Vraag

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb in mijn plafond zes LED armaturen van het type Berla BR0031W. In de productbrochure staat dat deze zowel met 1-10V als fase afsnijding te dimmen zijn:

De wanddimmer is van Jung, type 240-10. Dit is kennelijk een 1-10V dimmer.

Wat mij stoort is dat de verlichting zich nauwelijks laat dimmen. Ook als ik het stelschroefje voor het minimumniveau op de dimmer zo ver mogelijk omlaag draai, blijft het licht fel branden (ik schat 80% van maximaal?).

Ik heb het gevoel dat deze armaturen lager gedimd moet kunnen worden.
Zou een andere dimmer (fase afsnijding?) hier een verschil maken?

Bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:04
1-10V dimmer is dan denk ik een DALI dimmer. Die sluit je net wat anders aan dan een normale 230V fase aan/afsnijdende dimmer.

Dus je kan of de extra benodigde draad erin trekking om je dali werkend te krijgen, of een ander type dimmer kopen.

[Voor 20% gewijzigd door Galaxis op 17-02-2023 13:06]

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:15
1-10V is geen DALI, maar wordt wel op dezelfde wijze aangesloten.

Maar @Tanooki wat voor driver zit er tussen de lamp en je schakelaar. Want dat is van belang. En wat verwarrend is dat een aanbevolen accessoire een DALI driver is.

Dus zorg behalve je type schakelaar wat inderdaad een 0-10V dimmer is even voor de gegevens van de driver icm de lamp

• Tanooki
  • Niet online
Ik wil de armatuur eigenlijk niet uit plafond trekken om de driver te bekijken, omdat ik het strak gestucte plafond niet wil beschadigen.

Maar in de brochure staat dat de standaarddriver een Tridonic 87500273 is, en tegen meerprijs een Dali driver leverbaar is. Gezien de aanschafprijs (heb de factuur van vorige bewoner) en het feit dat Dali in mijn configuratie weinig toegevoegde waarde lijkt te hebben, ben ik vrijwel zeker dat ik de standaarddriver heb.

Dat zou dus deze zijn:
https://www.tridonic.com/...ase-cut-1-10v-sr.asp#tab4

[Voor 32% gewijzigd door Tanooki op 17-02-2023 14:15]

• S-te-fan
Oke. Dan heb je inderdaad een 0-10V driver. Eigenlijk 1-10V dus die onderste 10% kun je niet dimmen of dan gaat die uit. Maar alsnog moet je wel verschil kunnen zien.

Ervan uitgaande dat de driver juist is aangesloten kun je eens proberen om de 2 aansluitingen bij je schakelaar (van de 0-10V) om te draaien. Ik weet eigenlijk niet of deze dimmethode polariteitsgevoelig is.
Dus de + en de - omwisselen op de schakelaar.

Als dat ook niks doet dan heb je wellicht een defecte driver.

[Voor 5% gewijzigd door S-te-fan op 17-02-2023 17:46]

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:59
Je kan met deze trafo ook een gewone dimmer aansluiten en niks doen met de 0-10V
Dimmable via leading edge and trailing edge phase dimmers
Dimmable via 1 ... 10 V

• Tanooki
  • Niet online
S-te-fan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:44:
Oke. Dan heb je inderdaad een 0-10V driver. Eigenlijk 1-10V dus die onderste 10% kun je niet dimmen of dan gaat die uit. Maar alsnog moet je wel verschil kunnen zien.
Er is enig dimeffect zichtbaar, en hoeveel dat is vind ik lastig schatten, maar het is zeker niet helemaal terug tot 10%.
IplugNplay schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:23:
Je kan met deze trafo ook een gewone dimmer aansluiten en niks doen met de 0-10V
[...]
Dit wilde ik inderdaad proberen, als dat mogelijk een groter dimbereik oplevert.. :?

Ik begrijp dat mijn huidige dimmer met 4 draden aangesloten is, de 220V voeding en de 1-10V stuurdraden?
Kan ik dan simpelweg een fase afsnijdende dimmer aansluiten op de 220 draden, en de 1-10V draden afdoppen?

• IplugNplay
Tanooki schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Er is enig dimeffect zichtbaar, en hoeveel dat is vind ik lastig schatten, maar het is zeker niet helemaal terug tot 10%.

[...]

Dit wilde ik inderdaad proberen, als dat mogelijk een groter dimbereik oplevert.. :?

Ik begrijp dat mijn huidige dimmer met 4 draden aangesloten is, de 220V voeding en de 1-10V stuurdraden?
Kan ik dan simpelweg een fase afsnijdende dimmer aansluiten op de 220 draden, en de 1-10V draden afdoppen?
Precies zo inderdaad.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:10
IplugNplay schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:23:

[...]
Dat kan, maar eigenlijk verwacht ik met een 1-10V dimmer en fatsoenlijke drivers juist betere resultaten... 8)7

Vreemd dat het nu niet goed werkt.
S-te-fan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:44:
Ervan uitgaande dat de driver juist is aangesloten kun je eens proberen om de 2 aansluitingen bij je schakelaar (van de 0-10V) om te draaien. Ik weet eigenlijk niet of deze dimmethode polariteitsgevoelig is.
Dus de + en de - omwisselen op de schakelaar.
Volgens de handleiding van de driver is dat geen goed idee. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• IplugNplay
Xander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Dat kan, maar eigenlijk verwacht ik met een 1-10V dimmer en fatsoenlijke drivers juist betere resultaten... 8)7
Ik ook.

Ik merk soms wel een vertraging uit > aan maar dat kan ook merk/type zijn wat ik dan vast heb.

• S-te-fan
Xander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:58:

Volgens de handleiding van de driver is dat geen goed idee. :+
Oh inderdaad niet doen dan.. :9

Maar dan is in dit geval ofwel de driver defect of de dimmer.
Dan is de goedkoopste oplossing inderdaad een normale dimmer te kopen en de 0-10V dimmer te vervangen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:10
S-te-fan schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 07:40:
[...]

Oh inderdaad niet doen dan.. :9

Maar dan is in dit geval ofwel de driver defect of de dimmer.
Dan is de goedkoopste oplossing inderdaad een normale dimmer te kopen en de 0-10V dimmer te vervangen.
6 drivers kapot zou wel bijzonder zijn toch? :)

Ik zou geneigd zijn nog een andere 1-10V dimmer te proberen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tanooki
  • Niet online
Ik heb meerdere dimmers met deze armaturen in huis, allemaal hetzelfde beeld. Denk dus niet dat de dimmer defect is.

Ik heb een dimmer even van de muur gehad, deze is zoals verwacht met 4 draden aangesloten op de drivers. Denk dat ik toch maar eens ga proberen een fase-afsnijdende dimmer aan te sluiten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee