat je 48GB hebt, 2x 8GB + 2x 16GB?

Je snapt ook dat Nvidia ook met freesync overweg kan? Naar AMD overstappen om die reden is niet helemaal correct.

Scherm iets als dit.
uitvoering: Dell S2721DGFA Zwart
Zie https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s2721dgf

Stiller? Ik denk dat je het beter bij de root aan kunt pakken, de kast is niet de reden waarom je PC luid is. Je fanprofielen zijn waarschijnlijk veel te agressief ingesteld (kijkende naar je geheugen dat ook op 2133MHz draait heb je dit nooit aangepast)

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03 08:25
MarlonQ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:55:

CPU
AMD Ryzen 5 76 °C
14nm Technology
RAM
48,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz (15-15-15-36)
Motherboard
Micro-Star International Co. Ltd. B450 GAMING PRO CARBON AC (MS-7B85) (AM4) 23 °C
Je CPU is een eerste gen Ryzen, je moederbord ondersteunt Zen 3, een ryzen 5 5600 (x) zou een mooie upgrade kunnen zijn. Het valt ook op dat ie aardig warm is. Als je de stock koeler gebruikt kan het zich lonen om een redelijke after market koeler te installeren.

Je geheugen draait op 2133mhz. XMP aanzetten is gratis performance. Wat voor RAM heb je precies?

Je noemt verder nog dat je je kast wilt vervangen vanwege de geluidsproductie, welke heb je nu op dit moment? En wat produceert het meeste geluid? De stock fan van AMD kan soms een 'jengelend geluid geven'.

• MarlonQ
Beste Thom,

Dat kan inderdaad kloppen.
Ik heb destijds door een bekende laten doen omdat ik er zelf echt geen verstand van hebt.
Qua geheugen wil ik wel kijken voor je hoe het zit met het aantal. Volgens mij klopt het wel dat het 2x 8 gb en 2x 16 gb is.
Wat is een XMP?

Qua scherm zat ik te kijken naar dit scherm.
27GN800
27” UltraGear™ QHD IPS 1ms (GtG) gamingmonitor, NVIDIA® G-SYNC® compatibel

• MarlonQ
Baardhaas schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Je CPU is een eerste gen Ryzen, je moederbord ondersteunt Zen 3, een ryzen 5 5600 (x) zou een mooie upgrade kunnen zijn. Het valt ook op dat ie aardig warm is. Als je de stock koeler gebruikt kan het zich lonen om een redelijke after market koeler te installeren.

Je geheugen draait op 2133mhz. XMP aanzetten is gratis performance. Wat voor RAM heb je precies?

Je noemt verder nog dat je je kast wilt vervangen vanwege de geluidsproductie, welke heb je nu op dit moment? En wat produceert het meeste geluid? De stock fan van AMD kan soms een 'jengelend geluid geven'.
Ik heb de volgende kast.

Fractal Design Meshify C
Waarbij (denk ik de fans het meeste geluid maken (dit is natuurlijk ook wel een kast die aardig open is).

De koeler.
Noctua NH-D15, Premium Processorkoeler met 2x NF-A15 PWM 140mm Ventilatoren (Bruin)
of eentje kleiner.

De ram zijn 2 verschillende merken dacht ik. Ik heb er later extra ram bij gedaan.
G-skil ripjaws.
Die andere kan ik niet zien zonder het eruit te halen.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03 08:25
MarlonQ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Ik heb de volgende kast.

Fractal Design Meshify C
Waarbij (denk ik de fans het meeste geluid maken (dit is natuurlijk ook wel een kast die aardig open is).

De koeler.
Noctua NH-D15, Premium Processorkoeler met 2x NF-A15 PWM 140mm Ventilatoren (Bruin)
of eentje kleiner.

De ram zijn 2 verschillende merken dacht ik. Ik heb er later extra ram bij gedaan.
G-skil ripjaws.
Die andere kan ik niet zien zonder het eruit te halen.
Prima kast, gewoon houden. Je kan je fan profiel aanpassen in je BIOS, wat Thomg ook al aangeeft. Als er een slechte fan in zit, dus eentje die aanloopt of ratelt, kan je die uiteraard uitwisselen.

Fantastische koeler, ook houden. Maar je CPU wordt onwaarschijnlijk warm. Wellicht is ie niet goed gemonteerd. Bestel nieuwe koelpasta, vervang de oude en bevestig hem opnieuw. Als je de CPU gaat upgraden zoals ik heb voorgesteld, dan hoeft het natuurlijk niet.
Hoe zijn de fans gemonteerd, blazen ze wel allemaal dezelfde kant op, of staan ze soms tegen elkaar in?

Het merk is niet zo boeiend, snelheid en timings is waar het om gaat. Als je iets van een model/type nummer kunt vinden kan ik je beter adviseren.

Weet je, volgens mij is het eerste wat je moet doen eens in je BIOS gaan kijken. Blader eens rustig door de verschillende menu's heen. Google de begrippen die je niet snapt en ga dan eens kijken of je XMP aan kunt zetten en je fan-profielen kunt aanpassen.

[Voor 3% gewijzigd door Baardhaas op 19-02-2023 13:02]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kijk wel eerst even wat voor geheugen je hebt met iets als CPU-Z, straks probeer je een XMP profiel in te laden voor 2 sticks waar de andere 2 dit niet aan kunnen.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat XMP (D.O.C.P is de AMD term?) aanzetten met 2x16 + 2x8GB een verstandige keuze is.

• MarlonQ
Wat ik eruit begrijp is dat het mogelijk beter is om 1 van de tweetal ram modules te verwisselen naar hetzelfde type. Ik neig naar het vervangen van de cpu. Vanwege het nieuwe scherm plus nieuwe kaart.
Wel ben ik meer geneigd de AMD kant te kiezen. Ondanks altijd team groen te zijn geweest.

Dan daarna kijken naar de fans in de bios. Dit in verband met de ram modules.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-03 17:19
MarlonQ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:55:
CPU
AMD Ryzen 5 76 °C
14nm Technology
14nm impliceert een originele Ryzen 1000-serie processor. Klopt dat? Welke is het precies?

Je moederbord is een stuk nieuwer, met een B450-chipset. Heb je deze al een keer eerder geupgrade?

Na een BIOS-update (zie MSI website) kan je daar Ryzen 5000-processors op draaien. Een 6-core uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed is bijvoorbeeld €140 geeft +40% single- en multi-thread performance, en een 8-core uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed zelfs +70% multi-core performance.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
MarlonQ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:21:
Wat ik eruit begrijp is dat het mogelijk beter is om 1 van de tweetal ram modules te verwisselen naar hetzelfde type
4 modules van hetzelfde merk en type is zeker nog geen garantie voor een stabiele werking van het systeem. Haal eerst de 2x8GB eruit en doe doe 2x16GB in slot A2 en B2. 32GB is zat voor een gamesysteem.

Wat is het merk en type van de geheugenmodules?

• MarlonQ
@Balance @Uszka

Ik zal op beide vragen antwoorden.
Ik heb een x jaar terug mijn pc van destijds vernieuwd.
1 x AMD Ryzen 5 2600 WRAITH 3900 AM4 BOX(2018)

gskill f4 3200 16d-16gvkb memory

ballistix sport lt 4 gb/8 gb geheugen. (2019.

Fans corsair ll series wit ll 120 mm 3 stuks.

Dan zal ik is kijken of ik deze kan updaten en kijken naar een leuke upgrade van de processor. Ik dacht dat er binnenkort nieuwe amd processoren aankwamen daar wilde ik een beetje op wachten of op een leuke aanbieden van de ryzen 7. (dit weet ik nog niet zeker welke keuze ik ga maken).

De tip van de geheugenmodule zal ik binnenkort eens proberen.

• Uszka
MarlonQ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:18:

gskill f4 3200 16d-16gvkb memory

ballistix sport lt 4 gb/8 gb geheugen. (2019.
Dat gaat absoluut niet samen. Daarnaast gaat bovenstaande nooit 48GB maken. G.Skill is een kit van 2x8GB, van de Crucial weet ik het niet aangezien er 4GB/8GB staat. Zoek ff uit wat de Crucial Ballistix werkelijk is. Dat kan je uitlezen met CPU-Z.

• MarlonQ
@Uszka
SPD
Slot#1 ddr4 ddr4-3200 (1600MHz) Crucial Technology Micron technology. module size 16 GB
Slot#2 ddr4 ddr4-3200 (1600MHz) Crucial Technology Micron technology. module size 16 GB

Slot#3 ddr4 ddr403200 (1600MHz) G.skill Sk Hynix module size 8 GB
Slot#4 ddr4 ddr403200 (1600MHz) G.skill Sk Hynix module size 8 GB

Memory
Type DDR4
Size 48 gbytes
channell # 2 x 64 bit.
uncore frequency 1066. 0 a 4. MHZ

• Uszka
Ah, oké. Haal de G.Skill eruit, druk de Crucials in A2 en B2 en zet XMP aan in het BIOS.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kunt het trouwens wel proberen met XMP enabled met alle vier de sticks, maar houd wel rekening met een no-boot. Als dat dan inderdaad niet werkt weet je genoeg ;)
Maar begin maar eerst met was uszka voorstelt.

[Voor 5% gewijzigd door Thomg op 19-02-2023 22:20]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MarlonQ
@Thomg @Uszka @Baardhaas @Balance @bierschuit

Nou..... ik ben samen met een medetweaker uit Spijkenisse aan de slag gegaan. Mede ook om de pc er beter uit te laten zien en beter te laten draaien. Hoppa cpu koeler eraf. Koelpasta bijna weg. Het leek erop dat die nooit goed erop heeft gezet. Het midden had namelijk geen pasta.

Ouder eraf. Nieuwe erop plus een cpu koeler die beter pastte.
De fans etc allemaal netjes afgesteld en een goede airflow gecreëerd.
Specie aan..... cpu... 70 tot 100 graden

Ander programma erop kijken of die hetzelfde aan geeft. 23 graden....

Het lijkt erop dat Specie niet het juiste pakte...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee