Toon posts:

4-aderige lamp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ChesterW
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-03 10:03
Ik kom er niet uit,

Het hele net afgestruind, schakelaars besteld en teruggestuurd, leverancier gemaild maar ik snap het niet en nu dus mijn eerste keer dat een topic open.

Deze mooie, dimbare Artemide Talo gekocht en zonder er bij stil te staan een draaidimmer besteld. 8)7

Moet worden aangesloten met een 4 aderige kabel om hem dimbaar te krijgen. We bouwen een stuk aan ons huis dus in de nieuwe siuatie trek ik die draden naar de nieuwe centraaldoos, das geen punt. maar welke schakelaar heb ik dan nodig? 1 waar 4 draden in gaan? Alle onze schakelaars zijn van Busch Jaeger.

de specs van de driver

https://www.tridonic.com/...0ma-flexc-lp-exc.asp#tab1

en het schema

Alvast dank voor de (in)spanning !

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Alleen de onderste kabel (nr 9) moet op de dimmer worden aangesloten denk ik?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53

kraats

Ik rol

Weet je zeker dat hij dimbaar is? Lijkt er meer op dat hij programmeerbaar is op een bepaalde lichtsterkte, maar dat is anders dan gewoon dimmen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:26
Het licht van de lamp is dimbaar met slechts een druk op de knop die bij de Talo wordt geleverd.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

SambalBij

We're all MAD here

Dali spul...
Je hebt een tweede (puls) schakelaar nodig naast de normale aan/uit schakelaar.

Van de normale aan/uit gaat de schakeldraad naar pin 3 op de dimmer.
Die tweede pulsschakelaar gaat naar pin 9.

Met de normale schakelaar doe je de lamp op de normale manier aan en uit. Met die tweede drukschakelaar kun je dimmen. Hou je hem ingedrukt dan dimt hij omhoog. Laat je hem los en hou je hem opnieuw vast, dan dimt hij omlaag...

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• Toerq
er zal toch wel een handleiding bijzitten want dit staat daar in hoe je hem aan moet sluiten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27
Je kunt bij deze driver kiezen of je hem wilt dimmen met een pulsdrukker of met een DALI-dimmer.

De schema's die je laat zien zijn voor een pulsdrukker, dat is duidelijk hoe de fabrikant van de armatuur het heeft bedacht, als je die gebruikt kun je netjes op de kroonstenen aansluiten (N, L en LP). Mocht je een DALI-dimmer gebruiken dan moet je de bedrading op de driver aanpassen, die brug tussen N en 8 moet dan bijvoorbeeld weg.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ChesterW
Toerq schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:11:
er zal toch wel een handleiding bijzitten want dit staat daar in hoe je hem aan moet sluiten.[Afbeelding]
Yup, dat klopt maar het gaat er om hoe ik dat bij de schakelaar moet aansluiten, dus welk draad gaat waar in in welke schakelaar. Een wisselschakelaar snap ik maar deze niet.

• ChesterW
kraats schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:00:
Weet je zeker dat hij dimbaar is? Lijkt er meer op dat hij programmeerbaar is op een bepaalde lichtsterkte, maar dat is anders dan gewoon dimmen
Ja want daarom gekocht.

• Xander
ChesterW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Yup, dat klopt maar het gaat er om hoe ik dat bij de schakelaar moet aansluiten, dus welk draad gaat waar in in welke schakelaar. Een wisselschakelaar snap ik maar deze niet.
Je sluit een fasedraad (bruin) en schakeldraad (zwart) aan op de pulsschakelaar. Net zoals een gewone enkelpolige schakeling.

Het enige verschil met een normale lamp is dat je behalve de schakeldraad (zwart) op LP op het armatuur ook nog een fasedraad (bruin) op L moet aansluiten.

• ChesterW
Xander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:13:
Je kunt bij deze driver kiezen of je hem wilt dimmen met een pulsdrukker of met een DALI-dimmer.

De schema's die je laat zien zijn voor een pulsdrukker, dat is duidelijk hoe de fabrikant van de armatuur het heeft bedacht, als je die gebruikt kun je netjes op de kroonstenen aansluiten (N, L en LP). Mocht je een DALI-dimmer gebruiken dan moet je de bedrading op de driver aanpassen, die brug tussen N en 8 moet dan bijvoorbeeld weg.
van customersupport kreeg ik dit bericht :

Hi

The lamp work with a push dimmer normally open , not with a phase cut dimmer.

Is must important use this dimmer because the other doesn’t work and damage the lamp.

By

P....

Customer Service

• ChesterW
Toerq schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:04:
Het licht van de lamp is dimbaar met slechts een druk op de knop die bij de Talo wordt geleverd.
Welke leverancier? want die zat er niet bnij.

• Xander
ChesterW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:13:
[...]

van customersupport kreeg ik dit bericht :

Hi

The lamp work with a push dimmer normally open , not with a phase cut dimmer.

Is must important use this dimmer because the other doesn’t work and damage the lamp.

By

P....
Dat klopt. Een pulsdrukker dus.

Kijk je naar de driver zou zou je ook een DALI-dimmer moeten kunnen gebruiken, ook dat is iets heel anders dan een normale dimmer.

Maar dat laatste is duidelijk niet hoe de fabrikant van het armatuur het heeft bedoeld, dat is een bijkomstigheid van de Tridonic DALI driver die ze hebben toegepast. Mogelijk wel interessant voor de Tweaker die toch graag een draaiknop heeft of het ding met domotica wil bedienen.

[Voor 21% gewijzigd door Xander op 18-02-2023 18:36]

• ChesterW
Xander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:59:
[...]

Je sluit een fasedraad (bruin) en schakeldraad (zwart) aan op de pulsschakelaar. Net zoals een gewone enkelpolige schakeling.

Het enige verschil met een normale lamp is dat je behalve de schakeldraad (zwart) op LP op het armatuur ook nog een fasedraad (bruin) op L moet aansluiten.
hij kwam op deze manier bedraad uit de doos

• ChesterW
In ieder geval bedankt voor het meekijken allemaal !

• Xander
ChesterW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:58:
[...]

hij kwam op deze manier bedraad uit de doos

[Afbeelding]
Behalve deze draden denk ik?

Waar gaat dat überhaupt naartoe?

Maar wat is er onduidelijk dan? Prik een nuldraad (blauw) in N, een fasedraad (bruin) in L, een schakeldraad (zwart) vanaf de pulsdrukker in LP en sluit een aardedraad (groen/geel) aan op de schroef rechts?

• ChesterW
dat zijn de bruine en zwarte draad :D

• ChesterW
tijdelijk, anders geen licht

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:09
Let erop dat je niet een pulsdrukker (aan/uit) besteld zoals ik laatst heb gedaan :X
Dan heb je een normale wisselschakelaar alleen schakel je aan en uit door een keer op de knop te drukken die vervolgens terugveert.
Je moet zegmaar een beldrukker hebben.

• Xander
ChesterW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:05:
dat zijn de bruine en zwarte draad :D
Bruin en blauw of zwart en blauw neem ik aan.
Precies, dus het kwam niet zo uit de doos. ;)

• ChesterW
Xander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:06:
[...]

[...]

Haha nee, ik ben echt een elektronoob

• ChesterW
Xander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:06:
[...]

[...]

wel het doorgeluste zwarte draad, dat zat er op, echt waar :)

iig bedankt voor de support!

• ybos
ybos schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:05:
Let erop dat je niet een pulsdrukker (aan/uit) besteld zoals ik laatst heb gedaan :X
Dan heb je een normale wisselschakelaar alleen schakel je aan en uit door een keer op de knop te drukken die vervolgens terugveert.
Je moet zegmaar een beldrukker hebben.
ff gezocht, volgens mij moet je deze hebben:

https://www.ecobright.nl/...kcontact-2020-us-500.html

• ChesterW
Nice!

• Toerq
ChesterW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Welke leverancier? want die zat er niet bnij.
https://lamptwist.com/nl/...ppi=&nb_placement=&nb_si={sourceid}&nb_li_ms=&nb_lp_ms=&nb_fii=&nb_ap=&nb_mt=&tw_source=google&tw_adid=&tw_campaign=18928381344

staat ergens bij de omschrijving, neem aan dat het dezelfde lamp is.

• ChesterW
Toerq schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:21:
[...]

https://lamptwist.com/nl/...ppi=&nb_placement=&nb_si={sourceid}&nb_li_ms=&nb_lp_ms=&nb_fii=&nb_ap=&nb_mt=&tw_source=google&tw_adid=&tw_campaign=18928381344

staat ergens bij de omschrijving, neem aan dat het dezelfde lamp is.

[Afbeelding]
Even bestelling nazien want mijn vrouw heeft hem daar gekocht. :)

• Toerq
ChesterW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Even bestelling nazien want mijn vrouw heeft hem daar gekocht. :)
Ok, mooi. schrok wel van die prijs zeg pfff

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-03 20:29
Dat is dus de schakelaar, dan heb je nog een dimmer module nodig.

[Voor 33% gewijzigd door natural colour op 19-02-2023 12:35]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ybos
natural colour schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:29:
[...]

:X je hebt gelijk, ik dacht dat de dimunit al in het armatuur zat maar dat is dus niet zo :X
Goeie aanvulling!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-03 20:29
Ik zie nu op de foto van de driver dat deze "digital dimmable" is... wat dat nu betekend?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Xander
natural colour schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Nee, dat zit in de driver.

Je hebt daadwerkelijk wlleen een pulsdrukker nodig.

• Xander
ChesterW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:11:
[...]

wel het doorgeluste zwarte draad, dat zat er op, echt waar :)
Uiteraard zitten de draden aan de achterkant van de kroonstenen er al op. Tegenover die zwarte draad steek je dus de zwarte draad vanuit de pulsdrukker.

• ChesterW
Toerq schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:47:
[...]

Ok, mooi. schrok wel van die prijs zeg pfff
Pcies, dan snap je ook dat ik zeker wil weten dat ik em niet beschadig door verkeerde installatie ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Tikje BK naar DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ChesterW
Tis gelukt :Y met een Busch-Jaeger 2020 US-500 Wip-impulsdrukker 1-polig maakcontact met N-klem. En geen dimmer nodig. Thx all!!! d:)b
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee