Vraag

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-02 04:05
Mijn vraag
...
Mijn monitor (BenQ GW 2480) heeft een defect, maar ben erg benieuwd A.) wat is het defect en B.) kan ik het heel misschien repareren. Het is al een oudje, dus een vervanging zit er wel in, maar toch als tweaker nieuwsgierig naar wat er mis mee is.

Hier een linkje naar video (YT) van de storing: https://www.youtube.com/watch?v=TuldedOn4s8

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
De monitor functioneert goed, maar na een paar uur krijgt hij deze storing. Dat begint wat onregelmatig voor een paar seconden, maar dan is er deze blijvende knippering met paarse lijnen en getinte vlakken. Aan de bron / kabel ligt het niet. Ik heb een PC (DP) en Xbox (HDMI) aangesloten en hij vertoont dit ongeacht de bron.

Edit: (toevoeging) Apart, ik heb de Bose Companion PC speakers ernaast staan. Nu heb ik ze eens uit gezet terwijl het scherm aanstaat (doe ik zelden), en direct verdwijnt de storing. Zal wel ergens magnetisch iets verkeerd gaan?

[Voor 13% gewijzigd door Daverius op 18-02-2023 22:54]

Alle reacties

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:28
Als ik mij goed herinner had mijn Samsung 226CW ook zoiets, jaaaaaaren geleden.
Dat bleek toen te liggen aan het voeding circuitboard, is destijds vervangen onder garantie.
Wat er daadwerkelijk kapot was daarvan geen idee.
Heeft daarna nog prima gewerkt tot ik naar een full-hd monitor ging

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
Lijkt wel een aarding dingetje. Heb je het ook als je je speakers of monitor aan een ander stopcontact hangt?

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:52
Staat de monitor op geaarde stopcontact?

Of heeft de monitor geen aarding?

[Voor 31% gewijzigd door breaker.evert op 19-02-2023 00:45]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over videokaarten en beeldschermen horen in... Videokaarten & Beeldschermen.

Move OH -> VB

Soittakaa Paranoid!

• Daverius
@Banshee @breaker.evert @Dieks77 Kreeg nu storing na 3 uur schermtijd terwijl ik speakers uit had staan. Loskoppelen stekker monitor werkte niet. Nu volledige stekkerdoos in andere wandcontactdoos en opeens is het zonder probleem. Daarna stekker monitor nóg een keer in en uit en toen weer direct storing.

Alles is geaard van muur tot monitor. Ik ga morgen even nieuw stekkerblok halen. Maar nieuwe monitor na het weekend is wel hoogstwaarschijnlijk. Misschien dat ik dan wat verder ga experimenteren met deze monitor om te zien of er logica achter zit en evt. reparatie mogelijk is.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
@Daverius
Het zou ook nog aan de voeding van de monitor kunnen liggen. Je kan de spanning controleren, moet je hem eerst wel uit elkaar slopen (zonder schade). Denk bijvoorbeeld aan kapotte elco's, die zou je dan gelijk kunnen vervangen :).

My favorite programming language is solder.

• Daverius
Puch-Maxi schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:52:
@Daverius
Het zou ook nog aan de voeding van de monitor kunnen liggen. Je kan de spanning controleren, moet je hem eerst wel uit elkaar slopen (zonder schade). Denk bijvoorbeeld aan kapotte elco's, die zou je dan gelijk kunnen vervangen :).
Als de planning meezit ga ik maandag even knutselen. Zag toevallig dat een losse ‘power board’ voor 30 euro te koop is voor dit model, maar bedankt voor de aanwijzing. Zou leuk zijn voor de kosten als ik alleen de elco(s) hoef te vervangen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
@Daverius Als de voeding verder wel goed meet dan is het interface board verdacht:
If your monitor BenQ GW2480 have lines on image, or colors is mixed, or LED in green but no image, it is often a interface board failure.

My favorite programming language is solder.

• Daverius
Puch-Maxi schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:10:
@Daverius Als de voeding verder wel goed meet dan is het interface board verdacht:

[...]
Heb de monitor al uit mekaar gehaald en ga de multimeter even afstoffen. To be continued
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee