Toon posts:

Deur gaat soms niet open m.b.v. sleutel .... en soms wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:02
Beste tweakerts

De laatste tijd wil de voordeur niet meer open. De sleutel draait helemaal rond, je krijgt daarmee ook de deur op slot maar de dagschoot (zie onderstaande plaatje) gaat dan niet open. Aan de buitenkant van de voordeur zit geen deurklink, maar een deur kruk, dus waar je alleen aan kunt trekken of duwen.

Gelukkig was de garage nog open toen we laatst voor een dichte deur stonden, dus kon ik a la Mac Gyver een apparaat maken (lang leve ductape) die m.b.v. de deurklink aan de binnenkant via de brievenbus open maakte. Wat heb ik nu verder geprobeerd:

- eerst slotolie e.d. in het slot gespoten
- dacht dat het slot wellicht versleten was, dus heb ik deze omgeruild met een vergelijkbaar cilinderslot van de garagedeur die we toch niet veel gebruiken
- sleutel zou wel eens na 14 jaar versleten kunnen zijn, dus die ook omgeruild voor een vers exemplaar.

Bovenstaande acties hebben niet het gewenste effect. Soms krijg je de deur van buiten nog wel eens open, maar vaak niet. Een goede sleutel actie begint met de sleutel op 12 uur, vervolgens draai je naar links tot circa 8 uur, dan voel je weerstand, je draait door tot 7 uur en de deur is open.
Als de deur niet open wil, begin je bij 12 uur en eindig je bij 6 uur.

Het lijkt er dus op dat het probleem in de deur zit, maar hoe kan ik dit oplossen? Heb er ook al een lading slotolie in gegooid, en daarna cilinderslot teruggeplaatst. Helaas geen effect...

Alle reacties

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:45
De cilinder lijkt mij het probleem niet, de sleutel draait immers. Ik zou het insteekslot vervangen.
Ik ga er bij mijn redenatie vanuit dat je de cilinder hebt gewisseld als test, niet het insteekslot. Cilinder en slot zijn de enige zaken verder die een rol kunnen spelen. De rest van de deur doet niets vwb het op slot doen.

edit: het insteekslot repareren is natuurlijk ook een optie, wellicht is het een eenvoudig kleine iets.

[Voor 72% gewijzigd door job op 18-02-2023 10:27]

• Red devil
job schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:20:
De cilinder lijkt mij het probleem niet, de sleutel draait immers. Ik zou het insteekslot vervangen.
Ik ga er bij mijn redenatie vanuit dat je de cilinder hebt gewisseld als test, niet het insteekslot. Cilinder en slot zijn de enige zaken verder die een rol kunnen spelen. De rest van de deur doet niets vwb het op slot doen.

edit: het insteekslot repareren is natuurlijk ook een optie, wellicht is het een eenvoudig kleine iets.
Ja dat lijkt de logische keuze he. Zat net te kijken, zit een hele dikke strook voor, van boven naar onder. Mooi klusje. Wellicht dat ik hem kan uitwisselen met insteek slot van de zijdeur, alhoewel, die heeft 2 deurklinken.

• job
  • Laatst online: 08:45
Met een strook bedoel je een meerpuntssluiting? Die zijn al een stuk duurder en kan je niet zomaar met een normaal insteekslot verwisselen.

Alles losschroeven en en opendraaien en schoonmaken zou ik wel leuk vinden. De vraag is, krijg je alles straks weer teruggeschroeft hoe het zat. Maak voldoende foto's van de tussenstappen. :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt idd alles vervangen, behalve hetgene wat je moet vervangen. ;)

Je kan hem eruit schroeven, openmaken, schoonmaken, smeren en weer dichtmaken, of je gaat naar je lokale sleutel/slotboer/ijzerwarenhandel of goed geoutilleerde bouwmarkt en haal je een verse. Ik denk dat er een veertje kapot is oid.

[Voor 7% gewijzigd door teacher op 18-02-2023 10:37]

Wise enough to play the fool

• Red devil
job schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:32:
Met een strook bedoel je een meerpuntssluiting? Die zijn al een stuk duurder en kan je niet zomaar met een normaal insteekslot verwisselen.

Alles losschroeven en en opendraaien en schoonmaken zou ik wel leuk vinden. De vraag is, krijg je alles straks weer teruggeschroeft hoe het zat. Maak voldoende foto's van de tussenstappen. :)
Ik bedoel dat er aan de zijkant van de deur, als je hem open hebt een hele ijzeren strook hebt. Dus geen aparte uitsparing voor insteekslot, die zit er achter ofzo? Zelfde systeem zit ook in de zijdeur, maar die heeft 2 deurklinken dus omwisselen zal er dan niet toe lijden (gok ik) dat die hetzelfde probleem heeft. Immers, 2 klinken, dus je kunt altijd die omlaag doen.
teacher schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:36:
Je hebt idd alles vervangen, behalve hetgene wat je moet vervangen. ;)

Je kan hem eruit schroeven, openmaken, schoonmaken, smeren en weer dichtmaken, of je gaat naar je lokale sleutel/slotboer/ijzerwarenhandel of goed geoutilleerde bouwmarkt en haal je een verse.
Thanks, ja zul je net zien he, altijd het laatste onderdeel wat het probleem geeft :+

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Fotos?
Onduidelijk namelijk.... ;)

• Red devil

Grrr lees ik net op het stickertje onderaan het ijzeren bestek, alleen smeren met grafiet!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ja, driepuntssluiting. Das ingewikkelder te vervangen. Kijk of je dezelfde kan vinden, of als je onhandig bent een klusjesman/vrouw/x

[Voor 22% gewijzigd door teacher op 18-02-2023 10:53]

• Red devil
teacher schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:52:
Ja, driepuntssluiting. Das ingewikkelder te vervangen. Kijk of je dezelfde kan vinden, of als je onhandig bent een klusjesman/vrouw/x
Dank, net geteld, 24 schroeven gaan er in, en zoveel gaan er ook in de zijdeur versie. Dus wellicht zou ik die eerst eens eruit kunnen halen, en die proberen te transplanteren.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Zeer waarschijnlijk gaan de meerpuntsluitingen van de zijdeur open met de klink. Bij de voordeur met de sleutel (want je hebt geen klink). Even checken.

• Red devil
teacher schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:57:
Zeer waarschijnlijk gaan de meerpuntsluitingen van de zijdeur open met de klink. Bij de voordeur met de sleutel (want je hebt geen klink). Even checken.
Daar heb je gelijk in, dus dat zou kunnen betekenen dat het een ander type insteekslot is? Ik ga even kijken of ik type nr kan vinden.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zou eerst het mechaniek van de driepuntsluiting checken. Zeker als je het gevoel hebt dat je de sleutel door kunt draaien. Wat gebeurt er met de haken als je met deur open het slot bedient?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Dat is inderdaad een ander type, ze zijn niet onderling uitwisselbaar.
Maar schroef hem er sws eens uit en kijk wat je tegenkomt. Stuk is ie toch al. :)

[Voor 37% gewijzigd door teacher op 18-02-2023 11:00]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

is een Deurklink buien monteren in plaats van een knop een optie?

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Red devil
Joris748 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:59:
Ik zou eerst het mechaniek van de driepuntsluiting checken. Zeker als je het gevoel hebt dat je de sleutel door kunt draaien. Wat gebeurt er met de haken als je met deur open het slot bedient?
Die gaan netjes naar buiten, dus dat werkt prima. Net getest. En wederom, krijg ik met de deur open niet de dagschoot open.
MrMonkE schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:01:
is een Deurklink buien monteren in plaats van een knop een optie?
Mmm ja zou ook een optie zijn, maar dan maak je het wel makkelijk voor boefjes om binnen te komen als je vergeten bent de deur op slot te doen. Dat is denk ik het idee van geen deurklink buiten.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Joris748 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:59:
Zeer waarschijnlijk zit er binnenin viezigheid en plakkerige troep waardoor de schoot blijft plakken en de cilinder hem niet meer mee kan nemen. Of er is een veertje kapot/los.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41
Red devil schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Mmm ja zou ook een optie zijn, maar dan maak je het wel makkelijk voor boefjes om binnen te komen als je vergeten bent de deur op slot te doen. Dat is denk ik het idee van geen deurklink buiten.
bij jouw deur gaat een ijzerzaag beugel makkelijker dan je sleutel zoeken ;) het is zegmaar best wel schijnveiligheid maar idd niet iedereen heeft een ijzerzaagbeugel bij zich :+

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Red devil schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:46:
Grrr lees ik net op het stickertje onderaan het ijzeren bestek, alleen smeren met grafiet!
offtopic:
Dat geldt vziw voor alle sloten. Je wilt geen vet in je slot dat gaat klonteren met stof ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Red devil
Dido schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:07:
[...]

offtopic:
Dat geldt vziw voor alle sloten. Je wilt geen vet in je slot dat gaat klonteren met stof ;)
Weer wat geleerd!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

[Mmm ja zou ook een optie zijn, maar dan maak je het wel makkelijk voor boefjes om binnen te komen als je vergeten bent de deur op slot te doen. Dat is denk ik het idee van geen deurklink buiten.
Ah ja, kon zo snel even niet bedenken dacht al dat er een addertje onder het gras zat.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41
teacher schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Zeer waarschijnlijk zit er binnenin viezigheid en plakkerige troep waardoor de schoot blijft plakken en de cilinder hem niet meer mee kan nemen. Of er is een veertje kapot/los.
vaak zijn die veertjes e.d. gewoon los te koop. welicht kan TS naar een goede slotenwinkel gaan met het hele ding schroeven ze daar nog 5 schroefjes los en kijken wat er mis is.. kost wel wat natuurlijk. maar waarschijnlijk valt het allemaal wel mee. wel even vooraf checken of ze het merk wel ruim voeren.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

offtopic:
Daarom de mechaniek van het sluitwerk alleen smeren met droogsmeer (bijv WD40 droogsmeer met PTFE). In de cilinders alleen slotspray gebruiken.

• Red devil
teacher schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:00:
Dat is inderdaad een ander type, ze zijn niet onderling uitwisselbaar.
Maar schroef hem er sws eens uit en kijk wat je tegenkomt. Stuk is ie toch al. :)
Alvast beetje orienteren, maar mocht ik iets nieuws gaan zoeken, dan wordt het cilinderbediend zeker? Zodat je met sleutel de boel kunt openen ipv alleen met kruk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Niet stiekem cilinders met panieksluiting? Heb de laatste tijd ook erg vaak dat als de sleutel binnen in bepaalde stand staat dat je kunt draaien tot je een ons weegt. Een slag terugdraaien en nogmaals proberen werkt dan gewoon.

Volgende keer neem ik knopcilinders.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Red devil schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Alvast beetje orienteren, maar mocht ik iets nieuws gaan zoeken, dan wordt het cilinderbediend zeker? Zodat je met sleutel de boel kunt openen ipv alleen met kruk.
Niet orienteren, maar exact dezelfde, anders moet je met je bovenfrees aan de slag.
Cilinderbediend idd. :Y

• Red devil
_JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:44:
Niet stiekem cilinders met panieksluiting? Heb de laatste tijd ook erg vaak dat als de sleutel binnen in bepaalde stand staat dat je kunt draaien tot je een ons weegt. Een slag terugdraaien en nogmaals proberen werkt dan gewoon.

Volgende keer neem ik knopcilinders.
Helaas! Vroeger werkte alles heel makkelijk, gewoon draaien en klaar.
teacher schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Niet orienteren, maar exact dezelfde, anders moet je met je bovenfrees aan de slag.
Cilinderbediend idd. :Y
Heb bij de buren (allemaal dezelfde type deuren) een type nr kunnen achterhalen, zat bij mij klaarblijkelijk een stikker over.

1988 3 20/2Z

Kan een tekening downloaden van een optie en even alles naast elkaar leggen, of de maten kloppen.

• comrade
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-03 14:55
Deur afgezakt, schroeven van deurscharnieren wat strakker aandraaien.

[Voor 13% gewijzigd door comrade op 19-02-2023 11:54]

• Red devil
comrade schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:46:
Deur afgezakt, schroeven van deurscharnieren wat strakker aandraaien.
Jammergenoeg doet het probleem zich ook voor als de deur open is.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:22

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

offtopic:
Geldt dat voor nieuwe sloten ofzo?
Ik heb bij twee huizen met sloten van rond de 30 jaar oud de sloten helemaal uit elkaar gehaald omdat ik problemen kreeg met het openen en/of sluiten van de deur en daarbij trof ik wel degelijk een vettige substantie aan die op meerdere plekken was vastgekoekt of heel dik geworden met als gevolg een niet goed functionerend slot.

Alles toen grondig schoongemaakt en daarna ruim voorzien van kogellagervet. :P
De sloten gingen weer als een zonnetje en de eerste deur heeft daarna 7 jaar feilloos gewerkt toen ben ik verhuisd en het tweede slot draait nu al weer 2 jaar prima.
Beide sloten hadden zover ik kon inschatten de 30 jaar daarvoor geen onderhoud gehad.

Voor de cilinder zelf gebruik ik overigens zeker geen vet, enkel slotspray.

Ik zie ook niet helemaal hoe stof zomaar een slot kan binnen komen eigenlijk; de schoten, cilinder, schilden en krukken sluiten het slot naar mijn idee goed af.

[Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 21-02-2023 20:38]

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:13
Red devil schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:56:
Dank, net geteld, 24 schroeven gaan er in, en zoveel gaan er ook in de zijdeur versie. Dus wellicht zou ik die eerst eens eruit kunnen halen, en die proberen te transplanteren.
Niet direct allemaal losschroeven! Met een deel van deze schroeven zit het geheel vast aan de deur, die moet je initieel loshalen. Met het andere deel van de schroeven zitten de verschillende onderdelen van de sluiting vast aan die lange strip metaal. Als je die allemaal loshaalt voordat je hem eruit trekt, valt het uit elkaar of blijven delen achter in je deur.

• Red devil
CJ_Latitude schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:08:
[...]

Niet direct allemaal losschroeven! Met een deel van deze schroeven zit het geheel vast aan de deur, die moet je initieel loshalen. Met het andere deel van de schroeven zitten de verschillende onderdelen van de sluiting vast aan die lange strip metaal. Als je die allemaal loshaalt voordat je hem eruit trekt, valt het uit elkaar of blijven delen achter in je deur.
goede tip! Ik had al gezien dat er schroeven waren met kruiskop, en ster vormige schroeven. Kun je dan achterhalen welke schroeven de boel bij elkaar houden en welke in de deur zitten?

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:13
Red devil schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:09:
[...]

goede tip! Ik had al gezien dat er schroeven waren met kruiskop, en ster vormige schroeven. Kun je dan achterhalen welke schroeven de boel bij elkaar houden en welke in de deur zitten?
Ik zou zeggen (zelf eentje losgehaald vorig jaar) dat alles wat kruiskop is het geheel aan de deur vastmaakt (en één voor je cilinder) en alle torx schroeven van de laatstgenoemde categorie zijn.

• Red devil
CJ_Latitude schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Ik zou zeggen (zelf eentje losgehaald vorig jaar) dat alles wat kruiskop is het geheel aan de deur vastmaakt (en één voor je cilinder) en alle torx schroeven van de laatstgenoemde categorie zijn.
Thanks, dus alle torx (bedankt voor de naam) laten voor wat ze zijn, en kruiskop schroeven los maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee