sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Vraag

• martinomenko
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-03 21:06
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na jaren veel plezier te hebben gehad van mijn mATX core V21 (link) gepaard met een Ryzen 5 1600x (link) en GTX 1060 3gb (link) (tja, cryptostorm) gepropt op een AB350-m, ben ik eindelijk tegen een teleurstelling aangelopen. Hogwarts Legacy gaat mijn systeem gewoon niet draaien, dus, tijd voor een nieuwe!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst 1000, maar maximaal 1300eu. Meegenomen dat ik mijn huidige pc teab wil verkopen en waar mogelijk wil hergebruiken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Mijn M2 SSD's met windows 10 retail, 2x G.Skill DDR4 Aegis 8GB 3200MHz gaan mee, met het oog op upgrades in de toekomst.
Wanneer iemand mij kan overtuigen dat de Corsair RM550x (link geen bottleneck in een nieuw systeem is, gaat deze ook mee.)
Mijn mooie kast is mATX en nogal breed. Een nieuwe, smallere zonder poespas, zou niet misstaan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voornaamste is future proof (6+ jaar) nieuwe releases fatsoenlijk op QHD kunnen spelen. Eventuele 'gimmicks' zoals DDR5 en PCIe 5.0 sla ik niet af, mocht het budget het toelaten. Ik ben nog te ouderwets voor Wi-Fi en verwacht binnen afzienbare tijd geen VR games te spelen. Videobewerking of grafische programma's zijn ook niet aan mij besteed.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie ook topic titel, na uren benchmarks en reviews te hebben gelezen heb ik nog steeds geen duidelijke voorkeur. Ik zoek stabiele mid-high range producten, met A-segment (bouwkwaliteit) als enige voorwaarde. Hierbij denk ik aan MSI, Asus, Sapphire, EVGA, vul in..

Wat betreft socket neig ik naar AM5 boven 1700 (future proof, minder vaak updates). Qua GPU kom je er tegenwoordig niet onderuit naar de prijs te kijken. Hierdoor lichte voorkeur voor de RX 6750 XT (link) ontstaan, tegenover bijvoorbeeld een RTX 3070 (link)
Wat betreft cases, fans en PSU hoor ik goede dingen over Be Quiet! maar heb hier geen ervaring mee noch een duidelijke voorkeur voor. In de build voor het gemak daarom deze onderdelen van hetzelfde merk meegenomen, maar ik zoek advies.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
mATX zou leuk zijn, maar dit mag onder geen beding ten koste gaan van prestaties (koel/geluid). In dat geval wordt mijn vierkante kistje opnieuw gebruikt!
RGB is niet belangrijk, maar zit tegenwoordig toch overal op.
Moet mijn spul wel zien draaien, dus een kast met inkijk is gewenst.

Ga je overklokken?
Als de mobo het toelaat, misschien in de toekomst GPU/CPU en RAM

Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel tussen onderstaande 2 builds, grofweg dus AMD vs. Intel en lees graag jullie ervaringen. De keuze om 100eu meer te betalen voor de nieuwste generatie chipsets (z790 & x670) tegenover (b660 en b650) heb ik zomaar gemaakt, hier zit dus evt. ruimte voor besparing.
Ook twijfel ik tussen AIO/luchtkoeling, met het oog op ruimte in de kast.

Last but not least, de onderlinge processoren. High-end is voor mij overkill, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bijv AMD: Ryzen 5 7600x of toch Ryzen 7 5800x? En dan de i5 12600k of de i5 13600k?

OF heel wat anders? 8)7

Ik heb voor mijn situatie grofweg 2 opties geschetst, waar bovenstaande overwegingen in terug zijn te vinden. Hoop dat jullie het leuk vinden me op één of meerdere onderdelen te adviseren, mijn dank zal groot zijn :)

Optie 1, AMD:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASUS Prime X670-P€ 269,-€ 269,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT Gaming X Trio€ 509,-€ 509,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,90€ 104,90
1Waterkoelingbe quiet! Silent Loop 2 240mm€ 122,98€ 122,98
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
Totaal€ 1.361,54

Optie 2, Intel:

1ProcessorsIntel Core i5-13600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Z790 D DDR4€ 214,90€ 214,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT Gaming X Trio€ 509,-€ 509,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,90€ 104,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
Totaal€ 1.020,08

Alle reacties

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:03
Even heel gek maar je hebt een AM4 moederbord die gewoon nog prima voldoet voor een 5000 series processor. De meeste bang for buck zal je krijgen als je zoveel mogelijk hergebruikt.
Eigenlijk het enige dat je dan hoeft te vervangen is het onderstaande. De rest, inclusief PSU, kan nog prima een rondje mee (ervan uitgaande alles nog goed werkt). Welke koeler gebruik je nu op je 1600X?
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenSharkoon V1000€ 59,90€ 59,90
1VentilatorenArctic F12 PWM Zwart, 120mm€ 5,03€ 5,03
Totaal€ 672,93

6700XT is tov de 6750XT een wat zuiniger en zo €50 goedkoper. Het prestatieverschil is daarentegen zeer beperkt.
Behuizing is simpel maar wel degelijk met dustfilters en prima koeling met een extra 120mm fan aan de achterzijde (totaal 2x voorzijde, 1x achterzijde).
Spaar de rest van je beoogde budget en ga over +-5 jaar voor een complete overhaul van je systeem.

[Voor 20% gewijzigd door Boris1986 op 18-02-2023 20:45]

• martinomenko
Thanks Boris, fijn dat je even mee wil denken.

Ik heb natuurlijk met dezelfde reden (toekomstbestendig) destijds gekozen voor een AM4 mobo, dus kan ik er nu maar beter gebruik van maken.

*edit; domme vraag eruit

[Voor 27% gewijzigd door martinomenko op 18-02-2023 20:03]

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 20:19
@martinomenko wat je volgens mij over het hoofd ziet, is dat je AMD build obv. AM5, niet kan omgaan met je ddr4 RAM. Je wilt dit kennelijk hergebruiken, maar dan zal je moeten kiezen voor het Intel systeem.

@Boris1986 jouw voorstel is nog zo gek niet, maar denk je dat de vrm's op zijn moederbord de AMD Ryzen 7 5800X3D zal aankunnen? En zal zijn huidige voeding die processor en de AMD Radeon RX 6700 XT kunnen trekken?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:44

Thomg

Aww yiss

Voor gaming zal het wel voldoende zijn, zoals ook in de tweakers review staat is het verbruik van de 5800X3D juist heel erg laag review: AMD Ryzen 7 5800X3D - 3D V-Cache eindelijk op de testbank .

RM550X is meer dan ruim voldoende voor een 5800X3D + 6700XT combinatie.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:03
In dit geval zie ik dan alleen niet zozeer de meerwaarde van de >50% duurdere 5800X3D (€309) icm een 6700XT op 1440p. Dat gaat je in de meeste games (enkele uitschieters) maar beperkte prestatiewinst opleveren (5-10%). De winst staat iig niet in verhouding tot de meerprijs naar mijn idee. We hebben het daarnaast ook over een B350m moederbord van +-5 jaar oud dat natuurlijk ook niet meer het eeuwige leven heeft. Ik zou zelfs eerder nog adviseren om een 5600 (€129) te nemen om nog €70 te besparen.
Dan blijft er nog wat extra budget in de spaarpot om over 4-5 jaar een leuk compleet nieuw systeem samen te stellen.

[Voor 43% gewijzigd door Boris1986 op 18-02-2023 21:14]

• martinomenko
Bedankt voor jullie tips.

Uiteindelijk voor de 5600x gegaan, heb voor €70 goedkoper een tray versie kunnen vinden, dus leek me een goede keuze. Toch ook de 6750xt gepakt, want Rog Strix versie was maar 50eu duurder dan de Gigabyte 6700xt. Verder gebruik ik mijn oude voeding en volg ik jullie advies nog even door te sparen voor een update een paar jaar later.

Fun story:
Heb voor de nieuwe processor wel mijn mobo half moeten bricken. Blijkbaar bevat de Gigabyte AB350m een bug in patch F31, waardoor de M.2 slot niet wordt herkend en de pc zelfs niet voorbij POST komt. Bios kom je dus ook niet in. Op zich nog geen onoverkomelijke ramp, tenzij je daar je OS op hebt draaien. Tussen F31 en F51 moet je namelijk als tussenstap vanuit windows een kleine biosupdate doen, wat je nooit lukt zonder werkende OS.

Dualbios forceren flasht je gewone bios terug naar fabrieksinstellingen en je bent terug bij af. Gelukkig had ik nog een SATA met OS liggen die ik kon gebruiken voor de software update, maar voor wie dit ook ooit mag googlen, wees gewaarschuwd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee