Toon posts:

Honeywell servomotoren - welke stroomkabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sinds enige tijd gebruiken wij de HCE80 van Honeywell om de vloerverwarming aan te sturen. Op iedere groep hebben wij MT4-230 NC servomotoren aangesloten.

In het begin leken ze goed te werken. Vervolgens ging er 1 stuk. En nu werken zelfs 4 motoren niet.

Ik twijfel of ze nou echt stuk zijn, of dat ik wellicht de verkeerde kabel, of te lange kabel heb gebruikt om ze aan te sluiten. Vanwege het grote aantal groepen heb ik op sommige zones 3 motoren aan elkaar verbonden met een lasklem. 3 is het maximum per zone.

In een technisch document dat ik van Honeywell kreeg staat dat de bekabeling van de motoren 0.5 mm2 is. Ik twijfel alleen of dat wel klopt, omdat die kabels volgens mij alleen voor zwakstroom zijn. Stuurt de HCE80 inderdaad alleen zwakstroom naar de motoren? Geen 230v? Heeft iemand ervaring met het soort kabel dat ik het beste kan gebruiken om ze op elkaar aan te sluiten?

Van Honeywell krijg ik helaas geen pasklaar antwoord.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 09:30
De HCE80 stuurt 230Vac naar de servomotoren, maar die nemen (even uit het hoofd) ca 2 W per stuk af. Als je er 3 combineert is de maximum belasting dus 6 W. Dan heb je het over milliamperes, kun je prima bekabelen met 2x 0,5 mm2.

En je kunt heel snel testen of zo'n servomotor werkt: gewoon aansluiten op 230 volt en kijken of hij het doet. Houd er rekening mee dat hij traag reageert (ca 2 minuten).

[Voor 27% gewijzigd door JW te R op 17-02-2023 18:37]

• saviour
  • Niet online
Top, dank je wel @JW te R !

Vandaag heb ik de servomotoren op een wandcontactdoos aangesloten. Ze gingen allemaal open. Vervolgens heb ik de aanvoerkabels vervangen door 0.5 mm2. En het werkt. Het lijkt er dus op dat de vorige kabel teveel weerstand gaf.

[Voor 79% gewijzigd door saviour op 18-02-2023 15:52]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23
Het lijkt wel alsof dat technisch document gescherven werd op basis van correcte gegevens, en dat het volgen ervan eindigt in een werkende opstelling. Geweldig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 09:30
naftebakje schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:05:
Het lijkt wel alsof dat technisch document gescherven werd op basis van correcte gegevens, en dat het volgen ervan eindigt in een werkende opstelling. Geweldig.
😁

Ik vermoed dat er in eerste instantie een wel heel dun kabeltje is gebruikt. Lijkt me een beetje eng i.c.m. 230 V.

• saviour
  • Niet online
Nee, in eerste instantie gebruikte ik een dikkere kabel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee