Toon posts:

Ophangen (zware) klok aan gipsplaat muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:05

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ik wil hier thuis graag een klok ophangen aan de muur boven de TV.
Die klok weegt ongeveer 17 kg, en moet met een touw of ketting aan een haak aan de muur.

Hoewel die muur een buitenmuur is, lijkt het er op dat die aan de binnenzijde geisoleerd is. De muur klinkt hol bij kloppen.
Bij de overliggende muur in de kamer heb ik, hoewel dat een binnenmuur is tussen mij en de buren, denk ik dezelfde constructie. Ook die klinkt hol, en bij die muur heb ik bij de thermostaat er een gat in zitten. Inspectie van dat gat leert dat het zo te zien enkele gipsplaat is (+/- 12 mm dik) met daar achter glas/steenwol, en daar achter een betonnen muur.

Op de betreffende muur zie ik in de structuur onder het schilderwerk wat verticale banen wat mogelijk de randen tussen gipsplaten zijn. Alleen kan ik weinig regelmaat in de afstanden daartussen ontdekken. Van de zijmuur naar de eerste baan is iets van 97cm, naar de volgende 89cm, en naar de volgende 75cm... Bij die banen heb ik dan wel weer het gevoeld dat daar mogelijk verticaal een rachel oid achter zit waar de gipsplaat op zit geschroefd, en een studfinder lijkt ook wat te detecteren op die plekken...

Anyway, als dat inderdaad wel rachelwerk is, dan zit dat helaas precies op de verkeerde plek om eventueel wat aan op te hangen... Wil die klok optisch wel enigszins in het midden van dat stuk muur hebben, en heb weinig ruimte om te schuiven. Het stuk muur is zo'n 3,5m breed, en de klok een meter of 3...

Weet iemand in hoeverre ik dat gewicht veilig aan een gips- of hollewandplug kan ophangen?
Ik lees ver uit elkaar liggende verhalen bij hetzelfde soort pluggen over wat er nou aan kan of niet.

Volgens de ene site 70-100kg, maar volgens bijvoorbeeld Fischer (load table pdf onderaan) zouden dergelijke pluggen met M5 bout 0,2kN (rond de 20kg hier op Aarde?) mogen dragen. Ben ik eerder geneigd die laatste te geloven. En dat zit voor mijn gevoel dan eigenlijk wel weer (te) dicht in de marge...? Weinig zin om wakker te worden van de klap waarmee dat ding van de muur komt en op/door mijn OLED TV landt... :'(

Dus ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar wat nou de veiligste/beste manier zou zijn om dat op te hangen?
Proberen dat rachelwerk beter te vinden en daar een balkje op te zetten met de klok er aan? Denk ik niet heel mooi...? Twee pluggen een stukje naast elkaar en daar dan het ophangtouw overheen in trapeziumvorm ipv een driehoek naar 1 plug-met-haak?

(En voor wie zich afvraagt wat voor een klok 3m breed is en 17kg weegt; een familie-/erfstuk. Mijn (over?)grootvader die ooit eens een uurwerk in de naaf van een WO1 vliegtuigpropeller heeft gemonteerd. - Ik herinner me dat ding al vanaf dat ik als heel klein jochie bij m'n opa en oma over de vloer kwam)

Het huidige ophangmechanisme:

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

Alle reacties

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:50
Wat een supergave klok. Wil je eens een plaatje zetten van de volledige klok puur ter nieuwsgierigheid?
Je zou inderdaad op twee punten kunnen ophangen. (Aan de prop tips een optie?). Te dicht bij elkaar in dezelfde gipsplaat geeft alsnog risico.

Anders zou ik een metalen gipsplaatplug gebruiken, volgens mij hebben die de hoogste belasting.

200N geeft inderdaad zo'n 20kg.

Kan je niet een klein blokje hout ervoor lijmen en eea daar in bevestigen?

EDIT: ik bedoel deze https://www.fischer.nl/nl...ity-fixing-hm-hm-s-in-box alleen staat daar geen load table bij.

Je zou ook nog kunnen overwegen eea te 'doorboren' maar dan creeer je wel een koudebrug.

Of stukje gipsplaat weghalen, lat plaatsen en later terugplaatsen.

[Voor 66% gewijzigd door FitTiv op 18-02-2023 12:45]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met een warmtebeeldcamera of (metaal) detector kun je nog wel eens achterhalen waar de balken zitten. Soms zelf met het kloppen op de muur, of door er een goeie rechte waterpas tegenaan te houden en kijken waar hij kiert, eventueel door op de muur te duwen. Dan zie je waarschijnlijk gauw genoeg een patroon ontstaan om de 30 of 60cm.

Voordeel is wel dat het een vrij statische belasting is, die ook nog recht omlaag wijst. Zeker als het touwtje wat lengte heeft. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld een kastje die 30cm uitsteekt.
Met zo'n metalen plug zou ik het wel aandurven, die zet uit en verdeelt zijn kracht over een vrij groot oppervlak.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:49
ook toggler heeft diverse producten waar dit prima mee blijft hangen.

in de gedachte gang van bij twijfel m20 kan je ook nog een gipsplaat anker gebruiken.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Iets als deze: https://www.toggler.nl/product/58/hollewandanker-m5-1-stuk?
Zou idd voldoende moeten zijn als dat 268kg zou kunnen dragen.

Om zo'n plug of anker goed vast in de plaat te zetten is het denk ik het beste om een haak met de juiste draad dan met een ring en borgmoer goed vast in die plug te zetten? (Dit omdat er niks strak tegen de muur geschroefd gaan worden, maar aan een haak of ook moet worden gehangen)
(Zowel bij gebruiken van zo'n anker als ook met zo'n hollewandplug)
Zoiets als dit:

Alternatief idee wat ik anders nog had was om ipv in de muur vlak bij de hoek een oog in het plafond te zetten. Dat is wat steviger (denk kanaalplaat)

[Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 18-02-2023 14:17]

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
FitTiv schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:32:
Wat een supergave klok. Wil je eens een plaatje zetten van de volledige klok puur ter nieuwsgierigheid?
Je zou inderdaad op twee punten kunnen ophangen. (Aan de prop tips een optie?). Te dicht bij elkaar in dezelfde gipsplaat geeft alsnog risico.

Anders zou ik een metalen gipsplaatplug gebruiken, volgens mij hebben die de hoogste belasting.

200N geeft inderdaad zo'n 20kg.

Kan je niet een klein blokje hout ervoor lijmen en eea daar in bevestigen?

EDIT: ik bedoel deze https://www.fischer.nl/nl...ity-fixing-hm-hm-s-in-box alleen staat daar geen load table bij.

Je zou ook nog kunnen overwegen eea te 'doorboren' maar dan creeer je wel een koudebrug.

Of stukje gipsplaat weghalen, lat plaatsen en later terugplaatsen.
Doorboren en in het beton vastzetten heb ik ook wel aan gedacht, maar je ziet dan lastig wat je doet. Stukken gips verwijderen om er een balk achter te zetten doe ik liever niet. Geen idee of ik dat weer netjes onzichtbaar teruggezet krijg. Wil niet al te veel overhoop halen, het is een huurappartement. Ik mag gewoon in de muren en het plafond boren als ik later de gaten maar weer kan dichtsmeren, maar weet niet of het gewaardeerd gaat worden als ik het appartement zelf uit elkaar ga halen :P

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:50
Je kan het gewoon proberen met een metalen holle wand plug en anders inderdaad vanuit het plafond met evt een visdraadje ofzo. Voordeel is dat er verder niet aangezeten wordt lijkt me, dus als het hangt hangt het.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:48
Ik heb onze nachtkastjes met twee van deze pluggen opgehangen.
https://www.fischer.nl/nl...r-duotec/542796-duotec-12

Je kunt overwegen om eerst een ander soort gewicht aan de plug te laten hangen voor een aantal dagen (kettlebell of flessen water in een tas?). Puur om te zien of het goed gaat. als je het touwtje lang genoeg maakt, kan het ook niet hard naar beneden vallen.

Pas daarna zou ik het zelf aandurven om een erfstuk als deze eraan te hangen...

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 19:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Normaliter heb je om de 30 of 60cm een regel zitten. Wat je wellicht kunt doen is vlak bij het plafond, of de vloer met een dunne spijker prikken in de muur. Kom je niet dieper dan 12mm? dan zit daar een regel. Wellciht weer even opvullen of druppel verf erop na afloop.

Professioneel Heftruck Syndroom

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:01
Ooit gewoon een oude grote klok aan een hollewandplug (gips) laten hangen. Heeft het minimaal 5 jaar vol gehouden. Daarna ben ik verhuist.

En inderdaad anders even testen met een dunne spijker of je door de gipsplaat komt. Dan weet je of daar een regel zit.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:46
Met deze moet dat lukken :) Ik heb ze bij ons op kantoor gebruikt om TV's op te hangen.
Overigens is het 'zelfschroevende' tussen aanhalingstekens, ik heb zelf eerst een klein (4mm) gaatje geboord, dan gaat het perfect.

[Voor 29% gewijzigd door Schumaster op 20-02-2023 15:37]

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:27:
Met een warmtebeeldcamera of (metaal) detector kun je nog wel eens achterhalen waar de balken zitten.

Lastiger te zien dat ik had gehoopt. Wellicht even wat (warme) apparatuur in en om de TV kast uitzetten om het contrast wat te veranderen...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee