Toon posts:

Installatieprogramma voor OS X El Capitan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• SDG9
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-03 10:51
Mijn vraag
...

Heb een oude iMac 2009 die niet meer opstart. Nu wil ik El Capitan (de laatste mogelijke versie van OS X) erop installeren middels een USB. Ik weet hoe ik dit moet maken, alleen kan ik geen goede Installer van El Capitan vinden. Mijn huidige iMac (2017 met OS Big Sur 11.6) kan El Capitan dmg wel downloaden via de app-store en maar na het openen van de InstallMacOSX.pkg geeft hij volgende foutmelding : Deze versie van OS X 10.11 kan niet op deze computer worden geïnstalleerd.
Kortom maar ik hoef dus alleen de Installer van El Capitan te hebben en dan denk ik kan ik verder..

Kan iemand hierbij helpen aub?

Beste antwoord (via SDG9 op 22-02-2023 21:17)

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:50
SDG9 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:42:
@ The bad seed
Sorry, ben nog nieuw hier en nog in leerfase. "Het helpt..." Zal ik doen in de toekomst.

Ik probeer om verder te geraken en heb de verschillende stappen gedaan. Er is dus degelijk een OSinstaller map op mijn Desktop gezet met 3 mappen:
Distribution
InstalMacOSX.PKG
Ressources

Maar mijn Terminal geeft dit weer en die enorme such file.." maakt me toch wat zorgen.

The default interactive shell is now zsh.
To update your account to use zsh, please run `chsh -s /bin/zsh`.
For more details, please visit https://support.apple.com/kb/HT208050.
iMac:~ SDG$ cd ~/Desktop
iMac:Desktop SDG$ pkgutil --expand-full "/Volumes/Install OS X/InstallMacOSX.pkg" OSInstaller
OSInstaller/InstallMacOSX.pkg
mv InstallESD.dmg "Payload/Install OS X El Capitan.app/Contents/SharedSupport/"
mv "Payload/Install OS X El Capitan.app" /Applications

iMac:Desktop SDG$ OSInstaller/InstallMacOSX.pkg
-bash: OSInstaller/InstallMacOSX.pkg: is a directory
iMac:Desktop SDG$ mv InstallESD.dmg "Payload/Install OS X El Capitan.app/Contents/SharedSupport/"
mv: rename InstallESD.dmg to Payload/Install OS X El Capitan.app/Contents/SharedSupport/: No such file or directory
iMac:Desktop SDG$ mv "Payload/Install OS X El Capitan.app" /Applications
mv: rename Payload/Install OS X El Capitan.app to /Applications/Install OS X El Capitan.app: No such file or directory
iMac:Desktop SDG$

Ben ik op de juiste weg?
Vergeet even al die technische zaken en probeer onderstaande link even! Dat is de .app van El Capitan die je moet downloaden en unzippen, en dan in je applications folder zetten! Ik heb deze voor je even zelf op mijn MacBook geïnstalleerd om hem in een cloud map te kunnen zetten voor jou.

https://mega.nz/file/hsAR...KTOZF2E6mNVjv53pcYru--ccs

Je krijgt een menu te zien dat de installer .app als een map te zien krijgt. Klik op die map "Install OS X El Capitan.zip" om deze dropdown te zien en volg deze tot "Standaard download", dat zou voldoende moeten zijn om de gehele installer app te kunnen downloaden.

Dus eens gedownload, dan open je "Finder" en dan ga je naar de downloads folder, sleep deze naar je "applications"! Eens deze klaar is open je je terminal en steek je een USB drive in je computer, hernoem die gewoon "Installer" en dan copy/paste je volgend commando in je terminal en dan zou je nog enkel je passwoord moeten ingeven en dan de vraag beantwoorden dat je USB drive gewist mag worden.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Installer --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

Dit zou het in een notendop moeten zijn om het te klaren. Succes!

[Voor 11% gewijzigd door Runaque op 21-02-2023 15:46]

Alle reacties

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:21

The Bad Seed

Chaotic since 1983

https://support.apple.com/en-us/HT201372 of https://www.appletips.nl/...tallatie-usb-stick-maken/ werken niet? Eerste 2 hits op google 'usb installer el capitan'

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• SDG9
Dank je. Ik heb ook Zulke sites gevolgd, maar ik krijg dan na he lanceren van het commando in Terminal : sudo: /Applications/Install OS X El Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia: command not found

Dit omdat in niet de installatie versie "OS X El Capitan App" heb, slechts de dmg/pkg.

Hopende op het juiste antwoord...

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:21

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Het helpt als je in de startpost vertelt wat je al allemaal geprobeerd hebt. Er is blijkbaar een en ander aangepast in recente .dmgs van de apple website waardoor de oudere howto's niet meer werken.
Helpt dit
https://dortania.github.i...uide/mac-install-pkg.html
Hier staat beschreven hoe je manueel de .pkg kan extracten en de .app in de /Applications folder kan krijgen

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Runaque
SDG9 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:34:
Dank je. Ik heb ook Zulke sites gevolgd, maar ik krijg dan na he lanceren van het commando in Terminal : sudo: /Applications/Install OS X El Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia: command not found

Dit omdat in niet de installatie versie "OS X El Capitan App" heb, slechts de dmg/pkg.

Hopende op het juiste antwoord...
Ervan uitgaande dat je de installer in je apps hebt staan door de vorige poster zijn gegeven link en je USB drive "Installer" noemt, moet je in terminal het volgende ingeven.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Installer --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

Dan moet je je wachtwoord in geven en dan toestemming geven om je USB drive te formatteren. Als alles goed gaat, dan begint je Mac de installer op je USB drive te installeren.

• SDG9
@ The bad seed
Sorry, ben nog nieuw hier en nog in leerfase. "Het helpt..." Zal ik doen in de toekomst.

Ik probeer om verder te geraken en heb de verschillende stappen gedaan. Er is dus degelijk een OSinstaller map op mijn Desktop gezet met 3 mappen:
Distribution
InstalMacOSX.PKG
Ressources

Maar mijn Terminal geeft dit weer en die enorme such file.." maakt me toch wat zorgen.

iMac:Desktop SDG$ pkgutil --expand-full "/Volumes/Install OS X/InstallMacOSX.pkg" OSInstaller

iMac:Desktop SDG$ mv InstallESD.dmg "Payload/Install OS X El Capitan.app/Contents/SharedSupport/"
mv: rename InstallESD.dmg to Payload/Install OS X El Capitan.app/Contents/SharedSupport/: No such file or directory
mv: rename Payload/Install OS X El Capitan.app to /Applications/Install OS X El Capitan.app: No such file or directory

Ben ik op de juiste weg?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07
@SDG9
Ik weet niet of het al gelukt is maar probeer anders het via een app zoals https://macdaddy.io/install-disk-creator/ te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Runaque
SDG9 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:42:
@ The bad seed

Distribution
InstalMacOSX.PKG
Ressources

Ben ik op de juiste weg?
Vergeet even al die technische zaken en probeer onderstaande link even! Dat is de .app van El Capitan die je moet downloaden en unzippen, en dan in je applications folder zetten! Ik heb deze voor je even zelf op mijn MacBook geïnstalleerd om hem in een cloud map te kunnen zetten voor jou.

https://mega.nz/file/hsAR...KTOZF2E6mNVjv53pcYru--ccs

Je krijgt een menu te zien dat de installer .app als een map te zien krijgt. Klik op die map "Install OS X El Capitan.zip" om deze dropdown te zien en volg deze tot "Standaard download", dat zou voldoende moeten zijn om de gehele installer app te kunnen downloaden.

Dus eens gedownload, dan open je "Finder" en dan ga je naar de downloads folder, sleep deze naar je "applications"! Eens deze klaar is open je je terminal en steek je een USB drive in je computer, hernoem die gewoon "Installer" en dan copy/paste je volgend commando in je terminal en dan zou je nog enkel je passwoord moeten ingeven en dan de vraag beantwoorden dat je USB drive gewist mag worden.

Dit zou het in een notendop moeten zijn om het te klaren. Succes!

[Voor 11% gewijzigd door Runaque op 21-02-2023 15:46]

• SDG9
@Runaque Dank je van harte voor je moeite en je goed uitleg. Ik dacht nu gaan we er wel komen. Alles ging goed zoals je beschreven had. Tot ik van Apple het volgende bericht kreeg:

Blijkbaar wil Apple niet dat ik de oplossing vind...Geen idee hoe ik dit kan omzeilen.

• SDG9
Ik heb iets gevonden om de boodschap van Apple te omzeilen. De app wordt nu op mijn USB stick geladen. Lets see...

• Runaque
SDG9 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:05:
Ik heb iets gevonden om de boodschap van Apple te omzeilen. De app wordt nu op mijn USB stick geladen. Lets see...
Hopelijk werkt die truc, want ik heb het zelf uitgeprobeerd op mijn oudere MacBook Pro (mid 2012) met Monterey als OS en daar werkte het wel.

• SDG9
Een paar uurtjes later , maar het is gelukt!

Superbedankt Runaque! en ook alle anderen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee