Toon posts:

Slechte Disk in NAS beste stappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:29
Mijn vraag
vanochtend zag ik dat een van de disk in de NAS slecht is.
Toen de NAS uitgezet, heb toch geen tijd het gelijk aan te pakken.
Nu bezig de juiste vervolgstappen te zetten, graag advies.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 6TB (64MB cache, WD60EFRX)€ 262,40€ 524,80
1NetwerkopslagQNAP TS-230 (zonder harde schijven)€ 199,90€ 199,90
Totaal€ 724,70

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Van de belangrijkste data heb ik twee kopieën op een ander medium op verschillende locaties.

Ik heb twee externe harddisk met meer capaciteit dan nu gebruikt wordt in de NAS.
Geen idee wat er precies opstaat, het is deels een kopie van wat al op de NAS staat
1 is ex4 geformatteerd de anders ntfs.

Heb een laptop met Manjaro met een 100Mbpd USB Ethernet adapter en twee Windows Desktops.

Mijn huidige plan/acties
Kijken of de ethernet adapter 1Gb is anders een nieuwe aanschaffen.

Kijken welke data er op de externe harddisk staat, deze opschonen en dedupliceren.
Nieuwe kopie gebackupde data maken (dan heb ik er weer 3)

Ex4 geformatteerde externe Harddisk wissen en als ntfs formatteren.

NAS starten, kijken wat het probleem is.
Indien noodzakelijk en mogelijk data veiligstellen van NAS.

Indien noodzakelijk nieuwe HDD('s) aanschaffen, installeren en data terugzetten.

Tips, commentaar, ideeën?

[Voor 3% gewijzigd door DVX73 op 17-02-2023 19:20]

Alle reacties

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 21:03
Het eerste wat ik zou nakijken is hoe je disks zijn geinstalleerd.
Is het 2 keer een losse hdd of zijn gemirrord?
Als dat laatste het geval is, zou ik een nieuwe hdd aanschaffen en de defecte vervangen.
Laat de Nas dan rebuilden en kijk of je volume goed is.

• DVX73
elan schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:38:
Het eerste wat ik zou nakijken is hoe je disks zijn geinstalleerd.
Is het 2 keer een losse hdd of zijn gemirrord?
Als dat laatste het geval is, zou ik een nieuwe hdd aanschaffen en de defecte vervangen.
Laat de Nas dan rebuilden en kijk of je volume goed is.
Ze zitten samen in een storage volume.

Ben nu bezig met een bad sector scan.

Daarna kijk ik verder.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Als er geen redundancy is, zelfs geen mirror, zou je een probleem kunnen hebben, een bad sector scan kan dat zowaar erger maken. Ik hoop dat je wel wát data checks hebt, om bitrot op je backup onder meer te voorkomen!

Mocht het een redundant volume zijn, dan zou mijn advies zijn om de schijf gewoon te vervangen, en het volume te rebuilden. Let wel op dat als de andere schijf identiek is aan de defecte, dat er een kans is dat die 'in de buurt' van falen zit, en de rebuild kan hem over de streep duwen.

Met slechts twee schijven heb je op mirror na doorgaans weinig kansen voor redundantie, ik hoop echt dat je backup goed is. Ervaring leert niet te 'spelen' met een schijf die al waarschuwingen geeft!

• DVX73
Zoals gezegd heb ik van de belangrijkste data (foto's) een goede automatische backup oplossing.

De schijf lijkt echt kapot.
Dus nu data veiligstellen, mocht de schijf tijdens het veiligstellen de geest geven dan is het jammer maar helaas.

Nieuwe schijf bestellen.
Installeren, configureren en alle data weer op de NAS plaatsen.

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 21:03
Is de Nas een Raid1? Dus een mirror van de schijven?
Is dit het geval kan je gewoon de nieuwe schijf erin doen en dan zal deze herbouwen.
Kijk even of je dit moet aangeven, verschilt per NAS.

Als het een verzameling schijven is, toch eens overwegen of je geen Mirror kunt gebruiken?
Dit is dan het beste moment om dit te doen als je toch alles opnieuw moet kopieren naar de NAS.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee