Toon posts:

"Workstation" voor mijn werk om vooral 3D-animaties te maken

Pagina: 1
Acties:

• Sankel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 20:05
Hi allen,

Ik heb vorig jaar een computer samengesteld, met zowel jullie hulp als de hulp van mijn broer.

Nu heb ik ook sinds vorig jaar een nieuwe baan, contentcreator voor een marketingbureau. En ik doe steeds meer en vaker 3D-animaties, soms korte AR-opdrachten, maar recent ook een soort mini docu- waarin we in 2 minuten uitleggen hoe een auto batterij word gelast.

Dit hierboven meld ik er even bij, zodat jullie wellicht in kunnen schatten welke workload ik op mijn pc wil kunnen draaien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC komt op mijn werk te staan, zodat ik niet weken lang thuis hoef te werken. Hij zal meerendeel gebruikt worden om Blender op te draaien. Het werk zal vooral bestaan uit 3D-modelen, -animaties en het opmaken van verschillende marketing doeleinde, denk hierbij aan AR-oplossingen

Wat mag het systeem gaan kosten?
M'n werkgever heeft me ongeveer 3000 euro toegezegd

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee een compleet nieuw systeem, randapparatuur heb ik al

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede snelle/betrouwbare PC, die waarschijnlijk een NVME-opslag erin heeft. Die ook met Optyx kan renderen, een Nvidia kaart dus. Wat ik wel lastig vind, is de soort Nvidia kaart. Ik zie ook workstation Nvidia-kaarten de A6000, maar deze presteren niet eens zo goed in de Blender Benchmarks, wat is daar het voordeel van?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia. Intel of AMD maakt me dan nog niet eens heel erg veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn enige eis is eigenlijk een Nvidia kaart. Thuis werk ik met een 3090Ti, en de 24GB ram die deze kaart heeft komt met 3D-werk wel vaak goed te pas. En natuurlijk de ondersteuning van Optyx/Cuda

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ben benieuwd of jullie een leuke lijst samen kunnen stellen waarbij mijn wensen naar voren komen. Ook zou het wel fijn zijn als iemand het duidelijk verschil tussen een 4xxx- en een A6000-kaart kunnen uitleggen.

Alvast erg bedankt voor jullie hulp, ben zeer nieuwsschierig waar jullie mee aankomen

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-03 22:29

Omega Supreme

The God of Death

Ook zou het wel fijn zijn als iemand het duidelijk verschil tussen een 4xxx- en een A6000-kaart kunnen uitleggen.
Er zijn een aantal verschillen tussen de gaming en workstation kaarten.

Om te beginnen met het geheugen: dat heeft op de workstation kaarten Error Correction. Niet heel spannend voor Blender, maar wel als je veel met machine learning werkt.

Daarnaast heeft De A6000 Ada 48GB geheugen tegen 24GB voor de 4090, jij weet beter dan wij of je zulke complexe scenes met zoveel geometry en textures gebruikt.

De workstationkaarten zijn doorgaans wat lager geklokt omdat stabiliteit voorrang krijgt op maximale snelheid.

De drivers voor de workstationkaarten lopen wat achter op de gaming drivers. Ze zijn wat beter getest voor je een release krijgt (o.a. niuewe functionaliteit waarvoor de gamers de bugs mogen ontdekken :D )

Drivers zijn anders geoptimaliseerd, wirefame en flatshaded is meer geoptimaliseerd bij de workstation kaarten, voor games is dit totaal onbelangrijk en geen aandachtspunt.Dit is vaak ook nog eens applicatie specifiek en ik dacht niet dat ze blender inmiddels meenamen daarbij. Voor rendering en Optix is dat sowieso geen issue.

Tenzij je met enorm complexe modellen werkt vermoed ik dat je prima met een 4090 (of zelfs een 3090(Ti)) uit de voeten kunt.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• Sankel
Dankzij het berichtje van @br00ky heb ik zelf een inventaris opgemaakt.

Nu is mijn vraag echter, passen deze onderdelen goed bij elkaar? Heb ik de juiste RAM? Wat zijn jullie aandachtspunten of opmerkingen?

Alvast bedankt voor jullie aandacht!

@Omega Supreme Dankjewel voor jou uitleg over de verschillende videokaarten. De 3090Ti is niet echt lekker beschikbaar, althans, goedkopere optie dan de 4xxx-serie. En tweedehands is niet echt een optie, omdat dit voor mijn werk is. De 4090 is natuurlijk idealer ivm het RAM geheugen wat die heeft, als is dit toch wel lastig in te schatten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 448,99€ 448,99
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 358,99€ 358,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.358,-€ 1.358,-
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO Zwart€ 179,90€ 179,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 80,54€ 80,54
1VoedingenASUS ROG Strix 1000W Gold€ 159,90€ 159,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 2.671,22

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:09

Nutral

gamer/hardware freak

belangrijk om te weten, is de 3000 euro ex 21% btw of incl btw?

hoe belangrijk is processor snelheid voor je? Ik zou anders wel voor een ddr5 systeem gaan met 64gb geheugen, maar dat is afhankelijk van waar je het voor gebruikt. (voor mijn 3d cad werk is 32gb te weinig)

• Sankel
Nutral schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:19:
belangrijk om te weten, is de 3000 euro ex 21% btw of incl btw?

hoe belangrijk is processor snelheid voor je? Ik zou anders wel voor een ddr5 systeem gaan met 64gb geheugen, maar dat is afhankelijk van waar je het voor gebruikt. (voor mijn 3d cad werk is 32gb te weinig)
Dankje voor reactie!

De 3000 euro is inderdaad ex. btw. Thuis werk ik ook met een DDR5-systeem. Wel maar met 32GB.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik met 32GB nog aardig uit de voeten moet kunnen - en dat is ook iets wat ik later eventueel zou kunnen toevoegen. Het is inderdaad dan wel slim om op de DDR5-boot te zitten

• Sankel
Ik ben even bezig geweest om mijn setup te veranderen. Ik ben nu toch gegaan voor DDR-5 setup en de 4090. Ik weet alleen niet zo goed welke RAM hier nu het beste/geschikt voor is.

Verder ben ik benieuwd of jullie nog dingen zien waar ik op moet letten?

*RAM heb ik nog niet toegevoegd aan deze setup.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 629,-€ 629,-
1MoederbordenMSI Pro Z790-P WIFI€ 236,-€ 236,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G€ 1.909,-€ 1.909,-
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO Zwart€ 179,90€ 179,90
1VoedingenASUS ROG Strix 1000W Gold€ 159,90€ 159,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 79,-€ 79,-
Totaal€ 3.192,80
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee