Toon posts:

Zuinige, future-proof pc voor development en beetje gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
Ik heb een i7 920, 2.67 GHz, gebouwd in 2009. Nadat alles wel een keer geupgrade is behalve het moederbord en de processor, is na 14 jaar de rek er nu wel echt uit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben freelance software developer, en werk veel met CPU-heavy taken zoals compileren van software en draaien van optimalisatie-algoritmes. Hoe sneller dat gaat, hoe groter de kans dat ik er eventjes op wacht, in plaats van afgeleid te raken. Rauwe CPU performance en RAM bandbreedte zijn dus belangrijk voor mijn productiviteit. Die dingen paralleliseren doorgaans goed, dus meer cores is meer beter.

Ik besteed 90% van mijn tijd in Linux. Af en toe reboot ik naar Windows om te gamen, maar met de nieuwste AAA-titels heb ik niets.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde limiet. Maar wil geen geld besteden aan onzin. Ik had zo rond de 2000 euro in gedachten, en dat lijkt wel te gaan lukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vrijwel alles aan de binnenkant wordt nieuw, zodat de oude nog beschikbaar is als fallback mocht er eens iets stuk gaan. Een SATA HDD van 2 TB mag mee. De monitor (iiyama ProLite 34" 3440x1440) gaat ook mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaart van AMD vanwege betere ondersteuning onder Linux. Ik heb nu een NVIDIA dus ik weet dat dat op zich ook kan werken, maar van wat ik zo lees is Linux-ondersteuning van AMD toch beter.

Intel CPU omdat die waarschijnlijk een lager idle-verbruik hebben dan de Ryzen 7000-serie, maar kan hier weinig goede data over vinden.

DDR5 vanwege futureproofheid.

Z790 chipset omdat het me eenmalig gedoe scheelt met BIOS flashen voor Raptor Lake support, en ze niet of nauwelijks meer duurder zijn dan de Z690.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige systeem is destijds gebouwd om upgradebaar te zijn, met een destijds forse CPU en daarvoor vereist moederbord. Daardoor heeft hij het 14 jaar uitgehouden, en dat wil ik nu weer proberen.

Verder vind ik zuinigheid belangrijk. Een groot deel van de tijd gaat het systeem toch idle zijn, en dan moet hij niet meer slurpen dan nodig is.

Linux support is belangrijk. En goede compatibiliteit in het algemeen. De tijd dat ik het leuk vond om met kernel module parameters te prutsen is wel voorbij.

En graag een beetje stil!

Ga je overklokken?
Ben ik niet meteen van plan, maar het zou later een optie kunnen worden om de levensduur te verlengen.

Wat verwacht je van ons?
De laatste keer dat ik een pc bouwde, moest je nog nadenken oven AGP vs. PCIe, dus ik ben een klein beetje out of the loop. Heb intussen wel veel bijgelezen, maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Wil graag weten of onderstaande systeem aan mijn eisen voldoet, of alles goed samenwerkt, er geen problemen zijn met bepaalde onderdelen, etc. etc.

Concrete punten van aandacht:
  • Het moederbord is een beetje willekeurig gekozen. Vanwege de iets hogere prijs hoop ik dat hier ook betere componenten op zitten; in elk geval de VRM is vrij zwaar, geen idee of dat nuttig is of overkill. Advies welkom.
  • De 13700K heeft een TDP van 253 W. De Dark Rock Pro 4 koeler heeft een 250 W TDP, dus dat moet net zo'n beetje kunnen, maar het is wel een lomp ding. Kan het ook lager (bijv. de non-Pro, 200 W TDP) zonder dat de CPU meteen terugschaalt? Of zijn de specs hier heilig?
  • SSD's hebben koeling nodig tegenwoordig?! Gaat dat goed in deze configuratie?
  • PCPartPicker schat het systeem op 500 W, dus ik heb een 550 W voeding gekozen. Kom ik daar in de toekomst nog mee weg als ik de GPU eens een upgrade geef? Ik las in een grandioos topic hier dat 550 W afdoende is in 99% van de gevallen, zolang je maar één videokaart hebt (twee passen er toch niet in).
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenGigabyte AORUS Z790 ELITE AX€ 295,97€ 295,97
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 264,-€ 264,-
1BehuizingenDeepCool CL500€ 96,95€ 96,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 144,90€ 144,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesKingston KC3000 2,048TB€ 174,59€ 174,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.608,73

[Voor 0% gewijzigd door WildernessChild op 17-02-2023 13:34. Reden: Dark Rock is not Black]

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

Beste antwoord (via WildernessChild op 18-02-2023 13:22)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:23

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 17-02-2023 14:31]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• martyw

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 17-02-2023 14:31]

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Thanks martyw! Nuttige feedback!
martyw schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:14:
[list]
• Als je de CPU volop laat stoempen met je compilaties en optimalisaties zou ik er zelfs een waterkoeler opzetten, bijvoorbeeld de NZXT Kraken X53.
Hmm, dat klinkt wel spannend. Nooit iets mee gedaan. Als ik dit topic moet geloven, zit deze CPU inderdaad op het randje van wat nog met luchtkoeling kan. Helaas staat er nergens een TDP bij die dingen... hoe weet je dan dat hij beter koelt dan een luchtkoeler die 250 W kan afvoeren? Of is dat sowieso altijd het geval? En hoe zit het met geluidsproductie ten opzichte van een luchtkoeler? Zowel in idle als wanneer hij moet zweten? (Dat is een enge metafoor als je het over waterkoeling hebt :o)
• De Deepcool kast was leuk toen hij nog een budget prijs had, een stille kast is de Fractal Design Pop Silent Black Solid (zie Kasten BBG)
Die heeft de USB-aansluitingen op de bovenkant helaas op een voor mij onhandige plek zitten, rechts in plaats van voor. Dan moet ik te ver onder mijn bureau duiken. Er was een mooie kast van Corsair of CoolerMaster die om die reden ook is afgevallen.
• Je kunt idd wat tientjes besparen met een goedkoper moederbord, bv MSI Pro Z790-P WIFI levert genoeg stroom aan de i7
Dat vermoedde ik al, zat inderdaad te twijfelen tussen die plank en de Gigabyte.
• De be quiet! Pure Power 12 M 550W is een betere voeding
[/list]
Heuj, ik dacht dat ik een 80+ Platinum rated had uitgezocht. Ik bedoelde dus de be quiet! Straight Power 11 Platinum 550W, wat vind je daarvan? Die is iets duurder dan de 12, maar meteen ook een stukje stiller vanwege de grotere fan.

• martyw
Die voeding is ook prima, de voeding die ik linkte is ATX 3.0 compliant, maar ik vermoed dat dat met het slag videokaarten wat jij nodig hebt geen heel belangrijke overweging is.

In de review op deze site houden ze de i9-13900K net koel genoeg om hem maximaal te laten presteren met de grote broer van deze AIO. Over het geluidsniveau: de stilste luchtkoelers zijn stiller dan waterkoelers, maar de Kraken is geen lawaaimonster, zie

(let wel, deze test is met een flink minder hitte producerende CPU gedaan, link)

Als je bereid bent wat performance op te geven overweeg dan de non-K CPU - die komt niet boven de 219 Watt. Wel geef je de mogelijkheid tot overklokken op. Je kunt dan toe met een iets eenvoudiger B760 moederbord
1ProcessorsIntel Core i7-13700 Boxed€ 419,-€ 419,-
1MoederbordenASRock B760M Steel Legend WiFi€ 175,47€ 175,47
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 823,99

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Processor en moederbord zijn juist dingen waar ik liever niet op wil bezuinigen, aangezien die het moeilijkst te upgraden zijn. Vandaar de keuze voor de K.

Dank voor de link; ik zie daar namelijk ook staan:
De Core i7 13700K mag officieel tot 5,3GHz klokken en schommelt in deze test tussen de 5,2 en 5,3GHz. Bij dit model is dus sprake van lichte throttling.
Dit is dus met de beoogde Dark Rock Pro 4. Een throttling van nog geen 2%, en dat niet eens continu, daar kan ik wel mee leven. Misschien is het in een andere kast of in mijn soms wat frisse werkkamer zelfs al helemaal geen probleem meer. Als ik ooit ga overklokken zal ik de koeler moeten upgraden, maar dat lijkt me beter dan een duurdere koeler kopen die je sowieso over ongeveer 5 jaar moet vervangen.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:43
als het over stroomgebruik gaat, is een K versie ook aan te raden, want de niet K versie kan je niet undervolten. I learned that the hard way.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:01
Dala schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:29:
als het over stroomgebruik gaat, is een K versie ook aan te raden, want de niet K versie kan je niet undervolten. I learned that the hard way.
Eens altijd de k versie nemen om te kunnen undervolten
En het prijsverschil is te weinig om deze niet te nemen

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 12:18
WildernessChild schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:03:
...
Helaas staat er nergens een TDP bij die dingen...
...
Kijk niet naar de tdp. Dat is een fantasiegetal waarvan de berekening per fabrikant en zelfs per processorlijn van dezelfde fabrikant verschilt.

Kijk naar het daadwerkelijke energiegebruik, zoals gemeten in cpu-reviews. Dan kan je in de reviews van de koelers kijken bij de prestatie-cijfertjes op cpu's met vergelijkbaar energiegebruik.

[Voor 13% gewijzigd door emphy op 18-02-2023 11:34]

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
Een zuinig systeem en dan een Intel 13 serie kiezen? Die hebben een verschrikkelijk hoog verbruik.

Dit zou wat mij betreft niet eens bijna een optie zijn met je eisen

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
@Dala en @freaky35, bedankt voor de tip, ben ik extra blij met de keuze voor de K. Undervolten is wel leuk om eens te proberen inderdaad.
DutchManticore schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:02:
Een zuinig systeem en dan een Intel 13 serie kiezen? Die hebben een verschrikkelijk hoog verbruik.
Bedankt voor je input! Dat het piekverbruik hoog is, wist ik natuurlijk wel uit de officiële cijfers. Maar hij verzet ook meer werk per seconde, dus puur het maximale wattage vergelijken met andere, veelal minder krachtige CPU's zegt weinig over je uiteindelijke stroomrekening. Beter kijk je naar hoe veel energie verbruikt wordt om een bepaalde taak uit te voeren, bijvoorbeeld een render job. Of hoe veel fps per watt hij kan renderen, of zoiets.

En het idle verbruik is ook belangrijk voor de stroomrekening, oftewel hoe veel hij nodig heeft om vrijwel niets te doen. Maar dat wordt niet altijd gemeten, omdat het niet van invloed is op de keuze voor voeding, koeling etc.
emphy schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:32:Kijk niet naar de tdp. Dat is een fantasiegetal waarvan de berekening per fabrikant en zelfs per processorlijn van dezelfde fabrikant verschilt.
Geldt dit voor de TDP van de CPU, van de koeler, of beide?
Kijk naar het daadwerkelijke energiegebruik, zoals gemeten in cpu-reviews. Dan kan je in de reviews van de koelers kijken bij de prestatie-cijfertjes op cpu's met vergelijkbaar energiegebruik.
Yes, dat is nu ook gedaan (zie boven) en komt gelukkig overeen!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:15
Doe je de software development nu op de pc uit 2009? Dan is namelijk bijna elke moderne cpu 10x zo snel. https://www.anandtech.com...-retaking-the-high-end/16

review: Core i7: Intel loopt uit

Als je voor upgradebaar wil gaan zou ik voor de 7600 op AM5 gaan. Die kan je nog upgraden zonder het moederbord te vervangen. Zou wel een goed moederbord kiezen omdat je later misschien veel meer cores wil gaan draaien.

Je kan ook voor de 13600k gaan, dan heb je nu 50% meer performance in multicore maar niet te mogelijkheid om later naar een betere cpu over te stappen. De 7600 is ook nog zuiniger.

Ik ben benieuwd wat voor spellen je specifiek speelt en welke gpu je nu hebt. Er is een kans dat je zonder losse gpu verder kan. Dat scheelt ook een hoop energie.

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Guus... schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:23:
Doe je de software development nu op de pc uit 2009? Dan is namelijk bijna elke moderne cpu 10x zo snel. https://www.anandtech.com...-retaking-the-high-end/16
Ja, dat realiseerde ik me gisteren ook :o
Als je voor upgradebaar wil gaan zou ik voor de 7600 op AM5 gaan. Die kan je nog upgraden zonder het moederbord te vervangen. Zou wel een goed moederbord kiezen omdat je later misschien veel meer cores wil gaan draaien.
De CPU was ik eigenlijk juist niet van plan te upgraden, vandaar dat ik nu een dikke heb gekozen. Dat heb ik 14 jaar geleden ook gedaan, en dat is een goede keuze gebleken.

Ook al past een CPU over 5 jaar misschien in die AM5 socket (en dat is geen garantie, ze garanderen nu maar tot 2025), dan zit je toch met een verouderd moederbord en tragere geheugentimings waardoor je alsnog niet het maximale uit de nieuwe CPU haalt.
Je kan ook voor de 13600k gaan, dan heb je nu 50% meer performance in multicore maar niet te mogelijkheid om later naar een betere cpu over te stappen. De 7600 is ook nog zuiniger.
Wat bedoel je precies met "zuiniger"? Zoals hierboven ook al gezegd, absoluut wattage zegt niet zo veel. Verzet werk per joule, en idle wattage zijn interessanter.
Ik ben benieuwd wat voor spellen je specifiek speelt en welke gpu je nu hebt. Er is een kans dat je zonder losse gpu verder kan. Dat scheelt ook een hoop energie.
Dat heb ik overwogen, en om die optie open te houden, heb ik ook niet de 13700KF gekozen. Vind het ook wel fijn om een fallback te hebben als de GPU zichzelf opblaast.

Ik heb nu een GTX 960. Die is toch nog 3-4x zo snel als de onboard Intel UHD 770 van Raptor Lake, maar mijn nieuwe monitor heeft een hoop pixels (3440x1440). Ik heb er nog niet zo veel op gegamed, dus ik weet nog niet of de GPU het kan bijbenen. Een greep uit de grafisch zwaardere spellen die ik wel eens speel: Civ6, Cities: Skylines, Kerbal Space Program. En ooit hopelijk ook KSP2 :)

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:15
Goed dat je je ook realiseert dat er een enorme stap gemaakt gaat worden onafhankelijk van welke cpu je kiest. Ik realiseer me nu ook dat je voornamelijk op Linux zit dus in dagelijks gebruik wat minder last zal hebben van een trage cpu.

In benchmarks komt de 7600 ook zuiniger uit volgens mij maar dat is natuurlijk ook allemaal op Windows.

Je zal zeker iets verliezen aan performance als je een ouder moederbord hebt maar bij de 13600K heb je dat dan ook en geen mogelijkheid om up te graden. De cpu's die in 2025 worden gepresenteerd zullen nog een aantal jaar daarna verkocht worden en daarna 2e hands worden aangeboden. Als je dan naar een 16 full core Zen 5 kan ben je de 13700/13600K flink voorbij.

Een losse gpu is voor die spellen wel nodig inderdaad. De 6600 is de goedkoopste kaart die aan te raden is, dus een goede keuze. Volgens mij zijn de spellen die je noemt vooral zwaar op de cpu dus heb je ook niet beter nodig.

De upgrade is sowieso een beetje alsof je van pottenbakken naar een spaceprogram runnen gaat. Je gaat er zeker plezier van hebben.

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
WildernessChild schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:22:.

Bedankt voor je input! Dat het piekverbruik hoog is, wist ik natuurlijk wel uit de officiële cijfers. bijvoorbeeld een render job. Of hoe veel fps per watt hij kan renderen, of zoiets.

Maar hij verzet ook meer werk per seconde, dus puur het maximale wattage vergelijken met andere, veelal minder krachtige CPU's zegt weinig over je uiteindelijke stroomrekening. Beter kijk je naar hoe veel energie verbruikt wordt om een bepaalde taak uit te voeren,

En het idle verbruik is ook belangrijk voor de stroomrekening, oftewel hoe veel hij nodig heeft om vrijwel niets te doen. Maar dat wordt niet altijd gemeten, omdat het niet van invloed is op de keuze voor voeding, koeling etc.
Beide zijn gemeten in de Tweakers review.
Qua efficiency in workloads wisselt de 13 serie stuivers met de 7600x / 7700x en wordt geklopt door de 5800x3d.

Kijk maar eens:
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:40

Thomg

Aww yiss

DutchManticore schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Beide zijn gemeten in de Tweakers review.
Qua efficiency in workloads wisselt de 13 serie stuivers met de 7600x / 7700x en wordt geklopt door de 5800x3d.

Kijk maar eens:
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...
Let alleen wel op dat tweakers wel heeft getest met relatief "trage" RAM met losse timings.
Kijkende naar de verschillen in performance zoals HUB heeft getest kan dit een indrukwekkend groot verschil maken.
YouTube: How To Cripple Zen 4 In Gaming Benchmarks: AMD Zen 4 vs. Intel Rapto...
Tenzij verbruik ook stijgt (en dan zoja, hoeveel?) heeft tweakers in hun review wel erg veel performance op tafel laten liggen.
Sinds die video is uitgekomen let ik nu veel meer op minimaal 5600MHz CL32 en anders kan de review meteen de prullenbak in.

[Voor 4% gewijzigd door Thomg op 18-02-2023 19:42]

• martyw
WildernessChild schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:22:
Dit is inderdaad voor veel mensen belangrijker dan het gebruik onder load - de workflow van een programmeur is toch meestal veel denken, code schrijven, dan testen, debuggen en documenteren, en af en toe gaat de CPU eens vol op het orgel om te compileren.
Uit de review die ik hierboven al linkte

De i7 + mobo zit op 10,71 Watt, een in prestatie vergelijkbare AMD Ryzen 9 7900X klokt 16,53 Watts - 5,82 Watt verschil - oftewel ruim 200 Watt/uur per week bij een 40 urige werkweek, zo'n kWh per maand - je steekt momenteel toch weer €0,75 in je zak, en dat iedere maand weer.

• WildernessChild
  • Niet online

WildernessChild

Topicstarter
Misschien had ik dat gezien bij het maken van mijn keuze, misschien ook niet, ik heb zo veel reviews gelezen O-)

Qua performance bij compileren (tof dat dat getest wordt trouwens!) en ook qua prijs is de 13700K het best te vergelijken met de Ryzen 9 7900X. Die heeft weliswaar 9,6% minder energie nodig voor de Cinebench benchmark, maar slurpt idle wel 6 W oftewel 54% meer (incl. moederbord want dat wil je ook meewegen). Dan is het dus lastig te zeggen welke efficiënter is; daarvoor zou ik precies moeten weten hoe lang hij idle en loaded is (of ergens daar tussenin), maar zo veel data heb ik nou net weer niet 8)7

Ik vind trouwens 10 W idle inclusief moederbord een heel nette prestatie voor zo'n powerhouse.

Bedankt allemaal voor jullie fantastische input. Heeft me erg geholpen!

[edit 2023-02-20]: Het wordt dus dit:

1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI Pro Z790-P WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 264,-€ 264,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 86,55€ 86,55
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 134,90€ 134,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 113,27€ 113,27
1Solid state drivesKingston KC3000 2,048TB€ 174,59€ 174,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.545,93
  • Straight Power 11 Platinum 550W
  • Goedkoper MSI bord in plaats van AORUS ELITE
  • be quiet! Silent Base 600 in plaats van DeepCool CL500, die niet meer te krijgen is

[Voor 60% gewijzigd door WildernessChild op 20-02-2023 17:08]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee