Toon posts:

Nieuwe meterkast: krachtstroom voorbereiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-03 03:50
Hallo allemaal,

Dit jaar worden er zonnepanelen op het dak geplaatst en ondanks dat het er nog niet zo veel zijn dat mijn 1fase meterkast perse omgezet dient te worden naar 3 fasen, wil ik dit op advies van andere leden op het forum toch vast laten doen.

Nu ik de partij aangeef dat ik dan ook krachtstroomvoorbereiding wil hebben in de groepenkast, geven ze aan dat de netbeheerder dit dient te doen. Ik heb al op internet gezocht en echt wijs word ik er nog niet uit.

Kan krachtstroom op 3x25A en dient er naast het aanvragen van de 3-fasen aansluiting bij de netbeheerder (Enexis) nog meer te gebeuren? Ik geef aan bij de leverancier van de panelen en de groepenkast aan dat ik ook in de groepenkast vast de voorbereiding voor krachtstroom wil hebben maar die zegt dat Enexis dat moet doen:

Het voorbereiden van de krachtstroom dat kan en mag tevens ook alleen de netbeheerder doen.

Dit zou je dus moeten aanvragen bij Enexis of Cogas (of welke netbeheerder je ook hebt) dan kunnen zij dit voor je regelen.

Nu weet ik even niet wat juist is. Kun je een groepenkast zelf uitrusten met een krachtstroom aansluiting als je 3 fasen hebt?

Bedankt allemaal!

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:44
Wat versta jij onder krachtstroom?

OhSunnyDay

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-03 16:28
Je hebt sowieso een nieuwe groepenkast nodig. Als je naar 3-fasen gaat zou ik de groepen verdeling namelijk ook anders maken. (netjes verdeelt over de fasen).
Je kunt dan gelijk ook een extra zekering laten plaatsen voor je omvormer. Vraag welk van tevoren aan bij je zonnepanelen leverancier welke dit moet zijn.

• glaerox
Gramser schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:41:
Wat versta jij onder krachtstroom?
Ik bedoel een 400V aansluiting om bijvoorbeeld een zware compressor aan te sluiten:

https://airpress.nl/compr...-pk-380-l-min-90-l-369669

Is er dan naast een 3x25A aansluiting nog meer nodig van de netbeheerder of is een omvormer in de groepen/meterkast voldoende.

[Voor 50% gewijzigd door glaerox op 17-02-2023 16:51]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een kast neer hangen die voor 3 fasen geschikt is... de monteur plaatst dan bruggetjes tussen de klemmen van de hoofdschakelaar zodat de gehele kast functioneert (wellis waar op 1 fase..) vervolgens komt de netbeheerder en die lepelt er een nieuwe meter in (indien nodig) lepelt er 2 extra hoofdzekeringen (of automaten) bij in... en verwijderd de bruggetjes onder de hoofdschakelaar en trekt nieuwe draadjes vanaf de hoofdzekeringen naar de meter, en van de meter door naar je hoofdschakelaart

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• The Third Man
  • Laatst online: 23:39

The Third Man

The Third Jellyfish

Stuur ze gewoon https://www.enexis.nl/aan...n-1-en-3-fase-aansluiting , of kijk wellicht even verder naar een installateur die wel begrijpt hoe het werkt. SMSfreakie's verhaal is namelijk wat er inderdaad gedaan moet worden en zo ingewikkeld is dat nou ook niet dat ze je met een kluitje in het riet moeten sturen.

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-03 17:24
De aansluiting is van de netbeheerder, de groepenkast is van jezelf, of als je daar zelf niet mee aan de gang wil, de door jou ingehuurde elektricien of installateur van zonnepanelen / warmtepomp / laadpaal / ....

Wanneer je bij de netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin, ...) 3-fasen aanvraagt, krijg je:
- als dat er nog niet is, 3-fase kabel van de straat naar je meterkast
- *voor* de meter drie nieuwe hoofdschakelaars (een per fase), ter vervanging van die ene die je nu nog hebt
- een nieuwe meter

Je moet zelf -voor het moment van overgang- zorgen voor een 4-polige hoofdschakelaar in je groepenkast (na de meter, dus), de rest van je groepenkast kan nog primair (min of meer) 1-fase werken, met de 16A groepen verdeeld over de 3 fasen, of al meer 3-fase georiënteerd zijn met 1 of meer krachtgroepen.

Vandaag ben ik door Liander over gezet naar 3-fase, was een klusje van een half uur, omdat het traject straat - meterkast al 3-fase was ...

• glaerox
Volgens mij staat wat jullie nu aangeven haaks op wat de leverancier/installateur zegt en worden er bij een akkoord nu onnodig veel kosten in rekening gebracht.

Wat de installateur zegt:

Huidige groepenkast niet toereikend. Er is een volledige nieuwe groepenkast nodig. het aansluiten van de panelen op een 3 fasen aansluiting kost ons 1.560 euro meer.

9 panelen incl. 1fase omvormer kost €5166
9 panelen incl. 3 fasen omvormer en aanpassingen meterkast kost €6726 excl kosten verzwaren netbeheerder.

Dit is de huidige meterkast:

Dient er echt een volledige nieuwe meterkast geplaatst te worden?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-03 12:11
bartve schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:49:
De aansluiting is van de netbeheerder, de groepenkast is van jezelf, of als je daar zelf niet mee aan de gang wil, de door jou ingehuurde elektricien of installateur van zonnepanelen / warmtepomp / laadpaal / ....

Wanneer je bij de netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin, ...) 3-fasen aanvraagt, krijg je:
- als dat er nog niet is, 3-fase kabel van de straat naar je meterkast
- *voor* de meter drie nieuwe hoofdschakelaars (een per fase), ter vervanging van die ene die je nu nog hebt
- een nieuwe meter

Je moet zelf -voor het moment van overgang- zorgen voor een 4-polige hoofdschakelaar in je groepenkast (na de meter, dus), de rest van je groepenkast kan nog primair (min of meer) 1-fase werken, met de 16A groepen verdeeld over de 3 fasen, of al meer 3-fase georiënteerd zijn met 1 of meer krachtgroepen.

Vandaag ben ik door Liander over gezet naar 3-fase, was een klusje van een half uur, omdat het traject straat - meterkast al 3-fase was ...
Bij mij waren ze de dag na aanvraag al in huis met hun 3fase, ik had natuulijk nog geen 4pol HS.
Was allemaal geen issue. fase 2&3 hangen bij mij afgedopt nog in de mk...

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• PCJR
glaerox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:54:
Volgens mij staat wat jullie nu aangeven haaks op wat de leverancier/installateur zegt en worden er bij een akkoord nu onnodig veel kosten in rekening gebracht.

Wat de installateur zegt:

Huidige groepenkast niet toereikend. Er is een volledige nieuwe groepenkast nodig. het aansluiten van de panelen op een 3 fasen aansluiting kost ons 1.560 euro meer.

9 panelen incl. 1fase omvormer kost €5166
9 panelen incl. 3 fasen omvormer en aanpassingen meterkast kost €6726 excl kosten verzwaren netbeheerder.

Dit is de huidige meterkast:

[Afbeelding]

Dient er echt een volledige nieuwe meterkast geplaatst te worden?
nee man, koop voor 23 euro een 4pol HS. Zet na omzetten je groepen/aardlek netjes over de 3 fases en je bent klaar.

Check wel je kookplaat mocht deze op een dubbele groep (kookgroep) zitten. Ik moest de hele perilex nameten en markeren gezien ik dus 7.4kw kookplaat heb en heirvoor een 4pol 16A 30mA aardlekautomaat heb gekocht.

Moet ik ook nog doen...geen tijd, volgende week :9

• glaerox
Iedereen bedankt voor de snelle reactie!

Kun je me aangeven wat ik precies moet checken met de kookplaat? We hebben inderdaad een inductie kookplaat.

Ik kan de zonnepaneel leverancier dus aangeven dat ze komen met een 3-fasen omvormer en dan nu zelf bij Enexis de zwaardere aansluiting aanvragen en een 4 polige hoofdschakelaar aanschaffen?

De blauwe is de huidige HS en dan is er dus zat ruimte beschikbaar nog?

Correctie: Lees nu dat de blauwe NTR102HF de beltrafo is. Is de hoofschakelaar nu dan niet zichtbaar?

[Voor 6% gewijzigd door glaerox op 17-02-2023 21:11]

• PCJR
Die blauwe is een beltrafo.

Maar ik weet ff niet of t een goed idee is als je zelf de HS gaat plaatsen en de aardleks en groepen gaat verdelen. Als ik het even snel inschat he, niet vervelend bedoeld, maar ff veiligheid voorop. Ik merk dat je nog niet vaak in een mk hebt gerommeld, of heb ik t dan mis :)

1. ik zie ff geen HS, dus je moet onderin de 35A kunnen uitzetten om zowieso iets te kunnen in die kast
2. ik zie geen kookgroep
3. kans dat Enexis wel zegt dat je iig EEN hoofdschakelaar moet hebben... zo niet, eerst laten plaatsen dan.

Dat heet: je moet wel een 35A automaat hebben onderin, anders ff overleggen met Enexis. Met een smeltzekering kun je zelf geen HD plaatsen....ofja 1. je zit tijd lang zonder power of 2. met live draden werken raad ik je niet aan of je hebt 1000V rubber handschoenen zoals die Enexis mannetjes hebben

[Voor 21% gewijzigd door PCJR op 17-02-2023 21:17]

• glaerox
Nee ik ben niet van plan om dit zelf te gaan doen als ik niet de spanning kan uitschakelen. Zeker ook niet het aansluiten van een hoofdschakelaar.
Het bijprikken van een groep indien er ruimte is na een aardlek heb ik wel ervaring mee.

Ik hou het meer bij 12V systemen etc.

Kookgroep zit in een losse kast in de meterkast:

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03
glaerox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:21:
Nee ik ben niet van plan om dit zelf te gaan doen als ik niet de spanning kan uitschakelen. Zeker ook niet het aansluiten van een hoofdschakelaar.
Het bijprikken van een groep indien er ruimte is na een aardlek heb ik wel ervaring mee.

[Afbeelding]
Je kookgroep zit nu op 1 fast van 2x16A.
Als je dat op een 3 fase aansluiting wilt moet je 3x35A nemen. Dat kost ongeveer €1200/jaar meer dan wat je nu betaalt. 3x25 is dezelfde prijs. Maar dan moet je kookgroep naar 3 fase.

De meeste (bijna alle) inductie kookplaten kun je op 3 fase aansluiten. Maar in het beste geval moet je dan de bedrading in de keuken aanpassen. In het slechtste geval moet er een andere kabel worden getrokken van je meterkast naar de keuken.

In alle gevallen heeft je installateur gelijk dat alles wat nu in je meterkast zit eruit moet als je een 3 fasen aansluiting wilt. Zo'n aanpassing aan de meterkast betekent dat de installateur de hele meterkast aan de huidige eisen moet laten voldoen. En jouw meterkast voldoen al niet aan de eisen van 20 jaar geleden. Er is geen andere optie dan compleet nieuw.

TheS4ndm4n#1919

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Je moet eerst een groepenkast hebben met een 4-polige hoofdschakelaar, daarna kan de netbeheerder de aansluiting omzetten naar 3-fasen.
glaerox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:20:
Het voorbereiden van de krachtstroom dat kan en mag tevens ook alleen de netbeheerder doen.
Dit klopt dus niet, het voorbereiden (lees: groepenkast geschikt maken voor) moet je dus juist zelf regelen / door een installateur laten doen. Alleen het daadwerkelijk aansluiten van de nieuwe 3-fasen aansluiting doet de netbeheerder.

Waarschijnlijk formuleert het bedrijf zich ongelukkig en snappen ze prima wat ze er aan kunnen voorbereiden, want daar hebben ze blijkbaar ook gewoon een offerte voor gegeven.
[Afbeelding]
Zo te zien zijn die kookgroep en de automaat daar rechts naast niet door een aardlekschakelaar beveiligd, klopt dat? Of zit dat achter één van de bestaande aardlekschakelaars geknoopt?

Ik zou alles vervangen als je naar 3-fasen gaat. Dit is allemaal al wat gekunsteld en dat gaat er niet beter van worden als je naar 3-fasen gaat en tenminste 12 modules extra ruimte nodig hebt (4 modules voor de 4-polige hoofdschakelaar, 4 modules voor de (aardlek)automaat voor de zonnepanelen en 4 modules voor een (aardlek)automaat om de kookplaat netjes over 2 fasen te verdelen).

De originele kast heeft na 30 (?) jaar zijn levensduur ook wel bereikt, met nog L-karakteristiek automaten en type AC aardlekschakelaars. Dit type kast kennende moet je hem ook niet meer te vaak open schroeven want dan breek je het deksel in stukken. :+ Dit is het aanpassen niet meer waard in mijn ogen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• glaerox
Iedereen nu bedankt voor de info!

Het heeft de voorkeur de volledige groepenkast te vervangen en alles in 1 kast onder te brengen en vast klaar te maken op het realiseren van een extra kamer.

Maar ik dien dus nog wel even uit te zoeken of mijn kookplaat (uit 2018) op een 3x25 aansluiting kan?
En kan ik na het realiseren van een 3x25A aansluiting eenvoudig een groep creëren voor een 400V compressor/kachel?

De installateur gaf nu aan dat ze meterkast/zonnepanelen komen plaatsen. Daarna de netbeheerder de aansluiting dient om te zetten in 3x25 en ze vervolgens terug moeten komen om alles definitief aan te sluiten (wat nog 160 euro extra kost voor het terug komen).

[Voor 24% gewijzigd door glaerox op 17-02-2023 22:04]

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stappenplan:

3 fase meterkast met hoofdschakelaar aan laten leggen (hoofdschakelaar bruggen), en aparte lege 3 fasen groep
3 fase aansluiting aanvragen
Panelen laten plaatsen

Wise enough to play the fool

• Xander
glaerox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:02:
Iedereen nu bedankt voor de info!

Het heeft de voorkeur de volledige groepenkast te vervangen en alles in 1 kast onder te brengen en vast klaar te maken op het realiseren van een extra kamer.

Maar ik dien dus nog wel even uit te zoeken of mijn kookplaat (uit 2018) op een 3x25 aansluiting kan?
99,99% kans van wel. Je sluit hem dan overigens aan op een 3x16A groep, achter je 3x25A hoofdaansluiting.
En kan ik na het realiseren van een 3x25A aansluiting eenvoudig een groep creëren voor een 400V compressor/kachel?
Ik neem aan dat als je een nieuwe kast koopt dat je daar meteen een extra groep voor laat opnemen.
De installateur gaf nu aan dat ze meterkast/zonnepanelen komen plaatsen. Daarna de netbeheerder de aansluiting dient om te zetten in 3x25 en ze vervolgens terug moeten komen om alles definitief aan te sluiten (wat nog 160 euro extra kost voor het terug komen).
Ze kunnen het in principe in 1x allemaal aansluiten / voorbereiden, alleen een 3-fasen omvormer kan niet werken voordat je een 3-fasen aansluiting hebt.

• PCJR
teacher schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:08:
Stappenplan:

3 fase meterkast met hoofdschakelaar aan laten leggen (hoofdschakelaar bruggen), en aparte lege 3 fasen groep
3 fase aansluiting aanvragen
Panelen laten plaatsen
Die lege 3 fase groep voor de omvormer? dan een 20A of 25A op 300mA

+een 4pol 16A 30mA 3fase aardlekautomaat voor de kookplaat 8)

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, voor de kompressor/kachel. De installateur van de panelen mag de juiste solarautomaat plaatsen.

Wise enough to play the fool

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:29
Bij de zekeringen wel rekening houden met de selectiviteit dus altijd lager dan de 25 A hoofdzekering, 16 A of 20 A kan. 25 A kan dus niet.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 10:55
MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:05:
Bij de zekeringen wel rekening houden met de selectiviteit dus altijd lager dan de 25 A hoofdzekering, 16 A of 20 A kan. 25 A kan dus niet.
Selectiviteit is geen eis meer, 20A is overigens ook niet selectief achter een 25A hoofdzekering.

• Xander
PCJR schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:55:
[...]

Die lege 3 fase groep voor de omvormer? dan een 20A of 25A op 300mA
Waarom 20A of 25A? Een standaard 16A 3-fasen groep is max 11kW, als je voor dat offertebedrag meer dan 11kWp zonnepanelen krijgt zou ik heel snel tekenen. :)

• PCJR
Xander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:14:
[...]

Waarom 20A of 25A? Een standaard 16A 3-fasen groep is max 11kW, als je voor dat offertebedrag meer dan 11kWp zonnepanelen krijgt zou ik heel snel tekenen. :)
Ja ik dacht ff in toekomst met bv accu. Ik heb nu een 8kw passtrough en heb mijn HYD5000EP met 25A automaat overal (1fase). Ik ga een Deye 12kW bestellen, die komt op 3x25A 300mA aardlekautomaat 3f. Ding kan met 240A accu laden en ontladen :>

• MacD007
Oilman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:16:
[...]

Selectiviteit is geen eis meer, 20A is overigens ook niet selectief achter een 25A hoofdzekering.
Is dat zo, kijk maar hier naar:
Wijzigingen NEN 1010:2020 in de praktijk van de installateur
In deze serie artikelen over NEN 1010:2020 vestig ik de aandacht op een aantal wijzigingen die concreet invloed hebben op de praktijk van de installateur, ontwerper, inspecteur of installatieverantwoordelijke.
Tekst: Rob Kaspers
Selectiviteit tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom
In NEN 1010:2015 werd in rubriek 535 de selectiviteit tussen toestellen voor aardlekbeveiligingen besproken. Bij het onderwerp: ‘Selectiviteit tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom’ staat aangegeven dat dit in bewerking is. In NEN 1010:2020 is dit onderwerp nu in rubriek 536 uitgewerkt. In dit artikel ga ik in op selectiviteit bij kortsluiting tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom. In NEN 1010:2020 wordt een beveiligingstoestel tegen overstroom een OCPD genoemd. In 536.1 is aangegeven dat dit staat voor overcurrent protective device. In tabel 536.1 is te zien dat dit toestel beveiligt tegen overbelasting en kortsluiting. Selectiviteit in deze context betekent een juiste afstemming van de aanspreekkarakteristieken van twee of meer in serie geschakelde overstroombeveiligingstoestellen. Hiermee moet worden bereikt dat alleen het beveiligingstoestel dat het dichtst bij de plaats van de fout zit, aanspreekt.
Bij een kortsluiting Ik in afbeelding 1 moet dus beveiliging B aanspreken. Dan is er sprake van selectiviteit. Hiermee worden de gevolgen van een kortsluiting tot een zo klein mogelijk gedeelte van de installatie beperkt.

• MacD007
glaerox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:10:
Iedereen bedankt voor de snelle reactie!

Kun je me aangeven wat ik precies moet checken met de kookplaat? We hebben inderdaad een inductie kookplaat.

Ik kan de zonnepaneel leverancier dus aangeven dat ze komen met een 3-fasen omvormer en dan nu zelf bij Enexis de zwaardere aansluiting aanvragen en een 4 polige hoofdschakelaar aanschaffen?[Afbeelding]

De blauwe is de huidige HS en dan is er dus zat ruimte beschikbaar nog?

Correctie: Lees nu dat de blauwe NTR102HF de beltrafo is. Is de hoofschakelaar nu dan niet zichtbaar?
Je huidige kast, zelf incl de nevengroepenkast meegerekend heeft voor een juiste 3-fase opstelling gewoon veel te weinig plaats. Dat gaa je dus niet redden.
M.b.t. Je capaciteitsberekening moet je goed in kaart brengen wat je wensen en eisen zijn, bedenk wel dat capaciteiten boven 3*25A een heel stuk duurder uitvallen, ook in de maandelijkse netwerkkosten. Dus een juiste inschatting is hier wel van belang als je niet te veel wilt betalen.
Mijn advies is ook gebruik geen bestaande onderdelen van je huidige groepenkast, automaten hebben ook maar een beperkte aantal schakelelementen en is het mn de juiste afstelling niet erg wenselijk om al te veel verschillende merken te hebben. Als het budget het toelaat zou ik ook eerder voor de betere merken gaan ipv de Chinese materiaal. Ja ook deze voldoen aan de ce eisen, echter dat zijn minimale eisen, bv een ABB zal hier een stuk beter in zijn. Kijk maar eens bij electamat die hebben een handige keuzemodule voor het samenstellen van een groepenkast, kun je ook zien wat het prijsverschil is van de diverse merken, bv een goed alternatief is Schneider.
Een inductiekookplaat zal veelal niet meer eisen hebben dan 2*16A, of je moet een hele grote hebben van 120 cm met meer dan 5 kookzones. Maar ook die kunnen prima op 3*16A. Hogere ben ik nog niet tegengekomen voor de consument, pof. Toepasssingen is dit natuurlijk anders, maar de benodigde aansluiting staat gewoon in de handleiding. Anders vermeld even het merk en type, dan wil ik wel voor je kijken.
Je huidige onderverdeel groepenkast is eigenlijk niet meer conform de huidige standaard, deze minst namelijk de nu verplichte eigen hoofdschakelaar, die mis je overigens ook in je huidige kast (bij 3fase is dat alleen al 4 din breed, plus 4 din breed alamat voor je pv installatie en een 4 din breed energiemeter, tel maar uit dat je plaats echt te weinig is. Een grove schatting is dat je circa 1000 euro aan materiaalkosten kwijt bent rekening houdend met een goed merk. Deze kasten worden volledig gemonteerd aangeleverd, dus voor de installateur is het maar de aansluiting op de groepen.
Vraag wel of je installateur het zegelrecht heeft omdat hij voor het plaatsen van de nieuwe groepenkast aan de hoofdzekering moet, of deze is als automaat uitgevoerd, kon ik niet zien op je foto.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RocketKoen schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:39:
[...]

Je kookgroep zit nu op 1 fast van 2x16A.
Als je dat op een 3 fase aansluiting wilt moet je 3x35A nemen. Dat kost ongeveer €1200/jaar meer dan wat je nu betaalt. 3x25 is dezelfde prijs. Maar dan moet je kookgroep naar 3 fase.
Dat hier een heel topic over loopt is al heel typisch voor Tweakers, maar er worden hele hordes nieuwbouwhuizen opgeleverd met 3x25A en een kookgroep met 2x16 en vrijwel nergens geeft dat problemen.

Zullen we het perfectionistische laten voor wat het is?

Kookgroep kan prima op 3x25.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• glaerox

[Afbeelding]
Iedereen bedankt voor in input! Het communiceert nu een stuk eenvoudiger met de installateur/leverancier. Er is enkel nog onduidelijkheid van de kookgroep.

In dit witte kastje zit alles van de keuken. Er werd eerder opgemerkt dat er geen aardlek zichtbaar is. Maar zijn dat de 2 linker schakelaars niet?

Zit de kookgroep dan op die groepen met dat bruggetje op de knoppen en die daar rechts naast is een losse 16A groep?

Nogmaals dank!

• Xander
glaerox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:37:
[...]

Iedereen bedankt voor in input! Het communiceert nu een stuk eenvoudiger met de installateur/leverancier. Er is enkel nog onduidelijkheid van de kookgroep.

In dit witte kastje zit alles van de keuken. Er werd eerder opgemerkt dat er geen aardlek zichtbaar is. Maar zijn dat de 2 linker schakelaars niet?
Nee, dat zijn 2 aardlekautomaten, een aardlekschakelaar en installatieautomaat gecombineerd in één component. Je hebt in dat kastje dus 4 eindgroepen, waarvan 2 beveiligd door een aardlekschakelaar en 1 kookgroep.

Of ze hebben de componenten heel erg fout gebruikt, dat kan natuurlijk ook...
Zit de kookgroep dan op die groepen met dat bruggetje op de knoppen en die daar rechts naast is een losse 16A groep?
Juist.

• glaerox
Bedankt Xander weer wat geleerd!
Als ik een foto post met de kast open, kun jij dan zo zien dat e.e.a. verkeerd aangesloten zit?

Ik heb daar dus 2x 16A groep beveiligd met interne aardlek
2x gebundelde 16A groep op 1 fase (kookgroep)
En losse 16 A groep, waarvan de kookgroep en losse groep ws niet beveiligd zijn met een Aardlek.

• Xander
glaerox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:48:
Bedankt Xander weer wat geleerd!
Als ik een foto post met de kast open, kun jij dan zo zien dat e.e.a. verkeerd aangesloten zit?
Ja. En niet alleen ik. ;)
Ik heb daar dus 2x 16A groep beveiligd met interne aardlek
2x gebundelde 16A groep op 1 fase (kookgroep)
En losse 16 A groep, waarvan de kookgroep en losse groep ws niet beveiligd zijn met een Aardlek.
Daar lijkt het op basis van de gebruikte componenten wel op ja.

1 groep daarvan zal niet in gebruik zijn, er lijken maar 3 kabels uit het kastje te komen.

• glaerox
Nu ben ik heel benieuwd! Helaas nu nog op werk maar ga morgen even kijken.
Op deze manier kan ik zorgen dat de offerte volledig aangepast is op de wensen/eisen.
Ze snappen nu in ieder geval dat ik een vrije 400V groep wil tbv de garage!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 17:22
Probeer eens al je wensen en regels in zo'n groepkast configurator uit

aan dachts punten:
1 beltraffo
1 wcd
1 Hoofdschalelaar
1 3 fase schakelaar voor PV (werd toch ook 3 fase)
x groepen (houd rekening met extra voor je extra kamer
1 3 fase schakelaar (alvast voor je EV in de toekomst)
1 kook groep (zo'n 2*16)
3 fase difs voor overige groepen
1 3fase kwh meter tbv vanje panalen (je bent ten slote tweaker)
1 1 fase PV oplossing indien niet 3 fase.

zie hier voor bij https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/

Kies gelijk voor een kast van 440 * 330 JE zult zien om het netjes te houden dat toch al in deze grote uit komt.
Zie je ook gelijk wat zo iets zou kosten, of jij of je instalateur kan hem hier zo bestellen en dan is hij al intern bedraad. Dit scheelt zoveel installatie tijd.

leuk voor indicatie geen inhoudelijke discussie, gewwon om dat je een mogelijke inrichting van een kast ziet.

• glaerox
psdata schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:15:
Probeer eens al je wensen en regels in zo'n groepkast configurator uit

aan dachts punten:
1 beltraffo
1 wcd
1 Hoofdschalelaar
1 3 fase schakelaar voor PV (werd toch ook 3 fase)
x groepen (houd rekening met extra voor je extra kamer
1 3 fase schakelaar (alvast voor je EV in de toekomst)
1 kook groep (zo'n 2*16)
3 fase difs voor overige groepen
1 3fase kwh meter tbv vanje panalen (je bent ten slote tweaker)
1 1 fase PV oplossing indien niet 3 fase.

zie hier voor bij https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/

Kies gelijk voor een kast van 440 * 330 JE zult zien om het netjes te houden dat toch al in deze grote uit komt.
Zie je ook gelijk wat zo iets zou kosten, of jij of je instalateur kan hem hier zo bestellen en dan is hij al intern bedraad. Dit scheelt zoveel installatie tijd.

[Afbeelding]

leuk voor indicatie geen inhoudelijke discussie, gewwon om dat je een mogelijke inrichting van een kast ziet.
Hee kijk wat handig! Hier ga ik eens even met bezig.

Zojuist eens de kappen van de meterkast afgedraaid. De hoofd meterkast is mooi recht toe recht aan. Lekker eenvoudig.
Maar het kleine sub-kastje snap ik echt weinig van. Zo zie ik wel een aarde draad maar niet waar deze op de aarde in de meterkast is aangesloten.
De 2 linker schakelaars met aardlek zitten ieder op 1 (stoom) oven aangesloten.
Als ik de dubbele automaat omzet werkt de AEG IKB84431FB kookplaat niet meer. Maar hoe ze e.e.a. hebben aangesloten daar is mij een raadsel. De rechter automaat gaat enkel een blauwe aansluitdraad in die aan de bovenkant is doorgelust in de andere automaten. Ik mis hier toch ook een aardlek? Het is een 5 aderige kabel die aan de bovenkant weg loopt.

Kunnen jullie aan de hand van deze foto's zien of iets juist zit aangesloten?

Specs kookplaat: AEG met 4 kookzones:

Model IKB84431FB PNC productnummer 949 597 283 00
Type 62 D4A 01 AA 220 - 240 V / 400 V 2N 50 - 60 Hz
Inductie 7.35 kW Vervaardigd in Duitsland
Serienr. ................. 7.35 kW
AEG

Op een website waar de kookplaat wordt aangeboden staat: Benodigde aansluiting 2-fasen (Perilex 5-polig)

[Voor 4% gewijzigd door glaerox op 21-02-2023 15:13]

• glaerox
Even los van het feit of e.e.a. nu volledig fout zit aangesloten:

Mijn kookplaat zit nu aangesloten op een 2x16A fornuisgroep. Met een 1 fase 35A aansluiting zit je dan veilig.
Maar hoe wordt een 2x16a fornuisgroep aangesloten op een 3x25A aansluiting? via 2 van de 3 fasen?
Aansluiten op 1 fase van 25A lijkt me niet verstandig immers.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
De "standaard" methode is gewoon op 1 fase.
Maar in een krachtstroominstallatie heeft een kookgroep imo niks te zoeken. Het was een oplossing voor de kleine nederlandse enkelfase huisaansluitingen, verder gebruikt niemand het.

Plaats in plaats daarvan gewoon een krachtgroep. Moet de eerste kookplaat nog tegenkomen die niet op een krachtgroep mag, terwijl er genoeg zijn die niet op een (enkelfase) kookgroep mogen.

• glaerox
Bedankt @timberleek voor de snelle reactie.

Kan dat via de huidige kabel die op de foto te zien is?

Iedereen nogmaals dank. tbh heb ik meer vertrouwen in alle techneuten hier om een goede groepenkast samen te stellen dan dat ik het een tussenpersoon moet laten doen.
Tijdens de schouw voor het vervangen van de groepenkast is er niet eens gecheckt of we elektrisch koken...

• timberleek
glaerox schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:36:
Bedankt @timberleek voor de snelle reactie.

Kan dat via de huidige kabel die op de foto te zien is?
Jeen :+

Ik zie op je eerdere foto al dat de kabel naar de kookplaat de kleuren Grijs, bruin en zwart heeft. Dat is mooi. Dat zijn de correcte kleuren voor een krachtstroomaansluiting. Die kan dus blijven liggen.

Grijs en Blauw zijn nu nuldraden. Bruin en zwart zijn fasedraden.
Die grijze wordt straks een derde fasedraad. Een dubbele nuldraad is niet langer nodig, dus dat blijft bij die enkele blauwe.

Op het perilex WCD staan nu 2x L en 2x N. Dit verandert dan. Dit wordt 3xL en 1xN. Het WCD zelf kan blijven zitten. Maar het is wel wijsheid om die opschriften te corrigeren om toekomstige verwarring te voorkomen.

Je zal in de kookplaat alleen wel een wijziging moeten doen. Maar ik kan geen installatiehandleiding vinden waar ook de elektra aansluiting in benoemd staat. Kun je zien of dit onderop de kookplaat ergens staat?

Zal zo'n soort plaatje zijn:

edit:
Wat gebeurt er eigenlijk bovenaan die kookgroep?
Bruin en zwart zitten ieder in een fase contact van de automaten. En grijs en blauw ieder in een nulcontact. Maar beide nulcontacten hebben ook nog een extra blauwe draad. Waar gaat deze heen?

[Voor 9% gewijzigd door timberleek op 22-02-2023 09:53]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:02

Vliegvlug

Flight Simple

@glaerox
Paar dingen die me opvallen op basis van de foto’s van het kleine kastje.
Ik zie zoals je al dacht geen aansluiting van de aarde naar de meterkast, er zitten nu enkel 3 aarddraden op een klem van de afgaande kabels. Dit zou ik zo snel mogelijk realiseren!
Hetzij via de ribbelbuis binnendoor naar je meterkast of buitenom op de linker aarde aansluiting van je meterkast (abb heeft hier losse schroeven met een klemplaatje voor te koop)
Die kookgroep zit niet achter een aardlek inderdaad.

De aansluiting van de kookgroep plus de losse automaat rechts daarvan is erg apart.
Zover ik kan zien komt de nul ader vanaf de kookplaat binnen op de losse automaat en wordt dan doorgelust naar de kookgroep. En op de fase uitgang van die losse automaat zit niets aangesloten.

Het komt mij over alsof die 3 automaten samen al eerder ingezet zijn geweest als krachtgroep, misschien dat degene die dit geïnstalleerd heeft dit zo als los kastje wat overbleef van een eerdere klus nog in zijn bus had liggen en het met minimale aanpassingen en voor hem zo makkelijk mogelijk voor jouw situatie heeft aangepast. En daarom die losse automaat rechts heeft laten zitten.

Als je aan de bovenkant de grijze draad namelijk in de rechter automaat denkt heb je een 3-fase opstelling (bruggetje voor de schakelaars nog even verlengen naar de losse automaat.)
En de aansluiting aan de onderkant wijst daar ook wel op. Nul zit doorgelust met twee 2-polige kammen (de 3-polige waren zeker op :? ) terwijl voor de fasen wel weer draad gebruikt is wat logisch is aangezien je voor een krachtgroep daar geen kammen gebruikt omdat ieder zijn eigen fase heeft.

Op zich kan je deze automaten hergebruiken in je 3 fase kast; hoef je enkel dat bruggetje te verlengen.
En mocht je kookplaat maar 2 van de 3 fasen nodig hebben dan zou je zelfs genoeg hebben aan enkel de twee gekoppelde automaten. Hoewel ik zelf die derde automaat er gewoon bij zou pakken mocht je later nog willen upgraden naar een 3 fase plaat en is ook een mooie plek om de 3e fase te parkeren ;)
3 fase aardlekschakelaar ervoor voor de veiligheid, ook al is dat niet persé noodzakelijk als je aarde goed genoeg is (lage genoege weerstand) maar zou ik het zelf toch wel doen.

• glaerox

De 2 blauwe aansluitingen van de linker gekoppelde automaat zitten doorgelust naar de rechter. In de linker van de dubbele zit hij samen met de grijze. De rechter losse automaat gaat de blauwe kabel in die naar de perilex, samen met de blauwe kabels naar de linker automaat.

En klopt het dat de kookgroep geen aardlek heeft en is dit niet gevaarlijk?
EN hebben de aardleks van de ovens wel nut zonde aarde draad in de meterkast?
Wat een puinhoop dit zeg.

• glaerox
timberleek schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Jeen :+

Ik zie op je eerdere foto al dat de kabel naar de kookplaat de kleuren Grijs, bruin en zwart heeft. Dat is mooi. Dat zijn de correcte kleuren voor een krachtstroomaansluiting. Die kan dus blijven liggen.

Grijs en Blauw zijn nu nuldraden. Bruin en zwart zijn fasedraden.
Die grijze wordt straks een derde fasedraad. Een dubbele nuldraad is niet langer nodig, dus dat blijft bij die enkele blauwe.

Op het perilex WCD staan nu 2x L en 2x N. Dit verandert dan. Dit wordt 3xL en 1xN. Het WCD zelf kan blijven zitten. Maar het is wel wijsheid om die opschriften te corrigeren om toekomstige verwarring te voorkomen.

Je zal in de kookplaat alleen wel een wijziging moeten doen. Maar ik kan geen installatiehandleiding vinden waar ook de elektra aansluiting in benoemd staat. Kun je zien of dit onderop de kookplaat ergens staat?

Zal zo'n soort plaatje zijn:
[Afbeelding]

edit:
Wat gebeurt er eigenlijk bovenaan die kookgroep?
Bruin en zwart zitten ieder in een fase contact van de automaten. En grijs en blauw ieder in een nulcontact. Maar beide nulcontacten hebben ook nog een extra blauwe draad. Waar gaat deze heen?
Het is exact dit plaatje inderdaad.

• timberleek
Ai wat een broddelwerk.

- Het doorverbinden van de uitgaande kant van die groepen mag sowieso niet. Eenmaal "gescheiden" horen de groepen altijd apart te blijven. Die derde groep er naast lijkt ook nergens op.
- De aardrail in de aparte kast lijkt inderdaad niet aangesloten op de daadwerkelijke aarde. Dat maakt een aardlek niet overbodig overigens. Deze meet enkel het verschil tussen de fase en nul. Als er iets weglekt via een ander pad slaat de aardlek uit. De veiligheidsaarde is hier normaal gesproken een extra voorziening. Als er lekkage optreedt naar de behuizing wordt dit direct weggenomen en de aardlek gaat eruit. Zonder aarding staat die spanning op de behuizing te wachten tot iemand die de behuizing aanraakt. Dan krijgt die persoon een schok en de aardlek gaat alsnog. Absoluut niet de bedoeling!, maar de aardlek heeft nog steeds een functie.

Daarbij (en ik was er al een beetje bang voor toen ik AEG las), deze kookplaat mag helemaal niet op een enkelfase kookgroep. Daarvoor zijn 2 gescheiden nulaansluitingen nodig. Het linker plaatje is voor een krachtgroep. Het rechter plaatje is voor een normale enkelfase groep. Eventueel 32A, als je meer dan 3.6kW wil gebruiken (geen idee of de plaat eventueel te begrenzen is).

De normale kast is zo te zien keurig. Duidelijk al wat ouder, maar verder netjes. Die linker kast lijkt gewoon nergens op.

Het is voor mij natuurlijk makkelijk praten, het is immers mijn geld niet. Maar ik zou de boel in 1 keer (fatsoenlijk) vernieuwen en bouwen (of voorbereiden) voor 3-fase. Kan alleen wat doorlooptijd geven bij de netbeheerder. Dus afhankelijk van de planning geeft dat mogelijk wat dingen om over na te denken.

• glaerox
Nu ik dit zo allemaal lees en door jullie wat kennis opdoe word ik wel een beetje verdrietig van hoe e.e.a. is aangesloten. We hebben het huis pas een half jaar en de keuken dateert van 2018, dus kan het mijzelf gelukkig niet kwalijk nemen dat ik het eerder niet gezien heb.

Maar de ovens en de kookplaat zitten nu dus niet aangesloten op aarde? Dit is toch gevaarlijk? Kunnen we dit nog blijven gebruiken zo tot de vervanging is gerealiseerd?

Ik ga nu alles juist(laten) aansluiten op een 3-fase aansluiting. IK zou zelf de meterkast wel willen vervangen indien ik een hoofschakelaar heb, maar die heb ik niet dus dat vind ik te risicovol.
De kookgroep ga ik aansluiten op een 400V krachtgroep.

Iedereen bedankt en ik laat jullie het resultaat nog zien!

[Voor 5% gewijzigd door glaerox op 22-02-2023 12:55]

• Xander
Alles over dat uitbreidingskastje is ondertussen wel gezegd geloof ik. :X Dat lijkt inderdaad nergens op.

Ik weet niet wat het bouwjaar van de woning is, maar je hebt een goede kans dat het geheel nu sowieso niet meer voldoet aan de normen ten tijde van eerste aanleg (het "rechtens verkregen niveau") omdat er geen hoofdschakelaar is toegevoegd. Dat was voor 2005 niet verplicht, maar daar zaten wel wat mitsen en maren aan (zoals een maximum aantal eindgroepen, maximaal 2 handelingen om alsnog alles uit te schakelen, een beetje afhankelijk van welke editie van de norm je precies raadpleegt).

Bij een uitbreiding in 2018 niet gewoon de hele kast conform normen uit 2018 maken zou ik ook iets van vinden, maar daar kun je nog lang over discussiëren. ;)
glaerox schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Het is exact dit plaatje inderdaad.
[Afbeelding]
Heel zwart/wit hoort je kookplaat sowieso niet op een kookgroep, want het ding heeft maar één nulklem (waar ze nu wel 2 draden onder gefrot zullen hebben). Maar dat gaat ook goedkomen met de nieuwe kast dan. d:)b
glaerox schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:47:
Maar de ovens en de kookplaat zitten nu dus niet aangesloten op aarde? Dit is toch gevaarlijk? Kunnen we dit nog blijven gebruiken zo tot de vervanging is gerealiseerd?
Ja, dat is gevaarlijk, als er iets mis gaat in één van die toestellen. Risico = kans x effect, de kans dat het mis gaat zal wel relatief klein zijn maar het effect is potentieel hoog. ;)

Ik ben een beetje in tweestrijd. Eigenlijk wilde ik typen: Ik zou er zeker voor nu nog even een draadje tussenknopen. Maar aangezien de kookplaat ook niet door een aardlekschakelaar is beveiligd en we niet weten of dat wel zomaar kan (je zou de aardcircuitimpedantie moeten weten) maak je het potentieel gevaarlijker door de aarde van de kookplaat wel met de rest van het aardingssysteem te verbinden.

Mogelijk schakelt er bij een defect in de kookplaat geen beveiliging uit (omdat er wel een aardlekschakelaar tussen had moeten zitten). Nu betekent dat dat je de behuizing van de kookplaat en de (wel met elkaar gekoppelde) ovens onder spanning zet, knoop je het aan de rest vast kun je spanning op je gehele aardings- / vereffeningsinstallatie verwachten dus ook bijvoorbeeld op de waterleiding van de douche...

Eigenlijk is er maar één veilige oplossing: De aarde moet verbonden zijn én het spul moet met een aardlekschakelaar zijn beveiligd als je de aardcircuitimpedantie niet kent.
De kookgroep ga ik aansluiten op een 400V krachtgroep.
Hou er wel rekening mee dat je de stekker van de kookplaat niet in de contactdoos steekt voordat je ook bij de kookplaat de aansluiting hebt aangepast. Anders ben je misschien ook meteen aan een nieuwe kookplaat toe.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:02

Vliegvlug

Flight Simple

Xander schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:06:

[...]

Ja, dat is gevaarlijk, als er iets mis gaat in één van die toestellen. Risico = kans x effect, de kans dat het mis gaat zal wel relatief klein zijn maar het effect is potentieel hoog. ;)

Ik ben een beetje in tweestrijd. Eigenlijk wilde ik typen: Ik zou er zeker voor nu nog even een draadje tussenknopen. Maar aangezien de kookplaat ook niet door een aardlekschakelaar is beveiligd en we niet weten of dat wel zomaar kan (je zou de aardcircuitimpedantie moeten weten) maak je het potentieel gevaarlijker door de aarde van de kookplaat wel met de rest van het aardingssysteem te verbinden.

Mogelijk schakelt er bij een defect in de kookplaat geen beveiliging uit (omdat er wel een aardlekschakelaar tussen had moeten zitten). Nu betekent dat dat je de behuizing van de kookplaat en de (wel met elkaar gekoppelde) ovens onder spanning zet, knoop je het aan de rest vast kun je spanning op je gehele aardings- / vereffeningsinstallatie verwachten dus ook bijvoorbeeld op de waterleiding van de douche...

Eigenlijk is er maar één veilige oplossing: De aarde moet verbonden zijn én het spul moet met een aardlekschakelaar zijn beveiligd als je de aardcircuitimpedantie niet kent.
Als tijdelijke oplossing zou ik zelf dan opteren om wel het aardblokje te verbinden met de aarde van de groepenkast maar de aardedraad van de kookplaat van het blokje los te koppelen.
Dan zitten de ovens op de aardlekautomaten tenminste goed en enkel de kookplaat niet itt alle drie niet goed.

• glaerox
Vliegvlug schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Als tijdelijke oplossing zou ik zelf dan opteren om wel het aardblokje te verbinden met de aarde van de groepenkast maar de aardedraad van de kookplaat van het blokje los te koppelen.
Dan zitten de ovens op de aardlekautomaten tenminste goed en enkel de kookplaat niet itt alle drie niet goed.
Goed, dus in het (groene) blokje die naar de kookplaat loskoppelen en even doortrekken naar de aarde rail van de originele groepenkast.

Op 19 april komt de nieuwe groepenkast/zonnepanelen.

Mede dankzij jullie allemaal weet ik nu precies wat er dient te gebeuren. er wordt een kast geplaatst met:
3 fasen hoofschakelaar
10 16A groepen (2 leeg voor de toekomst)
3 krachtgoepen voor: kookplaat, omvormer en garage (compressor)
WCD
Beltrafo
En de bijbehorende aardleks.

Upgrade naar 3x25 in aangevraagd.

Fijn dat straks alles goed voorbereid op te toekomst is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee