Ik heb een i7 920, 2.67 GHz, gebouwd in 2009. Nadat alles wel een keer geupgrade is behalve het moederbord en de processor, is na 14 jaar de rek er nu wel echt uit.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben freelance software developer, en werk veel met CPU-heavy taken zoals compileren van software en draaien van optimalisatie-algoritmes. Hoe sneller dat gaat, hoe groter de kans dat ik er eventjes op wacht, in plaats van afgeleid te raken. Rauwe CPU performance en RAM bandbreedte zijn dus belangrijk voor mijn productiviteit. Die dingen paralleliseren doorgaans goed, dus meer cores is meer beter.
Ik besteed 90% van mijn tijd in Linux. Af en toe reboot ik naar Windows om te gamen, maar met de nieuwste AAA-titels heb ik niets.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde limiet. Maar wil geen geld besteden aan onzin. Ik had zo rond de 2000 euro in gedachten, en dat lijkt wel te gaan lukken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vrijwel alles aan de binnenkant wordt nieuw, zodat de oude nog beschikbaar is als fallback mocht er eens iets stuk gaan. Een SATA HDD van 2 TB mag mee. De monitor (iiyama ProLite 34" 3440x1440) gaat ook mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaart van AMD vanwege betere ondersteuning onder Linux. Ik heb nu een NVIDIA dus ik weet dat dat op zich ook kan werken, maar van wat ik zo lees is Linux-ondersteuning van AMD toch beter.
Intel CPU omdat die waarschijnlijk een lager idle-verbruik hebben dan de Ryzen 7000-serie, maar kan hier weinig goede data over vinden.
DDR5 vanwege futureproofheid.
Z790 chipset omdat het me eenmalig gedoe scheelt met BIOS flashen voor Raptor Lake support, en ze niet of nauwelijks meer duurder zijn dan de Z690.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige systeem is destijds gebouwd om upgradebaar te zijn, met een destijds forse CPU en daarvoor vereist moederbord. Daardoor heeft hij het 14 jaar uitgehouden, en dat wil ik nu weer proberen.
Verder vind ik zuinigheid belangrijk. Een groot deel van de tijd gaat het systeem toch idle zijn, en dan moet hij niet meer slurpen dan nodig is.
Linux support is belangrijk. En goede compatibiliteit in het algemeen. De tijd dat ik het leuk vond om met kernel module parameters te prutsen is wel voorbij.
En graag een beetje stil!
Ga je overklokken?
Ben ik niet meteen van plan, maar het zou later een optie kunnen worden om de levensduur te verlengen.
Wat verwacht je van ons?
De laatste keer dat ik een pc bouwde, moest je nog nadenken oven AGP vs. PCIe, dus ik ben een klein beetje out of the loop. Heb intussen wel veel bijgelezen, maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Wil graag weten of onderstaande systeem aan mijn eisen voldoet, of alles goed samenwerkt, er geen problemen zijn met bepaalde onderdelen, etc. etc.
Concrete punten van aandacht:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben freelance software developer, en werk veel met CPU-heavy taken zoals compileren van software en draaien van optimalisatie-algoritmes. Hoe sneller dat gaat, hoe groter de kans dat ik er eventjes op wacht, in plaats van afgeleid te raken. Rauwe CPU performance en RAM bandbreedte zijn dus belangrijk voor mijn productiviteit. Die dingen paralleliseren doorgaans goed, dus meer cores is meer beter.
Ik besteed 90% van mijn tijd in Linux. Af en toe reboot ik naar Windows om te gamen, maar met de nieuwste AAA-titels heb ik niets.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde limiet. Maar wil geen geld besteden aan onzin. Ik had zo rond de 2000 euro in gedachten, en dat lijkt wel te gaan lukken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vrijwel alles aan de binnenkant wordt nieuw, zodat de oude nog beschikbaar is als fallback mocht er eens iets stuk gaan. Een SATA HDD van 2 TB mag mee. De monitor (iiyama ProLite 34" 3440x1440) gaat ook mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaart van AMD vanwege betere ondersteuning onder Linux. Ik heb nu een NVIDIA dus ik weet dat dat op zich ook kan werken, maar van wat ik zo lees is Linux-ondersteuning van AMD toch beter.
Intel CPU omdat die waarschijnlijk een lager idle-verbruik hebben dan de Ryzen 7000-serie, maar kan hier weinig goede data over vinden.
DDR5 vanwege futureproofheid.
Z790 chipset omdat het me eenmalig gedoe scheelt met BIOS flashen voor Raptor Lake support, en ze niet of nauwelijks meer duurder zijn dan de Z690.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige systeem is destijds gebouwd om upgradebaar te zijn, met een destijds forse CPU en daarvoor vereist moederbord. Daardoor heeft hij het 14 jaar uitgehouden, en dat wil ik nu weer proberen.
Verder vind ik zuinigheid belangrijk. Een groot deel van de tijd gaat het systeem toch idle zijn, en dan moet hij niet meer slurpen dan nodig is.
Linux support is belangrijk. En goede compatibiliteit in het algemeen. De tijd dat ik het leuk vond om met kernel module parameters te prutsen is wel voorbij.
En graag een beetje stil!
Ga je overklokken?
Ben ik niet meteen van plan, maar het zou later een optie kunnen worden om de levensduur te verlengen.
Wat verwacht je van ons?
De laatste keer dat ik een pc bouwde, moest je nog nadenken oven AGP vs. PCIe, dus ik ben een klein beetje out of the loop. Heb intussen wel veel bijgelezen, maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Wil graag weten of onderstaande systeem aan mijn eisen voldoet, of alles goed samenwerkt, er geen problemen zijn met bepaalde onderdelen, etc. etc.
Concrete punten van aandacht:
- Het moederbord is een beetje willekeurig gekozen. Vanwege de iets hogere prijs hoop ik dat hier ook betere componenten op zitten; in elk geval de VRM is vrij zwaar, geen idee of dat nuttig is of overkill. Advies welkom.
- De 13700K heeft een TDP van 253 W. De Dark Rock Pro 4 koeler heeft een 250 W TDP, dus dat moet net zo'n beetje kunnen, maar het is wel een lomp ding. Kan het ook lager (bijv. de non-Pro, 200 W TDP) zonder dat de CPU meteen terugschaalt? Of zijn de specs hier heilig?
- SSD's hebben koeling nodig tegenwoordig?! Gaat dat goed in deze configuratie?
- PCPartPicker schat het systeem op 500 W, dus ik heb een 550 W voeding gekozen. Kom ik daar in de toekomst nog mee weg als ik de GPU eens een upgrade geef? Ik las in een grandioos topic hier dat 550 W afdoende is in 99% van de gevallen, zolang je maar één videokaart hebt (twee passen er toch niet in).
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 449,- | € 449,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX | € 295,97 | € 295,97 |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB | € 264,- | € 264,- |
| 1 | Behuizingen | DeepCool CL500 | € 96,95 | € 96,95 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 144,90 | € 144,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 550W | € 98,70 | € 98,70 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2,048TB | € 174,59 | € 174,59 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.608,73 | ||
[ Voor 0% gewijzigd door WildernessChild op 17-02-2023 13:34 . Reden: Dark Rock is not Black ]
Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!
:strip_exif()/f/image/bLE9a1ktLJJXwRZlicbQTdwZ.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/YYdoz1tct4S8AVW3fKnAi8Ar.png?f=fotoalbum_large)