Toon posts:

Meer zonnepanelen op 1 fase aansluiten dan normaal is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 303_trancer
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-03 04:47
Ik wil mijn zonnepanelen zelf plaatsen maar zit met de volgende gedachte. Ik heb plaats voor 15 panelen. Het worden Jinko's van 420 Wp met IQ7+ microinverters. Omdat het zo lang duurt eer enexis me om kan zetten naar 3 fasen wil ik de meterkast al voorbereiden op 3 fasen maar de zonnepanelen gewoon op 1 fase aansluiten. Ik leg de zonnepanelen wel in 3 strings aan met een 3 fase kabel naar de meterkast maar sluit dan elke fase op een eigen automaat aan die natuurlijk nog allemaal op 1 fase zitten. Zo kan ik dan zo lang mogelijk de opgewekte stroom over mijn hele huis verbruiken. Eigenlijk wil ik wachten met de omzetting naar 3 fasen zolang het niet echt noodzakelijk is en wanneer ik dan overga is het ook heel gemakkelijk om alles dan naar de 3 fases om te zetten.

Het is me niet duidelijk als ik op een mooie zonnige dag de wasmachiene en de inductiekookplaat aan heb me dan de hoofdzekering van 35A eruit vliegt of dat dat juist niet gebeurd omdat de opgewekte stroom zelf verbruikt wordt en dus niet door de hoofdzekering gaat... Want theoretisch kunnen die 15 microinverter maar max 19,2A leveren die dan over 3 16A automaten verdeeld wordt.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat is de oriëntatie en helling van de panelen?
Pieken ze allemaal op hetzelfde moment of verspreid over de dag?

• 303_trancer
Ik ga ze bewust in oostwest opstelling op een plat dak plaatsen net om de piek in de middag te voorkomen en hoop dan dat de micro's niet afschakelen. Er zijn hier nl veel huizen met zonnepanelen dus de netspanning zal behoorlijk gaan oplopen. Ik ga daarom ook de 3 fase kabel naar de meterkast overdimmensioneren naar 6 mm.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je mag op 1 fase max 4200 omvormer aansluiten (of iets meer ???) anway als je nu alles "voorbereid" maar wel aansluit op 1 omvormer zal deze niet de max vermogen leveren op piek momenten, alleen op momenten van stijgen / zakken zal je extra vermogen op die manier geleverd worden dus rendement ontvang je op een andere wijze .

btw als je aanschaft zou ik zeker rekening houden met een hybride omvormer(s)

kortom het is meer de omvormer(s) waar je rekening mee moet houden als ik het goed heb dan het vermogen van de panelen.

Tja vanalles

• 303_trancer
De keuze voor Enphase microinverters is al gemaakt en de vraag is of deze aansluiting van dit systeem op slechts 1 fase ervoor kan zorgen dat mijn hoofdzekering eruit vliegt als ik op een zonnige dag een paar grote verbruikers aanzet.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:18
Enige gevaar is dat je nul overbelast zou raken, maar je legt al 6mm2 dus dat is het probleem niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
15x365VA omvormers gaan natuurlijk nooit een 35A hoofdzekering er uit drukken.

@303_trancer heeft het over een 3 fase kabel aansluiten over 3 automaten… dat is dan weer wel raar…. Meestal. In een ABB bus board kast is een krachtgroep 3 gekoppelde normale automaten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IQ7+ is max 295 watt. Met 15 stuks zit je maximaal aan 4425W. Dat mag prima op een fase.

Je legt het zelf eigenlijk prima uit. Waarom ben je bang dat je met 19A een 35A hoofdzekering eruit laat knallen?

[Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 17-02-2023 18:56]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:06
Toevallig heb ik vandaag thuis dezelfde situatie afgerond (Enexis was er vandaag, in december aangevraagd). Mijn oplossing kan echter niet in jouw geval (3 fasen automaat gewoon aansluiten, over een maand zou dat brandgevaarlijk zijn door nul overbelasting in de automaat. Het is nu nog februari dus minder vermogen)

Ten eerste 3 automaten op dezelfde kabel mag absoluut niet (er zit ook maar 1 nul in). Dan weet je nooit of de kabel spanningsloos is.

Er zijn 2 oplossingen, afhankelijk van of je maximale opbrengst wil of geen tijdelijke onderdelen wil kopen
  • Een tijdelijke 1 fase 25A automaat kopen + een distributieblok/klemmenstrook om de 3 fase draden onder een aansluiting te verbinden.
  • De 3 fase 16A automaat plaatsen en 1 of 2 van de fasen niet aansluiten om te zorgen dat het vermogen/stroom onder 3680W / 16A blijft
De kabel moet in beide gevallen wel minimaal 4mm2 (liever 6mm2) zijn. Anders kan je maximaal 1 fase aansluiten.

De belasting van zonnepanelen is vooral op de groepenkast. Stroom door de hoofdzekering loopt maar in een richting tegelijk. Een wasmachine + zonnepanelen kan nooit een probleem zijn.

Ik zou wel de 3 fasen aanpassing gewoon aanvragen, dat wordt ook alleen maar duurder per jaar. Anders moet je ook een extra beveiliging plaatsen:

[Voor 27% gewijzigd door Ricko1 op 17-02-2023 19:15]

• 303_trancer
@Ronald De IQ7+ heeft een max output van 295 dus dat is alleen maar gunstig dan. Ik wil nu de 15 panelen op 1 fase aansluiten via de 3 fase kabel vanaf het dak (5 aderige ymvk) op 3 aparte 16A automaten omdat ik anders een tijdelijke 25A automaat moet nemen vanwege de theoretische maximale stroom van 19,2A die de panelen kunnen leveren. Voordeel is dan dat wanneer ik echt over moet naar 3 fase dat ik dan alleen de uitgangen van de automaten naar de juiste fase moet leiden. Ik lees nu echter dat dat niet mag:.

@Ricko1 "Ten eerste 3 automaten op dezelfde kabel mag absoluut niet (er zit ook maar 1 nul in). Dan weet je nooit of de kabel spanningsloos is."
Dit begrijp ik niet. Ik begrijp ook niet de 40A installatieautomaat in je schema. Is die verplicht? Is die voor het geval dat alle zonnestroom plus de vraag uit het net groter is dan 40A? Kan dit überhaupt gebeuren in een normale situatie? Maar als het moet dan doe ik dat gewoon, ik ga toch al uitbreiden, dan kan dat er ook nog bij.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik zou twee groepen gebruiken, 2x16A en dan 7-8 panelen per groep. Als je dan 3-fase hebt, dan sluit je de panelen aan op 2-fase. Dat is gezien de hoeveelheid vermogen geen probleem.

• 303_trancer
@Zenix Dat zou ook kunnen qua vermogen maar als ik straks echt over ga naar 3 fasen dan wil ik het vermogen over de fases zoveel mogelijk gelijk houden.

• Ricko1
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:51:

@Ricko1 "Ten eerste 3 automaten op dezelfde kabel mag absoluut niet (er zit ook maar 1 nul in). Dan weet je nooit of de kabel spanningsloos is."
Dit begrijp ik niet.
Stel een automaat gaat uit (hetzij door kortsluiting of bewust vanwege werkzaamheden) Dan staan de andere 2 draden nog steeds onder spanning. Dat is gevaarlijk.

Het probleem met de nul is dat de stroom de makkelijkste weg kiest. Dat is 1 automaat waar alle stroom doorgaat.
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:51:
Ik begrijp ook niet de 40A installatieautomaat in je schema. Is die verplicht? Is die voor het geval dat alle zonnestroom plus de vraag uit het net groter is dan 40A? Kan dit überhaupt gebeuren in een normale situatie?
Verplicht worden discussies over gehouden. Vaak wordt het niet geplaatst (kostenbesparing). Onder normale belasting geen probleem. Er is echter geen beveiliging en de meeste denken hier niet over na. Zet 3 of 4 elektrische kachels (of wasmachine, droger, frituurpan, kookplaat, etc) aan en je hebt een probleem.

35A hoofdzekering + 25A zonnepanelen is 60A stroom. Als dat door een 40A aardlekschakelschaar (schakelt niet uit op overbelasting/kortsluiting) gaat smelt die. Daarvoor is die beveiliging.

• 303_trancer
@Ricko1 het probleem met de 3 aparte automaten snap ik helaas nog steeds niet. Als 1 automaat uitgaat geeft dit toch aan in welke string van mijn panelen er iets fout gaat. Waar ligt dan het probleem? En als ik alles wil uitzetten zet ik elke automaat uit, toch?

"35A hoofdzekering + 25A zonnepanelen is 60A stroom. Als dat door een 40A aardlekschakelschaar (schakelt niet uit op overbelasting/kortsluiting) gaat smelt die. Daarvoor is die beveiliging.".

Ik snap dit maar dan kun je dus wel krijgen dat 40A automaat er ook onterecht uit kan knallen als bijvoorbeeld beidek takken samen meer dan 40Á trekken maar per ALS minder dan 40A.

UPDATE: die 40A is gewoon het max dat je wilt verbruiken, toch? Dan begrijp ik hem.

[Voor 6% gewijzigd door 303_trancer op 17-02-2023 20:24]

• 303_trancer
Als ik het goed begrijp is zo'n 40A automaat eigenlijk in iedere situatie aan te bevelen want nu kunnen er maximaal 4 groepen per ALS aangesloten worden die in het ongunstigste geval 4 x 16A kunnen trekken. En dan zou dus die ALS smelten.

Ik ga deze dus iig ook plaatsen. 👍

[Voor 7% gewijzigd door 303_trancer op 17-02-2023 20:35]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier 14x 390Wp panelen op IQ7+ op Oost-West op 1 fase van een 3x25A aansluiting. Gaat prima. Qua piekstroom is dat maar een enkel moment per jaar: in de lente als het s ochtends nog fris is maar er wel volle bak zon is, bleef nog binnen de marges allemaal. Maakte me destijds ook zorgen, maar niks aan de hand.
Geloof wel dat je max 13 panelen op een 1 phase Envoy mag hebben, maar weet de details niet. Draait hier a 1,5 jaar zonder problemen :)

[Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2023 20:39]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:22
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:04:
@Zenix Dat zou ook kunnen qua vermogen maar als ik straks echt over ga naar 3 fasen dan wil ik het vermogen over de fases zoveel mogelijk gelijk houden.
Gewoon tijdelijk op 1 fase aansluiten.
Zolang het goed gaat, gaat het goed.
Het "ergste" dat er kan gebeuren is dat je 16A automaat een keertje uit gaat door overbelasting, en daar zijn ze voor gemaakt (dit dan natuurlijk niet weken volhouden).
Maar ik denk dat het met de oost/west opstelling voorlopig wel goed gaat.
Wat je kan doen is de 3 fase kabel nu 2 aders gebruiken voor de fase en 2 aders voor de nul. Bijvoorbeeld de grijze ader aan beide kanten blauw aftapen zodat deze de juiste adercodering heeft. Automaat in de meterkast is meestal geschikt om 2 draden (van dezelfde diameter!!!) aan te sluiten.

Mooiste is natuurlijk op termijn overgaan naar 3 fase.

Even andere vraag: Waarom van die "vette" panelen qua vermogen op magere omvormers? 400+ watt op een omvormer die nog geen 300W aan kan, laat je dan niet veel vermogen liggen :? Is het dan niet handiger om wat goedkopere panelen te nemen :? denk dat dit interessant is voor je terugverdientijd.
Ik ben niet handig met de online rekentools maar ik zou me er serieus eens in verdiepen.

• Ricko1
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:21:
@Ricko1 het probleem met de 3 aparte automaten snap ik helaas nog steeds niet. Als 1 automaat uitgaat geeft dit toch aan in welke string van mijn panelen er iets fout gaat. Waar ligt dan het probleem? En als ik alles wil uitzetten zet ik elke automaat uit, toch?
Jij weet dat, weet de volgende bewoner dat ook? Wat als je dat vergeet of iemand om hulp vraagt? Daarnaast wordt de nul van een automaat nog steeds overbelast.

Als een draad kortsluiting maakt en de andere nog steeds spanning hebben wordt het risico op brand veel groter.

Ik maak de NEN1010 richtlijnen niet, alleen volgen zodat er een veilige installatie is. Elke regel in dat 700+ pagina boekwerk heeft een verklaring. Vaak door brand of dodelijke ongevallen in de laatste 60+ jaar.

• 303_trancer
@CyBeRSPiN Wat was je motivatie om ze op een 3 fase kast ze toch op 1 fase aan te sluiten? Heb je op die groep de meest verbruikende apparaten zitten? Ik wil het eigenlijk zolang mogelijk op 1 fase laten werken omdat dan alle verbruikers de zonnestroom krijgen. Als ik naar 3 fase ga en de meeste apparaten maar op 1 fase zitten, ga ik volgens mij meer terugvoeden dan bij een 1 fase systeem. Zolang de saldering er nog is maakt het allemaal niks uit maar daarna toch wel.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Omdat dit goedkoper was en prima paste.
Het maakt niet uit of je op 1 fase of op 3 fase opwekt. De meter saldeert altijd intern over de fases, heeft niks met de salderingsregeling te maken. Dat wat je meteen gebruikt telt niet mee in de stroomkosten. Het gaat om netto verbruik of teruglevering.

• 303_trancer
Ricko1 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Daarnaast wordt de nul van een automaat nog steeds overbelast.
En dat deel snap ik nu net niet. Ik gebruik 3 losseautomaten en kom vanaf het dak met 6 mm2 dus die fase is al dikker dan normaal.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:56:
[...]

En dat deel snap ik nu net niet. Ik gebruik 3 losseautomaten en kom vanaf het dak met 6 mm2 dus die fase is al dikker dan normaal.
Je komt ook vanaf het dak met 3 nuldraden?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ricko1
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:56:
[...]

5 aderige kabel, correct? 3 fasen, 1 nul en 1 aarde. Zonder de faseverschuiving van een 3 fasen systeem is de stroom door de nul net zo hoog als de fase. Die pakt de kortste weg.
Hoe ga je 1 nul draad op 3 automaten aansluiten?

Volgens de nederlandse regels moet de nul ook geschakeld worden.

[Voor 6% gewijzigd door Ricko1 op 17-02-2023 21:03]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21
Xander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:59:
Je komt ook vanaf het dak met 3 nuldraden?
Bij enphase strings zal dat wel moeten, want die zijn al 230V, dus als je idd 3 strings hebt gemaakt dan hebben die aan de dakzijde elk een eigen nul ja. Tenminste, zonder uitbundig gefröbel buiten hun eigen kabels om gaat dat je niet op een ander manier lukken.

• Wilke
Normaal maak je die nullen aan elkaar waar de kabels door het dan maar binnen gaan. Dan moet de kabel die naar binnen gaat wel dat vermogen kunnen trekken.

Zou in dit voorbeeld prima kunnen met een enkele 20A alamat, en 4 mm2 is daarvoor zat.

Bovenstaande op 1 fase. Met 3 fasen kan dit zelfs gewoon over 5x2,5 mm2.

• Xander
Wilke schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:07:
Normaal maak je die nullen aan elkaar waar de kabels door het dan maar binnen gaan. Dan moet de kabel die naar binnen gaat wel dat vermogen kunnen trekken.
... en dan moet je niet bedenken om het maar op 3 aparte automaten aan te sluiten. ;)

• Wilke
Xander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:11:
... en dan moet je niet bedenken om het maar op 3 aparte automaten aan te sluiten. ;)
Nee, mee eens dat dat een zinloos plan is (en als je niet oplet dat je het goed doet, idd onveilig).

• 303_trancer
Het is dus in eerste instantie gewoon een 1 fase systeem omdat ik de 3 strings in een lasdoos bijeen laat komen. De 3 fasen van de micro's in de lasdoos met elkaar verbinden. Op een 3 fase Q relais binnen komen en dan verder naar de automaten en een eigen ALS. Ik heb het niet uitgerekend maar ik dacht dat een neopreen kabel met 6 mm2 kabels dat toch wel aan moet kunnen. Het kan maar theoretisch 19,2 A opwekken en dat moet die dikkere nul draad toch wel aankunnen, toch?

• Xander
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:16:
Het is dus in eerste instantie gewoon een 1 fase systeem omdat ik de 3 strings in een lasdoos bijeen laat komen. De 3 fasen van de micro's in de lasdoos met elkaar verbinden. Op een 3 fase Q relais binnen komen en dan verder naar de automaten en een eigen ALS. Ik heb het niet uitgerekend maar ik dacht dat een neopreen kabel met 6 mm2 kabels dat toch wel aan moet kunnen. Het kan maar theoretisch 19,2 A opwekken en dat moet die dikkere nul draad toch wel aankunnen, toch?
Ja dat moet prima gaan. Dat sluit je dan dus op een 1P+N automaat aan.

Wil je het later verdelen over 3 fasen dan gebruik je een 3P+N automaat.

Maar nooit gebruik je meerdere automaten voor dezelfde kabel.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Deze vraag komt zo vaak terug, terwijl het echt hele simpele "is kleiner dan" wiskunde is.
Er zijn een paar grenzen die je in de gaten moet houden, en je moet letten op het maximale VA van omvormers in stroom van het aansluitvermogen. Voor dit soort "kan het technisch?" is het altijd de stroom. Voor de iq7+ is dat 1.26A.
1. De hoofdzekering. Die is 35A, ofwel goed voor 27 IQ+ omvormers.
2. De zekeringautomaat, een B16 automaat is goed voor 12 IQ7+, en een B20 voor 15 IQ7+.
3. De kabels in huis, meestal 2.5mm, dit komt overeen met de zekeringautomaat tot max C20 vaste kabel.
4. Het Q-relay, dat is goed voor 16 IQ7+.
5. De q-cable, per string is die is goed voor 13 IQ7+.
6. De regel maximaal 23,9A (5.5kva) aan omvormers per fase van de netcode, dat is 18 IQ7+.
Dat is per fase, dus bij 3-fase gaat het aantal omvormers overal x3.

Ga je tellen, en is bij al deze condities jouw aantal omvormers lager dan de genoemde grenzen, dan is het goed.

Voorbeeld:
Dus, jij wilt 15 panelen leggen met iq7+.
1. 15 <= 27 = ✔
2. 15 <= 15 = ✔
3. 15 <= 15 = ✔
4. 15 <= 16 = ✔
5. q-cable 15 <= 13 = ✘
6. 15 < 19 = ✔
Je moet dus minstens twee q-cable strings hebben.

In woonhuizen moet er altijd een 3p+n of 1p+n worden gebruikt. De situatie dat er 3 losse 1p automaten zijn is volgens de regels dus onmogelijk.

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 17-02-2023 21:30]

• 303_trancer
ybos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Even andere vraag: Waarom van die "vette" panelen qua vermogen op magere omvormers? 400+ watt op een omvormer die nog geen 300W aan kan, laat je dan niet veel vermogen liggen :? Is het dan niet handiger om wat goedkopere panelen te nemen :? denk dat dit interessant is voor je terugverdientijd.
Ik ben niet handig met de online rekentools maar ik zou me er serieus eens in verdiepen.
Ik dacht dit idd eerst ook maar uit gegevens van Enphase zelf blijkt dat hier in Nederland je ook met een IQ7+ uitkunt. Als ik uitga van een maximaal rendement kom je op 334 W uit wzt ze op een perfecte dag kunnen leveren. Ik heb de panelen echter niet voor de zomder maar voor de winter. Het maakt me dus niet zoveel uit dat ze in de zomer af en toe aftoppen. Ik heb begrepen dat de omvormers het efficienste zijn als je ze een beetje teveel vermogen geeft dan te weinig. En het meeste stroom heb ik in de winter nodig en dan leveren de panelen sowieso minder dan in de zomer. Maar als jij me ervan weet te overtuigen dat ik met 420Wp panelen beter voor een IQ7A kan gaan doe ik dat graag. Ik heb nog niks besteld 😎

• ybos
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik dacht dit idd eerst ook maar uit gegevens van Enphase zelf blijkt dat hier in Nederland je ook met een IQ7+ uitkunt. Als ik uitga van een maximaal rendement kom je op 334 W uit wzt ze op een perfecte dag kunnen leveren. Ik heb de panelen echter niet voor de zomder maar voor de winter. Het maakt me dus niet zoveel uit dat ze in de zomer af en toe aftoppen. Ik heb begrepen dat de omvormers het efficienste zijn als je ze een beetje teveel vermogen geeft dan te weinig. En het meeste stroom heb ik in de winter nodig en dan leveren de panelen sowieso minder dan in de zomer. Maar als jij me ervan weet te overtuigen dat ik met 420Wp panelen beter voor een IQ7A kan gaan doe ik dat graag. Ik heb nog niks besteld 😎
Ík ben niet thuis is de micro omvormers. Maar als je wat aftoppen niet erg vind en zoals je zelf aangeeft, bewust wat hoger vermogen kiest voor in de winter, zou ik zeggen, weloverwogen besluit :Y

• 303_trancer
jeroen3 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:25:

Je moet dus minstens twee q-cable strings hebben.[/i]

In woonhuizen moet er altijd een 3p+n of 1p+n worden gebruikt. De situatie dat er 3 losse 1p automaten zijn is volgens de regels dus onmogelijk.
Ik heb er dus 3 strings van gemaakt maar wist niet dat ik die niet op 3 losse automaten mocht aansluiten! Dus hier kan ik iets mee.

Dus als ik het goed begrijp kan ik de 3 strings op het 3 fase Q relais binnen laten komen en dan naar een 3p+n automaat laten gaan en dat weer naar een 3n+p ALS en zolang mijn meterkast nog 1 fase heeft de 3 fases van de ALS met elkaar verbinden naar de fase van de kast?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Oost-West gaat prima inderdaad. Ik heb 10080Wp op 6kW omvormer en nooit aftopping.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:38:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik de 3 strings op het 3 fase Q relais binnen laten komen en dan naar een 3p+n automaat laten gaan en dat weer naar een 3n+p ALS en zolang mijn meterkast nog 1 fase heeft de 3 fases van de ALS met elkaar verbinden naar de fase van de kast?
Ja, in jouw geval met 15x IQ7+ omvormers kan dat. (onder de ALS bruggen)

[Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 17-02-2023 21:46]

• ybos
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Ik heb er dus 3 strings van gemaakt maar wist niet dat ik die niet op 3 losse automaten mocht aansluiten! Dus hier kan ik iets mee.

:N je hebt maar 1 nul. je gaat dan de som van 3 automaten over 1 nul terug drukken.
Vergelijk het even met cv leiding.
je hebt 3 cv radiatoren met een aanvoer en retour van 15mm. nu hebben de radiatoren ieder een eigen aanvoer van 15mm (totaal dus 45mm) en die wil je alledrie vol benutten door de drie radiatoren op 1 retour van 15mm te koppelen, dat gaat niet. In dit voorbeeld te weinig warmte, in jouw voorbeeld gaat steeds je automaat eruit waar de nul op aangesloten zit.

edit: mijn voorbeeld is als je de drie groepen redelijk vol belast. Wat de totale opwek gaat zijn weet ik niet, maar als het op 3 automaten werkt, dan werkt het ook op 1 automaat, omdat slechts 1 automaat de nulstroom van je systeem verwerkt, en dat is de hoogste stroom.

[Voor 11% gewijzigd door ybos op 17-02-2023 21:48]

• 303_trancer
ybos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:45:
[...]

:N je hebt maar 1 nul. je gaat dan de som van 3 automaten over 1 nul terug drukken.
Vergelijk het even met cv leiding.
je hebt 3 cv radiatoren met een aanvoer en retour van 15mm. nu hebben de radiatoren ieder een eigen aanvoer van 15mm (totaal dus 45mm) en die wil je alledrie vol benutten door de drie radiatoren op 1 retour van 15mm te koppelen, dat gaat niet. In dit voorbeeld te weinig warmte, in jouw voorbeeld gaat steeds je automaat eruit waar de nul op aangesloten zit.
Ik heb net geleerd dat ik in een latere 3 fase kast niks met losse automaten mag doen maar een 3p+n automaat moet werken. Als ik die nul 6mm2 maak moet die daar gewoon mee werken, toch? Elke string heeft maar max 5 IQ7+ micro's dus dat is eigenlijk niks voor elke fase apart.

• ybos
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Ik heb net geleerd dat ik in een latere 3 fase kast niks met losse automaten mag doen maar een 3p+n automaat moet werken. Als ik die nul 6mm2 maak moet die daar gewoon mee werken, toch? Elke string heeft maar max 5 IQ7+ micro's dus dat is eigenlijk niks voor elke fase apart.
Klopt, maar als je naar 3 fase gaat zal je nul nagenoeg niet belast worden (technisch verhaal, faseverschuiving). Als je 3 fase gelijk belast zijn, en dat is wel te verwachten als je de omvormers netjes over de fasen verdeelt, dan zal in de toekomst je nulstroom dus nihil zijn. de nul als 6mm2 uitvoeren zal voor je tijdelijke oplossing inderdaad niet gek zijn. Ziet er hoogstens raar uit in de kast maar volgens mij niet fout (3 fasen 2,5mm2 en de nul 6mm2)

• 303_trancer
ybos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Ziet er hoogstens raar uit in de kast maar volgens mij niet fout (3 fasen 2,5mm2 en de nul 6mm2)
Ik weet idd nog niet of dat de kabel wordt. Ik heb gelezen dat door de inwendige weerstand van de bekabeling naar de meterkast de spanning te hoog kan oplopen als je te dunne kabel kiest. Veel monteurs kiezen die omdat dat weer iets goedkoper is. Ik leg dan liever een te dikke kabel dan een te dunne dus ik zou ook de fases dan in 6 mm2 willen hebben.

EDIT: ik heb gekozen voor 5x4mm2

[Voor 3% gewijzigd door 303_trancer op 06-03-2023 19:29]

• ybos
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Ik weet idd nog niet of dat de kabel wordt. Ik heb gelezen dat door de inwendige weerstand van de bekabeling naar de meterkast de spanning te hoog kan oplopen als je te dunne kabel kiest. Veel monteurs kiezen die omdat dat weer iets goedkoper is. Ik leg dan liever een te dikke kabel dan een te dunne dus ik zou ook de fases dan in ij mm2 willen hebben.
voor het vermogen dat jij over de 3 aders gaat drukken gaat spanningsverlies geen rol zijn :N

• 303_trancer
Als het niet zoveel duurder is doe ik het gewoon. Better to have the power and not need it than need the power and don't have it 😁

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:55
303_trancer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:30:
Als het niet zoveel duurder is doe ik het gewoon. Better to have the power and not need it than need the power and don't have it 😁
Ligt er nu al een kabel vanaf de meterkast naar de panelen? Zo ja wat is de diameter van de aders?

Als dat 4 mm2 is dan zou ik nu de extra investering doen van een B25 1P+1N aardlekautomaat, 2 aders gebruik je nu dan niet. Op het moment dat je omgezet bent naar 3 fase kan je overgaan naar een B16 3P+1N aardlekautomaat.

De kosten voor een tijdelijk aardlekautomaat zijn wel te overzien op de complete installatie, bijv:
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-1p-n.html

• 303_trancer
Oilman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:08:
[...]

Op het moment dat je omgezet bent naar 3 fase kan je overgaan naar een B16 3P+1N aardlekautomaat.

De kosten voor een tijdelijk aardlekautomaat zijn wel te overzien op de complete installatie, bijv:
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-1p-n.html
Ik heb nog niks besteld maar naar aanleiding van dit artikel https://www.draaistroom.net/omvormer-valt-uit-bij-volle-zon was ik van plan om 5 aderige 6 mm2 naar de meterkast te leggen maar dat lijkt me nu toch wel wat teveel van het goede. Ik ga voor 4 mm2. Maar ik ga wel meteen voor de 3p+n automaat en ALS omdat dat ook werkt. Dan hoef ik bij de overgang naar 3 fasen alleen de fasen van de ALS naar de hoofdrail door te zetten.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zenix schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Oost-West gaat prima inderdaad. Ik heb 10080Wp op 6kW omvormer en nooit aftopping.
Dit is anders met Micro inverters he. Jij hebt je hele oost west set beperkt dus als de oost in de ochtend piekt, piekt west niet en is er vermogen genoeg.

Met Micro inverters is dat niet zo. Overigens kan je best prima overdimensioneren. Maar je moet het wel simuleren om de impact te begrijpen op maand en jaaropbrengst.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Oilman
303_trancer schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 01:54:
[...]

Ik heb nog niks besteld maar naar aanleiding van dit artikel https://www.draaistroom.net/omvormer-valt-uit-bij-volle-zon was ik van plan om 5 aderige 6 mm2 naar de meterkast te leggen maar dat lijkt me nu toch wel wat teveel van het goede. Ik ga voor 4 mm2. Maar ik ga wel meteen voor de 3p+n automaat en ALS omdat dat ook werkt. Dan hoef ik bij de overgang naar 3 fasen alleen de fasen van de ALS naar de hoofdrail door te zetten.
En dan ga je een 3P+N B16 automaat overbelasten en hopen dat die niet uitschakelt?

• 303_trancer
Oilman schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:38:
[...]

En dan ga je een 3P+N B16 automaat overbelasten en hopen dat die niet uitschakelt?
Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Mijn bedoeling is om elke string met 5 panelen op een eigen fase draad naar de meterkast te voeren naar een 3 fase hoofdschakelaar (om de PV uit te kunnen schakelen) en dan naar een 3 fase Q relais en vandaar naar een 3 fase aardlekautomaat. Dit om het al voor te bereiden naar een echte 3 fase situatie als ik echt om moet. De bedoeling is dus om nu de 3 fases van de aardlekautomaat samen op mijn 1 fase kast aan te sluiten. Zorgt dit samenvoegen na de aardlekautomaat dan voor een te hoge belasting?

• 303_trancer
Oilman schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Zou je aub willen uitleggen wat je bedoeld?

• Oilman
303_trancer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Zou je aub willen uitleggen wat je bedoeld?
Als je een 3-fase automaat in een 1-fase kast plaatst, dan kan je daar niet hetzelfde vermogen doorheen trekken als in een 3-fase kast. Daarom mijn suggestie om er gewoon voor nu 1 fase aardlekautomaat van 25A in te zetten, voor 7 tientjes (?) heb je dan gewoon een oplossing die volledig voldoet i.c.m. een 4 mm2 kabel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
@Oilman 25A automaat mag in de meeste gevallen natuurlijk niet met 2,5mm2

Een 20A wel

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Oilman
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:41:
@Oilman 25A automaat mag in de meeste gevallen natuurlijk niet met 2,5mm2

Een 20A wel
Daarom schreef ik ook 4 mm2 :), maar goed dat is natuurlijk wel een beetje overdreven op het moment dat er overgestapt wordt naar 3 fase, gezien de beperkte lengte van de kabel.

Maar andere optie is idd 20A aardlekautomaat met 2.5 mm2 bekabeling of wel gewoon de 3P+N B16 aardlekautomaat, maar dan de omvormer op een lager vermogen instellen. Dat laatste kunnen echter lang niet alle omvormers, dus dan eerst gecontroleerd moeten worden. Je wilt niet uren lang 20A door een B16 automaat hebben.

[Voor 29% gewijzigd door Oilman op 01-03-2023 10:08]

• 303_trancer
@Oilman @Ronald Bedankt voor de tip. Ik ga dus voor nou vanaf het Q relais met 2 "fasen" naar een automaat en met de 3e "fase" ook naar een automaat die samen over 1 ALS gaan. En ik sluit sowieso alles binnen de kast met 6mm2 aan. De 3p+n aardlekautomaat was helaas in backorder. Ik heb begrepen dat de 2 1p+1n automaten zo niet officïeel mag maar heb nu helaas geen 25A alamat maar bestel hem wel om deze zo snel mogelijk te plaatsen.

Ik heb met de zonnepanelen monteur bij de schouwing bij mijn vriendin die alles laat doen een discussie gehad omdat hij 17 420Wp panelen op 1 3F Q kabel wil aansluiten. Ik heb hem gezegd dat de nul in die Q kabel dat niet aan zal kunnen als het buiten lekker koud is en de zon vol schijnt. Dit natuurlijk omdat het in eerste instantie op een 1 fase meterkast aangesloten moet worden. Hij bleef erbij dat over de nul niks loopt maar dat geldt natuurlijk niet in deze (voorlopige) situatie. Ik heb hem dus nu gevraagd om er 2 strings van te maken, deze in de lasdoos samen brengen met een 5x4mm2 kabel naar de meterkast. 4mm2 was volgens hem ook niet nodig en weer dezelfde discussie dat dit idd niet hoeft bij een 3 fase aansluiting...

Ik vraag me wel af of de nul van het Q relais die grotere tijdelijke stroom over de nul aan zal kunnen en ga me dat zeker door hun laten bevestigen. Mocht het tochkmapot gaan mogen ze hem vervangen.
EDIT: Vo!gens de datasheet kan het 25A aan.

[Voor 16% gewijzigd door 303_trancer op 06-03-2023 19:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee