Toon posts:

Sifon nodig voor vaatwasser?

Pagina: 1
Acties:

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:26
Ik heb wat weinig ruimte achter de keukenkastjes om een sifon te plaatsen.
Ik vroeg me af of die ook echt nodig is voor een vaatwasser.
Er zit een slang aan van bijna 3 meter die altijd vol water blijft staan, dus het lijkt mij dat rioollucht daardoor wordt tegen gehouden?
(spoelbak heeft een eigen aansluiting met sifon. Het gaat dus alleen om de vaatwasser.)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als de slang met een slangklem de afvoerbuis afsluit en de slang vormt zelf een zwanehals dan is een sifon voor de stank niet nodig.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 17-02-2023 15:06]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-03 02:29
je hebt totaal geen sifon voor een vaatwasser nodig. (ook niet voor een wasmachine)
maar wel om luchten uit de riolering tegen te houden.
een fexslang van een wasmachine/vaatwasser lucht dicht op een rioolbuis aansluiten, succes.
het kan vast, maar geeft toch problemen, ben ik bang.
(bedenk ook, dat je vaatwasser vaak veel minder lang mee gaat als je keuken, dus die wil je tussen door een keer kunnen vervangen. sifon is toch wel handig op dat moment en op een bereikbare plek is ook belangrijk.)

ander probleem, een sifon is niet alleen om de lucht uit je riool tegen te houden.
maar ook een plek waar verstoppingen ontstaan.
dit is tof, want dan kun je de schroef draad er onder even open draaien en de verstopping weg halen.
makkelijk even zelf te doen, dus goedkoper als het laten doen.

dus doe niet te moeilijk, alleen als het echt niet anders kan, dan geen sifon gebruiken. ;)
(desnoods vlak tegen de achterwand van het kastje aan, gaatje is zo geboord. het kan altijd wel, denk daar over na in plaats van geen sifon gebruiken. ;) )

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-02-2023 15:53]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• remmuz
Dit wordt grofweg de situatie. Bovenaan komt nog een stukje pijp met een beluchter zodat de sifon van de wasbak niet leeg gezogen kan worden. Gewoon voor de zekerheid.

Horizontaal loopt (naar links) de 50mm afvoer naar het riool (110 mm) en de wasbak (rechts)
Afschot is 10 cm over een lengte van 2 meter. Dat lijkt mij ruim voldoende.

[Voor 13% gewijzigd door remmuz op 17-02-2023 17:06]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:54
Waarom neem je geen sifon voor de wasbak waar je de vaatwasserslang ook op aan kan sluiten?

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-02 22:27
Je hebt een sifon aka waterslot nodig om de riool geuren (en gassen) uit je huis te houden. Afhankelijk van je vaatwasser kunnen er ook via de afvoer geuren zich via de vaatwasser verspreiden. Je kan ook gewoon een zwanenhals maken met die flexibuis en een geleider (zodat ze niet dicht kan geknepen worden). zolang er maar genoeg water in blijf staan.

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Zit er niet al een vaatwasseraansluiting op de sifon van de wasbak?

• remmuz
Makrolon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:22:
Waarom neem je geen sifon voor de wasbak waar je de vaatwasserslang ook op aan kan sluiten?
Zo zat het oorspronkelijk aangesloten maar dat gaf regelmatig problemen met verstopping.
Zo’n afvoer heeft een inwendig schot waar vet zich ophoopt. Daardoor werd het water van de vaatwasser soms naar buiten geperst door de aansluiting waar de overstort van de kokendwaterkraan op aangesloten is.
(Bovendien stoorde ik me aan het geluid van het afpompende water van de vaatwasser.)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee