vdr01 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:58:
[...]
Ik vind het 'energy' gebeuren ook knap lastig in HA tot nu toe. Met name omdat ik de meeste energieverbuikers kan toevoegen aan het energy dashboard maar niet allemaal. Met mijn airco wil het maar niet lukken.
@
Waah Als je deze documenten even doorleest kun je eenvoudig zien wat er met de MQTT versie mogelijk is. Al verwacht ik niet dat het veel verschilt met de Esphome versie.
https://github.com/DYLaKo/MHI-WiFi-Controller
MHI-MQTT-HomeAssistant-Additional-Sensors.yaml
MHI-MQTT-HomeAssistant-Climate.yaml
MHI-MQTT-HomeAssistant-Default-Sensors.yaml
Uit de handleiding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| mqtt:
sensor:
## Calculate the airco usage power in Watts
- name: "Airco Keuken vermogen"
state_topic: "MHI-AC-Ctrl/OpData/CT"
unit_of_measurement: "Watt"
value_template: "{{ (value | float * 230) | round(2) }}" |
De MHI geeft verbruik door in Ampere, Niet watt. Met bovenstaande sensor rekent die het om naar watt.
Die toevoegen in je sensors of configuration.yaml
Vervolgens kan je die riemanm sum helper aanmaken, en als het goed is kan je die meteen toepassen in je Energy tab.
Voor de energy tab zijn gewoon een aantal voorwaarden voor de sensor. Bovenstaande staat in de handleiding ook
https://www.home-assistan...nergy/individual-devices/
Het lastige van Home Assistant is dat het continue in ontwikkeling is. Het voordeel is veel mogelijkheden, snelle integratie en verbetering. Het nadeel is dat updates kunnen betekenen dat spullen niet werken na een update, of dat info online op fora niet meer klopt.
Mijn grootste tips: Lees elke major update (maand) de change log! Daar staat itt elk ander bedrijf wel belangrijke info in. plus alle nieuwe features. Ook staan in de logs vaak opmerkingen dat iets uitgefaseerd word. Het werkt dan nog wel een aantal releases maar daarna wordt het wel echt uitgefaseerd. Dus beter op tijd het oplossen dan na een update.
De meeste frustratie die je online leest komt van het niet lezen van change logs, en het niet lezen van die warnings dat iets gaat veranderen. De oplossing staat er eigenlijk altijd bij maarja...
[
Voor 25% gewijzigd door
Waah op 18-02-2023 15:13
]