Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht in Schiedam en hebben vandaag de sleutels gekregen en de aktes ondertekend bij de notaris. Wij wonen allebei nog thuis bij ouders en willen vanaf juni in dat huis gaan wonen, dus tot die tijd gaat er verbouwd worden en de nieuwe spullen komen er nog in. We hebben de energie, gas en elektra aanvragen al gedaan en ook de inboedelverzekering alvast geregeld. Alleen zitten wij nu met de vraag wanneer wij of een van ons zich moet inschrijven op het nieuwe adres. Wij wonen allebei momenteel in Rotterdam en moeten ons dus straks inschrijven bij de gemeente Schiedam. Wij hebben gebruik gemaakt van de starters vrijstelling voor overdrachtsbelasting omdat dit onze eerste koophuis is en wij onder de 35 zijn en het huis minder dan €440.000 heeft gekost.
Mijn concrete vraag is nu, wanneer moeten wij ons inschrijven op het nieuwe adres? De notaris gaf aan dat dit maximaal een aantal dagen mag duren, maar wij gaan er pas in juni wonen. Officieel is het nog niet ons woonadres. Heeft dit te maken met de zelfbewoningsplicht?
edit: de notaris sprak over een eventuele boete van de belastingdienst als wij er straks niet geregistreerd staan bij de gemeente. Ik vond het achteraf best vaag, dus ben van plan om de notaris maandag weer even op te bellen hierover.
Mijn concrete vraag is nu, wanneer moeten wij ons inschrijven op het nieuwe adres? De notaris gaf aan dat dit maximaal een aantal dagen mag duren, maar wij gaan er pas in juni wonen. Officieel is het nog niet ons woonadres. Heeft dit te maken met de zelfbewoningsplicht?
edit: de notaris sprak over een eventuele boete van de belastingdienst als wij er straks niet geregistreerd staan bij de gemeente. Ik vond het achteraf best vaag, dus ben van plan om de notaris maandag weer even op te bellen hierover.
[ Voor 9% gewijzigd door zoarakrzs op 17-02-2023 21:44 ]