Plaatsen dakkapel sporendak uit het midden??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisavs
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Beste Tweakers,

Woonachtig in een nieuwbouw woning uit 2012, met sporendak, hebben we plannen om deze aan de achterzijde uit te bouwen met een dakkapel van 4m breed (150cm hoog).

Nu betreft dit dus een sporendak en is ons door 1 partij geadviseerd om de dakkapel op 85cm afstand te starten ivm de constructie van de sporen ipv de gewenste 50cm vanaf de grens.
Volgens dit advies is de constructie niet deugdelijk op te vangen om tussen de sporen te starten (50cm).

Als dit juist is, verliezen we hiermee 35cm aan dakkapel en is de plaatsing vrij ver in de kamer. Niet wat wij voor ogen hadden.
Ook staat de dakkapel vanaf buiten gezien uit het lood.

Wat is jullie ervaring hiermee? En zijn hier andere oplossingen voor te verzinnen en is dit platweg gezegd de 'goedkope en of snelle' oplossing?

[ Voor 108% gewijzigd door Lisavs op 17-02-2023 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Lisavs schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:55:
Beste Tweakers,

Woonachtig in een nieuwbouw woning uit 2012, met sporendak, hebben we plannen om deze aan de achterzijde uit te bouwen met een dakkapel van 4m breed (150cm hoog).

Nu betreft dit dus een sporendak en is ons door 1 partij geadviseerd om de dakkapel op 85cm afstand te starten ivm de constructie van de sporen ipv de gewenste 50cm vanaf de grens.
Volgens dit advies is de constructie niet deugdelijk op te vangen om tussen de sporen te starten (50cm).

Als dit juist is, verliezen we hiermee 35cm aan dakkapel en is de plaatsing vrij ver in de kamer. Niet wat wij voor ogen hadden.

Wat is jullie ervaring hiermee? En zijn hier andere oplossingen voor te verzinnen en is dit platweg gezegd de 'goedkope en of snelle' oplossing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De beste man wil vast en zeker gelijk vanaf zijkant velux starten met de dakkapel ipv onderzoek te doen of er tussen velux en bouwmuur nog een spoor loopt. Heb je iets van bouwtekeningen of is daar nog aan te komen want het lijkt dat hij voor de makkelijkste weg kiest maar dat is hiervandaan moeilijk te bepalen.
Hoe staan de kappelen er bij de buren op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisavs
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Dit is wat ik heb aan tekeningen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD6wQ3NPr0ElGyN7slj0NxYoe0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGfalxI2UacU3oiVo1vMDOcF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfadnRNKLnjmewR6am6j_Lam9wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmY7CYdQgvk1Q3YfxHEZOWqW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Bij de gemeente langsgaan voor de constructietekeningen (als je geluk hebt zijn die er). Met een gat maken in vrijwel je gehele dak zou ik eerder een constructeur gaan raadplegen overigens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lisavs schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:55:
Beste Tweakers,

alles is altijd mogelijk een andere aannemer kan en wil vast wel bouwen wat je voor ogen hebt.
constructeur er bij en gaan met die banaan (verwacht geen wonderen van de dakkapel cowboys)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:30
Hoger plaatsen zorgt wel voor:
- eventuele ruimte zonnepanelen onder het dakkapel
- ruimte voor een schuif luik als opbergruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vind het wel logisch om op een spoor te starten. Anders moet je daar weer een stuk extra constructie voor maken. Kan wel maar kost tijd en materiaal.

[ Voor 49% gewijzigd door Sethro op 17-02-2023 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sethro schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:24:
Ik vind het wel logisch om op een spoor te starten.
is het makkelijkste en goedkoopste maar zeker niet persee nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 23:40
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:20:
[...]

alles is altijd mogelijk een andere aannemer kan en wil vast wel bouwen wat je voor ogen hebt.
constructeur er bij en gaan met die banaan (verwacht geen wonderen van de dakkapel cowboys)
Precies, eerst een goed ontwerp maken en dan bij verschillende aannemers offertes opvragen,
Bij een sporenkap is een constructie berekening / -ontwerp een must.
Pagina: 1