Excel formule --> lege cel niet meerekenen in berekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennootjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
Dag allen,

Ik ben een docent op een VSO en ik heb een excel bestand om de cijfers van leerlingen bij te houden (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp_JMsPid7FqJSmhvYwdOseEV1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XKv7F6pANknbAJAsuN2fvYp.png?f=fotoalbum_large

Nou heb ik een formule opgesteld, maar deze rekent een lege cel als 0. Dit wil ik niet, maar ik krijg de formule niet goed. Zouden jullie mij hier bij kunnen helpen, ik heb al iets met ALS geprobeerd, maar dat lukt niet.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Mennootjes op 21-02-2023 09:44)

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 10:19

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Met Somproduct kan je een filter opgeven, er van uitgaand dat je waarschijnlijk geen 0 als cijfer geeft (minimaal 1 voor alleen de naam toch?), probeer eens:
code:
1
=SOMPRODUCT(C3:L3;C6:L6) / SOMPRODUCT(C3:L3*(C6:L6 > 0))

Note: aangepast naar een vermenigvuldiging, iets staat me bij dat excel er dan 1 en 0 van maakt

[ Voor 17% gewijzigd door GRDavies75 op 17-02-2023 13:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03 10:10
Zou zoiets helpen?

code:
1
=SUM(C3:L3)/COUNT(C3:L3)

Mijn Excel is in het Engels dus ik weet niet of SUM ook SOM is in het Nederlands, maar dit is een redelijk simpele manier om lege cellen niet mee te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Mijn excel is ook engels, maar ik denk dat je eens naar een countblank() zou moeten kijken.
Ik heb zelf een grote tabel met in elke cel een formule om wel of geen naam er in te zetten. Om dan de totaal aanwezigen te bepalen doe ik eerst een counta() om alles in de tabel te tellen waarna ik via de countblank() alle lege cellen (met alleen een loze formule) er weer af trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennootjes
SuddenlyNinja schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:52:
Zou zoiets helpen?

code:
1
=SUM(C3:L3)/COUNT(C3:L3)

Mijn Excel is in het Engels dus ik weet niet of SUM ook SOM is in het Nederlands, maar dit is een redelijk simpele manier om lege cellen niet mee te nemen...
In hoe zou het in mijn formule eruit moeten zien? Hij werkt nu namelijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Je kunt ook:

=gemiddelde.als(C3:L3;">0") doen

dan negeert hij lege velden en rekent hij in 1 keer gemiddelde uit

[ Voor 20% gewijzigd door jeroenkb op 17-02-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:50
Engelse versie van jouw formule zou kunnen zijn:
=SUMPRODUCT(NOT(ISBLANK(C6:L6))*C3:L3)/SUM(C3:L3)

ISBLANK heet ISLEEG in het Nederlands. Anderen moet je even opzoeken online.

Mijn voorgestelde optie werkt idd niet. Iets te snel in elkaar gedraaid. Maar die van @GRDavies75 werkt prima in mijn test spreadsheetje.

[ Voor 28% gewijzigd door loeberce op 17-02-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennootjes
loeberce schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:24:
Engelse versie van jouw formule zou kunnen zijn:
=SUMPRODUCT(NOT(ISBLANK(C6:L6))*C3:L3)/SUM(C3:L3)

ISBLANK heet ISLEEG in het Nederlands. Anderen moet je even opzoeken online.
Wanneer ik dat invul krijg ik het volgende. Volgens mij klopt het zo niet, wat doe ik fout? (het gemiddelde moet namelijk 8,7 zijn, maar dat krijg ik er niet uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtBjyLbr7BrZOXxJpgI9w2_S9oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wCOS7l4rTdkh6tLCkVg0o8Z3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 10:19

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Met Somproduct kan je een filter opgeven, er van uitgaand dat je waarschijnlijk geen 0 als cijfer geeft (minimaal 1 voor alleen de naam toch?), probeer eens:
code:
1
=SOMPRODUCT(C3:L3;C6:L6) / SOMPRODUCT(C3:L3*(C6:L6 > 0))

Note: aangepast naar een vermenigvuldiging, iets staat me bij dat excel er dan 1 en 0 van maakt

[ Voor 17% gewijzigd door GRDavies75 op 17-02-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het zou helpen als je niet alleen 'werkt niet' zegt maar ook zelf probeert te troubleshooten ;)

Maar goed, wat is er mis met ouderwets som delen door aantal? Dat werkt toch gewoon zoals het ook op papier zou gaan? Althans als de cel echt leeg is en niet 0 bevat.

Edit: ah nu is er ook een weging. In de som kan je de check leeg laten. 0x* = 0. In de aantal niet. En bij aantal telt een lege cel niet. Maar de weging wel. Even denken

[ Voor 47% gewijzigd door F_J_K op 17-02-2023 13:14 . Reden: O-) ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Somproduct delen door som.als werkt. Som als C4:F4 ">0" dan optellen C$3:F$3

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1