Zoals bekend sinds december 2022 zal het P2000 systeem afgeschaft worden, of in ieder geval het zal encrypted worden met oog op privacy. Nu heb ik een eigen geprogrammeerde variant van home assistant oplossing aangesloten op p2000 waardoor ik 112 brandweer meldingen krijg van mijn straat en net daar buiten. Een mooi systeempje waarbij ik snel op de hoogte ben, en bijv. wakker gemaakt kan worden door de lampen of alarm, van een brand in mijn omgeving. Immers mensen zullen snel het noodnummer bellen bij brand. Het is natuurlijk geen ramp, maar wel weer een nuttige feature weg uit mijn geautomatiseerde oplossing. Ik spreek even voor mezelf en niet voor de journalist, alhoewel die dit misschien ook een nuttig topic zullen vinden. De discussie zal moeten zijn hoe kan deze feature vervangen worden in de toekomst? Wellicht is daar nu geen antwoord op, immers komt er een gecensureerde variant van de p2000 berichten, het is nog allemaal onduidelijk. Maar mochten mensen iets weten, nu of over een half jaar, dan is dit een nuttig topic om deze dingen op te sommen zodat ik mogelijk mijn systeem er weer op kan aansluiten .
Zover ik weet lezen zij rechtstreeks de p2000 pager uit waarop het bericht binnenkomt, dus via het semafoon netwerk (welke dus encrypted gaat worden). Dus ze kopieren het rechtstreeks van de bron en voegen dan allerlei informatie toe op basis van een straatnaam, bijv. geolocatie etc. Kan het mis hebben, zal er eens naar kijken.
Even out of the box nagedacht. Het (automatisch) uitlezen van een whatsapp buurtappgroep zou iets kunnen opleveren (ken de mogelijkheden niet misschien via twilio mogelijk). Nadeel is dat het van facebook is en dat er geen garantie is op een melding bij brand. Maar ik vrees dat het toch van de burger moet afkomen, dus een geautomatiseerd systeem die dit soort kanalen uitleest, zou een deel van de oplossing kunnen zijn. Maar waterdicht is het niet, het vergroot wel de kans op info over incidenten. Het is allicht mogelijk, voor mijn systeem om de buren in de straat uit te nodigen in een aparte groep voor brand, inbraak meldingen etc. Geen alternatief voor p2000, wel een kans op notificatie bij brand. Er is ook veiligebuurt.nl van unive of natuurlijk burgernet, welke ik kan crawlen of een api zou kunnen uitlezen. Hierin zijn ook brandmeldingen mogelijk, moet onderzoeken hoe het precies werkt. Echter burgernet zal niet zo direct zijn als p2000.
Mijn gevoel zegt dat het nog wel even gaat duren voordat alles versleuteld over P2000 gaat en brandweer zal een van de laatste diensten zijn, ook vanwege de grote hoeveelheid apparatuur wat vervangen moet worden.
Het privacy aspect speelt natuurlijk ook meer bij Ambulancediensten en Politie. Als er een huis in brand staat, om maar een voorbeeld te noemen, gaat zoiets als een lopend vuurtje...
Ik vond het vroeger toch leuker, de analoge scanner ( en de streams op internet later)
Nu hebben we op dat vlak alleen nog maar de luchtvaart/ATCkanalen en daar luister ik nog wel eens naar op de achtergrond.
Je kunt er verder precies niets mee overigens.
Oh, en het bakkie aan boord van de waggel maar met die van mij is het bereik gok ik niet veel verder dan een kilometer of 3
Ik denk dat P2000 voorlopig niet encrypted word. Het is een poosje ter sprake geweest vanwege pricacy, maar dat is opgelost door het huisnummer uit de melding te laten. Wat nu weer actueel is is om de geautomatiseerde persmelding te laten verdwijnen. Daar is vanuit de journalistieke wereld (terecht) veel commentaar op.
De encryptie mogelijkheid die in P2000 zit ingebakken is volgens experts ook een lachtertje (vaste code aan ontvange kant)
En het alternatief van een buurt Whatsapp groep waar je alleen wat moet schrijven als je huis in de fik staat (immers als je de brandweer normaal belt is er wel redelijk wat aan de hand) enkel omdat die ene buurman zijn lampen wil laten knipperen wanneer mijn huis in de fik staat, lijkt mij niet heel realistisch. Ik zou iig niet meedoen, en je hebt nogal kans dat al heel snel elke keer dat de buren nog een stel oude tuinstoelen over hebben ook jouw lampen gaan knipperen.
Volgens mij gaat dat nog wel even duren, NOOVA wordt de opvolger van C2000 en gaat waarschijnlijk ook de alarmering doen.
Ik neem niet aan dat er nu nog veel geld in een vernieuwd P2000 geïnvesteerd gaat worden.
Ach ja, vroeger.... Dat was voor ons op de fiets naar de kazerne midden in het dorp zodra de sirene ging en dan met een noodgang achter het Volkswagenbusje met pomp op de aanhanger aan. En soms waren we al eerder bij t fikkie dan de brandweer want dorpsnieuws ging sneller dan die sirene. Tja, politie en ambu misten we natuurlijk wel maar dat kwam veel minder vaak voor.
la cucaracha schreef op maandag 20 februari 2023 @ 04:38:
Ik vond het vroeger toch leuker, de analoge scanner ( en de streams op internet later)
Nu hebben we op dat vlak alleen nog maar de luchtvaart/ATCkanalen en daar luister ik nog wel eens naar op de achtergrond.
Je kunt er verder precies niets mee overigens.
Oh, en het bakkie aan boord van de waggel maar met die van mij is het bereik gok ik niet veel verder dan een kilometer of 3
Ook voor de criminelen leuk, die hadden ook een scanner bij de hand. of simpele burenoverlast bij geluidoverlast melding snel de muziek zacht zetten, dat soort dingen.
Ik heb het ook draaiende hier, en tevens ook fotojournalist.
Zodra er een alarmering is, gaat (afhankelijk van welke capcode, brandweer/ambu/politie) de kleuren in die kleur knipperen. Werkt geweldig!
Ik heb ook nog een brandweerpager die 24/7 aan staat, die gaat 2/3 seconden eerder dan HomeAssistant dus de vertraging is minimaal.
Uiteindelijk gaat P2000 er inderdaad uit.
De ambulancedienst heeft aangegeven dat zij bezwaar hebben tegen het openbare, en daar was minister Yeşilgöz het mee eens. Zie daarvoor deze kamerbrief -> https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D53577
Dat kwam in december wel als een erg vervelend bericht, omdat wij ons werk dan niet meer kunnen uitvoeren, wat negatief is voor onze inkomsten maar ook voor de vrije nieuwsgaring/persvrijheid/controle etc..
Daar is ook niks van terecht gekomen want ja, ICT en de overheid
Vermoed daarom dat het nog wel even duurt, en hoop enorm dat de NVJ ons gaat helpen (waar ze druk mee bezig zijn overigens, maar inmiddels al wel weer paar weken radiostilte).
Die vangen een digitaal signaal, dat uitgezonden wordt op 169.650 Mhz op en via software (PDW op Windows en Pagermon voor Linux) zetten ze dat om in leesbare tekst.
Dat gebeurt ook in de brandweerpiepers maar die displayen alleen maar. Als je het als data op een machine krijgt kan je het naar een SQL database wegschrijven en het op die manier laten weergeven op een website, of er een Twitter bot van maken o.i.d. (toen dat nog mocht van mr. Elon )
Die vangen een digitaal signaal, dat uitgezonden wordt op 169.650 Mhz op en via software (PDW op Windows en Pagermon voor Linux) zetten ze dat om in leesbare tekst.
Dat gebeurt ook in de brandweerpiepers maar die displayen alleen maar. Als je het als data op een machine krijgt kan je het naar een SQL database wegschrijven en het op die manier laten weergeven op een website, of er een Twitter bot van maken o.i.d. (toen dat nog mocht van mr. Elon )
ik deed het via een SDR usb-stick, CAP codes kan je van een website trekken. daarmee kan je filteren op de berichten, wellicht is er een github project die het voor je kan doen ???
lastig is eigenlijk te filteren op de berichten die jij wilt zien (of niet wilt zien)
Misschien ook nog wel leuk om te weten is hoe het werkt op de meldkamer.
1. Iemand belt 112 voor een uitslaande woningbrand.
2. De centralist van de politie, ambulancedienst of brandweer op de meldkamer neemt het telefoontje aan en maakt in het GMS (Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem) een melding aan, en vinkt evt. ook aan dat er naast brandweer ook een ambulance en politie moeten komen voor een slachtoffer of afzetting bijv.
3. Die melding komt terecht bij een andere centralist die op de uitgifte van de betreffende dienst zit. Die opent de melding en koppelt vervolgens de eenheden.
Zodra eenheden zijn gekoppeld komt in de tablets bij de brandweer en de schermen bij ambu/politie de melding met adresgegevens (voor de navigatie) en het kladblok (waar het incident genoteerd wordt met wie/wat doet, hoe het met het weer is etc.).
Brandweer
In het geval van een brandweermelding wordt bij het koppelen ook een extra script gedraaid die aan de melding zoals deze in het GMS staat een beetje aanpast.
Zo worden er wat woorden vervangen door afkortingen, worden de gekoppelde voertuignummers toegevoegd en gaat het huisnummer eruit (huisnr. hieronder is fictief uiteraard).
- GMS melding: 1 BRAND WONING Diamantring 25 Eindhoven
- P2000 melding: P1 BR Woning Diamantring Eindhoven 222451 222431 222331 225195
Ambulance
In het geval van een ambulancemelding staan er nooit details in over de melding.
Het enigste wat je (in sommige regio's) kan zien is of het een reanimatie betreft, omdat er dan bij staat "INZET AED" bijv en er staat vaak een ritnummer bij (handig voor de administratie achteraf).
Zo af en toe snoept er voor de OVD-G (officier van dienst geneeskunde) er wel eens een bijzondere melding tussendoor, maar dat is alleen in de noordelijke 3 regio's het geval omdat daar ambulances per portofoon opgeroepen worden, en enkel voor het geval van een C2000 nog een pager op de auto hebben liggen.
In het noorden zie je dan nog wel eens voorbij komen: 27-11-2022 @ 04:21 - MMT INZET BOLSWARD VAL VAN TRAP 28-11-2022 @ 02:31 - MMT INZET GROU VAL VAN TRAP 07-12-2022 @ 21:01 - SLECHT KIND
Het is dan ook bedoelt zodat de OVD-G wel weet wat er aan de hand is. In principe is dat helemaal niet nodig, want hij/zij kan ook gewoon de portofoon aanzetten en dan meeluisteren. Zo gaat het in het noorden 9/10 keer ook, dan wordt de OVD-G alleen maar gealarmeerd met de melding "GRAAG CONTACT MKA", "GRAAG CONTACT MELDKAMER", of iets in die richting.
Je hebt er zowel als burger en als journalist compleet niks aan, want huisincidenten hebben toch geen nieuwswaarde (in de meeste gevallen dan).
Politie
Er kan bij de meldkamer politie op twee manieren een melding verstuurd worden naar de pers.
1. Alarmering via P2000
Het vaakst worden de alarmeringen automatisch verstuurd. De politie werkt met een hele hoop aan meldingsclassificaties.
Als er een melding ongeval met gewonde(n) binnenkomt, wordt hier de kwalificatie "ongeval letsel" aan gehangen. Is het bij de melding direct al duidelijk dat er alleen materiële schade is? Dan wordt "ongeval materieel" gekoppeld. Zo gaat het ook met steekpartijen, schietpartijen etc.
Zodra dit opgeslagen is begint er weer een scriptje te lopen die kijkt of de melding voldoet aan de lijst onderaan deze post. Zo ja, wordt de melding aangepast en wordt 'ie naar de P2000 server verstuurt die daarna ervoor zorgt dat het keurig omgezet wordt in een signaal dat ook gewoon via 169.650 Mhz is te ontvangen, en tevens ook gewoon werkt op de brandweerpagers (wel even juiste capcode invullen uiteraard).
De pers die in het bezit is van een Politieperskaart staan in de telefooncentrale van de politie.
Zodra er een incident heeft plaatsgevonden uit de lijst onderaan deze post, wordt de persvoorlichter van dienst in kennis gesteld die vervolgens de pers (wakker) belt en vertelt wat er aan de hand is d.m.v. een ingesproken bandje.
Eigenlijk is het hele "Politie persalarm" (in ieder geval) in Noord-Nederland onbruikbaar.
Veel te vaak hoor je achteraf nog eens dat er iets plaatsgevonden heeft, terwijl er dan al niks meer te zien is natuurlijk.
Persalarm lijst:
Nouja 718 woorden verder. Mochten er nog vragen zijn, drop ze maar!
[Voor 0% gewijzigd door Ruben279 op 20-02-2023 23:06. Reden: opmaak fix]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details