Toon posts:

Stadsverwarming aanpassen, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fredster
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02 17:18
Hoi,

We zijn bezig met een renovatie van onze badkamer, die dringend aan vernieuwing toe was.

De bestaande verhoogde vloer is weggehaald om een vloerverwarming aan te leggen, maar we willen ook de bestaande radiator (aangesloten op stadsverwarming) vervangen door een designradiator die veel hoger komt te hangen.

Mijn vragen:

De pijpen die nu naar de oude radiator gaan, zijn mijns inziens niet van metaal, maar een soort kunststof (?). Weet iemand welk materiaal gebruikt is voor de pijpjes?

Welke materialen heb ik nodig om te koppelen met de kunststof (?) leidingen om deze met knelfittingen 90 graden om te leggen richting muur en vandaar weer verder omhoog?

Alvast dank voor het meedenken!

Eat more Freud, it keeps you Jung!

Beste antwoord (via Fredster op 19-02-2023 23:47)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:27
@Fredster ik zou kiezen voor persfitingen. liefst van messing. (voorschriften)
daarnaast is stadsverwarming en kunststof niet een geweldige combinatie.
zie uitleg video https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
ook nog leuk om het systeem goedkoper en duurzamer te maken en je leidingen leven langer.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29
Fredster schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:45:
Hoi,

We zijn bezig met een renovatie van onze badkamer, die dringend aan vernieuwing toe was.

De bestaande verhoogde vloer is weggehaald om een vloerverwarming aan te leggen, maar we willen ook de bestaande radiator (aangesloten op stadsverwarming) vervangen door een designradiator die veel hoger komt te hangen.

Mijn vragen:

De pijpen die nu naar de oude radiator gaan, zijn mijns inziens niet van metaal, maar een soort kunststof (?). Weet iemand welk materiaal gebruikt is voor de pijpjes?

Welke materialen heb ik nodig om te koppelen met de kunststof (?) leidingen om deze met knelfittingen 90 graden om te leggen richting muur en vandaar weer verder omhoog?

Alvast dank voor het meedenken!

[Afbeelding]
diameter opmeten van de buis opmeten en naar warmte service gaan dan krijgje waarschijnlijk een paar knelsetjes. voor 16x2 maar kan net zo goed 14 zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• miciel
daarnaast is stadsverwarming en kunststof niet een geweldige combinatie.
zie uitleg video https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
ook nog leuk om het systeem goedkoper en duurzamer te maken en je leidingen leven langer.

• Fredster
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02 17:18
miciel schreef op zondag 19 februari 2023 @ 02:24:
daarnaast is stadsverwarming en kunststof niet een geweldige combinatie. ook nog leuk om het systeem goedkoper en duurzamer te maken en je leidingen leven langer.
@miciel Dank: Interessante video, ik had geen idee dat die buizen zo slecht zijn... Maar eh, wat een operatie zeg! Mijn huis is in '98 gebouwd en ik heb geen idee of men overal plastic buizen hebben gebruikt (zal wel...) en of men ze geïsoleerd heeft (Ik vermoed niet).

Volgende week krijg ik een nieuwe ('slimme') warmtemeter, Ik zal de installateur eens vragen of we de inlaat flow heet water kunnen beperken (Temperatuur of hoeveelheid water, geen idee of het kan/mag).

Slecht dat dit materiaal gebruikt wordt, want als het gaat lekken ergens dan heb je een groot (lees: duur) probleem :(

Edit: Ik heb in de meterkast even gekeken hoe het hier is aangesloten. Men heeft daar in ieder geval GEEN gebruik gemaakt van plastic buizen. De buizen zijn van metaal en ze zijn in de meterkast ook geïsoleerd. Of men dat ook heeft gedaan met de leidingen naar de verschillende radiators in de slaapkamers boven en verwarming beneden is natuurlijk maar de vraag...

[Voor 16% gewijzigd door Fredster op 20-02-2023 09:45]

Eat more Freud, it keeps you Jung!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:10

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dit is geen plastic buis, dit is alpex, een meerlagen buis. Kan 90°C aan met pieken van 110°

De Nederbelg !

• miciel
Jellabie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:17:
Dit is geen plastic buis, dit is alpex, een meerlagen buis. Kan 90°C aan met pieken van 110°
toch heb ik ook een geklapte alupex leiding gezien stond op een circulatie leiding warmwater/boiler. eigenlijk heftzelfde verhaal als wat er in de video voorbij komt. blazen in de leiding dan heb je last van achteruit gang.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee