Toon posts:

Stilst, stillerst, stilstst GamePC op 1440p.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-03 11:21
En opeens zit ik thuis met een gebroken voet... Verveel me nu al dood, en ga dan maar eens de aanschaf van mijn nieuwe gamePC naar voren halen. Zit al een tijdje weer rond te kijken en te oriënteren. Alleen waar ik wel de hulp bij nodig ga hebben is het systeem stil te gaan krijgen. Daar heb ik net ff te weinig kaas van gegeten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoe minder hoe beter. Ik zit nu al aan een 1500 euro, dus denk dat dat de grens wordt. Ik wil sowieso niet besparen op stilte! En er overheen mag best, als het te rechtvaardigen is, minder is altijd beter!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk er momenteel aan om alleen mij oude AMD RX 480 mee te nemen. AMD zou nog met andere kaarten op de markt moeten komen. Hopelijk doen ze dat een beetje snel. Zo niet, nou ja, spreidt het in ieder geval de kosten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik in de intro al stel, stilte... Mijn huidige PCtje maakt een hoorbare zoem. En ik begin mij er een beetje aan te ergeren. Deels ook omdat ik een nieuwe PC wil aanschaffen waar ik stilte wat meer prioriteit wil geven, dus het is een versterkend effect.
Toch wil ik een systeem dat gewoon héél stil is. Niet fluister stil, nee, nog stiller.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag de aanraders voor een zeer stille PC, welke kast, voeding, fans, koeling. Veel merken zeggen dat ze stil zijn, alleen welke zijn het nou echt?

Goed tot op heden staat dit in mijn lijstje en het staat vol met placeholders:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 243,95€ 243,95
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 6750 XT€ 540,-€ 540,-
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 750W FM€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 750W€ 140,27€ 140,27
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 132,90€ 132,90
Totaal€ 1.445,92

CPU/mobo staat wel vast, tenzij iemand een beter mobo weet aan te raden, voor minder. ik ga niet echt overklokken. hooguit de 7600 naar de X waarden brengen.

Geheugen moet er nog in, zit nog in dubio hoe dat aan te pakken, want DDR5 is duuuuuuuuuuuurrrrrr Patrick! AM4 met DDR4 is daarin een stuk goedkoper, alleen als ik dan nieuw ga, wil ik ook nieuw gaan, dus AM5... : Ik denk dat ik maar flink de kiezen op elkaar moet doen en gewoon een setje aanschaffen.... :F ;w

De GPU is een placeholder, zodat ik een beetje weet wat het budget wordt als er voor die prijs een GPU in komt.

De kast is ook placeholder. Ik wilde die kast wel hebben, want lekker stil. Alleen dat je dan nog apart een kabeltje moet bestellen om de USB-C aan te kunnen sluiten aan de voorkant? Zulk dom gedrag van een fabrikant moet je niet belonen. Dus een placeholder, A voor budget en B het is wel een mooie kast... Dus hier graag adviezen over een kast die ook stil is, alleen waar alles wél compleet is.

Dan voeding, moderne kaarten lusten wel wat prik. En ik had niet verwacht dat weer zo ontzettend veel zou worden. Zeker omdat kaarten juist steeds zuiniger werden, maar goed.

Hier twee opties, de ene is Gold Plus de andere platinum. En ik heb nu ook een gold plus (450W). Alleen is platinum echt zoveel efficiënter? Ongeveer 10 jaar terug was Gold Plus echt wel veel beter, alleen hoe verhoudt zich dat nu...? En ook hier geldt, stilte.

En daarom is CPU koeling niet meegenomen. Want kom maar op met de aanraders! luchtgekoeld? watergekoeld? Ik zou niet weten wat stiller is.

Oh ja! Vergeet ik nog te vermelden, ik geef geen ene reet om RGB.

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-03 23:57
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 208,90€ 208,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 6800€ 582,-€ 582,-
1BehuizingenAntec P20CE€ 104,90€ 104,90
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32€ 137,32€ 137,32
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 1.566,55
Behuizing met USB-C, mesh front, dicht zijpaneel en 3x 12cm PWM front fans: https://www.antec.com/product/case/p20ce
ATX- formaat moederbord met zware stroomvoorziening voor toekomstige upgrade, wifi en bluetooth.
Voor een paar euro meer gewoon de 7600X gekozen, powerlimiet instellen kan altijd.
Stille Be quiet cpu-koeler, geschikt voor AM5
Be Quiet ATX3.0 voeding met dubbele cpu-aansluiting en 10jaar garantie: https://www.bequiet.com/en/powersupply/4068
Snellere PCIe4.0 x4 SSD.
Snellere Sapphire RX6800 videokaart en veel zuiniger dan een 6750XT: https://tweakers.net/revi...eugen-stroomverbruik.html.
Memory met AMD Expo ondersteuning en iets lagere toegangstijd.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Stil, stiller, stilst en dan geen Noctua videokaart?

En geen Fractal Pop Silent als stille kast? Ik zou die niet als placeholder, maar als definitieve keuze neerzetten.

PSU kun je hier uitzoeken: https://www.cybenetics.co...ion=database&params=2,2,0

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-03 14:21
Paar ideetjes.

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 232,85€ 232,85
1VideokaartenXFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6750 XT BLACK€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenDeepCool CK560 Zwart€ 93,15€ 93,15
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 1.433,70

Lekker de x versie nemen kost echt maar een paar euro meer en scheelt weer bios instellingen en eventuele verkoop (x in de naam verkoopt gewoon beter, en niet iedereen wil instellingen in moederbord veranderen)

Moederbord van Asus, voor een paar euro meer haal je iets betere VRM (is opzich al overkill maargoed), betere audio codec, meer/beter uitgelegde pci slots. Iets betere IO, Snellere ondersteuning van Bios updates e.d. Waarchijnlijk ook langer (ik spreek uit ervaring heb beide asrock en asus gehad)
Maar wellicht voor jou het interessantste undervolten.
Asus heeft een hele makkelijke bios interface waar je de cpu kunt ondervolten, hierdoor verbruikt het iets minder en presteerd het waarschijnlijk ook net iets beter. Dit scheelt weer een paar wat/graden C.
Deze video kaart is heel dik en doet niets onder voor de Saphire, maar heeft net iets minder merk in zijn naam.

Deze kast komt met 4 fatsoenlijke fans, USB-C, degelijke airflow waardoor de fans ook niet hard te hoeven draaien om door een klein kiertje de verse lucht aan te zuigen zoals in de pop air.
Met een 6750xt hoef je ook niet echt bang te zijn voor coil whine denk ik zo aangezien die kaarten ong 220 watt verbruiken.

Deze waterkoeler van Arctic is een lekkere stille die fans zijn nagenoeg evengoed als de befaamde Noctua NF A12's

Ook degelijke voeding (750 is echt meer dan genoeg voor deze build). 10 jaar garantie t.o.v. de 5 jaar op bequit

Kon het toch ff niet laten om er een PCI-e 4.0 SSD er in te zetten die het net wat sneller doet. Op zich met het oog op direct storage kan het je weer wat laadtijd schelen.

Voor ram geheugen kan je deze video wellicht raadplegen. YouTube: Does RAM Speed REALLY Matter?? (DDR5 Edition)

Ik neem voor het gemak aan dat deze build puur voor gaming is, weet alleen nog niet welke resolutie, refresh rate en spellen e.d. Dit is wel van belang om echt een goed advies te kunnen geven.

Wellicht kan je alle fans vervangen door nog zoiets te halen: uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:05
Zou je over 4-5 jaar nog een simpele en (relatief goedkope) processor upgrade willen kunnen doen of heb je het liefst een systeem waar je 7+ jaren geen omkijken naar hebt?

• Lednov
Woezik schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:46:
Enkele suggesties:
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 208,90€ 208,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 6800€ 582,-€ 582,-
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 1.566,55
Behuizing met USB-C, mesh front, dicht zijpaneel en 3x 12cm PWM front fans: https://www.antec.com/product/case/p20ce
ATX- formaat moederbord met zware stroomvoorziening voor toekomstige upgrade, wifi en bluetooth.
Voor een paar euro meer gewoon de 7600X gekozen, powerlimiet instellen kan altijd.
Stille Be quiet cpu-koeler, geschikt voor AM5
Be Quiet ATX3.0 voeding met dubbele cpu-aansluiting en 10jaar garantie: https://www.bequiet.com/en/powersupply/4068
Snellere PCIe4.0 x4 SSD.
Snellere Sapphire RX6800 videokaart en veel zuiniger dan een 6750XT: https://tweakers.net/revi...eugen-stroomverbruik.html.
Memory met AMD Expo ondersteuning en iets lagere toegangstijd.
WiFi en Bluetooth heb ik totaal niet nodig. Ook niet in de toekomst. Dan blijft over de zwaardere stroomvoorziening...

Ja voor het geld hoef je niet naar de nonX versie te gaan, die 7 euro is niet de moeite. Alleen de 7600 geeft nagenoeg zelfde prestaties als de 7600X versie, met flink minder verbruik en dus warmte...

De gekozen GPU zit er (voorlopig) in als budget opvulling. Zodat ik niet mijzelf voor de gek hou. "Da's een goedkope PC. Oh ja, geen GPU er in...".
Boris1986 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:40:
Zou je over 4-5 jaar nog een simpele en (relatief goedkope) processor upgrade willen kunnen doen of heb je het liefst een systeem waar je 7+ jaren geen omkijken naar hebt?
Da's een goeie vraag, ik heb nu een PC die 9 jaar oud is, en waarvan de socket gelijk al EoL was. Toch heb ik geen moment gedacht, "jammer, ik kan er geen andere CPU in stoppen...". Dat is ook niet echt de reden voor AM5. Ik wil gewoon nieuw als ik dan ook nieuw koop. Wat wel zal gebeuren is dat er 'halverwege' een GPU vervangen wordt. Dat is iets wat wél altijd is voorgekomen.
Jeroenneman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:53:
Stil, stiller, stilst en dan geen Noctua videokaart?
Maakt Noctua videokaarten dan...?
Rem_NL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:30:
Paar ideetjes.

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 232,85€ 232,85
1VideokaartenXFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6750 XT BLACK€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenDeepCool CK560 Zwart€ 93,15€ 93,15
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 1.433,70

Lekker de x versie nemen kost echt maar een paar euro meer en scheelt weer bios instellingen en eventuele verkoop (x in de naam verkoopt gewoon beter, en niet iedereen wil instellingen in moederbord veranderen)

Moederbord van Asus, voor een paar euro meer haal je iets betere VRM (is opzich al overkill maargoed), betere audio codec, meer/beter uitgelegde pci slots. Iets betere IO, Snellere ondersteuning van Bios updates e.d. Waarchijnlijk ook langer (ik spreek uit ervaring heb beide asrock en asus gehad)
Maar wellicht voor jou het interessantste undervolten.
Asus heeft een hele makkelijke bios interface waar je de cpu kunt ondervolten, hierdoor verbruikt het iets minder en presteerd het waarschijnlijk ook net iets beter. Dit scheelt weer een paar wat/graden C.
Deze video kaart is heel dik en doet niets onder voor de Saphire, maar heeft net iets minder merk in zijn naam.

Deze kast komt met 4 fatsoenlijke fans, USB-C, degelijke airflow waardoor de fans ook niet hard te hoeven draaien om door een klein kiertje de verse lucht aan te zuigen zoals in de pop air.
Met een 6750xt hoef je ook niet echt bang te zijn voor coil whine denk ik zo aangezien die kaarten ong 220 watt verbruiken.

Deze waterkoeler van Arctic is een lekkere stille die fans zijn nagenoeg evengoed als de befaamde Noctua NF A12's

Ook degelijke voeding (750 is echt meer dan genoeg voor deze build). 10 jaar garantie t.o.v. de 5 jaar op bequit

Kon het toch ff niet laten om er een PCI-e 4.0 SSD er in te zetten die het net wat sneller doet. Op zich met het oog op direct storage kan het je weer wat laadtijd schelen.

Voor ram geheugen kan je deze video wellicht raadplegen. YouTube: Does RAM Speed REALLY Matter?? (DDR5 Edition)

Ik neem voor het gemak aan dat deze build puur voor gaming is, weet alleen nog niet welke resolutie, refresh rate en spellen e.d. Dit is wel van belang om echt een goed advies te kunnen geven.

Wellicht kan je alle fans vervangen door nog zoiets te halen: uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm
totaal niet opgelet of de SSD 3.0 of 4.0 was, een goede aanvulling, ook van @Woezik

die set van 5 fans, hou ik sowieso in mijn achterhoofd, en zitten ook al in de lijst erbij. Want je kast is leuk, alleen dat RGB... Hoe stil is die kast eigenlijk? Of niet, alleen door andere fans erin, wordt ie wel stil?

En over fans gesproken, je aangeraden CPU koeler komt goed uit de bus met als 'nadeel' dat werkelijk over wordt genoemd, het formaat. Een flinke jongen, dus goed om er dan nu al rekening mee te houden dat ie boven in moet kunnen passen. En dan valt de Pop Silent dus af.

• Rem_NL
Lednov schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:20:
[...]

totaal niet opgelet of de SSD 3.0 of 4.0 was, een goede aanvulling, ook van @Woezik

die set van 5 fans, hou ik sowieso in mijn achterhoofd, en zitten ook al in de lijst erbij. Want je kast is leuk, alleen dat RGB... Hoe stil is die kast eigenlijk? Of niet, alleen door andere fans erin, wordt ie wel stil?

En over fans gesproken, je aangeraden CPU koeler komt goed uit de bus met als 'nadeel' dat werkelijk over wordt genoemd, het formaat. Een flinke jongen, dus goed om er dan nu al rekening mee te houden dat ie boven in moet kunnen passen. En dan valt de Pop Silent dus af.
Ik heb nog geen reviewers gevonden die ik hoog aanschrijf, dus met een gerust hart kan ik hem niet aanbevelen. Maar je kan 3 kanten op met stilte, lage fan speed grote fans en een mesh voorkant, of geluidsdempende materialen in de kast a la be quiet met stille fans, of passief koelen (wat met de 6750xt niet gaat lukken)

Pci-e 3.0 Nvme drives werken wel hoor in een 4.0 slot, maar wellicht is die paar euro meer de snelheden waard.

Die koeler is ook prima te doen in de 240 mm, ook weer een stukje goedkoper. Echte aanrader als je van stilte houd.

dit een van de GPU's die Asus ism Noctua op de markt heeft gebracht, maar je kan dit ook zelf in elkaar knutselen.

uitvoering: ASUS GeForce RTX 3070 Noctua Edition

Je kan ook een setje kopen en dit zelf knutselen https://www.etsy.com/list...-rtx-3070-3080-3090-video

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:05
De 7700X is overigens serieus in de aanbieding bij Alternate nu voor €299.
Voor die €50 extra zou ik die zeker pakken.

[Voor 12% gewijzigd door Boris1986 op 17-02-2023 18:52]

• Lednov
Da's een aanbieding die je niet kan laten liggen, nee! Die zit gelijk in het mandje!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07
Voor het stiller krijgen van het systeem is het ook handig om bij de onderliggende oorzaak van het geluid te kijken, dwz het energiegebruik. Tweakers heeft toevallig net een paar artikeltjes daarover gepubliceerd:

review: Energie besparen op je videokaart - grafische monsters getemd
review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed...

[Voor 67% gewijzigd door emphy op 18-02-2023 04:29. Reden: Typos]

• Lednov
Goed, doordat de 7700X in een goede aanbieding zit, is de keuze daarop gevallen. En gelijk bestel ik bij Alternate deze SSD van Samsung mee.

Dus de eerste twee onderdelen zijn 'binnen' (eens kijken wat er nog meer mee besteld kan worden...)

• Rem_NL
@Lednov Samsung is wel een beetje naar beneden gevallen m.b.t. kwaliteit firmware kon de levensduur van hun 990 en 980 pro sterk naar beneden halen. Persoonlijk zou ik het nog niet willen wagen https://www.pugetsystems....sung-ssd-firmware-update/

wellicht nog een insteek 2e hands water gekoelde GPU, dit is uiteindelijk de meest hitte producerende /luidste onderdeel in moderne computers tenzij je gaat waterkoelen v&a aangeboden: Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Xtreme Waterforce 10G (rev. 1.0) deze is mooi geprijsd ook.

[Voor 41% gewijzigd door Rem_NL op 19-02-2023 09:53]

• Lednov
@Rem_NL Meen je dat nou...? Ik denk ik neem wel een Samsung, praktisch even duur en ik kan mij daar geen buil aan vallen. En overal wordt deze SSD gebruikt in test systemen, good enough for me!

Maar goed, een firmware update zou het moeten voorkomen (niet genezen, helaas).

Goed om in de gaten te houden! Dank voor de waarschuwing.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS PRIME B650-PLUS€ 199,90€ 199,90
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 24,95€ 24,95
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 810,17

Dit is de lijst tot nu toe, waar dus nog een goede kast bij moet en, eventueel, een GPU. De Corsair PSU heb ik er weer uitgehaald, want die is heel slecht leverbaar, meer dan 12 dagen volgens PW. Dus de eerder genoemde PSU van @Woezik in de lijst gezet, alleen die is weer maximaal 2x8(6+2) pins... En met het oog op een midlife GPU upgrade, zie ik toch liever een 3x8(6+2) pins.

En ja dan zie ik ff door de bomen het bos niet meer.

Moederbord is een ATX versie die voor mijn doeleinden meer dan geschikt is, plus dat ie volledige audio out heeft, wat weer handig is voor de gaming speakers.

Voor koeling heb ik de Arctic 240 in het achterhoofd, wat samen met zijn grotere broertje de enige twee zijn die geschikt zijn voor AM5, voorlopig. Dus dat laat ik even voor wat het is, tegen de tijd dat er meer opties zijn, kijk daar wel weer naar (en spreidt de kosten :F ;w )

Dus enige wat nog rest is een mooie kast waar een flinke radiator voor waterkoeling in past.

• Rem_NL
Je kan eventueel geld besparen door de hoog gewaardeerde uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE te kopen op amazon. Tijdens game sessies verwacht ik dat deze lekker stil zou zijn, en idle praktisch gezien onhoorbaar (omgevings geluid e.d) Al is de 7700x iets minder makkelijk te koelen dan de 7600.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als cpu koeler zou ik de mugen 5 pcgh nemen, bevalt mij perfect op een 13700k en hoor je gewoon niet.

• Rem_NL
de pcgh versie is toch minder geschikt voor wat warmere cpus?

• Ernemmer
  • Niet online
Rem_NL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:37:
de pcgh versie is toch minder geschikt voor wat warmere cpus?
Hij is heel erg stil (14dB) en die 7700x heeft niet zoveel koeling nodig.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/24.html

Het verbruik komt niet boven de 140 watt en dat is een makkie voor de PCGH versie.
uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B

[Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 19-02-2023 12:30]

• Woezik
Lednov schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:27:
@Rem_NL
Dit is de lijst tot nu toe, waar dus nog een goede kast bij moet en, eventueel, een GPU. De Corsair PSU heb ik er weer uitgehaald, want die is heel slecht leverbaar, meer dan 12 dagen volgens PW. Dus de eerder genoemde PSU van @Woezik in de lijst gezet, alleen die is weer maximaal 2x8(6+2) pins... En met het oog op een midlife GPU upgrade, zie ik toch liever een 3x8(6+2) pins.

Dus enige wat nog rest is een mooie kast waar een flinke radiator voor waterkoeling in past.
De Be Quiet voeding heeft maar 2x 8pins PEG aansluitingen, omdat er ook een 12VHPWR aansluiting op zit voor een Nvidia RTX 4000 kaart. Het is ook een ATX3.0 voeding die aan veel zwaardere eisen voldoet om stroompieken te kunnen weerstaan.

In de Antec P20 (C/CE) past bovenin een 360-radiator en dan heb je geen extra fans nodig. Voorin zit al 3x 12cm PWM fans.
Be Quiet 500DX ook een prima alternatief met drie fans, maar heeft ook verlichting aan de voorzijde, ongetwijfeld uitschakelbaar. Aan de bovenzijde past maximaal een 240-radiator.
Corsair 4000D Airflow heeft standaard maar twee fans. Bovenin past maximaal een 280-radiator, mits het geheugen low-profile is.

• Lednov
En die Antec it is! Had hem al eerder van je gezien, strakke kast! Dat er een 360 mm radiator in past was doorslaggevend.

Over die Be Quiet PSU: Ik ga er nooit een nVidia kaart instoppen en de huidige topmodellen van AMD vereisen 3x8 pins/pegs. Die 7900XT(X) gaat er óók niet in komen, alleen over 3 jaar zou het zo maar kunnen dat er wel een kaart in komt die dat vereist.

Of begrijp ik jou gewoon niet goed, @Woezik ?

Overigens was ik een beetje dom, ik had per ongeluk alleen Arctic Waterkoelers, waar ik dacht dat het alle merken waren... oeps... het waren de pijnstillers :)

Die Scythe Mugen nogwat is wat ik nu heb gekozen, had ik zelf aan moeten denk wat heb er de artikelen overgelezen! Zit er ook in, in het mandje.

blijft over een PSU, tenzij ik dus Woezik verkeerd begrepen heb.

OH JA! ik vergeet telkens te vermelden: Gaming is op 1440p60. Mijn scherm kan 165Hz aan, alleen ik hoef echt niet het allerlaatste FPSje er uit te persen, hoger is natuurlijk leuk en mooi meegenomen. Alleen ik speel nauwelijks shooters dat elke FPS telt.

[Voor 3% gewijzigd door Lednov op 19-02-2023 14:44]

• Rem_NL
Ernemmer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Hij is heel erg stil (14dB) en die 7700x heeft niet zoveel koeling nodig.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/24.html

Het verbruik komt niet boven de 140 watt en dat is een makkie voor de PCGH versie.
uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B

Persoonlijk zou ik voor de peerless assasin gaan kan zich prima meten met de beste

• Ernemmer
  • Niet online
Rem_NL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:18:
[...]

[Afbeelding]

Persoonlijk zou ik voor de peerless assasin gaan, goedkoper, stiller en koeler
De Mugen 5 PCGH is maar 14dB volgens de specs en hoor je eigenlijk helemaal niet, de Peerless is 25,6dB volgens de specs.
In de test van Tweakers is ie op 100% fan de stilste iig.

En op 140w houd ie de CPU nog lekker koel.

[Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 19-02-2023 15:25]

• Rem_NL
Ernemmer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:20:
[...]

De Mugen 5 PCGH is maar 14dB volgens de specs en hoor je eigenlijk helemaal niet, de Peerless is 25,6dB volgens de specs.
In de test van Tweakers is ie op 100% fan de stilste iig.
[Afbeelding]

En op 140w houd ie de CPU nog lekker koel.
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik hiervoor geen 80 euro neerleggen, fan curve maken is 2 minuten werk, scheelt weer 40 euro. Kan je net zo goed een prima 240 MM waterkoel set van Arctic halen, die gelijk de airflow in de hele kast beter doet.

• Ernemmer
  • Niet online
Rem_NL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Persoonlijk zou ik hiervoor geen 80 euro neerleggen, fan curve maken is 2 minuten werk, scheelt weer 40 euro. Kan je net zo goed een prima 240 MM waterkoel set van Arctic halen, die gelijk de airflow in de hele kast beter doet.
De grootste eis van TS is stilte en stiller dan de PCGH is er niet. De pomp van een AIO maakt al meer geluid.

En 80 euro zou ik ook niet doen, hij staat in de pricewatch al vanaf 65 ;)

• Rem_NL
@Ernemmer ik heb idd bij een verkeerde gekeken, maar stiller kan prima, als je de fans niet boven de 200 RPM laat uitkomen bijvoorbeeld. Wat op de meeste moederborden de ondergrens is. De NHD15 zou hem zo kunnen verslaan als je een beetje tijd investeert in een fan profiel.

• Ernemmer
  • Niet online
Rem_NL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:33:
@Ernemmer ik heb idd bij een verkeerde gekeken, maar stiller kan prima, als je de fans niet boven de 200 RPM laat uitkomen bijvoorbeeld. Wat op de meeste moederborden de ondergrens is. De NHD15 zou hem zo kunnen verslaan als je een beetje tijd investeert in een fan profiel.
Volgens de test van Tweakers niet. En de NH-D15 is ook nog weer duurder.

• Rem_NL
Ernemmer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Volgens de test van Tweakers niet. En de NH-D15 is ook nog weer duurder.

[Afbeelding]
De test van tweakers = halve snelheid en volle snelheid. Deze fans kunnen langzamer, dit is nagenoeg alles wat de PCGH doet. 2 fans i.p.v. 1 fan, en ze maximaal op 700 rpm laten lopen.

• Woezik
Lednov schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:43:
Over die Be Quiet PSU: Ik ga er nooit een nVidia kaart instoppen en de huidige topmodellen van AMD vereisen 3x8 pins/pegs. Die 7900XT(X) gaat er óók niet in komen, alleen over 3 jaar zou het zo maar kunnen dat er wel een kaart in komt die dat vereist.
Of begrijp ik jou gewoon niet goed, @Woezik ?
Je hebt het goed gelezen. Ik kan op site van Be Quiet ook maar 2x 8pins aansluitingen vinden.
PS: ik zou bij een 7900XTX (355W) wel een 850W voeding overwegen.

• Lednov
Woezik schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Je hebt het goed gelezen. Ik kan op site van Be Quiet ook maar 2x 8pins aansluitingen vinden.
PS: ik zou bij een 7900XTX (355W) wel een 850W voeding overwegen.
Ja juist, nou ja, met het oog op 3x8 pins, kom je inderdaad al gauw uit op 850 watt voedingen... Een treetje hoger is dan dus deze: uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W

@Rem_NL en @Ernemmer Flink wat info en leuke discussie! Die peerless assassin is zeker een aanrader, laat daar geen twijfel over bestaan, alleen de levertijd is naar NL al een week of twee. Met verzendkosten is het $55, En dan is het kleine stap naar 65 Euro en 'morgen' in huis. Ik ben er nog niet over uit. Want voor beide is dus wat te zeggen.

En die Noctua is flink duurder, dus dat is dan geen optie, als die andere twee minder kosten en minstens net zo goed zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Lednov op 19-02-2023 20:02]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Lednov schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:54:
@Rem_NL en @Ernemmer Flink wat info en leuke discussie! Die peerless assassin is zeker een aanrader, laat daar geen twijfel over bestaan, alleen de levertijd is naar NL al een week of twee. Met verzendkosten is het $55, En dan is het kleine stap naar 65 Euro en 'morgen' in huis. Ik ben er nog niet over uit. Want voor beide is dus wat te zeggen.
Ter verduidelijking, toen men zei "Amazon" heb je gekeken bij Amazon.de en niet Amazon.com right?

• Woezik
Als je de 12VHPWR aansluiting niet nodig hebt, dan ben je goedkoper uit met bijv.: https://tweakers.net/pricewatch/1848952/corsair-rm850e.html

• Lednov
Thomg schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Ter verduidelijking, toen men zei "Amazon" heb je gekeken bij Amazon.de en niet Amazon.com right?
De eerste de beste wat ik kreeg in google! :+ En das.com! Bij DE geen verzending naar NL mogelijk maarrrr er is een NL versie... Wat ontzettend suf dat je gewoon niet naar de lokale versie wordt gebracht...
4 tientjes, no brainer! Want inderdaad, als het gaat om fans langzamer te laten draaien zou dat mij zelf ook wel moeten lukken!

Thanks @Woezik

Dan kom ik uit op het volgende:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS PRIME B650-PLUS€ 199,90€ 199,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 24,95€ 24,95
1VoedingenCorsair RM850e€ 126,-€ 126,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 1.041,07

We zitten al op een 1100 Euro, Meer, want WindHoos moet er ook nog bij. Dus de Oude GPU mag nog ff een maandje langer dienst doen.

• Lednov
Ennn besteld! Het doet ff zeer, als je zo je euro's ziet verdwijnen... maar goed. je had ook aan iets stoms uitkunnen geven... :)

Met beetje geluk is alles dinsdag al in huis, dus kunnen we weer fijn eens een PCtje in elkaar knutselen!

aan iedereen hartelijke dank voor de aanvullingen in dit topic!

• Woezik
Ik mag toch aannemen dat je wel bespaart heb op het 5-pack fans :)

• Lednov
Die heb ik niet besteld, dus ja :) Eerst maar eens zien of de case fans voldoen, later kan altijd nog andere fans er in.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

P voor radiatoren/heatsinks, F voor airflow, dus je wilt ook F series fans halen.

Kijkende naar de kast wil je waarschijnlijk liever dit
uitvoering: Fractal Design Prisma AL-18 PWM, 180mm x2
Fans voor naar boven
uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm x3
2x onderin, 1x achter

Maar zou wel idd controleren of de fractals passen, ze zeggen dat 185mm ondersteunt word, maar dat zegt niets over de schroefgaten (en 185mm fans bestaan niet)

[Voor 14% gewijzigd door Thomg op 19-02-2023 21:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee