Mijn huidige machine begint uit elkaar te vallen. Het moederbord (hoewel het maar 6 jaar oud is) heeft geen werkende geluidskaart meer en wil zo nu en dan ook niet POSTen. Mijn HDD nadert stemrecht (gekocht medio 2011) en dat begint angstaanjaagend te worden. Ik heb een eerste generatie Ryzen, dus alleen een nieuw moederbord is wat ingewikkeld. Als we dan toch een nieuwe CPU kiezen kan het RAM niet achterblijven. De kast is een Antec 300 zonder werkende USB poorten (allemaal gesloopt over tijd), dus die ook maar nieuw en als we dan toch geld aan het uitgeven zijn, dan ook maar een nieuwe grafische kaart.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name processor intensieve activiteiten zoals grote compilaties en VHDL simulaties. Daarnaast een beetje gamen, maar niets super-intens (Deep Rock Galactic, Dwarf Fortress, Tiny Tina's Wonderland..). Ten slotte moet de machine ook jaren meekunnen, dus hoge kwaliteit is belangrijk voor me.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een Samsung 960 EVO 250 GB welke ik mee wil nemen omdat daar mijn OS op staat. Daarnaast heb ik een Corsair RM550x Zwart voeding. Als jullie adviseren dat die vervangen moet worden dan vervang ik m, maar ik zie niet direct een reden daarvoor.
Qua randapparatuur heb ik alles al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve een voeding. Dit, bijvoorbeeld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, zeker voor grafische kaart. Ik draai Linux als mijn primaire OS, en Nvidia + Linux ga ik gewoon nooit meer aan beginnen. Voor de CPU prefereer ik ook AMD, maar dat is gewoon fanboyism.
Verder heb ik nu een Gigabyte moederboard wat best wel een ellendig ding is. Al van begins afaan duurt POST een eeuwigheid en nu begint hij dus steeds verder weg te sterven. Maar misschien was de Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 (rev. 1.x) gewoon een wanvertoning?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag dat dit spul jaren (>5, misschien zelfs 10?) meekan. Verder houd ik ervan als het systeem stil is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Concrete vragen:
1. Het bovengenoemde systeem: past alles bij elkaar? Als ik dit koop en in elkaar klik, werkt het dan gewoon?
2. De Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB is dus expliciet zonder heatsink. Is dat erg? Wil ik diegene met heatsink?
3. Heb ik meer fans nodig?
4. Heb ik een nieuwe voeding nodig?
5. Is deze grafische kaart niet overkill en luid?
Alle overige suggesties zijn ook welkom, ik heb in 2017 voor het laatst een computer in elkaar geschroeft en er is veel veranderd in de tussentijd.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name processor intensieve activiteiten zoals grote compilaties en VHDL simulaties. Daarnaast een beetje gamen, maar niets super-intens (Deep Rock Galactic, Dwarf Fortress, Tiny Tina's Wonderland..). Ten slotte moet de machine ook jaren meekunnen, dus hoge kwaliteit is belangrijk voor me.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een Samsung 960 EVO 250 GB welke ik mee wil nemen omdat daar mijn OS op staat. Daarnaast heb ik een Corsair RM550x Zwart voeding. Als jullie adviseren dat die vervangen moet worden dan vervang ik m, maar ik zie niet direct een reden daarvoor.
Qua randapparatuur heb ik alles al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve een voeding. Dit, bijvoorbeeld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 234,99 | € 234,99 |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB | € 264,- | € 264,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 150,- | € 150,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 64,- | € 64,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N | € 188,86 | € 188,86 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 149,- | € 149,- |
Totaal | € 1.349,85 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, zeker voor grafische kaart. Ik draai Linux als mijn primaire OS, en Nvidia + Linux ga ik gewoon nooit meer aan beginnen. Voor de CPU prefereer ik ook AMD, maar dat is gewoon fanboyism.
Verder heb ik nu een Gigabyte moederboard wat best wel een ellendig ding is. Al van begins afaan duurt POST een eeuwigheid en nu begint hij dus steeds verder weg te sterven. Maar misschien was de Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 (rev. 1.x) gewoon een wanvertoning?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag dat dit spul jaren (>5, misschien zelfs 10?) meekan. Verder houd ik ervan als het systeem stil is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Concrete vragen:
1. Het bovengenoemde systeem: past alles bij elkaar? Als ik dit koop en in elkaar klik, werkt het dan gewoon?
2. De Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB is dus expliciet zonder heatsink. Is dat erg? Wil ik diegene met heatsink?
3. Heb ik meer fans nodig?
4. Heb ik een nieuwe voeding nodig?
5. Is deze grafische kaart niet overkill en luid?
Alle overige suggesties zijn ook welkom, ik heb in 2017 voor het laatst een computer in elkaar geschroeft en er is veel veranderd in de tussentijd.