Voeding voor een peltier.

Pagina: 1
Acties:

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Vandaag 2 peltiers binnen gekregen van 15v 6a maareuh dat kan niet zo makelijk op een standaard voeding 12v 8a :'( Dus weet iemand hoe ik godsnaam een 15v 6a voeding kan krijgen voor een lekker prijsje? Of iemand met een idee om toch 15 volt 6a uit de standaard te persen?

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

heb ik ook last van jah, al ben jij toch wat beter uit, zelf voeding bouwen, pc voedingen in serie schakelen, of kijken of je voor weinig eentje kan kopen...
Als je de search gebruikt kan je daar wel veel over vinden.

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
HIER STAAT NIKS B-)

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Okee nieuwe vraag mijn slimme mate naast me ging ff reken want 2 jaar electro ervaring zou toch wel wat weten, en ja hij wist niet, jammer. Wat hij wel wist is dit:

serie schakeling is 24 volt 8a. Dat moet naar 15 volt 8a. Bij 24volt en 8a is de weerstand 3ohm. Je wilt 15 volt hebben, dus dat is kut hoe deden we dat al weer, (ik citeer hem) 15/8=1,8ohm. Dus je moet van 3ohm naar 1,8ohm, hoe doen we dat?

Dit was mijn aardige electro vriend die les heeft gehad van een hele domme leraar. Anyway weet jij het antwoord?

Toch ff die search checken.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Dat kan in theorie wel

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
In theorie misschien wel, maar je wilt dus 24-15=9V bij 6A gaan verstoken in een weerstand? Da's 54W.. Lekkere weerstand die daar tegen kan!

Waarschijnlijk kun je die peltiers beter gewoon uit de 12V stoken.. Krijg je toch nog redelijke performance..

Of zelf een voeding gaan bouwen met een ringkern..

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:50 schreef Twynn het volgende:
In theorie misschien wel, maar je wilt dus 24-15=9V bij 6A gaan verstoken in een weerstand? Da's 54W.. Lekkere weerstand die daar tegen kan!

Waarschijnlijk kun je die peltiers beter gewoon uit de 12V stoken.. Krijg je toch nog redelijke performance..

Of zelf een voeding gaan bouwen met een ringkern..
Dus dan moet die weerstand water koelen :7 Maar ken die peltier niet gewoon ff op 24volt en 8 amp draaien dan? of gaat die dan zo dood als een pier?

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 17:48
waarom neem je niet gewoon een 13,8 V voeding.

6 ampere uitvoering kost iets van 80 gulden, en ik denk dat je peltier er niet minder om werkt dan op 16 V

• Twynn
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:54 schreef Cloontje het volgende:

[..]

Dus dan moet die weerstand water koelen :7 Maar ken die peltier niet gewoon ff op 24volt en 8 amp draaien dan? of gaat die dan zo dood als een pier?
Hmm.. Als het goed is heb jij de gegevens van die pelts erbij gekregen..

Maargoed, als daar een maximale spanning van 15V bij staat, dan zou ik zeker niet zomaar effe op 24V gaan draaien..
Dan houden ze het zeker niet lang vol..

Da's hetzelfde als een gewone 220V gloeilamp op 380V hangen!

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:57 schreef the12be het volgende:
waarom neem je niet gewoon een 13,8 V voeding.

6 ampere uitvoering kost iets van 80 gulden, en ik denk dat je peltier er niet minder om werkt dan op 16 V
hehe ik daar al naar gekeken, en al iedeen om er een potmeter tussen te douwen (als die er niet tussen zit) en dan op voeren naar 15 volt probleem. GELD! ik fiets nergen 80 gulden vandaan zo snel.
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:59 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmm.. Als het goed is heb jij de gegevens van die pelts erbij gekregen..

Maargoed, als daar een maximale spanning van 15V bij staat, dan zou ik zeker niet zomaar effe op 24V gaan draaien..
Dan houden ze het zeker niet lang vol..

Da's hetzelfde als een gewone 220V gloeilamp op 380V hangen!
Tja viel te proberen :+

• Twynn
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:59 schreef Cloontje het volgende:

[..]

hehe ik daar al naar gekeken, en al iedeen om er een potmeter tussen te douwen (als die er niet tussen zit) en dan op voeren naar 15 volt probleem. GELD! ik fiets nergen 80 gulden vandaan zo snel.
Ik denk dat dat opvoeren ook niet zo makkelijk was geweest.. Overigens had je dan ook een zwaardere versie moeten kopen.. Die 6A versie wordt namelijk net iets te warm als hij continu 6A moet leveren.. In pieken is het geen probleem..

Maar als jij geen geld hebt voor een fatsoenlijke voeding zou ik ze gewoon aan de 12V hangen..
De werking van een peltier ten opzichte van het voltage is namelijk niet lineair, en of jij nou 12V of 15V aan het ding geeft, in uiteindelijk resultaat zal het misschien 5-10% schelen.. Da's niet zoveel dus..

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Tja... 't nadeel van peltiers is de voeding. Wat je kan doen (en wat waarschijnlijk het goedkoopst is) is een gewone ringkern trafo nemen, een stevige gelijkrichter (met koellichaam!) en een setje elco's. En dan met een stuk draad wat extra wikkelingen op de trafo wikkelen. Met een multimeter kun je dan de spanning bijhouden en zo ongeveer 15V krijgen. PAS OP: deze voeding is niet erg stabiel. +/- 5% op het net betekent +/- 5% op je pelt. En misschien moet je een inschakelvertraging erop hebben...

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

mmm Dat van die weerstand kan maar dan heb je wel een dikke noig >:) Of je zet een aantal weerstaden van 1 Waat bijelkaar nodig:

12 x 8 = 60 Watt (wat? :P)

oke dus 60 weerstanden, neem er dan 65 naast elkaar plaatsen zodat de spanning wordt verdeeld. Bij conrad kosten 100 weerstanden iets van 2 gulden dus zo duur is dta niet.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
1W weerstanden zijn denk ik niet super goedkoop, 1/8W is eigenlijk standaard.

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

tis wat met die peltier voedingen.
Er zijn voor zover ik weet maar 2 goede oplossingen.
Eentje is hier al gegeven: met een trafo en stuff.
Hoe dat werkt vind je op de website van Dabit. (weet ut adres nog steeds niet)
Een andere oplossing is met 2 AT voedingen aan elkaar knopen. Dat was teven ook de goedkoopste oplossing. Ook van die Guide heb ik 1,2,3 geen website. Maar nu ik het hier heb gezegd is er mischien wel iemand die ze even kan geven.
Of gebruik even de search. Want die adressen zijn al vaker gegeven.

Geen inspiratie

Verwijderd

je kan toch 12 en 5 in serie schakelen met twee voedingen...
is 17, om daar 15 van te maken is niet zo moeilijk ;)

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
eerst even proberen met de gewone dan maar.

• Hielko
  • Nu online
Op vrijdag 31 augustus 2001 17:15 schreef martijn12345 het volgende:
Hoe dat werkt vind je op de website van Dabit. (weet ut adres nog steeds niet)
Een andere oplossing is met 2 AT voedingen aan elkaar knopen. Dat was teven ook de goedkoopste oplossing. Ook van die Guide heb ik 1,2,3 geen website. Maar nu ik het hier heb gezegd is er mischien wel iemand die ze even kan geven.
Of gebruik even de search. Want die adressen zijn al vaker gegeven.
Derde oplossing: 2e hands 24V voeding op de kop tikken via EBay, Ik kreeg vandaag van de postbode een pakket waarin twee 24V @ 15A voeding te vinden waren. Kosten? $70 + wat aan verzendkosten en betaalkosten. Niet echt duur - en wel erg lekker :). Zijn btw professionele industriele voedingen, met leuke specs. DAar kan ik ik zonder problemen twee Drift 0.8 peltier mee poweren :).

• MGP
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Op vrijdag 31 augustus 2001 17:15 schreef martijn12345 het volgende:
Hoe dat werkt vind je op de website van Dabit. (weet ut adres nog steeds niet)....
http://www.arcobel.nl/~dabit/h2o_cooling/powering_the_pelt/index.html

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

frapex

got r00t

Voltage-Regulator wil wel eens helpen :)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Is het niet mogelijk om de plus-en-minnen van twee voedingsstekkers samen te doen zodat ze samen 2 x 12v = 24v produceren? Of is hier echt een aparte voeding voor nodig?

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
ben er weer hij deed het :) lekker koud. Anyway ik ga toch wel proberen via dat dabit tekening wel zo makelijk. Bedankt iedereen.

Verwijderd

hielko:

*kwijl*

Btw: mijn wepstekje staat volledig onder http://dabit.trybit.com. Dat www.arcobel.nl/~dabit ding gaat verdwijnen totdat ze bij mijn werk een snellere lijn regelen.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Op vrijdag 31 augustus 2001 17:39 schreef hielko het volgende:

[..]

Derde oplossing: 2e hands 24V voeding op de kop tikken via EBay, Ik kreeg vandaag van de postbode een pakket waarin twee 24V @ 15A voeding te vinden waren. Kosten? $70 + wat aan verzendkosten en betaalkosten. Niet echt duur - en wel erg lekker :). Zijn btw professionele industriele voedingen, met leuke specs. DAar kan ik ik zonder problemen twee Drift 0.8 peltier mee poweren :).
Ik heb daar eens gezocht. Maar zag niks staan.
Kun je even een linkje plaatsen, of zeggen waar ik op moet zoeken. Want ik ben niet zo erg technisch, en dit zou voor mij een perfecte oplossing zijn :)

Geen inspiratie

• Hielko
  • Nu online
Zoeken op 24V op ebay werkt meestal wel. Maar je hebt wel wat gedult en geluk nodig om een geschikt voeding te vinden: 24V voedingen die een hoog vermogen kunnen leveren zijn aardig zeldzaam.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Ok tnx voor de tip. Ik heb er misschien eentje op marktplaats gevonden. Maar moet nog even kijken o het gaat.
Ik wil toch maar 1 peltier elementje. 2 is wat veel van ut goede.

Geen inspiratie

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 17:39 schreef hielko het volgende:

[..]

Ik zal wel oppassen met een I van 15A, dit is boven de Imax van de DRIFT. Dit zal zoals je wellicht al weet een tegenwerking genereren.

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 15:40 schreef Newt-of-OCShop.com het volgende:

[..]

Ik zal wel oppassen met een I van 15A, dit is boven de Imax van de DRIFT. Dit zal zoals je wellicht al weet een tegenwerking genereren.
Peltiers produceren een tegenwerkende spanning als de dT tussen Thot en Tcold > 0 is. De enige manier waarop je normaliter boven die Imax van 11.4A uit kunt komen als je 24V aanlegt, is door de koude kant flink wat warmer te maken dan de hete kant. Peltiers zijn weliswaar stroomgestuurde devices (de stroom bepaalt de Q, niet de spanning), maar elke PN junctie heeft wel een weerstand die niet 0 is. En er geld nog steeds: I=U/R. Dus bij een U van 24V zal de I niet zomaar veel varieren.

• Hielko
  • Nu online
De spanning en weerstand bepalen welke stroom wordt gelevert. Die voeding levert gewoon 24V en dan krijgt de peltier 10-11A, zoals het hoort.

Edit: zo te zien is DaBit net wat sneller
Pagina: 1