Toon posts:

Laptop advies Lenovo Ideapad 3/5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stinos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-03 21:15
Mijn vriendin is op zoek naar een laptop voor het gewone internet werk maar ze wilt ook wat voor haar werk kunnen doen. Excel, mails en wat eenvoudige programma's. Niks heel heftigs.
Het belangrijkste is dat hij een tijd mee gaat en niet snel traag gaat worden.

Ik heb het maandelijkse laptop advies gelezen en naar aanleiding daarvan heb ik nog wat vragen.
We hebben nu deze aanbieding op het oog.
https://www.mediamarkt.nl...gb-512gb-ssd-1720375.html

Echter is het een Ideapad 3 en geen 5. Wel heeft hij 8GB werkgeheugen, 6 kern processoren (5500U) en 512GB SSD. Hij lijkt dus erg op het maandelijkse advies tot 700 euro. (die heeft een Ideapad 5 met 5700U processor en 16GB werkgeheugen. Deze is echter ook een stuk duurder (800 ipv 530) Is deze meerprijs het waard? Wat is het verschil tussen een 3 & 5? Ik zag dat het een aluminium behuizing was ipv plastic. Maar dat maakt ons niet veel uit.
Zijn er wellicht andere alternatieven die ik over het oog zie of die aantrekkelijk zijn om nu aan te kopen?

Wat is je budget?
rond de 500-700 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, voornamelijk thuis gebruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

[Voor 82% gewijzigd door stinos op 17-02-2023 21:50]

Alle reacties

• xpz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
Hier zijn de verschillen op CPU gebied volgens nano-review: https://nanoreview.net/en...700u-vs-amd-ryzen-5-5500u

De Ryzen 7 heeft 2 fysieke cores extra, dat is meer toekomst vast, en heeft een 1 generatie hogere grafische chip. Plus het is de nieuwere laptop van de twee.

Een aluminum kast is niet alleen steviger maar koelt meestal ietsje beter dan een plastic behuizing en verder is 8GB werkgeheugen extra wel heel erg lekker. Ik zou zelf met zo'n budget voor de iets duurdere gaan.

Maar voor het werk wat je schetst en wat je vriendin er mee van plan is (geen photo editing dus?) zou ik voor de goedkopere versie gaan. En anders voor de duurdere, die is namelijk meer toekomst vast.

Voor wat het waard is: Mijn schoonvader heeft een Ryzen 3 (langzamere processor) in een Ideapad 3 en die doet precies wat jouw vriendin wil gaan doen, tekstverwerken, muziek afspelen en wat browsen. Is er heel tevreden mee (al 2 jr).

[Voor 4% gewijzigd door xpz op 18-02-2023 11:40. Reden: Typos]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40

Thomg

Aww yiss

Verschil tussen 5500U en 5700U is inderdaad dat die 2 meer cores heeft, maar ook dat het een marginaal hogere kloksnelheid heeft. Laatste meer op papier dan in praktijk verschil.
GPU is dezelfde generatie, maar 5500U komt met 448SP en 5700U met 512SP. 5700U is dus ongeveer 15% sneller in grafische intense taken.

Als ik kijk naar wat je wilt is de goedkopere optie al prima, het enige 'nadeel' is dat 8GB en toekomstbestendig niet echt in 1 zin thuishoren, maar dan kom je in een andere klasse terecht.

Als je dit wilt zou ik kijken naar 1 van deze.
https://tweakers.net/pric.../1822164;1833174;1879866/
Het extra geheugen is wel wat waard, maar voor die 2 extra cores word echt teveel geld gevraagd.
Let wel op dat de laatste een retourdeal lijkt te zijn, maar het is onduidelijk wat dit precies inhoud.

Andere suggestie is deze.
uitvoering: Dynabook Satellite Pro C50D-B-10G
5600U is een nieuwere generatie dan de 5500U en zo te zien kan je er vrij makkelijk geheugen bij prikken.

• stinos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-03 21:15
Dankjewel voor jullie suggesties!
Het is de Ideapad 3 geworden. Bij mediamarkt hadden ze nog best een goed alternatief voor 150 euro meer maar dat is hem toch niet geworden.

• xpz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
Top, goed te lezen! Veel plezier er mee!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee