Toon posts:

Webwinkel stuurt GPS Tracker mee?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• maiknl
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-03 14:34
Ik kocht een Pci-e USB kaart bij *knip* Webwinkel . Zit er een grote gele stikker op de doos dat er mogelijk een GPS-tracker in de doos zit. Er zat er geen een in maar ik vraag me af wie dit ook had en er misschien wel een GPS tracker bij had zitten. Mag dit zomaar ?

[Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2023 22:18. Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid.]

Alle reacties

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 18:04

sjirafje

Why so serious, Sam?

Misschien zit er wel nooit een GPS tracker in en is deze mededeling alleen voor bezorgers die wel eens een pakje achteroverdrukken of voor mensen die pakjes bij de voordeur van andere mensen mee nemen?

Overigens heb ik vrij recentelijk meerdere bestellingen van Webwinkel ontvangen en die hadden allemaal niet zo'n sticker.

[Voor 25% gewijzigd door Yorinn op 18-02-2023 22:18]

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:45

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ze weten toch jouw adres al?
Daar sturen ze nota bene het pakket naar toe :)

Wat is het potentiële probleem?

[Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2023 21:17]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Zie niet waarom het niet zou mogen.
Hun pakket, tot het afgeleverd is.

En het is niet dat ze je adres er mee achterhalen, die hebben ze al.

Maar stel dat er 1 in zou zitten, dan heb je een gratis gps apparaat
Of willen ze die dan terug via hun antwoordnummer.

[Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 18-02-2023 21:19]

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Grote vraag is vooral wat er met die tracker gebeurt als die er wel in had gezeten. Mag je die dan houden? Ben je verplicht hem terug te sturen? Ik ben geneigd te denken dat je hem mag houden, hij is immers bewust ongevraagd naar je toe gestuurd.

"Enough is enough!"

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:15
sjirafje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:19:
Grote vraag is vooral wat er met die tracker gebeurt als die er wel in had gezeten. Mag je die dan houden? Ben je verplicht hem terug te sturen? Ik ben geneigd te denken dat je hem mag houden, hij is immers bewust ongevraagd naar je toe gestuurd.
En wat heb je er dan aan? Je kan hem immers zelf nergens voor gebruiken.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:01

Bartske

Valar Morghulis

sjirafje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:19:
Nee natuurlijk mag je die niet houden, het is zo te zien (helaas) nodig voor de veiligheid van de paketten. Ik had ook een doos met sticker maar geen GPS tracker.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:42
Heeft iemand een foto van de sticker/ doos?

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Bartske schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Nee natuurlijk mag je die niet houden, [...]
Waar baseer je dat op?
Het is toch gewoon een ongevraagde toezending?
Als u ongevraagd producten heeft ontvangen, mag u het houden. Stuurt u deze producten toch liever terug? Neem dan contact op met de afzender. De verzendkosten om de producten te retourneren komen voor rekening van de ondernemer.
https://www.eccnederland....eu/ongevraagde-toezending

"Enough is enough!"

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:26
sjirafje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Waar baseer je dat op?
Die quote van ECC die je aanhaalt is onvolledig. De regel dat je het mag houden geldt alleen voor een toezending die is gedaan met het oogmerk je tot een koop te bewegen (artikel 7:7 BW).
Dus als een webshop per ongeluk twee USB-kaarten inpakt in plaats van één, dan moet je die tweede USB-kaart desgevraagd teruggeven. Doen ze twee USB-kaarten in de doos (terwijl je er maar een besteld hebt) met een begeleidend schrijven dat je het misschien wel handig vindt een reservere te hebben en of je in dat geval nog even een bedrag wil overmaken, dan mag je hem gratis houden.

Een webshop stuurt die tracker natuurlijk niet mee om je tot koop daarvan te bewegen, maar omdat ze hun pakketje willen beveiligen. Die regel dat je het mag houden gaat dus niet op.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:01
Tom-Z schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Die regel dat je het mag houden gaat dus niet op.
En dan moet je dus maar naar het postkantoor om voor hun iets terug te sturen terwijl ze dit express hebben verstuurd? Lijkt mij ook niet.
Goede kans dat er nooit een tracker wordt verstuurt, maar enkel als middel tegen slechte bezorgers wordt gebruikt.
En al zit t er wel in, zal het wel een wegwerp ding zijn.

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Tom-Z schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Die quote van ECC die je aanhaalt is onvolledig. De regel dat je het mag houden geldt alleen voor een toezending die is gedaan met het oogmerk je tot een koop te bewegen (artikel 7:7 BW).
Dus als een webshop per ongeluk twee USB-kaarten inpakt in plaats van één, dan moet je die tweede USB-kaart desgevraagd teruggeven. Doen ze twee USB-kaarten in de doos (terwijl je er maar een besteld hebt) met een begeleidend schrijven dat je het misschien wel handig vindt een reservere te hebben en of je in dat geval nog even een bedrag wil overmaken, dan mag je hem gratis houden.

Een webshop stuurt die tracker natuurlijk niet mee om je tot koop daarvan te bewegen, maar omdat ze hun pakketje willen beveiligen. Die regel dat je het mag houden gaat dus niet op.
Het gaat hier niet om een per ongeluk meegestuurde gps tracker. Hij is bewust willens en wetens mee gestuurd zonder dat je daar om gevraagd hebt. Lijkt mij dat je hem dan gewoon mag houden.

Edit:
Overigens lijkt mij de kans groot dat ze er of nooit een tracker bij doen of slechts bij 1 op de x-duizend zendingen en dat het dan gaat om een goedkoop wegwerp ding.

[Voor 7% gewijzigd door sjirafje op 18-02-2023 21:51]

"Enough is enough!"

• Automark
Even bij ome AliExpress gekeken, en gps tracker met simslot hheb je al voor 4-5 euro 🧐
Misschien dat ze het bij duurdere producten of in wijken met een slechte postcode meesturen.

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Automark schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:49:
[...]

En dan moet je dus maar naar het postkantoor om voor hun iets terug te sturen terwijl ze dit express hebben verstuurd? Lijkt mij ook niet.
Goede kans dat er nooit een tracker wordt verstuurt, maar enkel als middel tegen slechte bezorgers wordt gebruikt.
En al zit t er wel in, zal het wel een wegwerp ding zijn.
Op de sticker staat dat je hem gewoon in de bus kan gooien, dus ik weet niet weet niet waar je het postkantoor vandaan haalt

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

sjirafje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Waar baseer je dat op?

[...]
https://www.eccnederland....eu/ongevraagde-toezending
Omdat dat ding niet van jou is? Het is geen ongevraagde toezending, het is een beveiliging van de gevraagde toezending

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Bartske schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Omdat dat ding niet van jou is? Het is geen ongevraagde toezending, het is een beveiliging van de gevraagde toezending
Dan hadden ze het ook niet bewust ongevraagd moeten toezenden.

"Enough is enough!"

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

sjirafje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:43:
[...]

Dan hadden ze het ook niet bewust ongevraagd moeten toezenden.
Ik geloof overigens niet dat ze veel kans hebben om hem echt terug te vorderen en dat zullen ze ook niet gaan doen mocht je hem houden, maar ik vraag me dan wel af waarom je daar überhaupt over na zou denken om hem te houden, aangezien je toch niks met dat ding kan.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Maat van mij had deze vandeweek op de doos van betreffende webwinkel, voor een ipad.
Zat overigens geen een in de doos

[Voor 3% gewijzigd door Dieks77 op 18-02-2023 22:55. Reden: toevoeging, geen tracker aanwezig]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Dieks77 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:51:
Maat van mij had deze vandeweek op de doos van betreffende webwinkel, voor een ipad.
[Afbeelding]
Yup, dezelfde sticker had ik ook op twee dozen van deze webshop (die trouwens op je foto wel herkenbaar is :P). Ik had trouwens geen tracker in de dozen zitten.

Gezien de waarde van de pakketten en dat er met de pakketbezorging steeds vaker dingen mis te lijken gaan dan snap ik de gedachte van de webshop wel.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Tom-Z
sjirafje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Het gaat hier niet om een per ongeluk meegestuurde gps tracker. Hij is bewust willens en wetens mee gestuurd zonder dat je daar om gevraagd hebt. Lijkt mij dat je hem dan gewoon mag houden.
In het wetsartikel dat ik heb aangehaald staat heel specifiek:
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
De wetgever heeft heel specifiek opgeschreven dat je een ongevraagd toegezonden zaak mag houden als die is verzonden om je tot een koop te bewegen. Dat impliceert dus min of meer dat je het niet mag houden als het om een andere reden is toegezonden. Tenzij jij een ander wetartikel kan vinden op grond waarvan dat wel zou mogen.

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:42
Advocaat van de duivel: als het zo groot op de doos staat dan kan het natuurlijk wel een soort uithangbord zijn waardoor hij juist extra interessant wordt voor een mogelijk dief.

• Automark
Tom-Z schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:44:
[...]

Dat impliceert dus min of meer dat je het niet mag houden als het om een andere reden is toegezonden. Tenzij jij een ander wetartikel kan vinden op grond waarvan dat wel zou mogen.
Dus als ik jou een ansichtkaart stuur op mijn vakantie kan ik eisen dat jij mij die terugstuurt? 😬

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik ben benieuwd of iemand ooit al de tracker heeft gehad.
Vind niet zo snel via google fotos van deze trackers in de pakketjes

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Yup, dezelfde sticker had ik ook op twee dozen van deze webshop (die trouwens op je foto wel herkenbaar is :P). Ik had trouwens geen tracker in de dozen zitten.

Gezien de waarde van de pakketten en dat er met de pakketbezorging steeds vaker dingen mis te lijken gaan dan snap ik de gedachte van de webshop wel.
offtopic:
Dat de webwinkel te herhalen is is niet zo'n probleem, het beleid van Tweakers is er om te voorkomen dat er op Google onterecht resultaten voor een specifieke webwinkel komen, ongeacht of die positief of negatief zijn. Daarom mag je wel de naam, indien relevant, binnen MO-tags plaatsen.

Als het nou een doos is waar de volledige naam met het webadres op staat is het misschien anders, maar dit is echt niet iets dat je via Google terug gaat vinden als je op de betreffende webwinkel zoekt, lijkt mij prima.

Ik kan me voorstellen dat het bij pakketten tegen of over de 1000 euro wel de moeite waard is om er een tracker van een tientje in te gooien, maar ik kan op internet nergens vinden dat iemand met zo'n sticker op de doos ook daadwerkelijk een tracker vond

• Tom-Z
Automark schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:22:
[...]

Dus als ik jou een ansichtkaart stuur op mijn vakantie kan ik eisen dat jij mij die terugstuurt? 😬
Nee, want die gedraging (het toesturen van een ansichtkaart) mag je redelijkerwijs opvatten (BW 3:35) als een verklaring van de verzender dat je die mag houden. Voor een GPS-tracker (waarop uitdrukkelijk staat "stuur mij alstublieft terug") geldt dat niet.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tom-Z schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:51:
[...]
Nee, want die gedraging (het toesturen van een ansichtkaart) mag je redelijkerwijs opvatten (BW 3:35) als een verklaring van de verzender dat je die mag houden. Voor een GPS-tracker (waarop uitdrukkelijk staat "stuur mij alstublieft terug") geldt dat niet.
Jullie discussiëren over twee verschillende dingen.

- is er een verplichting om de tracker terug te sturen?
- is er een verplichting om de tracker te bewaren zodat de verkoper de tracker kan ophalen?

Het tweede lijkt mij waarschijnlijker dan het eerste, hoewel de verkoper er denk ik beter aan doet om vooraf aan de koop duidelijk te maken dat er een tracker meegestuurd kan worden.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Dit is geheid gewoon een proef van webwinkel; plak een maand / kwartaal / periode zo'n sticker, kijk wat dat doet met je aantallen verloren / gejatte pakketjes en zie je aantallen die zoden aan de dijk zetten dan ga je kijken in hoeverre zoiets echt haalbaar is.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:44:
[...]

In het wetsartikel dat ik heb aangehaald staat heel specifiek:

[...]

De wetgever heeft heel specifiek opgeschreven dat je een ongevraagd toegezonden zaak mag houden als die is verzonden om je tot een koop te bewegen. Dat impliceert dus min of meer dat je het niet mag houden als het om een andere reden is toegezonden. Tenzij jij een ander wetartikel kan vinden op grond waarvan dat wel zou mogen.
7:7.2

Overigens is er hier een leveringsovereenkomst (me dunkt, gezien er dingen besteld zijn), dus is het niet zonder meer een ongevraagd geleverde zaak.

[Voor 3% gewijzigd door TweakerNummer op 19-02-2023 01:51]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RobIII schreef op zondag 19 februari 2023 @ 01:33:
Dit is geheid gewoon een proef van webwinkel; plak een maand / kwartaal / periode zo'n sticker, kijk wat dat doet met je aantallen verloren / gejatte pakketjes en zie je aantallen die zoden aan de dijk zetten dan ga je kijken in hoeverre zoiets echt haalbaar is.
Precies, of je wel of niet een tracker in dat ding doet is niet het belangrijkste... De kans dat je daarmee een dief vangt is relatief klein.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:31
Real schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:56:
[...]

Jullie discussiëren over twee verschillende dingen.

- is er een verplichting om de tracker terug te sturen?
- is er een verplichting om de tracker te bewaren zodat de verkoper de tracker kan ophalen?

Het tweede lijkt mij waarschijnlijker dan het eerste, hoewel de verkoper er denk ik beter aan doet om vooraf aan de koop duidelijk te maken dat er een tracker meegestuurd kan worden.
Dit inderdaad. Een verplichting tot het doen van een bepaalde handeling (het naar een postbus moeten gaan om de tracker terug te sturen) kan niet eenzijdig worden opgelegd.
Er is dus geen verplichting om de tracker terug te sturen als dat niet vantevoren is overeengekomen. Wel moet je als een goed huisvader de tracker bewaren en de verkoper de mogelijkheid geven om deze binnen een redelijke termijn te komen ophalen.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:44
Waarom zou dat niet mogen?
Het doel lijkt me duidelijk, jou verplichten hem retour te sturen zal niet gaan, maar als hun hem in een envelop sturen die je kan afgeven bij een postkantoor zal de meerderheid het toch gewoon doen.

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Kan mij voorstellen dat de webshop zo'n sticker op de doos plakt om eventuele ontvreemding te voorkomen. Denk ook zelf dat ze alleen die sticker er op plakken. Er staat ook duidelijk "mogelijk". Het zou dus kunnen en er staat niet dat er een tracker in zit.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Typisch weer dat er mensen zijn die zich in alle mogelijke bochten wringen om te rechtvaardigen dat ze zoiets ondanks het verzoek daartoe niet terug hoeven te sturen. Hoe zielig ben je dan voor een tracker van 5 euro.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er wordt weer eens lekker langs elkaar gepraat. Iets wat je mag houden is bijv. een boxershort die je random is toegestuurd met de bedoeling je een ab. aan te smeren, elke 3maand voor bedrag X.
Soms versturen bedrijven dit met een factuur, soms krijg je die later pas. Je hoeft die factuur niet te voldoen, want dat is ongevraagd verzonden. De tracker moet je terugsturen, die zal in padded enveloppe zitten met retouradres. Dit is opgestuurd met de reden om een pakje te volgen, anders dan T&T code. Dit zullen ze niet gebruiken met een paar sokken, maar met duurdere goederen als smartphone.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Automark
evilution schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:25:
Typisch weer dat er mensen zijn die zich in alle mogelijke bochten wringen om te rechtvaardigen dat ze zoiets ondanks het verzoek daartoe niet terug hoeven te sturen. Hoe zielig ben je dan voor een tracker van 5 euro.
Niet zo mekkeren. Het gaat enkel om een theoretisch verhaal, en dan vind ik het wel interessant wat men zou verwachten. Die tracker beland toch wel in de container.
Ik zou betelrsoonlijk irritant vinden, als ik bij een bestelling een extra handeling moet doen door of naar het postkantoor of naar een brievenbus moet rijden om daar een tracker te verzenden. Dus als dit niet vooraf, bij de aankoop op de site duidelijk wordt vermeld ,ou ik dat niet leuk vinden. (In mijn geval is de dichtsbijzijnde brievenbus ook 5km bij mij vandaan :+)

Een pallet gooi je ook weg, dit zou ik ook zien als een verpakkingsproduct.

Wel benieuwd of het werkt, en hierdoor minder pakketjes "verloren" gaan

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:45
Gezien de grote hoeveelheid topics waarin pakketjes verdwijnen, in de kliko belanden of simpelweg gegapt worden door de bezorgdiensten denk ik eerder dat dit een poging is om de tegen de bezorger te zeggen. 'Lever dit pakket gewoon af, or else!'

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
Pakketjes worden af en toe gestolen (ergens in het bezorgtraject) of raken verloren. Het risico is voor de verzender.

Dus als een winkel experimenteert met tracking-warning-stickers en (misschien) GPS trackers in dozen stoppen, doen ze dat om te proberen het aantal (en dus de kosten) 'verloren', niet geleverde pakketten, te verlagen. Ze zullen heus wel een sommetje maken of de totale kosten van de sticker (en eventueel de echte GPS trackers) lager zijn dan het voordeel dat ze hebben omdat er minder paketten 'verloren' raken.

Als mensen de trackers terugsturen helpt het een beetje om de kosten (voor de winkel) lager te maken, en dat zie je op termijn vast terug in de prijzen. Want minder kosten zorgt (waarschijnlijk) voor scherpere aanbiedingen. Want een winkel wil winst maken, en in deze branche met veel aanbieders, lukt dat vooral door de kosten laag te houden en efficiente bedrijfsvoering te hebben.

Ik denk dus dat het in je eigen voordeel is om de tracker in een TPG brievenbus te gooien. (Je kan er waarschijnlijk zelf toch niets mee tot de dag dat er een gps-tracker-hacking thread hier opduikt :+ )

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:25
2 pagina's vol speculaties. Heeft iemand de webwinkel al gecontacteerd en gevraagd hoe dit zit?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Brammos85 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:29:
2 pagina's vol speculaties. Heeft iemand de webwinkel al gecontacteerd en gevraagd hoe dit zit?
Als die aangeven dat er nooit wat in zit dan hebben de stickers geen nut.

Als ze aangeven dat er op 1 van de 100 zendingen een gps tracker in zitten dan:
- zal men hier toch twijfelen en zeuren over dat het zoveel moeite kost om terug te sturen
- zal men hier toch zeuren dat weg gooien zonde is van alle stoffen die gebruikt zijn voor de tracker
- zal men hier toch zeuren dat er bij hun niks in zat, dus er mogelijk nooit wat in zit

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Automark schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Niet zo mekkeren. Het gaat enkel om een theoretisch verhaal, en dan vind ik het wel interessant wat men zou verwachten. Die tracker beland toch wel in de container.
Ik zou betelrsoonlijk irritant vinden, als ik bij een bestelling een extra handeling moet doen door of naar het postkantoor of naar een brievenbus moet rijden om daar een tracker te verzenden. Dus als dit niet vooraf, bij de aankoop op de site duidelijk wordt vermeld ,ou ik dat niet leuk vinden. (In mijn geval is de dichtsbijzijnde brievenbus ook 5km bij mij vandaan :+)

Een pallet gooi je ook weg, dit zou ik ook zien als een verpakkingsproduct.

Wel benieuwd of het werkt, en hierdoor minder pakketjes "verloren" gaan
Dit, inderdaad. Ik snap dat een webwinkel dit probeert, en ik snap ook dat ze vragen om de tracker terug te sturen. Maar ik heb een product bij ze besteld en dat afgeleverd gekregen, en daarmee houdt het voor mij op. Als ze die gps-tracker terug willen komen ze hem maar halen :)

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

BazzH

Kei-goed...

RoD schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Dit, inderdaad. Ik snap dat een webwinkel dit probeert, en ik snap ook dat ze vragen om de tracker terug te sturen. Maar ik heb een product bij ze besteld en dat afgeleverd gekregen, en daarmee houdt het voor mij op. Als ze die gps-tracker terug willen komen ze hem maar halen :)
En als ze dit nou netjes in een nieuwe versie van hun AV zetten als de proef goed loopt? Ze zullen ook niet van je verwachten dat je hem binnen 24 uur op de bus doet. Voor zover ik me kan herinneren, kun je brievenbuspost bij bijvoorbeeld elke AH of Bruna wel kwijt.

Ik zie namelijk ook wel een stukje belang voor jou als ontvanger. Minder vaak topics hier over "help, pakket niet ontvangen, wat nu?".

Think smart........ Act stupid........

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
RoD schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Dat recht heb je uiteraard.

Mogen winkels ook weigeren om naar bepaalde postcodes in combinatie met bepaalde huisnummers pakketten verzenden? In andere woorden: zou de winkel mogen weigeren om jou in de toekomst nog een product te verzenden omdat je de gps-tracker niet hebt teruggestuurd?

Als dat mag dan hoop ik dat alle webwinkels gaan samenwerken, aangezien een gps systeem diefstal kan verminderen wat neerkomt op lagere prijzen voor mij en andere consumenten...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Het is ook zooo veel moeite om zo'n envelope bij gelegenheid in een brievenbus te schuiven of af te geven bij het servicepunt in de supermarkt. Laat ze lekker iemand langs sturen om op te halen. Wat een kansloze instelling.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

Er staat op de doos dat er mogelijk een tracker in zit. Hoe gaat webwinkel bewijzen dat ik die niet heb teruggestuurd of hoe ga ik bewijzen dat er geen in de doos zat als mij wordt gevraagd deze terug te sturen?
Eea lijkt me meer een ‘alleen sticker’ plakken ipv echt een tracker mee sturen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Bartske schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Nee natuurlijk mag je die niet houden.
Je bent vrij stellig maar de winkel kan je ook niet verplichten hem terug te sturen. Het is een ongevraagde toezending. Je hebt als ontvanger afaik geen enkele verplichting hier.

[Voor 9% gewijzigd door Bor op 19-02-2023 12:27]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32

Dido

heforshe

BazzH schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:18:
En als ze dit nou netjes in een nieuwe versie van hun AV zetten als de proef goed loopt? Ze zullen ook niet van je verwachten dat je hem binnen 24 uur op de bus doet. Voor zover ik me kan herinneren, kun je brievenbuspost bij bijvoorbeeld elke AH of Bruna wel kwijt.
Update uit 2023, de AH en de Bruna hier accepteren geen brievenbuspost, je wordt naar, jawel, de brievenbus gestuurd. Maar goed, die dingen staan hier dan ook nog op loopafstand.

offtopic:
De tekst op de sticker heeft het trouwens over een postbus, dat is wat verwarrend, dat is iets heel anders dan een brievenbus. Als ik iets "in een postbus" wil krijgen moet ik het met voeldoende porto verturen naar deie postbus, bijvoorbeeld door het in een brievenbus te gooien.

Wat betekent mijn avatar?

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Interessant wordt ook nog als het niet in alle dozen zit hoe er geselecteerd wordt op welke wel en welke niet?
Gaat toch om gebruik van AVG gegevens waar je mogelijk niet de juiste verwerkingsovereenkomst voor hebt.
En kan eventueel nog postcode discriminatie zijn, wat je imago als een winkel kan schaden bijvoorbeeld als het naar etnische profileren neigt.

Interessante case, maar eigenlijk weten we nog steeds net te weinig nu.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
TWKterry schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:24:
Er staat op de doos dat er mogelijk een tracker in zit. Hoe gaat webwinkel bewijzen dat ik die niet heb teruggestuurd of hoe ga ik bewijzen dat er geen in de doos zat als mij wordt gevraagd deze terug te sturen?
Eea lijkt me meer een ‘alleen sticker’ plakken ipv echt een tracker mee sturen.
Dat is een inkoppertje. :+
Als ze laten zien dat het GPS-signaal uit jouw huis vandaan komt, dan is dat heel eenvoudig aan te tonen.

Maar het zal voornamelijk gebruikt worden om uit te zoeken waar een pakketje is gebleven als de klant aangeeft dat het pakketje niet is ontvangen.
Ook al krijgen ze die tracker van een paar euro niet meer terug, eventuele andere pakketjes van duizenden euro's kunnen ze in ieder geval tot aan de klant volgen. :)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

BazzH

Kei-goed...

Dido schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Update uit 2023, de AH en de Bruna hier accepteren geen brievenbuspost, je wordt naar, jawel, de brievenbus gestuurd. Maar goed, die dingen staan hier dan ook nog op loopafstand.

offtopic:
De tekst op de sticker heeft het trouwens over een postbus, dat is wat verwarrend, dat is iets heel anders dan een brievenbus. Als ik iets "in een postbus" wil krijgen moet ik het met voeldoende porto verturen naar deie postbus, bijvoorbeeld door het in een brievenbus te gooien.
Je hoeft er ook niet naar binnen. Er staat meestal zo'n rode nostalgische bus voor de deur. (Wist niet dat Bruna geen "gleuf" meer heeft binnen bij de post balie.)

Think smart........ Act stupid........

• Of-Aaargh
mathy_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:49:
Waarom zou dat niet mogen?
Het doel lijkt me duidelijk, jou verplichten hem retour te sturen zal niet gaan, maar als hun hem in een envelop sturen die je kan afgeven bij een postkantoor zal de meerderheid het toch gewoon doen.
Tuurlijk. Je kunt alleen niet *verplicht* worden dit te doen, omdat er niets over is afgesproken.
Hetzelfde als wanneer een winkel je aankoop ongevraagd in een mooi houten kistje stuurt en je vraagt dat kistje leeg weer af te geven bij een pakketpunt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat een gemekker over het al dan niet verplicht zijn. Het verzoek is 'Gelieve deze na ontvangst in een postbus te deponeren".

Dat is gewoon een verzoek wat je op vrijwillige basis mag inwilligen. Doe je het niet, even goede vrienden.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

bwerg schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:22:
[...]

Precies, of je wel of niet een tracker in dat ding doet is niet het belangrijkste... De kans dat je daarmee een dief vangt is relatief klein.
Het zal hem ook niet zozeer gaan over een dief vangen. Wanneer men effectief trackers gaat beginnen meesturen zal dat in de eerste plaats zijn voor discussies waarbij de klant aangeeft een duur pakket niet ontvangen te hebben. Dan kan men met de tracker nagaan of dat inderdaad klopt of niet in plaats van gevangen te zitten tussen een klant die beweerd niets ontvangen te hebben en een koerier die beweerd alles netjes afgeleverd te hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:03

Reptile209

- gers -

Bezorger haalt laptop uit doos. Bezorger stopt steen in doos, plakt doos dicht.
Tracker: Yep, I am still here, in the box! :+

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Dido
  • Laatst online: 16:32

Dido

heforshe

BazzH schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:37:
Je hoeft er ook niet naar binnen. Er staat meestal zo'n rode nostalgische bus voor de deur. (Wist niet dat Bruna geen "gleuf" meer heeft binnen bij de post balie.)
Ik ken meer Bruna's zonder dan met een brievenbus voor de deur.
offtopic:
En een eventuele medewerker binnen addresseer ik niet als gleuf ;)

Wat betekent mijn avatar?

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Reptile209 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:55:
Bezorger haalt laptop uit doos. Bezorger stopt steen in doos, plakt doos dicht.
Tracker: Yep, I am still here, in the box! :+
Ik heb al te vaak problemen gehad met online bestellingen en de aflevering daarvan. Ik maak daarom tegenwoordig altijd screenshots van de productpagina en het bestelproces. En ik open de doos onder de camera waarbij ik eerst alle zijden van de doos in beeld breng. Dozen met afwijkende tape waarvan het lijkt alsof die open is geweest accepteer ik niet aan de deur en die gaan direct met de bezorger mee retour afzender.

"Enough is enough!"

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:44
Of-Aaargh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Tuurlijk. Je kunt alleen niet *verplicht* worden dit te doen, omdat er niets over is afgesproken.
Hetzelfde als wanneer een winkel je aankoop ongevraagd in een mooi houten kistje stuurt en je vraagt dat kistje leeg weer af te geven bij een pakketpunt.
Nou vroeger gewerkt bij een bedrijf wat europalets binnen kreeg. Deze moesten altijd retour. Daar zorgde de bezorger dan wel weer voor en de afspraken waren duidelijk bij bestelling.

Ik heb geen idee hoe dit bij deze webshop zit.
Misschien is het bij bestellen wel een voorwaarde? Daarna is het de keuze aan de consument daar wel of niet te bestellen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
evilution schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:21:
Het is ook zooo veel moeite om zo'n envelope bij gelegenheid in een brievenbus te schuiven of af te geven bij het servicepunt in de supermarkt. Laat ze lekker iemand langs sturen om op te halen. Wat een kansloze instelling.
Ik denk dat je de service van PostNL tegenwoordig een beetje overschat.
Postbus gaat wel hier nog wel, de enige in de buurt staat bij de AH, maar een pakketje wordt al een ding (tenzij bol.com).
Een postpunt/kantoor is hier serieus stuk rijden en ik ben daar letterlijk al meer dan 3 jaar niet meer geweest. (En verklaart waarom iedereen hier met de pakketbezorger een afspraak heeft waar eventuele pakketjes te verstoppen indien niet thuis).

Geen reden om 'm dan maar te houden, maar heel snel zou ik 'm niet terugsturen, ben ik bang

• Of-Aaargh
mathy_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Nou vroeger gewerkt bij een bedrijf wat europalets binnen kreeg. Deze moesten altijd retour. Daar zorgde de bezorger dan wel weer voor en de afspraken waren duidelijk bij bestelling.

Ik heb geen idee hoe dit bij deze webshop zit.
Misschien is het bij bestellen wel een voorwaarde? Daarna is het de keuze aan de consument daar wel of niet te bestellen.
Je zegt het zelf al. Die pallets, daar waren afspraken over. En dat was B2B. Als bij een consumentenbestelling voor de bestelling duidelijk en expliciet wordt afgesproken dat er een GPS-tracker kan worden meegestuurd, en dat die geretourneerd moet worden, prima. Maar zelfs als het het ergens in de algemene voorwaarden wordt weggestopt, kan daarmee volgens mij niet worden weggekomen.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 20:15
Of-Aaargh schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:30:
[...]

Je zegt het zelf al. Die pallets, daar waren afspraken over. En dat was B2B. Als bij een consumentenbestelling voor de bestelling duidelijk en expliciet wordt afgesproken dat er een GPS-tracker kan worden meegestuurd, en dat die geretourneerd moet worden, prima. Maar zelfs als het het ergens in de algemene voorwaarden wordt weggestopt, kan daarmee volgens mij niet worden weggekomen.
Er is ook zo iets als fatsoen.

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Het zou wel netjes van de webwinkel zijn om tijdens de afronding van het bestelproces - het moment dat je verschillende vinkjes moet zetten voor het accepteren van allerlei voorwaarden en nieuwsbrieven - door de koper óók een vinkje moet worden gezet voor ontvangst en het retourneren van een mogelijke gps-tracker. Een klein symbooltje ernaast waar je op kunt klikken voor een nadere toelichting en iedereen weet van tevoren waar hij of zij aan toe is. Wil je geen tracker ontvangen of retourneren? Dan bestel je toch ergens anders?

Het ongevraagd/onaangekondigd ontvangen én moeten terugsturen van een gps-tracker van een webwinkel zou ik ook niet erg netjes vinden. Een gebrek aan goede communicatie, maar de achterliggende beweegredenen voor het mogelijk versturen van een tracker begrijp ik tegelijkertijd wel. Laat het alleen wel even aan je klant weten van tevoren. :)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
gps tracker mét detectie of de doos open gaat .... en dan niet op zijn eindbestemming ... dat zou het een heel stuk veiliger maken.
Een beetje zo'n idee als een G sensor op een pallet.

• Of-Aaargh
moshimoshi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Er is ook zo iets als fatsoen.
Precies. Gewoon netjes afspreken en niet met een onverwachte verplichting voor de consument komen.

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dit is natuurlijk dubbel want meen me te herinneren dat een verkopende partij (dus winkel) verantwoordelijk voor bezorging van het product tot aan het moment van afleveren van dat product.
Dus tot het moment dat jij het in je handen hebt is het pakket eigendom van de winkel.
Aan de andere kant is het zo dat dan ook vanaf datzelfde moment (na levering) je dus "opgescheept" zit met een gps tracker van iemand anders in je casa.

Inderdaad een optie van de winkel om aan te geven of je eens bent met deze gang van zaken lijkt me gewenst.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 20:15
Overigens lijkt me de sticker vooral bedoelt om eventuele dieven af te schrikken. Ik kan met niet voorstellen dat er echt een tracker in zit. Hoewel het wel een slechte manier is, want zo'n sticker is in mijn ogen een uitnodiging om dat pakketje te openen. Kennelijk is het duur en belangrijk genoeg een tracker mee te sturen.

• Saeverix
  • Laatst online: 28-03 15:29
*knip* Offtopic. Opmerkingen als deze voegen niets toe aan de discussie.

[Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 20-02-2023 14:07]

Get Schwifty

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
Ik zie bij bedrijven steeds vaker al trackers erbij zitten zowel GPS als temperatuur. Vind het helemaal geen gek idee dat ze deze bij de zending doen.

Wellicht wordt die pas ingeschakeld als er licht bij komt tijdens het openmaken.
Een tracker kan best goedkoop zijn. En die niet terug komen zullen ze dan maar accepteren en afschrijven. Als deze al een in mooi doosje zit met een antwoordnummer en hij past door de brievenbus is het toch een kleine moeite. Kan me voorstellen als iemand ene paar macbooks koop die paar euro wel te verwaarlozen is.

De politie komt overigens niet naar een GPS melding en gaat aan de hand daarvan ook geen huiszoeking doen. Wel kunnen ze aantonen dat die met bezorger X is mee gegaan en daar ineens als vermist is opgegeven. Of van depot naar depot is gedaan. Tijd van verlaten van het terrein en aan de hand van camerabeelden het voertuig vastellen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:06
Willempie27 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:18:
Ik zie bij bedrijven steeds vaker al trackers erbij zitten zowel GPS als temperatuur.
Kan je daar meer over vertellen? Welke (of wat voor) bedrijven, en om wat voor pakketten gaat het?

The devil is in the details.

• Willempie27
Bij Schiphol heb ik ze er al vaker op zien staan. Bij dozen groen op de bloemenveiling. GPS en Temperatuur waarschijnlijk voor de afgesproken duur van een container. Die dozen zijn ook gemarkeerd waar ze in zitten en de tracker wordt teruggestuurd. Bij de BCC iemand eens TV's zien lossen waar er op een 1 pallet oranje stickers GPS zaten. Daar kijken ze ook elke doos na of de TV er wel in zit. Echt bizar veel werk.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-03 19:37
Willempie27 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:29:
Bij Schiphol heb ik ze er al vaker op zien staan. Bij dozen groen op de bloemenveiling. GPS en Temperatuur waarschijnlijk voor de afgesproken duur van een container. Die dozen zijn ook gemarkeerd waar ze in zitten en de tracker wordt teruggestuurd. Bij de BCC iemand eens TV's zien lossen waar er op een 1 pallet oranje stickers GPS zaten. Daar kijken ze ook elke doos na of de TV er wel in zit. Echt bizar veel werk.
Meh, krijg je dan een geopende doos als je een tv koopt?

2430Wp ZW

• Willempie27
S0epkip schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:34:
[...]

Meh, krijg je dan een geopende doos als je een tv koopt?
De steken met een stok door het handvat heen. Als ze het niet vertrouwen maken ze hem denk ik wel open.
Ik heb ook meerdere malen gezien dat ze bij Nokia gewoon elk doosje open maken of de telefoon er wel in zit. Hoe/Of dat dan weer verzegeld wordt geen idee.

• maiknl
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-03 14:34
De Webwinkel naam mocht zeker niet vermeld worden want deze is eruit geknipt maar Ik heb de juiste stikker met winkelnaam al voorbij zien komen (die zie je op die foto). Die had ik dus ook. Er zat dus geen Tracker in. DHL had overigens de doos beneden in de hal (die nu door renovatie geheel van hout is en niks voorstelt) vlak voor de 'deur' 'neergelegd'. Voor hetzelfde geld zat er een product van enkele honderden euros in ! (het was maar 30,--) Daarvoor zou de tracker wel nuttig kunnen zijn :D

[Voor 7% gewijzigd door maiknl op 21-02-2023 02:59]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee