Toon posts:

IP adres XSarius box buiten netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• betonspeler
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-02 01:06
Beste Tweakeraars,

Sinds kort gebruik ik een XSarius Android box (voorheen Raspberry Pi). Nu wil ik deze koppelen aan mijn Synology Nas, maar de XSarius geeft zichzelf een ander IP. Mijn netwerk IP = 192.168.50.x, de box geeft zichzelf 192.168.1.x (NAS kan dus niet verbinden). DHCP van de box is aan, als ik die uitzet heeft ie geen verbinding. Wat doe ik fout?

Excuses als ik iets vergeet of mis heb, ik ben een n00b wat dit betreft :?
...

XSarius Pure 2
Synology 218J
Asus RT-AX58U router
...

...

Beste antwoord (via betonspeler op 21-02-2023 02:41)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe staat de Asus router ingesteld? Als router of als AP?

En is de verbinding tussen ISP router en Asus aangesloten op de WAN-poort van de Asus of een van de LAN-poorten?

Als dat adres echt van je ISP router komt, moet je focussen op de Asus router - iets van configurate (hard- of software) klopt niet.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Misschien een oplossing om deze een statisch ip mee te geven in de 192.168.50.x range.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat heb je verder in je netwerk hangen? Als DHCP aan staat en je dit krijgt klinkt het alsof er een tweede DHCP server in je netwerk zit.

Paar verdachten:
- Ziggo Mediabox XL die ergens bedraad mee verbonden is.
- Powerline adapters zonder beveiliging die met de buren verbonden zijn.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De frase "geeft zichzelf een ander IP" duid erop dat het gewoon een standaard vast IP-adres heeft.
Dus ofwel verander je dat in een adres binnen je eigen subnet ofwel zet je dat ding op dhcp zodat hij een IP-adres van je dhcp server krijgt.

En wat bedoelt je met "de dhcp van de box is aan" heeft dat ding een eigen dhcp server?
In dat geval moet je dat ding uitzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:40
Zorg dat er maar 1 dhcp server actief is in je netwerk.
Ik zou zeker even een uitgebreide netwerkscan doen, om te checken of er niks vanuit bijv de buren verbinding maakt. Angry ipscanner ofzo en dan de scanreeks zetten van 192.168.0.1 tot 192.168.254.254.

• betonspeler
Brandonvds schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:23:
Misschien een oplossing om deze een statisch ip mee te geven in de 192.168.50.x range.
Heb ik geprobeerd, maar dan wordt de verbinding verbroken :?

• betonspeler
dion_b schreef op zondag 19 februari 2023 @ 02:25:
Wat heb je verder in je netwerk hangen? Als DHCP aan staat en je dit krijgt klinkt het alsof er een tweede DHCP server in je netwerk zit.

Paar verdachten:
- Ziggo Mediabox XL die ergens bedraad mee verbonden is.
- Powerline adapters zonder beveiliging die met de buren verbonden zijn.
Achter m'n eigen Asus router zit inderdaad een ISP Zyxel-T50 router. Daarnaast maak ik ook gebruik van powerline adapters idd, die zijn aangesloten op de Asus router. Wat kan ik hieraan doen?

• betonspeler
Ben(V) schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:21:
De frase "geeft zichzelf een ander IP" duid erop dat het gewoon een standaard vast IP-adres heeft.
Dus ofwel verander je dat in een adres binnen je eigen subnet ofwel zet je dat ding op dhcp zodat hij een IP-adres van je dhcp server krijgt.

En wat bedoelt je met "de dhcp van de box is aan" heeft dat ding een eigen dhcp server?
In dat geval moet je dat ding uitzetten.
De box heeft inderdaad een standaard vast IP. Dat kan ik dus niet veranderen in een ander, statisch IP. Dan wordt de verbinding op één of andere manier verbroken. Ook als ik de optie DHCP uitzet

• betonspeler
EverLast2002 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:45:
Zorg dat er maar 1 dhcp server actief is in je netwerk.
Ik zou zeker even een uitgebreide netwerkscan doen, om te checken of er niks vanuit bijv de buren verbinding maakt. Angry ipscanner ofzo en dan de scanreeks zetten van 192.168.0.1 tot 192.168.254.254.
Met IPscanner geen gekke verbindingen gevonden!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

betonspeler schreef op maandag 20 februari 2023 @ 01:46:
[...]

Achter m'n eigen Asus router zit inderdaad een ISP Zyxel-T50 router. Daarnaast maak ik ook gebruik van powerline adapters idd, die zijn aangesloten op de Asus router. Wat kan ik hieraan doen?
Uitsluiten:

Trek powerlines los, reboot Android box. Krijgt het nu wel een gewenst IP? Dan heb je de schuldige te pakken. In dat geval allereerst kijken of je beveiliging aan kunt zetten erop, zo niet vervangen door adapters die dat wel kunnen, of een andere technologie (lees: kabel trekken).

Maakt het lostrekken van powerline adapters niets uit? Dan zijn ze niet de schuldige.

[Voor 6% gewijzigd door dion_b op 20-02-2023 02:07]

Soittakaa Paranoid!

• betonspeler
dion_b schreef op maandag 20 februari 2023 @ 02:06:
[...]

Uitsluiten:

Trek powerlines los, reboot Android box. Krijgt het nu wel een gewenst IP? Dan heb je de schuldige te pakken. In dat geval allereerst kijken of je beveiliging aan kunt zetten erop, zo niet vervangen door adapters die dat wel kunnen, of een andere technologie (lees: kabel trekken).

Maakt het lostrekken van powerline adapters niets uit? Dan zijn ze niet de schuldige.
Thanks voor je snelle reply! Powerline eruit gehaald, lijkt niet de oorzaak te zijn. De box lijkt het IP van de ISP router te pakken, terwijl ie via een kabel aan de ASUS vastzit. Hoe kan dat? Bij het verbinden via Wifi pakt ie trouwens wel gewoon het juiste IP adres, maar heb uiteraard liever bedraad internet

[Voor 7% gewijzigd door betonspeler op 20-02-2023 03:57]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En is de verbinding tussen ISP router en Asus aangesloten op de WAN-poort van de Asus of een van de LAN-poorten?

Als dat adres echt van je ISP router komt, moet je focussen op de Asus router - iets van configurate (hard- of software) klopt niet.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
betonspeler schreef op maandag 20 februari 2023 @ 01:49:
[...]

De box heeft inderdaad een standaard vast IP. Dat kan ik dus niet veranderen in een ander, statisch IP. Dan wordt de verbinding op één of andere manier verbroken. Ook als ik de optie DHCP uitzet
Uiteraard wordt de verbinding verbroken zo gauw je die box een ander IP-adres geeft.
Je moet dan opnieuw verbinden met het nieuwe IP-adres.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• betonspeler
dion_b schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:52:

De ASUS router staat ingesteld als Wireless router mode. Van de ISP router (Zyxel) gaat er een kabel van LAN naar de WAN van de Asus router.

* edit: blijkbaar had het met een poort van de Asus router te maken. Heb de Xsarius met een andere LAN poort van de Asus verbonden en nu pakt ie een IP van de range van de Asus. Probleem is verholpen, ik ga nog even kijken naar de instelling van de Asus, toch wel benieuwd hoe het kan. Bedankt voor je hulp! _/-\o_

[Voor 21% gewijzigd door betonspeler op 21-02-2023 02:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee