Toon posts:

Nieuwe build ter vervanging van 10 jaar oude PC!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paulvdwal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:48
Beste medetweakers,

Ik ben momenteel rustig componenten aan het uitzoeken voor een upgrade van m'n huidige pc.
(I5-2500K @ 4GHz met een Zalman CNPS9900, Corsair Dominator 16GB DDR3, Reference AMD RX480 8GB, OCZ ModXStream Pro 500W, 250GB Samsung 840 Evo en WD Red 4TB in een Aerocool X-Warrior Devil Red Edition)

Momenteel heb ik al binnen maar nog in doos: 2* 2TB Samsung 980 Pro.
Mogenlijk zou ik de behuizing kunnen hergebruiken, de inhoud zou naar de "Vraag en Aanbod" hoek kunnen.

Ik had het volgende in gedachten na het lezen van de BestBuyGuide, maar met aanpassingen op de GPU i.v.m. (on)beschikbaarheid van de 4080 en het nut niet inzien van RayTracing:"
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenASRock Z790 Steel Legend WiFi€ 319,-€ 319,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC€ 1.299,-€ 1.299,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i RGB PRO XT 360mm€ 149,90€ 149,90
2Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 144,90€ 289,80
1VoedingenNZXT C1000 Gold v2€ 159,90€ 159,90
Totaal€ 2.556,60

Het systeem zou ik gaan gebruiken voor gamen, RDR2, SW Jedi Fallen Order, CyberPunk 2077, ME Legendary Edition, Subnautica, High on Life, Hogwarts Legacy en StarField + Homeworld 3 (als deze uit zijn!).
Gamen is op 1440p, niet 4k.
Het is de bedoeling dat dit systeem, net als mijn huidige, een jaar of 10 mee zou mogen gaan.
Budget is €2000-€3000ish.

Mijn vraag over de CPU en GPU:

Is deze GPU wel de juiste keuze?

Is de koeler wel geschikt voor de CPU, ik lees wisselende zaken op fora's.

Past die koeler in deze kasten, en waar moet ik op letten daarbij:
Mijn vrouw ziet het liefste de Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black.
De NZXT H7 Flow zou misschien beter zijn, gezien de topcase fan ruimte voor water koeling, dan kan er misschien een langere koeler in?

Mis ik nog iets? Ik hoor graag feedback! :)

Alvast bedankt!

[Voor 11% gewijzigd door paulvdwal op 19-02-2023 10:42]

Alle reacties

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03 16:59
Voor dezelfde performance en prijs kan je een AM5 systeem bouwen met een 7600. Dan hou je de mogelijkheid open om de cpu up te graden over een aantal jaar.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03 16:59
In de bbg staat dat de 13600k wordt aangeraden omdat de AMD optie toen nog erg duur was. De moederborden zijn nog steeds erg duur maar de cpu's zijn inmiddels zo goedkoop dat daarmee de combinatie even duur is.

• paulvdwal
Dank je wel voor de reactie! :)

Maar als ze even duur zijn, even goed presteren, dan is het enige voordeel de potentiele upgradebaarheid in de toekomst, die bij beiden eigenlijk niet gegarandeerd is?
Of verwacht je dat socket 1700 stopt bij deze generatie?
Als ik de wiki bekijk dan lijkt AMD inderdaad langer een socket te supporten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
paulvdwal schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:03:
Maar als ze even duur zijn, even goed presteren, dan is het enige voordeel de potentiele upgradebaarheid in de toekomst, die bij beiden eigenlijk niet gegarandeerd is?
Of verwacht je dat socket 1700 stopt bij deze generatie?
Intel doet aan het tick-tock model waarbij een nieuw fabricageproces en optimalisaties elkaar afwisselen. De vuistregel is dat Intel 2 generaties per socket doet. We zitten nu op de 2e generatie op socket 1700, dus hoogstwaarschijnlijk komt hierna wat nieuws. Hooguit ga je een 'refresh' van de 13000 CPU's zien als ze tijd proberen te rekken.

AMD geeft aan wij ondersteunen de boel tot X, waarbij ze tot dusver 2025 aangeven bij AM5. Zelfs als je niet van plan bent binnen die tijd je CPU te upgraden, heb je wel het grote voordeel dat je voorbij die tijd aanzienlijk makkelijker/goedkoper aan een 2e hands CPU kan komen.

Om een idee te geven:
Mijn (AMD) Ryzen 5 2600X uit 2018 op een X370 moederbord van begin 2017 heb ik juni vorig jaar vervangen door een 5600 van april vorig jaar. :)

Om het verhaaltje af te maken:
Het grote 'voordeel' wat Intel op dit moment bied is het feit dat DDR4 nog ondersteunt wordt, waardoor je op korte termijn kan besparen op geheugen. Dat is bij jouw budget niet relevant, maar als je onder de zeg eens €900 tegen een systeem aan wil gooien is €50-70 een aardige hap die je beter tegen een snellere CPU of GPU aan kan gooien. Op lange termijn zet je jezelf dan echter klem qua upgrades, het wordt in mijn ervaring snel lastig om specifieke DIMM's te vinden welke passen bij wat je al hebt. En de prijs van geheugen heeft nogal de neiging om (licht) te stijgen nadat er een nieuwe generatie uit komt.

[Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2023 08:53]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• paulvdwal
Helder verhaal, dan lijkt AM5 inderdaad de betere optie, beiden dank @D4NG3R en @Guus... !

Ik zie dat het prijs verschil voor 8 of 6 cores relatief klein is:
7700X
7600X
€50ish verschil voor een 2% snelheidswinst (Cinebench R23), is dat voelbaar en/of wijs gezien de extra cores?

Zou dit een gebalanceerd systeem zijn voor langere periode of zijn er betere keuze's?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASRock B650E Steel Legend WiFi€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC€ 1.299,-€ 1.299,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Z63€ 229,-€ 229,-
2Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2D6000Z36€ 139,90€ 279,80
1VoedingenNZXT C1000 Gold v2€ 159,90€ 159,90
Totaal€ 2.555,70
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee