Toon posts:

aanleggen van een warmte blaas systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• FrajonMF
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-03 13:39
Mijn vraag
ik wil een ventilator onder mijn haard laten blazen en langs boven doormiddel van buizen via mijn plafond naar andere ruimtes laten blazen
waar moet ik op letten bij het bestellen van b.v. een ventilator .

Alle reacties

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dat ie rond is?

Voor een zinnig antwoord zal je iets meer info moeten geven, een foto helpt ook al.

Houthaard? Houtkachel?

• FrajonMF
Het gaat om een gesloten haard (allesbrander) daar wil ik onderin een ventilator laten blazen ( verse lucht van buiten), wat via de achterkant van de haard verwarmd wordt en dat boven in de schouw langs het rookkanaal, door buizen (twee stuks rond 125mm) naar een andere ruimte geblazen worden. deze buis splitst zich twee maal, zodat er drie ruimtes warme lucht toegeblazen krijgen. lengte buis is ongeveer 7meter.
wat voor soort ventilator heb ik dan nodig. ik heb gekeken naar een RUCK etamaster buisventilator 150mm plus 3 standenschakelaar 240pascal .
hopelijk iets meer duidelijker.
helaas lukt het mij niet om een tekening mee te sturen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41
waarom neem je geen lucht van binnen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Zo'n ombouw heeft een flink aantal implicaties en mogelijke problemen, zou je dan niet beter zoals @twain4me voorsteld gewoon de warme lucht uit de kamer circuleren?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-03 15:18
Ik vermoed trouwens dat alleen wat lucht achterlangs de kachel blazen nooit genoeg warme lucht op gaat leveren om 3 andere ruimtes warm te stoken..

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:37
Ik denk dat de lucht die je langs de achterkant van je haard zuigt/blaast niet voldoende opwarmt.

Wellicht kun je wat met een ventilatie-WTW doen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Als je bij een inbouwhaard kijkt, zie je ook systemen om actief lucht via roosters de ruimte in te blazen. Dan zou je dat op moeten lengen naar de andere kamers, maar denk niet dat het bijzonder effectief is.

Ik zou even bij Spartherm of iets dergelijks te rade gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FrajonMF
Ik heb al een dergelijk systeem, lucht van buiten onder de haard door wordt nu via roosters de kamer in geblazen. het is een kleine ventilator maar het blaast wel goed en de warme lucht die er uit komt kan de kamer makkelijk en snel opwarmen. dit werkt prima. het is net even de vraag hoe gaat het verlopen als ik het door buizen naar andere ruimtes moet transporteren. nog even over de lucht van buiten, als je de lucht van binnen pakt krijg je koude luchtstroming over de vloer en kans op koude voeten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee