Toon posts:

Vloer laten doorlopen met 3cm hoogte verschil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben bezig met het verbouwen van de zolder. Nu heb ik een aantal schotten aan de zijkant weggehaald, dit waren namelijk dichte schotten en ik wil die weggegooide ruimte als opbergruimte gaan gebruiken. Ik ga er dus kastruimte van maken. Wat ik nu wil gaan doen is de vloer die op zolder komt te liggen doortrekken tot in de nok, alleen heb ik daar 1 probleem, het beton is niet tot in die nok gestort en dat scheelt zo'n 3 cm.

Mijn idee nu is, omdat ik geen zin heb om beton te gaan storten, is om bijvoorbeeld wat van deze dingen op elkaar te leggen:
https://www.hornbach.nl/p...90x790x5-mm-7-m2/7891229/

Bijvoorbeeld 4 stuks en dat te verdelen. Het is geen super mooie oplossing en eigenlijk ook best prijzig, maar ik zoek vooral een simpele oplossing. Op het stuk waar ik dit moet toepassen zal niet worden gelopen, er komt dus enkel het gewicht van spullen op te leunen.

Ik heb het idee dat dit misschien eenvoudiger/goedkoper op te lossen is, dus ik hoop dat iemand hier een goede tip heeft. Een andere optie die ik overweeg is om een paar latjes van 3 cm dik te verspreiden en daar de (nog te plaatsen) ondervloer overheen te leggen, misschien is dat nog wel een betere oplossing.

Hier wat foto's van de situatie:

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• micalb
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:10
kiertjes goed dichten (purschuim) en dan kun je dit volgieten met egaline. let wel dat niet alle egaline geschikt is om 3 cm in 1 keer te doen

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Opvullen met latten en spaanplaat/multiplex en daar de vloer op leggen.

Maar weet je zeker dat de knieschotten die je hebt verwijderd geen deel uitmaken van de dakconstructie? Die schotten kun je niet altijd zomaar verwijderen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• miicker
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:00:
Opvullen met latten en spaanplaat/multiplex en daar de vloer op leggen.

Maar heb je weet je zeker dat de knieschotten die je hebt verwijderd geen deel uitmaken van de dakconstructie? Die schotten kun je niet altijd zomaar verwijderen.
Nee geen idee :P maar daar is het nu te laat voor :+

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25
Wat @evilution zegt. Knieschotten nooit zomaar weghalen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:49
vaak is je knieschot dragend en mag het niet op de manier weg

• twain4me
miicker schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Nee geen idee :P maar daar is het nu te laat voor :+
herstellen, of aantonen dat het zo kan, dit is op deze manier echt geen goed idee.

[Voor 8% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 16:04]

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:19

Pazo

Mroaw?

Als het goed is staan er stempels / teksten op de latten als ze onderdeel zijn van de dakconstructie, dat ze dan niet verwijderd mogen worden. Was bij mij wel zo, dus luiken gemaakt voor berging en de bestaande constructie laten zitten.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• miicker
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:02:
[...]

herstellen, of aantonen dat het zo kan, dit is op deze manier echt geen goed idee.
Hmm helaas nooit geweten van te voren dat dit onderdeel kon zijn van de dakconstructie, dan had ik het wel verder uitgezocht.

Ik ben even wat verder gaan kijken, maar het lijkt me sterk dat dit onderdeel is van de dakconstructie aangezien de laten die er tegenaan zaten iets van 1-2 mm dik waren en het frame/de latjes die gebruikt waren ook niet echt stevig waren.

• miicker
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:09:
Als het goed is staan er stempels / teksten op de latten als ze onderdeel zijn van de dakconstructie, dat ze dan niet verwijderd mogen worden. Was bij mij wel zo, dus luiken gemaakt voor berging en de bestaande constructie laten zitten.

[Afbeelding]
Wat voor soort teksten/stempels zijn dat dan? Ik weet niet of ik er nog iets van heb liggen, maar dan kan ik even kijken.

• twain4me
miicker schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:10:
[...]

Hmm helaas nooit geweten van te voren dat dit onderdeel kon zijn van de dakconstructie, dan had ik het wel verder uitgezocht.

Ik ben even wat verder gaan kijken, maar het lijkt me sterk dat dit onderdeel is van de dakconstructie aangezien de laten die er tegenaan zaten iets van 1-2 mm dik waren en het frame/de latjes die gebruikt waren ook niet echt stevig waren.
heb je een foto? van tijdens het slopen eventueel kan je ook nog e.e.a terug vinden in de tekeningen bij de gemeente.

• twain4me
miicker schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:11:
[...]

Wat voor soort teksten/stempels zijn dat dan? Ik weet niet of ik er nog iets van heb liggen, maar dan kan ik even kijken.
dat is er op een bepaald moment opgezet door bouwers omdat het zo vaak werdt weggesloopt (hier en daar echt met verzakkingen tot gevolg) meestal staat er zoiets als

"niet verwijderen onderdeel van de constructie." dit is alleen niet verplicht en zeker niet altijd gedaan.

zoiets, maar het zijn soms ook gewoon (slecht leesbare) stempels of helemaal niets.

[Voor 13% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 16:15]

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:35
Ligt sterk aan de kapconstructie met een gordingkap kan je het meestal gewoon weghalen en bij een sporenkap is het vaak onderdeel van het constructief dragende deel. (Als ik het goed heb :9 )
Kijk of je nog bouwtekeningen hebt en gewoon dubbel checken met een constructeur.

Betreft de vloer.
Zoals eerder genoemd is dichtmaken en egaliseren het mooiste, alleen even kijken of dat met de dikte ook kan. Anders heb je in plaats van egaline ook wel egalisatie mortel.

Ik heb ooit zoiets gebruikt om wat hoogte verschil op lossen;
https://www.hornbach.nl/p...-mtr-dikte-10-mm/5869101/

• Pazo

Pazo

Mroaw?

miicker schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:11:
Gewoon een stempel met iets van de tekst dat het onderdeel is van de dakconstructie niet verwijderd mag worden.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:23

DropjesLover

Dit dus ->

Ook bij een klapdak / scharnierdak is het vaak onderdeel van de dragende constructie. Iig bij ons wel.
Bij ons is het ook in combinatie met voorbereiding op een eventuele dakkapel, dus dan dus op het knieschot rust.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou gewoon zandcement gebruiken en daarna ondervloerplaten erover. Goedkoper dan egaline en prima te egaliseren voor dit doel.

Wel eerst voorstrijken/aanbranden voor de hechting. Aardedroog aanmaken. Eerst afdichten van kieren is onnodig want 't is niet zo vloeibaar.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Als je nog iets van een opbergruimte of schotten gaat maken kan je het dak weer ondersteunen voor je eigen gevoel. Dan maak je b.v. schuifdeurtjes met latten erachter..
Wat betreft je vloer: ik zou denk een plaat neerleggen en die vastzetten, dan de rest opvullen met b.v. mortel. Dat is vrij makkelijk te doen en zie je er ook niks van.

• miicker
  • Niet online
Ik heb geen foto's van tijdens het slopen, wel nog wat andere foto's:
Op deze foto zitten de schoten er nog in (rechts):

Dit is een foto van de ruimte er naast, waar we niets aan gedaan hebben, maar waar dus ook geen schoten aanwezig zijn:

Foto (met groothoeklens) waarbij de schoten zijn weggehaald, voor ik gipsplaten heb gebruikt om die balk en pur te verbergen:

Nog een:

Foto van wat verder af (schoten bevinden zich dus achter het bed)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 23:31
sOid schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:18:
Ik zou gewoon zandcement gebruiken
Precies dit. Ik had het nog nooit gedaan, maar stuk dekvloer aansmeren met zandcement is eenvoudig en goedkoop.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ah, waarschijnlijk die kleine verticale balkjes wel belangrijk / onderdeel van de constructie, maar die heb je netjes laten zitten :) Lijkt er inderdaad verder op die schotten geen onderdeel waren.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:41
Lijkt mij, gezien de fotos en korte lengte qua overspanning, niet dat het een probleem is dat de knieschotten weg zijn gehaald. Overigens ook al op de eerste fotos niet. Als knieschot wel ergens ondersteuning aan gaf lijkt het mij niet dat deze op het schuine dak gemonteerd zaten maar altijd iets van een balk bv ondersteunen met opwaartse druk. Als je schuin knieschot op schuin dak zet steunt dat toch niets? Dat werkt onder kracht alleen maar langs elkaar.

Maargoed, er is een reden dat ik in de IT zit en niet in de bouw +)

Overigens, zandcement of egaline. Laatste is duurder en gekloot. Zandcement lijkt me prima en t hoeft niet super glad. Wel volledig afvullen en niet met bv latjes want als je op de bergruimte wat zwaars zet zakt je vloer uiteindelijk een stukje in.

[Voor 19% gewijzigd door MisterEagle op 17-02-2023 16:24]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
miicker schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:19:
Ik heb geen foto's van tijdens het slopen, wel nog wat andere foto's:
Op deze foto zitten de schoten er nog in (rechts):
[Afbeelding]

Dit is een foto van de ruimte er naast, waar we niets aan gedaan hebben, maar waar dus ook geen schoten aanwezig zijn:
[Afbeelding]

Foto (met groothoeklens) waarbij de schoten zijn weggehaald, voor ik gipsplaten heb gebruikt om die balk en pur te verbergen:
[Afbeelding]

Nog een:
[Afbeelding]

Foto van wat verder af (schoten bevinden zich dus achter het bed)
[Afbeelding]
Zo te zien een gording waar je dak op rust..Als het je dak ondersteunde dan had het overal gezeten, niet alleen hier lijkt mij. Als die gording doorloopt dan kan het prima :)

• miicker
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:22:
Ah, waarschijnlijk die kleine verticale balkjes wel belangrijk / onderdeel van de constructie, maar die heb je netjes laten zitten :) Lijkt er inderdaad verder op die schotten geen onderdeel waren.
Die 7 verticale balkjes? Die heb ik zelf geplaatst om die gipsplaat tegenop te zetten :P

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:19:
Maar daar zit wel een redelijk stevige balk..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Om terug te komen op je vraag: zandcement is je vriend.
Wil je daar nu echt niet aan, kijk dan eens naar estrichplaten.

Wise enough to play the fool

• miicker
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:05:
[...]

Maar daar zit wel een redelijk stevige balk..
Klopt, die loopt gewoon door, alleen zitten er hier gipsplaten tegenaan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee