Toon posts:

Plat Dak: 2x 300wp i.c.m. 1kW omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:45

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Ik wil graag checken of dit gaat werken.

Ik heb een 4 tal Longi 300wp panelen over inclusief een Goodwe GW1000-NS omvormer. Ik wil deze graag deels op mijn kleine schuur van 2m bij 3m gaan plaatsen in 2x1paneel landscape ZZW. Geen schaduwval aanwezig.

Ik heb momenteel ook een overkapping maar ik vrees dat deze niet sterk genoeg is om tijdens storm inclusief 2 panelen overeind te blijven daar waar hij op metalen schroef poten vast zit in beton pouren. En het dakbekleding is een type zeil inplaats bitumen.

Mijn eerste vraag is of de omvormer uberhaupt wil gaan aanslaan? Daarnaast wil ik deze in het stopcontact gaan steken, ik begreep dat dit mag tot 600wp, klopt dit?

Daarnaast wordt het nog een uitdaging om een montage systeem voor een schappelijke prijs 8)7

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
De omvormer heeft 80V nodig om te starten. Met 2 panelen red je dat waarschijnlijk niet.

Met een schans red je misschien 3 stuks… dan lukt het wel.

Het mag echter niet op stopcontact.
Met 1000W omvormer/ 900W op panelen ook niet veilig tenzij je de groep op 10A af gaat zekeren.

De nette oplossing is een onderverdeler/PV verdeler. En zorgen dat er geen gebruikers aangesloten kunnen zijn tussen hoofd verdeler en onderverdeler

[Voor 20% gewijzigd door Ronald op 17-02-2023 20:33]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:20

MieJuul

3970Wp

Ik zou kijken of je voor een leuk prijsje een Soladin 600 op de kop kunt tikken.
Die heeft ruim genoeg aan de spanning van die 2 panelen en kan wel zo in een stopcontact.

Montagesysteem kan je ook zelf maken, met aluminium hoeklijn en een paar 60x40 tegels kom je een heel eind.

De Goodwe en de twee andere panelen verpatsen, klaar ;)

[Voor 33% gewijzigd door MieJuul op 17-02-2023 22:53]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Klinkt alsof ik beter de set kan verkopen een een complete plug&play set kan aanschaffen met 800wp+.

Een kleinere omvormer + montage materiaal kost al gauw 500 euro.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:32:
De nette oplossing is een onderverdeler/PV verdeler. En zorgen dat er geen gebruikers aangesloten kunnen zijn tussen hoofd verdeler en onderverdeler
Ik ben a-technisch op het gebied van elektra, wat bedoel je precies hiermee?

Oftewel een eigen dedicated groep?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
Onder zeker voorwaarden kun je een groep splitsen in 2 ja

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Xqlus1ve schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:26:
Klinkt alsof ik beter de set kan verkopen een een complete plug&play set kan aanschaffen met 800wp+.

Een kleinere omvormer + montage materiaal kost al gauw 500 euro.
Wat kost je een complete plug&play set van 800wp dan?

Een soladin 600 koop je voor pak m beet 125-150 euro.
Zit je ook niet met het gedoe van een onderverdeling of aanpassing of iets dergelijks, gewoon zo in een stopcontact.

En als je een beetje zoekt op mp vind je genoeg aluminium hoekprofiel voor een aantal tientjes.
Bestel je nog ergens RVS boutjes/moertjes en je kan aan de gang.
Toegegeven, het vergt wat arbeid, maar je kan het redelijk simpel houden met 2 panelen.

Zo heb ik het jaren terug gedaan, stelt in de basis geen drol voor, kostte me alleen een avond voorbereidend werk, en een zaterdag om het te monteren.

Ik durf te stellen dat je met max 250 euro wel klaar bent hoor, omvormer en (klein)materiaal ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
MieJuul schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Wat kost je een complete plug&play set van 800wp dan?

Een soladin 600 koop je voor pak m beet 125-150 euro.
Zit je ook niet met het gedoe van een onderverdeling of aanpassing of iets dergelijks, gewoon zo in een stopcontact.

En als je een beetje zoekt op mp vind je genoeg aluminium hoekprofiel voor een aantal tientjes.
Bestel je nog ergens RVS boutjes/moertjes en je kan aan de gang.
Toegegeven, het vergt wat arbeid, maar je kan het redelijk simpel houden met 2 panelen.

[Afbeelding]

Zo heb ik het jaren terug gedaan, stelt in de basis geen drol voor, kostte me alleen een avond voorbereidend werk, en een zaterdag om het te monteren.

Ik durf te stellen dat je met max 250 euro wel klaar bent hoor, omvormer en (klein)materiaal ;)
Een 830wp complete set voor op plat dak kost 1050 euro.

Mijn eigen set verwacht ik een eurotje of 600 voor te kunnen krijgen. Ik wil vooral niet te veel zelf het wiel uitvinden, mocht je videos hebben van dit L profiel knutselerij dan zie ik dat graag.

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Nee helaas, ik heb geen video's van die knutselerij.

Maar vanuit financieel oogpunt schets je in mijn ogen nu een slechte deal.
In jou voorbeeld kost het je uiteindelijk 450 euro.
Terwijl je ook een paar honderd euro in je zak kan steken.

Als het je dat waard is moet je het gewoon doen hoor, zo is het niet.
Maar ik vind 6 a 700 euro een hoop geld.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee