Vraag

• Meeaq
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 20:50
Hoi allemaal, er is een tl;dr onderaan de post

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil graag mijn gamepc vervangen (oude i7 met een 1070, dus alles is een upgrade) voor een laptop. Neemt minder ruimte in beslag en is beter mee te slepen. Qua specs wil ik eigenlijk vooral diablo 4 kunnen spelen; ik speel verder vooral oudere games. Als ik met de laptop redelijk vlot wat video's en afbeeldingen kan bewerken is dat fijn, maar het is geen pré om zo snel mogelijk te kunnen renderen. Is meer voor de leuk.
Misschien ook belangrijk, ik wil mijn laptop aan een docking station hangen waar toetsenbord/muis en een Samsung Odyssey G5 32" aan hangt. Nu neem ik eerlijk gezegd aan dat alle huidige laptops dit wel aankunnen als mijn oude pc er mee overweg kan.

Wat is je budget?
Ik denk rond de 2000 euro, mag natuurlijk ietsje meer zijn (max 2500)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, hij ligt vooral op de laptop standaard, dus hij mag niet meer dan 10kg wegen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben de afgelopen tijd de Lenovo Legion 5 pro in de gaten aan het houden. Deze is op moment van schrijven 1999 euro.
Nu heeft dit model de meeste specs die ik 'belangrijk' vind, namelijk:

Een iets grotere resolutie dan mijn 32" scherm, met ondersteuning voor 144Hz
Misschien iets wat onnozel maar dan weet ik tenminste zeker dat de laptop mijn scherm goed kan aansturen.

Een RTX 3070 of equivalent
De 3070 is niet een pré om te hebben, maar het voelt als een betere middenweg tussen de goedkopere 3060 en de peperdude 3080/3090

minstens 16GB RAM, in dit geval 32GB RAM
Ik weet niet of 32GB echt een meerwaarde heeft tegenover 16GB

Minstens 1TB SSD
Het liefst heb ik twee schijven in een laptop zitten, maar ik denk dat ik wel onderzoek kan doen naar een goede NAS opstelling zodat ik daar mijn foto's en video's (en andere meuk) kan opslaan.

Nu is de legoion 5 pro niet de enige laptop die ik op het oog heb, ik heb nog een andere laptop op het oog, welke net nieuw is, de MSI Stealth 15 A13VF-024NL.

Qua prijs zitten deze twee laptops dicht bij elkaar, de MSI kost op moment van schrijven 2199 euro.
De MSI heeft als grootste verschillenL
- een andere videokaart (RTX 4060)
- maar 16GB RAM (beide DDR 5, MSI is wel iets sneller met 400MT/s op een totaal van 5.200MT/s)
- een iets kleiner scherm, maar een hogere resolutie 15,6" tov 16" en 4K tov WQXGA
- 100 ppi meer aan pixeldichtheid
- maar 120Hz refreshrate

Nu twijfel ik of ik nog even moet wachten tot de Legion 5 pro nog meer in prijs daalt, of is het wijsheid om gewoon een nieuwe generatie laptop te kopen? Volgens notebookcheck (geen idee of deze site echt betrouwbaar is) is de 4060 equivalent aan een 3070Ti, dus dat zou in theorie een upgrade zijn tov de 3070 in de legion. Over de max TGP kan ik in beide gevallen geen duidelijke getallen vinden, meer omdat er zoveel verschillende modellen zijn.

Over de MSI stealth kan ik nog geen reviews vinden, dus daar zou ik nog op kunnen wachten, Diablo 4 komt niet morgen al uit!

Alvast bedankt!

tl;dr: nu een legion 5 pro (okt '22) met 3070, of een msi stealth (feb '23) met een 4060 kopen?

Beste antwoord (via Meeaq op 18-02-2023 13:43)

• freaky35
  • Laatst online: 21:16
Meeaq schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:37:
Ik heb bewust voor een laptop gekozen omdat ik meer ruimte wilde scheppen op mijn bureau (en mijn vrouw zo'n kast niet zo mooi vind staan in de woonkamer ;)) dat ik op prestaties inlever is jammer, maar wel bekend.

Qua RAM denk ik dat 16 kopen en dan upgraden wel het beste is, mits het idd niet vastgesoldeerd zit.

Ik neig zelf nu meer naar de lenovo, meer omdat er daar al veel positieve gebruikerservaringen van zijn, én hij misschien nog wat in prijs kan zakken.

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Mocht iemand nog wat aan te vullen hebben, voel je vrij om dit te doen, ik ga de laptop niet morgen al bestellen!
Vergis je dan alleen niet in het lawaai als laptop in de woonkamer staat.
Mijn legion pro 5 is echt wel aardig luid met het gamen .
Ik heb zelf dan een hoofdtelefoon op dan merk ik er weinig van.

Echter mijn desktop is dan heel wat stiller en ook krachtiger nog eens
Ik snap het het mooier staat een laptop.

Echter je hebt nu ook wel cases zoals de fractal die meer interieur vriendelijk zijn,misschien een optie?

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2023 23:45]

Alle reacties

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 09:32
De MSI heeft ook een iets mindere processor.denk ik (in ieder geval minder cores).
De Lenovo is dacht ik.

MSI scherm heeft een wat lagere helderheid. Geen idee of dat scherm 100% RGB is (het Lenovo scherm is dat wel, ik ben toevallig ook naar dat systeem aan het kijken).

Over de 4800 vs 5200 memory; het hangt ook af van de memory timings of dat verschil maakt.

Algemeen: ik zie relatief weinig 32GB laptops en soms zijn die substantieel duurder dan de 16GB varianten, dus soms is het voordeliger een 16GB versie te kopen en indien nodig te upgraden naar 32GB (en de 16GB te verpatsen). Moet je natuurlijk geen gesoldeerd RAM hebben ....

• freaky35
Houd er wel rekening dat de laptop varianten altijd een stuk langzamer zijn als de desktop varianten.

En ik heb nu meerdere game laptops gehad,maar ik zou altijd een Desktop prefereren boven een Laptop.
Omdat game laptops nogal heet worden vaak,met het nodige geluid als de laptop volop aan de bak moet.

Ik heb zelf een Legion pro 5 met een 3070 en ik vind het een top laptop,maar ook deze word zeker wel heet,
Zeker als je games speelt die zowel cpu als gpu intensief zijn.

En ik zou altijd de 32gb variant kiezen als je nu een game laptop koopt

[Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2023 18:12]

• Meeaq
Ik heb bewust voor een laptop gekozen omdat ik meer ruimte wilde scheppen op mijn bureau (en mijn vrouw zo'n kast niet zo mooi vind staan in de woonkamer ;)) dat ik op prestaties inlever is jammer, maar wel bekend.

Qua RAM denk ik dat 16 kopen en dan upgraden wel het beste is, mits het idd niet vastgesoldeerd zit.

Ik neig zelf nu meer naar de lenovo, meer omdat er daar al veel positieve gebruikerservaringen van zijn, én hij misschien nog wat in prijs kan zakken.

Mocht iemand nog wat aan te vullen hebben, voel je vrij om dit te doen, ik ga de laptop niet morgen al bestellen!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 09:32
Een maand of twee geleden waren er mensen die hier meldden dat ze een mooie deal gescoord hadden op lenovo.nl maar ik heb de laatste tijd daar weinig echt leuke aanbiedingen gezien.
Ik verwacht wel dat als er meer intel 13e gen laptops komen dat de 12e gen wel iets prijsdaling zal laten zien.

Zelf wil ik voor eind april ook iets kopen, maar voorlopig kijk ik nog even de kat uit de boom.
(3060 is voor mij trouwens ook goed genoeg)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• freaky35
Meeaq schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:37:

Vergis je dan alleen niet in het lawaai als laptop in de woonkamer staat.
Mijn legion pro 5 is echt wel aardig luid met het gamen .
Ik heb zelf dan een hoofdtelefoon op dan merk ik er weinig van.

Echter mijn desktop is dan heel wat stiller en ook krachtiger nog eens
Ik snap het het mooier staat een laptop.

Echter je hebt nu ook wel cases zoals de fractal die meer interieur vriendelijk zijn,misschien een optie?

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2023 23:45]

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
Mijn alienware gaming laptop klinkt als een overvliegend vliegtuig, op lage hoogte.....

'k heb d'r geen verstand van....

• Meeaq
De Lenovo site aanbiedingen zagen er wel goed uit ja, maar waren het net niet voor mij.

Geluidsproductie van de laptop is misschien wel een ding ja, een vriend heeft net een legion 5 gekocht, misschien dat ik hem eens kan geluidstesten. Een mini case die er netjes uit ziet is ook nog wel een optie, zag toevallig bij v&a er een staan.
De zoektocht gaat verder, maar nu met meer informatie, heel erg bedankt allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee