• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:07
19/2: Dank voor het aanmaken van een eigen topic; ik heb er een nieuwe post van gemaakt.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Ik zou 3 dakdelen willen gebruiken: plat dak uitbouw begane grond, schuin dak 1e etage en op dakkapel van de zolder. Het is even zoeken welke partij die juiste maat panelen heeft aangezien het 3 kleine dakopervlakken zijn.
Schaduw
Er staan wat bomen; niet heel hinderlijk; pas einde dag.
Jaarverbruik
Het een kluswoning die we gaan verbouwen; dus moeilijk in te schatten. We willen de woning volledig gaan verduurzamen (gasloos). We krijgen o.a. een warmtepomp, inductieplaat, ventilatie, laadpaal. Dus zoveel mogelijk panelen zal wel nodig zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een verzwaring naar 3 x 25a aangevraagd.
Budget en doel
Zoveel mogelijk kunnen opwekken; dus een aanbieder met panelen die gunstig qua afmetingen zijn zodat we veel kunnen opwekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf; ik wil veel zelf gaan klussen, maar vermoed dat ik dit niet zelf wil doen gezien het schuine dak.
Bijhouden van data
Ja; straks via home assistent
Reeds verkregen offertes
1. 10 panelen Jinko 415/wp + Enphase IQ 7 (7.770,- euro, Wattpiek 4.150, 3414 jaaropbrengst). Deze partij kan geen portrait panelen leggen op het platte dak omdat het constructiematerieel niet is in kopen.
2. 10 panelen Design panel 405WP black + Enphase IQ 7 met 10 omvormers. (7.439,- euro, jaaropbrengst: 3770). De partijen van deze partij pas niet op de nokverhoging/dakkapel.
3. 7 panelen: 410 wp Trina Solar en 5 panelen:425wp Trina Solar (7.662,- euro, Wattpiek 4.950, 4.278 jaaropbr,engst)
4. 12 panelen Jinko Tiger neo + Enphase IQ 7 met omvormers (9.000,- euro, 5.040, jaaropbrengst: 4.788)
Regio
Gooise meren

[Voor 87% gewijzigd door Pieter2 op 21-02-2023 17:06]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Pieter2 is de uitbouw diep genoeg om portrait te leggen? Richting 190cm?

Prijs erg pittig;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Pieter2
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:49:
@Pieter2 is de uitbouw diep genoeg om portrait te leggen? Richting 190cm?

Prijs erg pittig;)
De uitbouw is 2,17m volgens tekening.

De prijs vond ik ook hoog; ze werkten wel met valbeveiliging.

[Voor 11% gewijzigd door Pieter2 op 16-02-2023 07:53]

• Ronald
  • Nu online
@Pieter2 dan zou je er 5 portrait op de uitbouw moeten kunnen krijgen. Verder denk ik niet dat er meer in zit anders dan Noord

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Pieter2
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:56:
@Pieter2 dan zou je er 5 portrait op de uitbouw moeten kunnen krijgen. Verder denk ik niet dat er meer in zit anders dan Noord
Dank voor je reactie; is noord een optie om te overwegen? Ik had dit als leek zelf uitgesloten gezien de verwachte opbrengst door zon oriëntatie.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:14
Pieter2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:42:
Voor mijn hoekwoning heb ik de eerste offerte ontvangen; 10 panelen (Jinko 415wp). voor 7.770,- euro. Nu levert dit mij een wattpiek op van 4.150 waar ik toch op meer hoop gezien laadpaal, wp, vw etc..

Onderstaand een foto uit de offerte; voor mijn gevoel zou er meer op het dak moeten passen. Kan het zijn dat andere leveranciers met andere afmetingen meer op de dak kwijt kunnen?

[Afbeelding]
Prijs is wel pittig maar ik ben bang dat je er niet onderuit komt. Wij hadden een deal via ons bedrijf waardoor er een aantal marges weg vielen we kwamen op €1.11 wp. Als je dan de factuur bekijkt dan pakken ze nog dik 1200-1500 euro voor 3.5 uur werk. Ik zie onderaan de foto bomen hoe zit het met schaduw val?

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-03 13:35

Niwla

dat dus....

Voor mijn hoekwoning heb ik de eerste offerte ontvangen; 10 panelen (Jinko 415wp). voor 7.770,- euro.
Poeh. Stevige prijs! Ik heb in december 25 van die panelen geplaatst gekregen voor netto €9200,- (incl. birdblocker). Misschien scheelt het dat het in mijn geval 1 groot dakvlak was?

niets moet......behalve adem halen

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-03 09:57
Simpel tellen, optellen en delen en dan een eindprijs of prijs per Wp vind ik geen volledig beeld geven van wat een reële prijs is. Bij mij waren 2-3 man bijna een hele dag bezig om 2 x 6 panelen te leggen, de omvormer beneden te plaatsen middels dakdoorvoer, en via de kruipruimte verbinden naar de meterkast.
Ook bij mij zijn er - terecht!- valschermen gebruikt.

Mijn geval vind ik daarom vaak moeilijk vergelijkbaar met anderen die 2 x 6 panelen (laten) leggen omdat ik geen volledige voorstelling heb van de omvang van de werkelijke klus. Op papier is niet alles zomaar 1 op 1 vergelijkbaar.

Ik heb i.i.g. vastgesteld dat er bij mij zeker 15 manuren keihard is gewerkt aan de klus door een professioneel bedrijf.

• Ronald
  • Nu online
Pieter2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:01:
[...]

Dank voor je reactie; is noord een optie om te overwegen? Ik had dit als leek zelf uitgesloten gezien de verwachte opbrengst door zon oriëntatie.
Noord kan uit bij de juiste prijs. 500-600kWh/kWp met behoorlijke focus op de zomer.

Je zit nu erg hoog in de kosten, weet niet hoeveel moeite je al gedaan hebt. Overweeg de webshops met installateur- partners

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:03
Ultraboy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:51:
Simpel tellen, optellen en delen en dan een eindprijs of prijs per Wp vind ik geen volledig beeld geven van wat een reële prijs is. Bij mij waren 2-3 man bijna een hele dag bezig om 2 x 6 panelen te leggen, de omvormer beneden te plaatsen middels dakdoorvoer, en via de kruipruimte verbinden naar de meterkast.
Ook bij mij zijn er - terecht!- valschermen gebruikt.

Mijn geval vind ik daarom vaak moeilijk vergelijkbaar met anderen die 2 x 6 panelen (laten) leggen omdat ik geen volledige voorstelling heb van de omvang van de werkelijke klus. Op papier is niet alles zomaar 1 op 1 vergelijkbaar.

Ik heb i.i.g. vastgesteld dat er bij mij zeker 15 manuren keihard is gewerkt aan de klus door een professioneel bedrijf.
Bij mijn dochter... 2 personen gestart om 8h, en om 10h30 waren ze klaar.
Alles 2 hoog op het dak, met de ladder zonder speciale valbeveiliging.
10 panelen op het dak, dakdoorvoer gemaakt, omvormer gehangen en aangesloten..

• Pieter2
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Noord kan uit bij de juiste prijs. 500-600kWh/kWp met behoorlijke focus op de zomer.

Je zit nu erg hoog in de kosten, weet niet hoeveel moeite je al gedaan hebt. Overweeg de webshops met installateur- partners
Nee heb nu 1 offerte en moet er nog en paar ontvangen; een aantal geven bij voorbaat al aan dat ze duur zijn.
Ik zal zoeken naar de webshops; moet nog een beetje gevoel krijgen wat voor type partij niet de hoofdprijs vraagt.

• Ronald
  • Nu online
Pieter2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:10:
Ik zal zoeken naar de webshops; moet nog een beetje gevoel krijgen wat voor type partij niet de hoofdprijs vraagt.
Met de hoeveelheid boom in de luchtfoto twijfel ik of je voor de voordeligste systemen (met string omvormer) zou moeten gaan.

Dit omdat je niet verder dan 12 panelen zal kunnen… meer panelen wint het van solaredge/ micro’s, maar dan moet meer wel kunnen.

Solaredge is vanaf €1,3/Wp ex btw op moment, micro’s nog wat meer (tenzij je heel erg mazzel hebt, maar zie weinig onder deze prijzen gaan)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Pieter2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:10:
[...]

Nee heb nu 1 offerte en moet er nog en paar ontvangen; een aantal geven bij voorbaat al aan dat ze duur zijn.
Schrik je maar vast rot:
https://energie-advies-ho...op/jinko-415wp-all-black/
Dit paneel is maar 172cm lang en ook nog het betere n-type.
Waar ze in landscape liggen (plat dak) moet in portrait ook kunnen, alleen zijn er andere steunen nodig.
Ik vind de prijs absurd als de panelen zelf maar €1560 zijn plus €75 transport, 3 extra is niet veel werk.
De offerte lijkt wel met btw die ze gewoon zelf in hun zak steken.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Pieter2 Er kan waarschijnlijk veel meer op, maar dan moet er ter plaatse gemeten worden.
En moet er keuze zijn tussen de verschillende maten panelen. Het gaat niet om de aantallen panelen,
maar om de totale Wp. Misschien passen er wel 12 500Wp panelen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Voor mijn hoekwoning heb ik de eerste offerte ontvangen; 10 panelen (Jinko 415wp). voor 7.770,- euro. Nu levert dit mij een wattpiek op van 4.150 waar ik toch op meer hoop gezien laadpaal, wp, vw etc..

Onderstaand een foto uit de offerte; voor mijn gevoel zou er meer op het dak moeten passen. Kan het zijn dat andere leveranciers met andere afmetingen meer op de dak kwijt kunnen?

[Afbeelding]
Je kan ook zelf de grootte van je dak opmeten (eventueel dakpannen tellen als je dat hebt/gaat) en dan met verschillende groottes van panelen gaan spelen wat het beste past en wat het meeste wp oplevert.

PVOutput

• Pieter2
Dank voor alle tips! Ik heb heb nog een aantal offertes opgevraagd met uitdrukkelijk de vraag om het dak zo goed mogelijk te benutten. Ga proberen wat kleine goedkopere bedrijfjes te vinden.

- Net een offerte gekregen voor 7.440,- voor 10 design panelen 405wp. Hier is de nokverhoging juist weer niet gebruikt.
- De bomen/schaduw valt denk ik wel mee; einde dag wellicht wat schaduw door bomen.
- Ik ga zelf is proberen te tekenen via solar edge designer of gewoon door een schetsje te tekenen
- Zelf bestellen en dergelijk durf ik nog wel; maar zelf leggen en aansluiten lijkt mij net te complex/gevaarlijk voor een hobbyklusser

• Pieter2
Iemand bekend met: https://www.solar-outlet.nl/

Lijkt erop dat je daar panelen kan bestellen en dat er ook bedrijfje/installateur achter zit die ze ook kunnen plaatsen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf inkopen van panelen en dan een installateur erbij te zoeken? (vb werkspot)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:42
Ik heb voor vergelijking ook Coolblue eens laten kijken, dat viel ook op prima prijs...

• Ronald
  • Nu online
@Pieter2 spul in sig komt bij Solar outlet vandaan… maar ik heb het zelf geïnstalleerd.

Ze hadden zelf een installateur afdeling, maar lijken nu meer tussenpersoon te zijn. Ervaring zou wel eens weinig waard kunnen zijn.

• Pieter2
Dank; ik heb het formulier van coolblue ingevuld.

@Ronald Dank voor je reactie. Ik zoek nog even door naar wat goedkope aanbieders

• Pieter2
Pieter2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:14:
Dank; ik heb het formulier van coolblue ingevuld.

@Ronald Dank voor je reactie. Ik zoek nog even door naar wat goedkope aanbieders
Coolbue kan helaas geen aanbieiding vanwege veiligheid doordat er meerdere dakvlakken zijn.
Offertestand aaangepast in OP

• Pieter2
Inmiddels meerdere offertes ontvangen.
De drie die het best aansluiten:

Offerte 1
- Trina solar tsm-410de09r.b05 (7x)
- Trina solar tsm-425de09r.08 (5x)
- Solaredge 5k 3-fase
- 12 optimizers solarledge s500
- 4995 opbrengst wp
7800,- (1,56,-)

Offerte 2
- Jinko mono full black tiger neo n-type jkm420n (14x)
- Enphase micro-omvormer IQ7a
- 5880 opbrengst wp
9785,- (1,66,-)

Offerte 3
- Sunpower performance 410 black (12x)
- Solaredge SE2680H 1fase hd-wave
- 4920 opbrengst wp
- 7.812 (1,59)

Vallen jullie hier nog dingen op?
- Ik twijfel bijvoorbeeld of ik ook de garage moet gebruiken gezien de schaduw
- Zit er belangrijke verschillen tussen de merken?

[Voor 5% gewijzigd door Pieter2 op 15-03-2023 17:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
De 14 panelen van offerte 2, alleen op de garage met Enphase, de rest op een gewone 2mppt string omvormer

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
1) Voldoet zoals het er staat - ik ben (op dit punt terecht) pietje precies - niet aan de ontwerpeisen van SolarEdge.

2 en 3 om het even... Maar beide nog erg hoog in prijs.
Enphase is het meest flexibele en duurdere systeem
Sunpower is het luxere paneel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:19
Reken de prijzen even uit per watpiek. Zo is het makkelijker vergelijken. Dus prijs / # wp

Kan je niet meer panelen op je uitbouw kwijt?

[Voor 21% gewijzigd door MaStar op 13-03-2023 20:42]

• Pieter2
onetime schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:13:
De 14 panelen van offerte 2, alleen op de garage met Enphase, de rest op een gewone 2mppt string omvormer
Maakt het dat goedkoper als ik de rest op een 2 mppt string omvormer doe?
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:24:
1) Voldoet zoals het er staat - ik ben (op dit punt terecht) pietje precies - niet aan de ontwerpeisen van SolarEdge.

2 en 3 om het even... Maar beide nog erg hoog in prijs.
Enphase is het meest flexibele en duurdere systeem
Sunpower is het luxere paneel.
Dank ik neem het mee. Heb al 10 offertes opgevraagd; maar krijg helaas niks goedkoper. Mogelijk omdat hier gaat om 3 a 4 verschillende dakvlakken? Zijn er specifieke tips voor minder dure aanbieders?
MaStar schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:42:
Reken de prijzen even uit per watpiek. Zo is het makkelijker vergelijken. Dus prijs / # wp

Kan je niet meer panelen op je uitbouw kwijt?
Heb de prijzen aangepast, dank!
Ik denk dat 5 de max is op de uitbouw; alleen niet elke partij heeft het juiste materiaal of afmetingen om er 5 kwijt te kunnen.

• Ronald
  • Nu online
Veel dakvlakken maakt het wel lastiger. Heb je al bij de webshop eerder uit topic een referentie systeem bij elkaar geklikt?

• onetime
  • Niet online
Pieter2 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:53:
[...] Maakt het dat goedkoper als ik de rest op een 2 mppt string omvormer doe?
Nogal. Paar honderd euro.
[...] Dank ik neem het mee. Heb al 10 offertes opgevraagd; maar krijg helaas niks goedkoper. Mogelijk omdat hier gaat om 3 a 4 verschillende dakvlakken? Zijn er specifieke tips voor minder dure aanbieders?
[...]
De webshops; JenM, winkelman, https://energie-advies-holland.nl , https://www.solar-outlet.nl/ , enz

• Pieter2
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:15:
Veel dakvlakken maakt het wel lastiger. Heb je al bij de webshop eerder uit topic een referentie systeem bij elkaar geklikt?
Ja via solar outlet een pakket samengesteld en kom uit op ongeveer 4500,- ex btw en ook ex installatie. Via solar outlet ook een offerte opgevraagd via het aanvraagformulier.

Via Zonpa solar zie ik bijvoorbeeld pakketten als dit:
https://zonpasolar.nl/pro...tt-mod-6000tl3-xh-hybrid/
https://zonpasolar.nl/pro...rmer-en-optimizers-kopie/

Dat lijkt mij ook wel interessant.

• onetime
  • Niet online
@Pieter2 Je hebt geen situatie die vraagt om optimizers, geen SolarEdge.!

• Pieter2
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:15:
@Pieter2 Je hebt geen situatie die vraagt om optimizers, geen SolarEdge.!
Dank voor de tip. Ik heb nu onderstaande offerte ontvangen zonder optimizer. Alleen ik heb 3-fase; deze laat ik nog even aanpassen. De prijs is gelukkig wel wat vriendelijker.

• Pieter2
Ik heb nu de aangepaste offerte ontvangen met een 3-fase omvormer.

6.566,- voor 5.400WP = 1,21,- . Klinkt voor mij als een mooie prijs waarbij ik gelukkig niet het dak hoef te gebruiken.

Is het nog handig om voor de zekerheid zelf na te meten of het echt past op het dak? En ik meen begrepen te hebben dat je ongeveer 30 cm ruimte vanaf de dakgoot en het dak van de buurman wil hebben in de breedte. Klopt dat ongeveer? Het paneel is 114cm breed; dus 114 * 5 + (2 * 30cm) = 6,30 aan benodigde ruimte in breedte.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee