Toon posts:

Houtenplaat voor meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:44
Ze komen de 28ste de glasvezel naar binnen trekken.

Alleen op de zij muur waar dat kastje moet komen zit geen houten plaat..
Dit is steen waar veel stof aan zit en poeder.

Hierdoor blijft het plakding van KPN waar het kastje geplaats moet worden niet zitten.

Wil dus een houten plaat monteren zodat alles netjes afgemonteerd kan worden tegen die plaat..

De ruimte kan beetje vochtig aan voelen en temperatuur wisseling. (dit omdat er een ventilatie gat met rooster naar buiten is. Dus ruimte kan ook misschien wat kouder worden (is dus geen geisoleerde ruimte)

Wat voor plaat kan ik het beste pakken wat goed lang houd en makkelijk op te schroeven is.

Moet wel iets degelijker zijn dan underlayment. Aangezien zo lang het huis bestaat niet meer los gemaakt kan worden.

En hoe dik moet deze zijn om goed erop te kunnen schroeven?

EDIT:

Zie dat daar ook nog richtlijnen voor zijn:

https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

. De binnenzijde van de meterruimte moet afgewerkt worden met houtachtige platen van voldoende stevigheid, bijv. multiplex van
18 mm. De specificatie van dit materiaal hebben wij op de tekening vermeld.

[Voor 22% gewijzigd door Robin4 op 19-02-2023 02:18]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:18

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Plaat multiplex aan beide zijdes verven en het vochtprobleem oplossen? Meestal zal dat warme vochtige lucht zijn die in de koudere meterkast condenseert. Ergo, zorgen dat hij of niet zo koud is, of dat de warme lucht er niet in kan. Ook gunstiger voor je stookkosten?

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:15
osb is ook lekker stevig en goedkoper.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

BazzH

Kei-goed...

Robin4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 02:11:
[...]

Wat voor plaat kan ik het beste pakken wat goed lang houd en makkelijk op te schroeven is.

Moet wel iets degelijker zijn dan underlayment. Aangezien zo lang het huis bestaat niet meer los gemaakt kan worden.

[...]
Je maakt je er misschien iets te druk om. Natuurlijk kan dat later gewoon los als dat nodig is. Heb dat vroeger ook eens gedaan toen er in de meterkast gewerkt werd. Moest wel, anders kon ik er niet bij.

Verder gewoon bij iemand een restje OSB 18mm scoren. Dat adviseerden Liander hier voor de hoofdzekeringkast en het meterbord. En die kunnen dus niet zomaar even weer los. :)

Think smart........ Act stupid........

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
Ik zou gewoon lekker underlayment fins vuren nemen, prima plaat voor dit soort toepassingen.

Wil je echt sterker en watervast? Ga dan voor Berken miltiplex, maar schrik niet van de hedendaagse prijzen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Wat voor "plakding" heb je het over? Hier zit het glasvezelaansluitkastje gewoon geschroefd :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:25

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

En is een oplossing met een schroef en plug op het plan ding niet mogelijk?

Ik ben een beetje allergisch voor plak dingen met een permanent karakter, ik zou er dus sowieso een schroef doorheen willen jagen :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:48
evilution schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:40:
Wat voor "plakding" heb je het over? Hier zit het glasvezelaansluitkastje gewoon geschroefd :?
De sticker die aangeeft waar ze het kastje komen schroeven gok ik? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03 21:59
Ik werk als elektricien.
Bij zonne installaties hangt de monteur vaak de omvormer op (ondanks vaak houten huizen -> Zweden) cembrit.

Is een komposiet materiaal van cement en vezels. Vind je vast wel in Nederland.

https://www.beijerbygg.se...embrit-construction-fasad

Is zelf te schilderen en het kan het Scandinavische klimaat aan dus ik vermoed ook wel een beetje regen in NL.

[Voor 14% gewijzigd door Basilange op 19-02-2023 15:18]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
Basilange schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:17:
Ik werk als elektricien.
Bij zonne installaties hangt de monteur vaak de omvormer op (ondanks vaak houten huizen -> Zweden) cembrit.

Is zelf te schilderen en het kan het Scandinavische klimaat aan dus ik vermoed ook wel een beetje regen in NL.
misschien is het in zweden anders, maar hier zal het doorgaans niet regenen in de meterkast

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:33
Hiervoor is “spano” toch perfect? Wordt sowieso vaak toegepast in de meterkast tegenwoordig. Vochtbestendigde variant van OSB geloof ik

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:48
Paar jaar terug hebben ze bij mij (België) met een verbouwing ook de meterkast onderhanden genomen. Daar hing een bolle vezelplaat uit 1978, en dat is nu betonplex. Sowieso is een multiplex in België tegenwoordig verplicht.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Robin4
BazzH schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Je maakt je er misschien iets te druk om. Natuurlijk kan dat later gewoon los als dat nodig is. Heb dat vroeger ook eens gedaan toen er in de meterkast gewerkt werd. Moest wel, anders kon ik er niet bij.

Verder gewoon bij iemand een restje OSB 18mm scoren. Dat adviseerden Liander hier voor de hoofdzekeringkast en het meterbord. En die kunnen dus niet zomaar even weer los. :)
Komt het kastje van de glasvezel op te zitten.. Zoiets mag alleen KPN aan zitten.. Dus word lastig die van de plaat af te halen denk ik zo.

OSB kost bij de praxis 15,30
https://www.praxis.nl/bou...eel-18mm-244x59cm/3743088

Multiplex 21,40euro
https://www.praxis.nl/bou...out-122x61cm-18mm/5661366

[Voor 15% gewijzigd door Robin4 op 19-02-2023 23:26]

• Robin4
Bakema schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:49:
Hiervoor is “spano” toch perfect? Wordt sowieso vaak toegepast in de meterkast tegenwoordig. Vochtbestendigde variant van OSB geloof ik
Moet je wel voor zoeken..
Bekende bouwmarkten hebben dat spul niet.
Moet ook geen zoek tocht gaan worden natuurlijk.
Gewoon iets wat makkelijk om de hoek te vinden is.

Denk dat ik wellicht voor dat multiplex hardhout ga.
Schroeft wat beter dan spaanplaat.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

BazzH

Kei-goed...

Robin4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:22:
[...]

Komt het kastje van de glasvezel op te zitten.. Zoiets mag alleen KPN aan zitten.. Dus word lastig die van de plaat af te halen denk ik zo.

OSB kost bij de praxis 15,30
https://www.praxis.nl/bou...eel-18mm-244x59cm/3743088

Multiplex 21,40euro
https://www.praxis.nl/bou...out-122x61cm-18mm/5661366
Nee hoor. Ik heb hem ook weleens los gehad om even met wat gereedschap erbij te kunnen. Niet verwijderd hoor, alleen even los en opzij gelegd. Was een Genexis kastje. Moest een plankje ophangen toen ik de meterkast opnieuw aan het indelen was en dat ding zat dermate in de weg dat ik er niet bij kon. Gewoon heel voorzichtig losgehaald en stukje aan de kant gelegd. Daarna weer netjes opgehangen waar hij eerder ook gewoon hing. Formeel waren ze verzegeld met een ijzerdraadje, maar die van mij heeft nooit zo'n verzegeling opgezeten. Denk dat degene die hem geplaatst heeft (was voor ik het huis kocht) dat vergeten heeft. Was ook een beetje raar.... toen ik een abonnement afsloot, beweerde men bij hoog en laag dat ik nu een dummy module had en dat een monteur deze moest komen omwisselen voor een echte. Maar die dummy had gewoon een stroomadapter en brandende/knipperende lampjes als je die adapter in het stopcontact deed. Toen begon men toch te twijfelen aan dat dummy verhaal. :)

[Voor 38% gewijzigd door BazzH op 20-02-2023 07:23]

Think smart........ Act stupid........

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:44
Basilange schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:17:
Ik werk als elektricien.

Fermacell heet dat hier in NL. Ik heb hier alle meterkasten, omvormers e.d. op 18mm OSB + 12mm fermacell hangen.

[Voor 6% gewijzigd door RonJ op 20-02-2023 13:12]

All-electric.

• Basilange
  • Laatst online: 24-03 21:59
twain4me schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:09:
[...]

misschien is het in zweden anders, maar hier zal het doorgaans niet regenen in de meterkast
Ik geloof dat je reageert op iets dat ik niet zeg.

Heb het over een alternatief voor een houten plaat om iets op te hangen op een muur. Dat onderhoudsvriendelijk is.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:33
Robin4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:31:
[...]

Moet je wel voor zoeken..
Bekende bouwmarkten hebben dat spul niet.
Moet ook geen zoek tocht gaan worden natuurlijk.
Gewoon iets wat makkelijk om de hoek te vinden is.

https://www.hornbach.nl/p...-2440x610x18-mm/10248780/

Bouwmaat etc ook, kun je ook gewoon als particulier terecht

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Fermacell heet dat hier in NL. Ik heb hier alle meterkasten, omvormers e.d. op 18mm OSB + 12mm fermacell hangen.
Nee. Fermacell is gipsvezel. Cembrit is cementvezel, wat CEMpanel in NL word genoemd. Dat is permanent watervast, mag zelfs in de grond staan.

• jeroen3
  • Laatst online: 21:52
Robin4 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:31:
[...]

Dat heb ik ook gedaan. Laatste wat je wil is uit elkaar vallende goedkope vezelplaat als je even snel een switch wil ophangen ofzo.

• Robin4
Topic kan op slot. Ben er al eruit..

Vandaag is er het glasvezel kastje al aan de muur geschroefd.
Aangezien ik er geen lange plaat kon plaatsen. (de deur is zeg maar 2 deurtjes, 1 boven, 1 boven en dan een spijl er tussen.. Zou daar nooit een lange plaat naar binnen krijgen..

Ik denk dat het bester is om een klein gedeelte op de muur te maken wat beter hanteerbaar is.

Maar daar kom ik wel mee uit, is geen grote oppervlakte meer.

Bedankt voor de hulp iedereen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee