Toon posts:

Gat gemaakt in vloer naar kruipruimte is dit schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wobelaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03 21:48
Wij zijn bezig met het verbouwen van de keuken. Onze woning heeft een PUR vloerisolatie. Tijdens het verbouwen moesten meerdere kabels naar de meterkast getrokken worden, dit hebben we onder andere gedaan door een gat te boren in de vloer door de vloerisolatie naar de kruipruimte.

Nu hebben we deze gaten van boven af geprobeerd op te vullen met PUR. Maar mijn vraag is of het ook vanaf de onderkant moet gebeuren? Dit, zodat alle doorgangen weer helemaal geïsoleerd zijn. Ik ben zelf geen held en al helemaal niet als het om de kruipruimte gaat, dus ik ga het liefst de kruipruimte uit de weg als dat kan zeg maar. Mijn grootste vrees waarom ik deze vraag ook stel is vocht. Gaat het vocht nu in het beton van de vloer trekken en daardoor rotten bijvoorbeeld? Of valt dat allemaal echt wel mee als we vanaf de bovenkant onze best hebben gedaan de gaten vol te spuiten met PUR?

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
PUR houdt sowieso geen vocht tegen dus daar maakt geen verschil. De purist zou zeggen dat je isolatiewaarde verliest maar in praktijk zal dat nagenoeg niets zijn.

[Voor 43% gewijzigd door Sethro op 18-02-2023 08:11]

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:17
Sethro schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:09:
PUR houdt sowieso geen vocht tegen dus daar maakt geen verschil. De purist zou zeggen dat je isolatiewaarde verliest maar in praktijk zal dat nagenoeg niets zijn.
Nice, de PUR-ist _O-

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wobelaar schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:04:
Wij zijn bezig met het verbouwen van de keuken. Onze woning heeft een PUR vloerisolatie. Tijdens het verbouwen moesten meerdere kabels naar de meterkast getrokken worden, dit hebben we onder andere gedaan door een gat te boren in de vloer door de vloerisolatie naar de kruipruimte.

Nu hebben we deze gaten van boven af geprobeerd op te vullen met PUR. Maar mijn vraag is of het ook vanaf de onderkant moet gebeuren? Dit, zodat alle doorgangen weer helemaal geïsoleerd zijn. Ik ben zelf geen held en al helemaal niet als het om de kruipruimte gaat, dus ik ga het liefst de kruipruimte uit de weg als dat kan zeg maar. Mijn grootste vrees waarom ik deze vraag ook stel is vocht. Gaat het vocht nu in het beton van de vloer trekken en daardoor rotten bijvoorbeeld? Of valt dat allemaal echt wel mee als we vanaf de bovenkant onze best hebben gedaan de gaten vol te spuiten met PUR?
Je hele R- waarde is nu om zeep geholpen, je hebt een lek gecreëerd.

Nee hoor, er is niks loos. Je gaat er niets van merken. Je hoeft niet onder de vloer met duct tape 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
PUR zwelt na, dus als je het gat half opvult is even later alles mooi vol. Je wil vooral tocht voorkomen, dat doet de isolatie teniet; een klein gaatje zonder tocht geeft (oppervlak gat / oppervlak isolatie) verlies, nagenoeg niets dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:54
Lijkt mij geen enkel probleem zo lang je iig zorgt dat het niet vanaf de kruipruimte de woning in kan tochten (en dat heb je gedaan, want je hebt PUR aangebracht vanaf de bovenkant).

Dat gezegd hebbende: face your fears en ga gewoon eens kijken onder je vloer. Op deze manier blijf je er maar tegenaan hikken. Want laten we wel wezen: in de tijd dat je dit topic hebt geopend had je waarschijnlijk al onder de vloer kunnen kruipen en dat gat vanaf de onderkant kunnen dichtmaken.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:02
Op PUR zit een soort van vlieslaag aan de buitenkant en PUR is ook geslotencellig. Desondanks is het niet 100% waterdicht. dit zal alleen problemen opleveren in een extreem natte kruipruimte. PUR uit een spuitbus is voor zover ik weet altijd opencellig en zal daardoor iets eerder en sneller vocht opnemen.

Met een natte kruipruimte zou ik dan wel maatregelen treffen zoals een bodemfolie leggen. Dit zou in dat geval sowieso handig zijn, ook als je geen gaten in de vloer had gemaakt. Met een droge kruipruimte is er niets om je zorgen over te maken. Een lager isolatiewaarde op die paar cm2 ga je niks van vernemen.

• wobelaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03 21:48
Bedankt voor alle antwoorden! Ik ben gerustgesteld 😁
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee