Toon posts:

Koersgeld en VISA CARD kosten

Pagina: 1
Acties:

• PizzaHut
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 15:01
Mijn allereerste keer dat ik naar Amerika op vakantie ga. Het spijt mij als dit niet het goede plek staat in het forum. Ik ga tussen 17 tot 26 April 2023 naar Amerika New York. Ik heb een ANWB VISA GO CARD. Ik ben van plan om daarop €1200/1500 te zetten (ik moet maximaal daarvan 300 dollar borg betalen aan mijn hotel dat ik achteraf terug krijg) ik ga ook nog eens €200/400 contant geld omwisselen. Ik krijg Amerikaanse ontbijtbuffet in het hotel iedere ochtend en heb alleen nog middag en avond en ik wil natuurlijk niet iedere avond in een resturant eten maar verschillend.

Mijn vraag is: Kan ik mijn euro's beter in Amerika omwisselen of maakt dat niets uit voor de koers?

Mijn ANWB VISA GO CARD wil ik ook gebruiken en ik lees het volgende:
Betalingen / geldopnames in vreemde valuta
De koersopslag voor betalingen en/of geldopnamen in valuta anders dan de Euro is 2% over het bedrag.
Wat houdt dit precies in? Stel dat ik €1200/1500 erop zet met 300 dollar borg en is dat veel 2%?

Mijn neef uit New York/New Yersey heeft mij verteld dat ik beter zo min mogelijk contant geld op zak moet houden.

Alvast bedankt,

[Voor 8% gewijzigd door PizzaHut op 17-02-2023 14:48]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Naast koersopslag door de CC maatschappij is er de vraag welke koers wordt gehanteerd. En hoeveel de specifieke ATM waar je staat nog als extra opslag rekent (als percentage en/of als vast bedrag). Je wilt die optellen - en dan vergelijken met wat het kost met gewone pinpas die er misschien ook wel werkt (en waar ook de vragen van koers en transactiekosten tellen).

Of niet al te druk om maken, vakantie houden en alleen letten op of er geen excessen zijn. Over of het 1 of 2% zou ik me niet druk maken. en vergeet niet de fooien voor zo ongeveer alles, die is een stuk hoger dan 2%

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:55
In de US is het gebruik van een credit card heel normaal, maar voor kleine bedragen wordt ook veel cash gebruikt. In mijn optiek is het de moeite van het puzzelen niet waard om hier heel veel op te proberen te besparen. Je kan in de US gewoon met je pinpas geld uit een automaat trekken. Daar komen dan ook wat kosten bij maar dat is een stuk makkelijker dan dat je een geldwisselkantoor moet zoeken. Dat zou ik je echt afraden want er zijn een hoop bedrijfjes/partijen daar of er zal er juist geen enkele in de buurt zitten. Let er wel op dat je je pinpas activeert voor pinnen in het buitenland (kijk even hoe dat bij jouw bank werkt).

Dus: gebruik je credit card voor hotel, restaurants, andere grotere bedragen. Zorg dat je in het buitenland eventueel geld kan toevoegen aan deze kaart. Activeer je pinpas voor buiten europa/buitenland en trek maximaal iets van 200 dollar uit een automaat zodat je daarmee kleine zaken kan betalen. De laatste keer dat ik er een paar dagen was heb ik volgens mij nul cash gebruikt, dus overdrijf niet. In grotere steden kan bijna alles met je credit card.

Let wel op de fooien. In een restaurant is 15% een normale fooi. En vergeet niet dat bedragen bijna altijd zonder BTW zijn in winkels, die verschilt per staat.

Borg via je credit card is trouwens een 'reservering'. Je autoriseert een bepaald bedrag maar dit wordt er niet afgehaald, moet alleen 'beschikbaar' zijn op dat moment. Als er niets geks is vervalt die reservering gewoon en heb je nooit betaald of teruggekregen.

Toevoeging: Op Schiphol zit achter de douane een ABN kantoor waar je (volgens mij nog steeds) dollars uit de automaat kan halen. Als je het op veilig wil spelen, trek daar dan 50 tot 100 dollar uit voordat je in het vliegtuig stapt.

[Voor 7% gewijzigd door Archer_VC10 op 17-02-2023 16:00]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:07
Er zijn verschillende neobanken waar opslagkosten niet meer gerekend worden. Dan gaat het om de directe waarde van de wisselkoers. Dit kan je al gauw tientallen tot honderden euro’s schelen per vakantie. Soms is een creditcard benodigd, maar gelukkig lang niet altijd.

• PizzaHut
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 15:01
Fooien zijn dus verplicht in Amerika?

Moet ik ook een bewijs bij me hebben als de Amerikaanse douane mijn waarschijnlijk zal vragen hoeveel geld ik heb? Kan ik zulke vragen verwachten en moet ik dan echt bewijs laten zien?

Ik zal op Schiphol dollars opnemen. Waarschijnlijk 200 dollar neem ik op zak als contant mee de rest op mijn VISA GO CARD. Kan ik zelf kiezen welke soort billetjes ik wil ontvangen?

[Voor 27% gewijzigd door PizzaHut op 17-02-2023 21:56]

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:22
PizzaHut schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:52:

Moet ik ook een bewijs bij me hebben als de Amerikaanse douane mijn waarschijnlijk zal vragen hoeveel geld ik heb? Kan ik zulke vragen verwachten en moet ik dan echt bewijs laten zien?

Ik zal op Schiphol dollars opnemen. 200 dollar neem ik op zak als contant mee. Kan ik zelf kiezen welke soort billetjes ik wil ontvangen?
Fooien achterwege laten is heel erg not done. Probeer het uit, en kijk waar je tegenaan loopt ;)

Soms vindt er al een 15-18% service charge plaats op de bill : https://www.reddit.com/r/...asking_for_tip_on_top_of/ En dan is tippen vrijblijvend.

Los van wat je er van vindt word je geacht te tippen in de States. Op dat bonnetje op de link hierboven zie je een aanwijzing voor hoeveel. Hotels/restaurants voornamelijk en dan weer niet bij de McDonalds bv.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:22

Je krijgt in het vliegtuig een vragenlijstje denk ik of is dat niet meer, of moet je van tevoren via internet iets invullen? Dan zal het daar mogelijk gevraagd worden, en anders dus niet.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Ik zal op Schiphol dollars opnemen. Waarschijnlijk 200 dollar neem ik op zak als contant mee de rest op mijn VISA GO CARD. Kan ik zelf kiezen welke soort billetjes ik wil ontvangen?
Boven de 10,000 USD moet je declaren. Daaronder is het prima, tenzij de geldsnuifhond je er tussenuit pikt omdat ze vermoeden dat je meer dan 10k hebt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee