Toon posts:

1440p (future-proof) Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• Soepmes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-03 10:58
Ik wil een nieuwe pc kopen om de komende jaren vlot te kunnen gamen op 1440p 165hz (waar mogelijk). Het idee is dat het systeem future-proof is (als zoiets bestaat) zodat ik over 3-4 jaar er nog een een nieuwe processor en videokaart in kan zetten en weer een aantal jaar vooruit kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Momenteel is dat Days Gone, Hell Let Loose en straks S.T.A.L.K.E.R. 2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op zo’n €1300. Ik heb geen echt harde grens. Whatever gets the job done :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van mijn huidige systeem neem ik het volgende mee:
  • RTX 3080TI FE
  • NZXT Kraken X62
  • Randapparatuur en beeldscherm (Ultra QWD 165hz)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als het energie verbruik binnen perken blijft. Warmte en geluid is niet direct belangrijk voor mij. Liefste geen RGB of andere typische “gamer-style”.

Ga je overklokken?
Mogelijk een lichte overclock.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een tijdje zitten twijfelen tussen de Ryzen 7600X en de i5 13600K. Van wat ik lees lijkt de 13600K een goede prijs/performance processor te zijn. Alleen verbruiken de 13de generatie Intel processors zoveel stroom. Historisch gezien gaan de Intel sockets niet lang mee en zodoende kom ik om de AM5 process en board uit.

Dit is wat ik in gedacht had:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 339,-€ 339,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 150,-€ 150,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238F16GX2-TZ5N€ 163,90€ 163,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.270,80

Geheugen opties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 186,15€ 186,15
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238F16GX2-TZ5N€ 163,90€ 163,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 151,-€ 151,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,05

Korte toelichting:
  • Mobo is hopelijk future proof voor later een mooi X800X3D
  • De voeding is overkill, dat weet ik. Ik hoop dat ie hiermee 10 jaar meegaat.
Wat verwacht je van ons?
  • Ik zou graag advies willen waar het verstandig is om te investeren voor de toekomst.
  • Welk geheugen gaat goed bij de mobo? De QVL lijkt alleen hele specifieke versies te tonen. Ik weet niet hoe groot het risico is als je iets kiest dat niet op de lijst staat.
  • SSD vind ik lastig. Op papier lijkt de Samsung 980 Pro heel goed maar ik lees berichten dat er problemen mee zijn. Is de WD SN770 een goed alternatief?
  • Wat is jullie mening in ADM vs Intel?
Alvast bedankt voor het advies.

[Voor 49% gewijzigd door Soepmes op 22-02-2023 09:09]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ziet er al goed uit, evt B bord ipv Xe.

Qua problemen met Samsung SSD ging om driver, dat is twee versies terug al verholpen.

Qua Ram moet je kijken of het AMD profiel heeft. 5600/6000 is prima. Lage CL

edit: Trident Z dus

[Voor 73% gewijzigd door Hackus op 19-02-2023 12:05]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Soepmes
@Hackus bedankt voor je reactie.
Ik heb de Samsung SSD er terug ingezet.

De Trident Z5 Neo heeft mijn voorkeur. Echter staat deze specifieke versie niet support lijst. Wel andere versie maar meeste met een hogere CL. Durf jij te zeggen of ik nog steeds voor deze versie kan gaan?

Ik vind de B vs X moederborden eerlijk gezegd maar verwarrend en ben bang dat ik er straks gelimiteerd ben als ik daar op bezuinig.
Heb blijkbaar meer geld dan verstand op dit gebied :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Soepmes schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:30:
@Hackus bedankt voor je reactie.
Ik heb de Samsung SSD er terug ingezet.

De Trident Z5 Neo heeft mijn voorkeur. Echter staat deze specifieke versie niet support lijst. Wel andere versie maar meeste met een hogere CL. Durf jij te zeggen of ik nog steeds voor deze versie kan gaan?

Ik vind de B vs X moederborden eerlijk gezegd maar verwarrend en ben bang dat ik er straks gelimiteerd ben als ik daar op bezuinig.
Heb blijkbaar meer geld dan verstand op dit gebied :)
staan wel op de site van GSkill zelf in QVL
https://www.gskill.com/qv...-6000J3238F16GX2-TZ5N-QVL

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Soepmes
Top. Niet aan gedacht om daar te kijken. Bedankt!

• Soepmes
Iemand nog een mening of advies over deze build?
Wat kan anders, wat kan beter?

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:17

R-B

Blokkert

Denk dat je goede basis heb, heb een soortgelijk systeem besteld afgelopen weekend.

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:26
Intel vs AMD is wat genuanceerder dan Intel gebruikt meer stroom. De i9 is voornamelijk belachelijk, de 13600k is prima.
De 7700x is nog steeds de beste keuze, want je wilt snel weer upgraden. Dan zit je bij am5 veel beter dan bij lga 1700.

• Soepmes
@Moonspring je hebt gelijk. Ik ging wat kort door de bocht.
Als ik het goed heb verbruikt de 13600K wat meer stroom en wordt ook iets warmer dan de 7700x. De 13600K is dan ook weer wat sneller.
Zoals je al zei is de AM5 upgradable en dat was voor mij het kritieke punt waarom ik nu naar de AMD neig waar ik normaal een voorkeur voor Intel heb.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee