Toon posts:

Nieuw systeem voor CPU intensieve workload: graag advies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-03 20:58
Mijn huidige machine begint uit elkaar te vallen. Het moederbord (hoewel het maar 6 jaar oud is) heeft geen werkende geluidskaart meer en wil zo nu en dan ook niet POSTen. Mijn HDD nadert stemrecht (gekocht medio 2011) en dat begint angstaanjaagend te worden. Ik heb een eerste generatie Ryzen, dus alleen een nieuw moederbord is wat ingewikkeld. Als we dan toch een nieuwe CPU kiezen kan het RAM niet achterblijven. De kast is een Antec 300 zonder werkende USB poorten (allemaal gesloopt over tijd), dus die ook maar nieuw en als we dan toch geld aan het uitgeven zijn, dan ook maar een nieuwe grafische kaart.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name processor intensieve activiteiten zoals grote compilaties en VHDL simulaties. Daarnaast een beetje gamen, maar niets super-intens (Deep Rock Galactic, Dwarf Fortress, Tiny Tina's Wonderland..). Ten slotte moet de machine ook jaren meekunnen, dus hoge kwaliteit is belangrijk voor me.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een Samsung 960 EVO 250 GB welke ik mee wil nemen omdat daar mijn OS op staat. Daarnaast heb ik een Corsair RM550x Zwart voeding. Als jullie adviseren dat die vervangen moet worden dan vervang ik m, maar ik zie niet direct een reden daarvoor.

Qua randapparatuur heb ik alles al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Alles behalve een voeding. Dit, bijvoorbeeld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 234,99€ 234,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 264,-€ 264,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 150,-€ 150,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,-€ 64,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 188,86€ 188,86
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 1.349,85

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, zeker voor grafische kaart. Ik draai Linux als mijn primaire OS, en Nvidia + Linux ga ik gewoon nooit meer aan beginnen. Voor de CPU prefereer ik ook AMD, maar dat is gewoon fanboyism.
Verder heb ik nu een Gigabyte moederboard wat best wel een ellendig ding is. Al van begins afaan duurt POST een eeuwigheid en nu begint hij dus steeds verder weg te sterven. Maar misschien was de Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 (rev. 1.x) gewoon een wanvertoning?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag dat dit spul jaren (>5, misschien zelfs 10?) meekan. Verder houd ik ervan als het systeem stil is.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Concrete vragen:
1. Het bovengenoemde systeem: past alles bij elkaar? Als ik dit koop en in elkaar klik, werkt het dan gewoon?
2. De Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB is dus expliciet zonder heatsink. Is dat erg? Wil ik diegene met heatsink?
3. Heb ik meer fans nodig?
4. Heb ik een nieuwe voeding nodig?
5. Is deze grafische kaart niet overkill en luid?

Alle overige suggesties zijn ook welkom, ik heb in 2017 voor het laatst een computer in elkaar geschroeft en er is veel veranderd in de tussentijd.

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:08
Vragen:
1. Het bovengenoemde systeem: past alles bij elkaar? Als ik dit koop en in elkaar klik, werkt het dan gewoon? ==> Alles past bij elkaar.
2. De Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB is dus expliciet zonder heatsink. Is dat erg? Wil ik diegene met heatsink? ==>Nee, want je wilt de heatsink gebruiken die bij het moederbord wordt meegeleverd, dat staat mooier.
3. Heb ik meer fans nodig? ==> Ik zou bij de North een rear fan toevoegen.
4. Heb ik een nieuwe voeding nodig? ==> Nee, maar 550W is krap.
5. Is deze grafische kaart niet overkill en luid? ==> Zeker geen overkill, maar hangt af welke monitor je gebruikt en welke games je speelt. Zeker als je er weer 5 - 10jaar mee wilt doen zou ik een zwaardere kaart kiezen.

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 208,90€ 208,90
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenAntec P20C€ 101,17€ 101,17
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 54,40€ 54,40
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 144,90€ 144,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.386,37
Goedkopere behuizing met standaard 3x regelbare PWM fans en USB Type-C.
Betere en aanzienlijk snellere videokaart (de RX6600 is een exotische PCIe4.0 x8 kaart).
Goedkoper moederbord, maar met zware stroomvoorziening, wifi en bluetooth.
De Scythe PCGH is gemaximeerd op 800rpm, dat is stil, maar geeft met een RX7700 wel hoge temperaturen, daarom de gewone Mugen gekozen.
Gezien je beperkte voeding en zwaardere videokaart zou ik de cpu in Eco-mode instellen: https://tweakers.net/revi...,-Zoals%20gezegd%20hebben
Goedkoper Kingston geheugen, maar met 12,86ns toegangstijd nog altijd snel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee