Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoarakrzs
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-04 16:29
Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht in Schiedam en hebben vandaag de sleutels gekregen en de aktes ondertekend bij de notaris. Wij wonen allebei nog thuis bij ouders en willen vanaf juni in dat huis gaan wonen, dus tot die tijd gaat er verbouwd worden en de nieuwe spullen komen er nog in. We hebben de energie, gas en elektra aanvragen al gedaan en ook de inboedelverzekering alvast geregeld. Alleen zitten wij nu met de vraag wanneer wij of een van ons zich moet inschrijven op het nieuwe adres. Wij wonen allebei momenteel in Rotterdam en moeten ons dus straks inschrijven bij de gemeente Schiedam. Wij hebben gebruik gemaakt van de starters vrijstelling voor overdrachtsbelasting omdat dit onze eerste koophuis is en wij onder de 35 zijn en het huis minder dan €440.000 heeft gekost.

Mijn concrete vraag is nu, wanneer moeten wij ons inschrijven op het nieuwe adres? De notaris gaf aan dat dit maximaal een aantal dagen mag duren, maar wij gaan er pas in juni wonen. Officieel is het nog niet ons woonadres. Heeft dit te maken met de zelfbewoningsplicht?

edit: de notaris sprak over een eventuele boete van de belastingdienst als wij er straks niet geregistreerd staan bij de gemeente. Ik vond het achteraf best vaag, dus ben van plan om de notaris maandag weer even op te bellen hierover.

[ Voor 9% gewijzigd door zoarakrzs op 17-02-2023 21:44 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Je schrijft je in op het moment dat het je hoofdverblijf is. In jullie geval dus vanaf juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het zou kunnen dat je om gebruik te mogen maken van de korting op overdrachtsbelasting je inderdaad binnen bijvoorbeeld x maanden zelf dient in te schrijven op dat adres.
weet de regels niet meer uit mijn hoofd, is alweer bijna 3 jaar geleden dat ik die uitgezocht had.

Zie idd niet zo snel een termijn staan bij de BD:
https://www.rijksoverheid...ling-overdrachtsbelasting

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2023 22:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
YakuzA schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:27:
Het zou kunnen dat je om gebruik te mogen maken van de korting op overdrachtsbelasting je inderdaad binnen bijvoorbeeld x maanden zelf dient in te schrijven op dat adres.
weet de regels niet meer uit mijn hoofd, is alweer bijna 3 jaar geleden dat ik die uitgezocht had.

Zie idd niet zo snel een termijn staan bij de BD:
https://www.rijksoverheid...ling-overdrachtsbelasting
Die regels zullen naar alle waarschijnlijkheid overeenkomen met de regels voor bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek, etc. En die termijn is zeer ruim zolang de intentie er maar is om er te gaan wonen (en er dus niemand anders woont etc). Dit faciliteert bijvoorbeeld grote verbouwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Onze notaris gaf voor de verlaagde overdrachtsbelasting van 2% een termijn van een jaar aan. Maar volgens mij is zelfs door termijn niet vastgelegd, je moet de intentie hebben om er zelf te gaan wonen. Aangezien je aan het verbouwen bent is het echt niet gek om daar een paar maanden mee te wachten

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:39
Voordeel van nog niet ingeschreven staan is dat je minder gemeente belasting hoeft te betalen zoals water en afvalstoffen heffingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Je schrijft je in zodra je verhuisd bent.

Aangezien jullie pas in juni gaat verhuizen dan schrijf je je dan pas in.

Voorbeeld: Wij hadden in 2016 een nieuwbouw woning gekocht, 2017 juli was deze klaar. En we woonden er pas in oktober. Pas ook in oktober ingeschreven.

Heel simpel we woonden nog in een andere plaats, kan je moeilijk inschrijven in een andere gemeente.

https://www.rijksoverheid...verhuisdatum%20vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
ericwhar schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 07:53:
Voordeel van nog niet ingeschreven staan is dat je minder gemeente belasting hoeft te betalen zoals water en afvalstoffen heffingen
En je autoverzekering stijgt of zakt in prijs, zodat je de adreswijziging aan de verzekeraar doorgeeft: ik schreef mij direct na sleuteloverdracht van de huidige huurwoning al in bij de gemeente, waarna ik ook direct de adreswijziging bij de autoverzekering doorvoerde.

Op die manier had ik per direct een lagere premie: want eerst woonde ik in een achterbuurt, dus was de verzekeringspremie helaas hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:43

Quad

Doof

Wat @corporalnl zegt is correct. Wij hebben destijds ons huis in december 2017 gekocht, zijn in juni 2018 getrouwd en gaan wonen in ons huis, vanaf de trouwdatum ook de gemeentelijke inschrijving laten lopen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@zoarakrzs Heb je ook een opstalverzekering, wellicht samen met je inboedelverzekering? Die heb je vanaf moment van bezit wel nodig naar mijn idee.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Marco-Peters schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:25:
[...]

En je autoverzekering stijgt of zakt in prijs, zodat je de adreswijziging aan de verzekeraar doorgeeft: ik schreef mij direct na sleuteloverdracht van de huidige huurwoning al in bij de gemeente, waarna ik ook direct de adreswijziging bij de autoverzekering doorvoerde.

Op die manier had ik per direct een lagere premie: want eerst woonde ik in een achterbuurt, dus was de verzekeringspremie helaas hoger.
Zou ik niet zomaar doen. Want je woont er niet. Je kan een boete krijgen als je niet woont waar je ingeschreven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoarakrzs
FirePuma142 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:31:
@zoarakrzs Heb je ook een opstalverzekering, wellicht samen met je inboedelverzekering? Die heb je vanaf moment van bezit wel nodig naar mijn idee.
DIe verloopt via de VVE. Ik heb zelf de inboedelverzekering afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:27
*knip* hoewel dit soms een terecht antwoord is, is het op deze toon toch echt ongewenst,

[ Voor 73% gewijzigd door ZieMaar! op 18-02-2023 09:20 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
iamerwin schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:42:
Wat zei de gemeente Schiedam toen je het daar vroeg? Die kan je namelijk gewoon bellen…14010 🤷🏼‍♂️
Die hebben echter wel een (klein) belang bij een bepaald antwoord.

Maar goed, juiste antwoord is al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

iamerwin schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:42:
Wat zei de gemeente Schiedam toen je het daar vroeg? Die kan je namelijk gewoon bellen…14010 🤷🏼‍♂️
Hier hoef je niemand voor te bellen. De regels zijn duidelijk en bij zo'n beetje elke gemeente goed terug te vinden online. Inschrijven is tegenwoordig niet meer dan een webform invullen en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:23
Check trouwens wel even de voorwaarden van de inboedelverzekering. Die van ons sloot na 3 maanden niet in de woning wonen allerlei zaken uit.
(Wij waren eerst van plan om 4 maanden na aankoop te verhuizen, maar uiteindelijk na 2 maanden en 29 dagen ofzo verhuisd... - nog hele tijd met verzekeraar aan de lijn gehad om te kijken of we misschien iets konden bijverzekeren ofzo (verzekering was 160 per jaar ofzo - ik had met alle liefde 100 ofzo betaald voor 2 maanden extra tijd leegstand), maar computer says no.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:38
Belasting waarschijnlijk beter als je niet te lang wacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Eigenwoningforfait is afhankelijk van inschrijving. Bespaar je mogelijk een paar knaken mee ;)
Harm_H schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:14:
Belasting waarschijnlijk beter als je niet te lang wacht
Er zijn reeds diverse onderbouwde reacties gegeven die deze 'waarschijnlijk'-onderbuikreactie naar het land der fabelen doet verwijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 18-02-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:37
Eigenlijk is het antwoord wel een beetje vreemd. Als je gaat verbouwen en even tijdelijk ergens anders gaat wonen, wat wij bijvoorbeeld deden, dan schrijf je je ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Justevo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:45:
Eigenlijk is het antwoord wel een beetje vreemd. Als je gaat verbouwen en even tijdelijk ergens anders gaat wonen, wat wij bijvoorbeeld deden, dan schrijf je je ook niet uit.
Dat geldt ook voor als je op vakantie gaat. Wat vind je daar vreemd aan?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 11:05
Je kan je ook afvragen of het echt uitmaakt. Er van uitgaande dat je wel al vaak in je nieuwe woning aanwezig bent zou ik zelf gewoon alvast overal m'n adres wijzigen. Heb je dat vast gedaan, en mocht je ergens vergeten zijn dan kom je daar de komende maanden alvast achter.

Uiteraard is het niet de bedoeling om een adres op te geven waar je niet echt woont, maar dat is primair om dingen als katvangers tegen te gaan. Voor een overgangsperiode als deze lijkt het me dat het al met al maar weinig mensen echt wat uitmaakt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Hahn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Dat geldt ook voor als je op vakantie gaat. Wat vind je daar vreemd aan?
Precies. Dat ik een verbouwing dus geen reden vind om je niet in te schrijven als de intentie van de koop is om zelf in het huis te wonen. Wij gingen tijdelijk ergens anders wonen omdat we gingen verbouwen, we gingen verbouwen vanwege esthetische redenen. Niet omdat het onbewoonbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Justevo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Precies. Dat ik een verbouwing dus geen reden vind om je niet in te schrijven als de intentie van de koop is om zelf in het huis te wonen. Wij gingen tijdelijk ergens anders wonen omdat we gingen verbouwen, we gingen verbouwen vanwege esthetische redenen. Niet omdat het onbewoonbaar was.
Maar zolang je nog niet elke dag naar dat nieuwe huis gaat om er daadwerkelijk te leven, dan woon je er toch (nog) niet?

Jouw argument is 'als je tijdelijk uit huis bent om te verbouwen, dan woon je er ook niet, maar dan schrijf je je ook niet uit', maar een tijdelijk ander verblijf vind ik wel heel wat anders. Je wilt bijvoorbeeld niet dat al je post naar het tijdelijke verblijf zal gaan, met het risico dat het daar heen zal blijven gaan nadat je er weer weg bent. Of dat je allerlei abonnementen voor korte tijd over moet gaan zetten, om dat na de verbouwing weer terug te moeten zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 18-02-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:58
Het gaat om de verhuisdatum, denk dat de notaris daar op doelde. Je moet uiterlijk 5 dagen na je verhuizing bij de gemeente doorgeven dat je adres is veranderd (en niet meer dan vier weken van tevoren). En het gaat erom dat ze weten waar je woont/verblijft; dat jij de eigenaar bent, is bij het kadaster bekend.

Zie hier wat uitleg van rijksoverheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 18-02-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Hahn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Maar zolang je nog niet elke dag naar dat nieuwe huis gaat om er daadwerkelijk te leven, dan woon je er toch (nog) niet?

Jouw argument is 'als je tijdelijk uit huis bent om te verbouwen, dan woon je er ook niet, maar dan schrijf je je ook niet uit', maar een tijdelijk ander verblijf vind ik wel heel wat anders. Je wilt bijvoorbeeld niet dat al je post naar het tijdelijke verblijf zal gaan, met het risico dat het daar heen zal blijven gaan nadat je er weer weg bent. Of dat je allerlei abonnementen voor korte tijd over moet gaan zetten, om dat na de verbouwing weer terug te moeten zetten.
Je koopt dat huis met de intentie om er te gaan wonen, maar de eerste maanden heb je die intentie dus niet. Dat strookt voor mij niet.

Nee, ik vind juist dat je er dan wel woont, ook tijdens een verbouwing. Je punt over post en dergelijke klopt ook wel maar ik gebruikte dat voorbeeld om aan te geven dat in essentie het exact hetzelfde is, je woont er niet vanwege een verbouwing, maar ik sta wel ingeschreven en de TS niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
corporalnl schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:31:
[...]

Zou ik niet zomaar doen. Want je woont er niet. Je kan een boete krijgen als je niet woont waar je ingeschreven staat.
Hoezo woon ik er niet? Dat ik wellicht met een matras op de grond de eerste dagen geslapen heb, wilt niet zeggen dat ik er niet woonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Justevo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Je koopt dat huis met de intentie om er te gaan wonen, maar de eerste maanden heb je die intentie dus niet. Dat strookt voor mij niet.
De intentie is om er te gaan wonen, ja. Die intentie blijft er, ook als je er de eerste maanden nog niet woont. Als het huis leeg staat en je nog geen keuken of badkamer hebt, dan is het nog niet bewoonbaar.
Nee, ik vind juist dat je er dan wel woont, ook tijdens een verbouwing. Je punt over post en dergelijke klopt ook wel maar ik gebruikte dat voorbeeld om aan te geven dat in essentie het exact hetzelfde is, je woont er niet vanwege een verbouwing, maar ik sta wel ingeschreven en de TS niet.
Wat jij vindt mag je vinden, maar doet er verder niet toe. Zodra je wilt dat je post op de deurmat belandt, woon je er echt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 18-02-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Heel leuk dat je iets vind. Maar je hebt eenmaal met wetten te maken. Dat er gecontroleerd wordt is vrij klein.
Maar je kan beter doen zoals het is om gezeik te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30
Schiedam, dan zal je ook een parkeervergunning nodig hebben anders word je helemaal gek tijdens het klussen (been there, done that). Het kan een overweging zijn dat je een matras en een stoel neerpleurt en daar gaat "wonen" dan kan je direct je parkeervergunning regelen en ben je ook gelijk veilig voor de naaiers bij de inboedelverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoarakrzs
Lollercopter schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:13:
Schiedam, dan zal je ook een parkeervergunning nodig hebben anders word je helemaal gek tijdens het klussen (been there, done that). Het kan een overweging zijn dat je een matras en een stoel neerpleurt en daar gaat "wonen" dan kan je direct je parkeervergunning regelen en ben je ook gelijk veilig voor de naaiers bij de inboedelverzekering.
Voorlopig nog gratis parkeren op het nieuwe adres! Ik heb sowieso nog op mijn huidige woonadres een parkeervergunning nodig, dus ik schrijf me nog liever niet in op het nieuwe adres in Schiedam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:58
Als je je in Juni wilt laten inschrijven moet je misschien overwegen om er 1 Juli van te maken aangezien de belastingdienst je anders het hele jaar als fiscale partners ziet. Ik ben geen fiscalist en weet de ins en outs niet, maar dit advies heb ik wel altijd onthouden. Het kan je veel geld schelen.

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Neurd schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:26:
Als je je in Juni wilt laten inschrijven moet je misschien overwegen om er 1 Juli van te maken aangezien de belastingdienst je anders het hele jaar als fiscale partners ziet. Ik ben geen fiscalist en weet de ins en outs niet, maar dit advies heb ik wel altijd onthouden. Het kan je veel geld schelen.
Eerder andersom. Als fiscaal partner kan je juist voordelen opleveren. Maar dat hangt af van ieders situatie. Als je huurtoeslag krijgt of wat dan ook dan kan het in je nadeel zijn.

Maar niet zomaar iets roepen om iets te doen. ( nooit verkeerd om in te verdiepen hoe het echt zit )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
zoarakrzs schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:40:
Wij hebben gebruik gemaakt van de starters vrijstelling voor overdrachtsbelasting omdat dit onze eerste koophuis is en wij onder de 35 zijn en het huis minder dan €440.000 heeft gekost.
Dan heb je toch een verklaring ondertekend dat je de woning als hoofdverblijf gaat gebruiken?
De notaris gaf aan dat dit maximaal een aantal dagen mag duren, maar wij gaan er pas in juni wonen. Officieel is het nog niet ons woonadres. Heeft dit te maken met de zelfbewoningsplicht?

edit: de notaris sprak over een eventuele boete van de belastingdienst als wij er straks niet geregistreerd staan bij de gemeente. Ik vond het achteraf best vaag, dus ben van plan om de notaris maandag weer even op te bellen hierover.
Dat laatste is uiteraard het meest relevante.

Maar een 'boete van de belastingdienst' klinkt als een mogelijke sanctie op misbruik van de startersvrijstelling, als de Belastingdienst bijvoorbeeld aan de hand van de BRP vaststelt dat jullie niet staan ingeschreven op het adres van de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Real schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:08:
[...]
Dan heb je toch een verklaring ondertekend dat je de woning als hoofdverblijf gaat gebruiken?
[...]
Dat laatste is uiteraard het meest relevante.

Maar een 'boete van de belastingdienst' klinkt als een mogelijke sanctie op misbruik van de startersvrijstelling, als de Belastingdienst bijvoorbeeld aan de hand van de BRP vaststelt dat jullie niet staan ingeschreven op het adres van de nieuwe woning.
De ‘boete’ van de BD is idd dat je alsnog de overdrachtsbelasting moet betalen.
De 2 of de 10% afhankelijk van de situatie en inschatting van de BD.

Maargoed, voor een paar maandjes zal het bij de BD ook niet met zo’n vaart lopen, vooral niet omdat er ook nergens een fixed termijn staat vermeld.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 19-02-2023 23:15 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:12:
[...]
Maargoed, voor een paar maandjes zal het bij de BD ook niet met zo’n vaart lopen, vooral niet omdat er ook nergens een fixed termijn staat vermeld.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar wat heeft de TS er nu aan of jij denkt dat het 'niet met zo’n vaart' zal lopen als de Belastinginspecteur tot een andere conclusie komt?

Als ik het goed begrijp is de startersvrijstelling opgenomen in art. 15, eerste lid aanhef onder p en 3° Wet op belastingen van rechtsverkeer (Wbr).

Ik heb het Kamerdossier niet uitputtend doorgenomen, maar begrijp dat er in de loop van 2023 een risicomodel moet zijn op grond waarvan het 'hoofdverblijf' criterium wordt onderzocht en nu steekproefsgewijs wordt gecontroleerd. In de nota naar aanleiding van het verslag bij de Wet differentiatie overdrachtsbelasting staat een uitgebreide uitleg op pagina 20 t/m 33 n.a.v. de vragen van Kamerleden/fracties over het criterium 'hoofdverblijf':

Kamerstukken II 2020/21, 35576, nr. 6 (NVII)

Omdat wetgeving een lang traject kan zijn is het uiteraard mogelijk dat de uitleg in parlementaire stukken na die tijd anders uitpakt of de wet bijvoorbeeld geamendeerd werd. Verder zullen er ondertussen wellicht ook uitspraken zijn na bezwaar en beroep. Overigens noemt de minister in de nota naar aanleiding van het verslag op pagina 22 expliciet dat inschrijving in de BRP alleen niet voldoende is om te voldoen aan het 'hoofdverblijf' criterium:
Ook kan gedacht worden aan andere vormen van oneigenlijk gebruik, zoals situaties waarin een persoon zich gedurende die periode wel inschrijft op het adres van de verkregen woning maar niet de intentie heeft om er te gaan wonen (...)
Maar goed, misschien betreft het hier iets anders dan de overdrachtsbelasting. Zo niet, dan lijkt het erop dat de TS moet bewijzen waarom de hoge overdrachtsbelasting niet verschuldigd is als de belastinginspecteur constateert dat de TS en partner de woning niet als hoofdverblijf gebruiken en een naheffingsaanslag oplegt. Het lijkt mij gezien het waarschijnlijk aanzienlijke bedrag van een naheffing verstandig dat de TS hierover adequaat advies inwint bij een expert. Als de notaris alleen heeft gewezen op de BRP is het wellicht beter om ook iemand anders te raadplegen.

Gebruik van bovenstaande door de TS en partner is in ieder geval voor risico van de TS en partner, want het is complexe wetgeving en het is sowieso niet mogelijk om alle relevante feiten hier te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
<knip> We willen graag een constructieve discussie en geen oneliners als reactie op een uitgebreid onderbouwde post.

[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 20-02-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja dat is volkomen normaal tenzij je een paar ton zelf hebt voor het huis dan kan het misschien sneller.

Kijken, kopen, paar dingen schoonmaken, verven etc, gordijnen ophangen, spullen verhuizen en dan staat je bed daar dus dan ga je daar ook slapen dus dan schrijf je jezelf in in de gemeente. Was bij ons ook drie maanden en dan nog twee weken na de overdracht.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 20-02-2023 19:38 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ja, dat gebeurt. Maar uit je reactie leid ik af dat je liever aan struisvogelpolitiek doet dan de nota naar aanleiding van het verslag gaat lezen. Daar staat namelijk expliciet verbouwing in benoemd.

Het is ontzettend makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat het 'paniekzaaierij' is want (1) jij hoeft niet in discussie met de Belastingdienst als de TS uit de steekproef of het model komt en (2) statistisch gezien zul je met je redenatie waarschijnlijk vaak concluderen dat je gelijk had, maar daar heeft de TS dus niks aan als de inspecteur aanklopt, of wel?

Een risico is kans keer effect. Maar dat effect is mogelijk zeer groot en dus kan de TS zich er maar beter op voorbereiden. Lijkt mij een handiger manier dan uit te gaan van 'paniekzaaierij' zodat je je niet in de materie hoeft te verdiepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 20-02-2023 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
Real schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Ja, dat gebeurt. Maar uit je reactie leid ik af dat je liever aan struisvogelpolitiek doet dan de nota naar aanleiding van het verslag gaat lezen. Daar staat namelijk expliciet verbouwing in benoemd.

Het is ontzettend makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat het 'paniekzaaierij' is want (1) jij hoeft niet in discussie met de Belastingdienst als de TS uit de steekproef of het model komt en (2) statistisch gezien zul je met je redenatie waarschijnlijk vaak concluderen dat je gelijk had, maar daar heeft de TS dus niks aan als de inspecteur aanklopt, of wel?

Een risico is kans keer effect. Maar dat effect is mogelijk zeer groot en dus kan de TS zich er maar beter op voorbereiden. Lijkt mij een handiger manier dan uit te gaan van 'paniekzaaierij' zodat je je niet in de materie hoeft te verdiepen.
Zullen we eens <knip> svp constructief en netjes houden. Kamerbrief quoten dan.
Het voordeel van een hoofdverblijfcriterium ten opzichte van een toetsing op woningbezit is dat natuurlijke personen die tijdelijk tussen twee woningen in zitten niet onbedoeld tegen het hogere tarief aanlopen. Uit data van het Kadaster blijkt dat in minimaal 96% van de gevallen kopers binnen 12 maanden in de woning gaan wonen. Mocht het zijn dat een verbouwing langere tijd in beslag neemt, dan kan het zijn dat de inspecteur contact opneemt, omdat uit de objectieve gegevens niet blijkt dat de verkrijger de woning daadwerkelijk anders dan tijdelijk als hoofdverblijf is gaan gebruiken. In dat geval kan een verkrijger met een nog in gang zijnde verbouwing aannemelijk maken dat de woning toch is gekocht om anders dan tijdelijk te gaan gebruiken als hoofdverblijf. Wel zal de verkrijger de woning na voltooiing van de verbouwing daadwerkelijk anders dan tijdelijk als hoofdverblijf moeten gaan gebruiken.
TS hoort bij de 96% (is dus volkomen normaal) en de overige 4% krijgt de kans om het uit te leggen aan de inspecteur. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke stelling.

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 20-02-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
moshimoshi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:19:
[...]
Zullen we eens <knip> Kamerbrief quoten dan.
Zullen 'we'?

Ten eerste is het geen Kamerbrief en ten tweede wijs ik jou expliciet op wat er uit de parlementaire geschiedenis volgt.
TS hoort bij de 96% (is dus volkomen normaal) en de overige 4% krijgt de kans om het uit te leggen aan de inspecteur. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke stelling.
Dat staat er niet en zelfs al zou het er staan, dan heeft de TS dus niks aan je stelling dat het 'paniekzaaierij' zou zijn als de TS uit de steekproef komt of uit het model.

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 20-02-2023 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
<knip> Svp constructief en netjes houden.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 20-02-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:55
Eens met Moshimoshi. Dit is echt een non issue.

Persoonlijk heb ik hetzelfde gehad. December huis gekocht, paar maanden verbouwd, in april gaan wonen en vanaf dat moment ingeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Er staat:
Uit data van het Kadaster blijkt dat in minimaal 96% van de gevallen kopers binnen 12 maanden in de woning gaan wonen. Mocht het zijn dat een verbouwing langere tijd in beslag neemt, dan kan het zijn dat de inspecteur contact opneemt, omdat uit de objectieve gegevens niet blijkt dat de verkrijger de woning daadwerkelijk anders dan tijdelijk als hoofdverblijf is gaan gebruiken.
Langere tijd kan namelijk een syntactisch antecedent hebben (12 maanden) maar ook zelfstandig worden gelezen. De minister heeft juist expliciet geen minimumnorm opgenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 20-02-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Real schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Er staat:

[...]

Langere tijd kan namelijk een syntactisch antecedent hebben (12 maanden) maar ook zelfstandig worden gelezen. De minister heeft juist expliciet geen minimumnorm opgenomen.
Ik zie het probleem niet:

- TS koopt huis in feb 2023
- TS gaat er wonen in juni 2023
- TS schrijft zich in bij de gemeente Schiedam een dag na de feitelijke verhuizing in juni 2023

Korting overdrachtsbelasting: alles prima, want TS heeft de woning tot zijn / haar hoofdverblijf gemaakt
HRA (Inkomstenbelasting): alles prima, want dit valt ruim binnen de definitie van een 'Eigen woning'
BRP: aanmelding bij Gemeente Schiedam binnen 5 dagen na de verhuizen (mag ook 4 weken van te voren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Je moet dus aantonen/weerleggen waarom het bepaalde in art. 15 lid 1 Wbr wel/niet opgaat voor de TS
want TS heeft de woning tot zijn / haar hoofdverblijf gemaakt
Dat is geen bewijs/weerlegging, want je gaat volledig voorbij aan de definitie van 'hoofdverblijf' die de minister omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:38

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dit is typisch weer zo'n onderwerp waarvan ik denk; besteed aan zoiets bassaals nou eens tijd op de (middelbare)school.

Net als zoveel dingen, belastingaangifte, wat te doen bij overlijden, pensioen, en zo zijjn er nog wel 1000 andere dingen.

Veel mensen die dit soort zaken allemaal niet weten.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NeFoRcE schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:52:
Dit is typisch weer zo'n onderwerp waarvan ik denk; besteed aan zoiets bassaals nou eens tijd op de (middelbare)school.

Net als zoveel dingen, belastingaangifte, wat te doen bij overlijden, pensioen, en zo zijjn er nog wel 1000 andere dingen.

Veel mensen die dit soort zaken allemaal niet weten.
Vrij nutteloos, tegen de tijd dat die kinderen van de basis of middelbare school een huis kopen is die verlaging/vrijstelling overdrachtsbelasting allang weer verdwenen :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Real schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:47:
[...]

Je moet dus weerleggen waarom het bepaalde in art. 15 lid 1 Wbr wel/niet opgaat voor de TS

[...]

Dat is geen weerlegging, want je gaat volledig voorbij aan de definitie van 'hoofdverblijf' die de minister omschrijft.
Nou het is duidelijk dat TS in de periode tussen februari 2023 en juni 2023 de woning niet zal bewonen en het dus niet mogelijk is dit als 'hoofdverblijf' te betitelen.

Maar
de verkrijger de verkregen woning of rechten waaraan deze is onderworpen na de verkrijging anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken en dit overeenkomstig artikel 15a, voorafgaand aan de verkrijging duidelijk, stellig en zonder voorbehoud verklaart in een schriftelijke verklaring;
Dus TS 'gaat de woning als hoofdverblijf gebruiken' en er is geen vuiltje aan de lucht.

De meeste woningen die bij de notaris passeren worden niet direct als 'hoofdverblijf' gebruikt. Soms zit er een paar dagen tussen, vaker een paar weken en een paar maanden is ook niet bepaald uitzonderlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 20-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:12:
[...]
Dus TS 'gaat de woning als hoofdverblijf gebruiken' en er is geen vuiltje aan de lucht.
1) Dat weet je niet totdat er wel een 'vuiltje aan de lucht' is. Het gaat er niet om dat er waarschijnlijk niks gebeurt, maar wat er kán gebeuren.

2) Wat bedoel je met:
TS 'gaat de woning als hoofdverblijf gebruiken'
Je denkt toch niet dat de TS bij een eventuele controle van de Belastingdienst kan volstaan met een verwijzing naar de eigenverklaring? Want dat is (a) een voorwaarde om überhaupt in aanmerking te komen voor de startersvrijstelling, (b) wordt door de notaris aan de notariële akte gehecht (art. 15a lid 2 Wbr) en (c) door de notaris doorgestuurd naar de Belastingdienst (art. 15a lid 3 Wbr).
De meeste woningen die bij de notaris passeren worden niet direct als 'hoofdverblijf' gebruikt. Soms zit er een paar dagen tussen, vaker een paar weken en een paar maanden is ook niet bepaald uitzonderlijk.
Ja, maar dat doet er dus niet toe voor de TS of al die mensen die aan een controle worden onderworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Er zit wel veel tijd tussen... ik hield altijd aan dat ik mij inschrijf op het moment dat ik verhuis. Maar meestal is dat bij mij ook vrij snel :)

Wij woonden al in ons huis terwijl de keuken en woonkamer nog niet af waren :) Eettafel, koelkast en magnetron stonden gewoon in een slaapkamer en wij sliepen tijdelijk op zolder.

Alles om extra huur betalen te voorkomen van onze vorige flat die 800 euro per maand kostte aan kale huur.

Maar Schiedam dus... hopelijk niet op gifgrond :X Sommige delen van Schiedam zijn wel okee. Ik heb in Oud Mathenesse gewoond (was lekker goedkoop ooit) en in Schiedam gewerkt.

Ondanks dat het niet mijn favoriete locatie was, heb ik er toch lang gewoond en een hoop herinneringen aan. Heel soms rij ik er nog doorheen voor de lol. Ik heb me ook laten vaccineren in Schiedam terwijl ik er al ruim 10 jaar niet meer woon _O- Had ik meteen een excuus om weer door het Beatrixpark te wandelen daar.

Waar ik vroeger vaak met mijn vriendin en hond kwam... en altijd wandelde met mijn collega's. Ja ik ben een sentimentele :P Je kan vanuit Schiedam trouwens wel leuk naar Delft fietsen en terug... dat deden we vroeger ook weleens als uitje.

Maar Schiedam heeft dus wel een issue met grondvervuiling (havenslib o.a.).

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 20-02-2023 22:14 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1