Toon posts:

UniFi U6 AP

Pagina: 1
Acties:

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:33
Hallo, in navolging van mijn vorige topics ben ik inmiddels in in het bezit van 2 UniFi U6 AP's (mesh).
Deze is aangesloten op de EdgeRouter.

Bedraad werkt alles top icm VLANs zoals ik het voor ogen heb. Zodra ik de kabel in een aangewezen poort prik van een managed switch kom ik automatisch uit in het daarvoor bestemde VLAN.

Nu het volgende probleem: in de UniFi manager (macOS) heb ik de eerste AP toegevoegd. Er was een 'Default' netwerk ingesteld, deze staat op auto. Zodra ik een SSID aanmaak en koppel aan dit profiel werkt het.
Nu is het echter de bedoeling dat het netwerk met SSID 'naam-10' in VLAN 10 terecht komt. Heb daarom een nieuw netwerk aangemaakt in de UI:

Het veld 'Router' bevat alleen de getoonde waarde. Geen andere selectie mogelijk. En bij VLAN ID heb ik 10 ingevuld.
Als je vervolgens het netwerk met dat SSID koppelt aan netwerk 'vlan-10' werkt het joinen van het netwerk op andere apparaten (iOS) niet. Er zijn ook zo geen andere opties zichtbaar. Wat zie ik over het hoofd? Veel video's en online tutorials tonen een oude UI met tal van opties.
Het inrichten van de VLAN's op de EdgeRouter lijkt wel goed gelukt, bedraad werkt het.
Binnen de geavanceerde instellingen van het default netwerk heb ik DHCP mode al een keer op 'relay' gezet, en het adres van de DHCP server op 192.168.1.1 (= Edgerouter) gezet, en geprobeerd op 192.168.10.1 (het router-IP dat ik krijg als ik bedraad iets via de switch aan VLAN 10 hang).

[Voor 7% gewijzigd door floppydriver op 19-02-2023 01:09]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

Zenix

BOE!

Auto scale kan je uitzetten. De Edgerouter doet DHCP voor alle vlans en dat gaat bedraad goed? Dan moet je DHCP uitzetten bij het netwerk. Een vlan only network.

Daarnaast moet je wel een trunk naar je AP hebben vanaf je switch of Edgerouter waarbij de betreffende vlans tagged zijn.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Zenix schreef op zondag 19 februari 2023 @ 02:22:
Daarnaast moet je wel een trunk naar je AP hebben vanaf je switch of Edgerouter waarbij de betreffende vlans tagged zijn.
Gezien managen over VLAN1 wel lukt lijkt me dat idd de voor de hand liggende oplossing.

Vlan1 untagged laten, alle andere die je aan een SSID koppelt taggen.

I reject your reality and substitute my own

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee