Vraag

• chatchat
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-03 15:31
Beste lezers,

ik zou graag advies willen over offertes die ik heb gehad. Ik heb me ingelezen over zonnepanelen maar door een gebrek aan kennis blijf ik toch met vragen zitten en weet ik niet goed wat ik nou moet kiezen.
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op het zuiden, bestaande uit twee delen waar panelen kunnen liggen. 5,7m x 1,45m en 5,7m x 3,45m.
Schaduw
Ja, van een grote eik achter de tuin. van 1200 tot 1500 ongeveer.
Jaarverbruik
3500kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1fase 25a
Budget en doel
max €8K, liever goedkoper:)
zoveel mogelijk opwekken vanwege de vele schaduw
Wie gaat het project uitvoeren
in ieder geval niet ik zelf
Bijhouden van data
niet perse
Reeds verkregen offertes
zie hieronder
Regio
gld

originele post:

situatie: Dak op het zuiden, bestaande uit twee delen waar panelen kunnen liggen. 5,7m x 1,45m en 5,7m x 3,45m. Daarnaast helaas achter onze tuin een grote boom van de gemeente die vanaf het middaguur een paar uur (deels) schaduw geeft. Uit berekeningen van de aanbieders blijkt dat ik mijn huidige verbruik van 3500 kwh niet ga op wekken dus ik zou zoveel mogelijk wp op mijn dak willen om er in de buurt te komen. Daarnaast hebben we een 1 fase 25A aansluiting zonder hoofschakelaar. de groepenkast moet dus ook aangepast worden.
Door de schaduw heb ik in ieder geval begrepen dat ik een systeem met optimizers of micro-omvormers nodig heb.
Vragen waar ik voornamelijk mee zit zijn: zijn er goede of slechte panelen, of is dat verschil tegenwoordig minimaal? Daar lees ik verschillende dingen over. of zijn er panelen die je beter kunt kiezen wanneer je veel schaduw hebt? Heef er iemand bijvoorbeeld ervaring met de glas-glas panelen van Belinus?
Waarom bied de een een andere micro omvormer/gateway aan dan de ander en wat past het beste bij mijn situatie? ligt dit aan het aantal panelen of wp?
Is het handig om ook voor een andere aansluiting te kiezen gezien de meterkast wordt aangepast, zoals een 3 fase of een andere Ampere?

bijgevoegd een samenvatting van de offertes die ik heb gekregen.
het aantal panelen per offerte wisselt soms omdat door de wisselende grootte van de panelen er soms meer panelen op het grote dakvlak kunnen
de laatste is relatief laag omdat dit iemand is die ze voor mij wil leggen. het nadeel hiervan is dat je geen garanties hebt.

Ik hoop dat jullie een advies kunnen geven voor mijn situatie. niet perse de goedkoopste, maar wat het beste past.

[Voor 28% gewijzigd door chatchat op 21-02-2023 14:37]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
Dat is vrij makkelijk…
I is in absolute zin de beste prijs…
En nog goed ook voor Enphase.

420W op de 295VA Iq7+ gaat overigens aftoppen. Dat scheelt met deze panelen op zuid rond de 2% op jaarbasis (gedurende lente en zomer).

Iq7a is technisch de betere keuze, maar vaak tegen een (te) groot prijsverschil

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• chatchat
Bedankt voor je reactie.
Qua prijs is de keuze inderdaad niet lastig. Dat komt overigens omdat I als enige geen bedrijf is maar iemand die ze voor mij wil leggen. Daarom is deze prijstechnisch zo gunstig.

Is dat aftoppen overigens nog te ondervangen ergens mee?

• Ronald
chatchat schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:43:

Is dat aftoppen overigens nog te ondervangen ergens mee?
Door de veel duurdere Iq7a te gebruiken.

Of APSystems micro’s

Of solaredge met voldoende gedimensioneerd omvormer

Of meer panelen en een string omvormer gebruiken ;)

[Voor 23% gewijzigd door Ronald op 17-02-2023 22:47]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• chatchat
In hoeverre zouden jullie voor glas-glas panelen kiezen, in dit geval Belinus panelen?
Is dat puur de keuze of je meer wil investeren voor 35 jaar product en vermogengarantie en iets minder degradatie?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

chatchat schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:01:
In hoeverre zouden jullie voor glas-glas panelen kiezen, in dit geval Belinus panelen?
Is dat puur de keuze of je meer wil investeren voor 35 jaar product en vermogengarantie en iets minder degradatie?
Alleen als je er beter door slaapt. Anders gewoon meeste aantal Wp/euro nemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald
@chatchat het is niet ideaal… maar no replacement for displacement.

PV is voornamelijk kwestie van veel, goedkoop. De rest is optimalisatie van kleine dingen in de kantlijn

Persoonlijk zie ik 35 jaar garantie als gebakken lucht. Je weet gewoon niet wat er met de fabrikant danwel garantie-verzekeringsmaatschappij in die tijd gebeurd… wat is het dan waard?

• chatchat
En voor wat betreft mijn aansluiting in de meterkast. Ik heb nu dus 1fase 25a. Maar zonder hoofdschakelaar en de kast is te klein.
Dus dit moet aangepast worden.
Is het handig om ook naar een 3 fase te gaan en/of andere ampere en zo ja moeten er dan nog onderdelen uit de offerte worden aangepast hierop?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

chatchat schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:16:
En voor wat betreft mijn aansluiting in de meterkast. Ik heb nu dus 1fase 25a. Maar zonder hoofdschakelaar en de kast is te klein.
Dus dit moet aangepast worden.
Is het handig om ook naar een 3 fase te gaan en/of andere ampere en zo ja moeten er dan nog onderdelen uit de offerte worden aangepast hierop?
Vul anders even de topicstart compleet in volgens de template. Dat levert alle info die we nodig hebben om je vragen te kunnen beantwoorden (ook nut van micro's enzo).

Op 1 groep mag je in elk geval maximaal 3680watt omvormervermogen zetten (16A automat), met een 20A of 25A automaat wordt dat meer.

[Voor 3% gewijzigd door JvS op 18-02-2023 12:18]

• chatchat
ik heb mijn startpost aangepast.

in de zomermaanden ligt een deel van mijn dak rond het middaguur in de schaduw door de boom, in het voor en najaar zelfs het gehele dak als de zon wat lager staat. vandaar de micro's.

• chatchat
Ronald schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:10:
@chatchat het is niet ideaal… maar no replacement for displacement.

PV is voornamelijk kwestie van veel, goedkoop. De rest is optimalisatie van kleine dingen in de kantlijn

Persoonlijk zie ik 35 jaar garantie als gebakken lucht. Je weet gewoon niet wat er met de fabrikant danwel garantie-verzekeringsmaatschappij in die tijd gebeurd… wat is het dan waard?
niet alleen de garantie natuurlijk, maar als die panelen minder degraderen en je dus meer opwekt tov de andere panelen komende jaren zou dat een overweging zijn.

en zijn er bijvoorbeeld panelen die je beter kunt gebruiken als je veel schaduw hebt, of beter presteren in schaduw. Net hoe je het verwoord...

• Ronald
Voor de PV is 1x25 geen enkel probleem.

Loopt de andere kant uit ;)

Glas-glas zou ik dus alleen overwegen bij relatief nette prijs.

Jinko N-type hebben ook relatief nette degradatie beloften en zijn vrij voordelig te vinden.

Wat ik in jouw situatie zou doen: zoveel mogelijk vermogen leggen. Samen met I heb je vrije paneel keuze, dus als je gunstig uit komt kun je 500W en hoger pakken.

String omvormer van GoodWe of growatt en je bent voordelig klaar.

Ben je zenuwachtig over de eik dan zou ik of APSystems pakken, of solaredge (max 500W panelen).

Een setje op noord van de nokverhoging kan wel eens rendabeler zijn dan APSystems of solaredge… gaat er zonder extra omvormer kosten bij op een string omvormer.

• chatchat
Die boom vind ik wel vervelend. Hij staat 11m van mijn huis maar is misschien ook wel 16m hoog.

Dus òf zoveel mogelijk wp op zuid met enphase of APS, òf op N én Z maar dan geen micro’s maar een string?

Mijn dak heeft een helling van 23 graden. Hoe kan ik achterhalen of een Z+N wellicht lucratiever is?
Ik heb dan in ieder geval geen dure micro’s nodig dus de prijs €/wp zal dan lager liggen

• Ronald
Simpele indicatie via Thomas Berger pvcalc

In meer detail sunny design web van omvormer fabrikant SMA (kosteloos, opslaan ontwerp met registratie )

• chatchat
Ik ga eens proberen een ontwerp te maken in sunnywebdesign.
Ik vraag me alleen af hoe een setup van Z+N er in mij geval dan uit ziet. Is dat dan een serie geschakeld systeem zonder optimizers/Micro omvormers bestaande uit twee stringen noord en zuid?
Of een parallel systeem op zuid én een serie systeem op noord?

Mocht het te ingewikkeld worden dan ga ik gewoon voor een parallelsysteem op zuid met zoveel mogelijk wp

• chatchat
ik heb in sunny design web mijn huis met dakvlakken gemaakt en de boom erin gezet. De zonnepanelen erop leggen lukte mij ook nog.
Maar het gedeelte erna is mij te technisch. iemand die wil helpen als ik mijn inloggegevens geef?
Hoe simuleer ik een zuid opstelling met micro's en een noord/zuid opstelling in een string met optimizers om het bij benadering te kunnen vergelijken?

ik merk overigens dat geen enkele aanbieder, op een na die duurder was dan micro's, een string met optimizers aanbied met de reden dat dit zo slecht te leveren is. Of ze willen graag enphase verkopen omdat het meer verdiend.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Optimizers kan je niet simuleren. Is ook niet nodig. Als je % schaduw weet, of schaduwverlies, dan weet je genoeg.

Om micro's te simuleren, doe je 1 omvormer per "orientatie" (vlak zuid, schuin zuid, vlak noord) en beperk je het vermogen van de omvormer tot het totaal van je micro omvormers.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee