Vraag

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 17:45
Even een waarschuwing voor Fairphone 4 gebruikers die een offline upgrade uitvoeren.

Mijn Fairphone 4 zat nog op Android 11. Online wordt Android 12 al wel aangeboden.
Eerst de Fairphone 4 bootloader unlocked zoals op hun website staat: unlock bootloader.
Vervolgens die Android 12 geinstalleerd via die offline methode vanuit linux, in mijn geval. Dat werkte goed. Android laten booten, adb weer aangezet en vervolgens geboot naar fastboot.
En hier komt het:
Ik meende dat het verstandig was om de bootloader weer te locken. Zoals dit ook omschreven staat op die unlock bootloader pagina van Fairphone. Helaas mist daar een bepaalde check. namelijk:
code:
1
fastboot flashing get_unlock_ability
Die moet 1 teruggeven. In mijn geval ging het dus mis! Ik wist niet dat ik dat eerst moest checken. Dat ontdekte ik pas later op het forum van Fairphone.
Ik kreeg een melding dat het systeem corrupt was en niet kon booten. :'( De FP4 kwam steeds weer in Fastboot modus terecht. Ook was er geen recovery modus meer beschikbaar. Tevens was de Bootloader locked. Onmogelijk om hier uit te komen :'(
Enorm balen. Maar wees dus gewaarschuwd.
Ik wacht nog op een reactie van support.

[Voor 3% gewijzigd door ahbart op 17-02-2023 10:59]

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:13
Misschien kun je ook naar het Fairphone forum linken naar het artikel die aangeeft niet te locken zonder de check? Dan is de circel weer rond en alle informatie volledig te vinden als bijvoorbeeld daar een oplossing bij komt?

• ahbart
Het staat meerdere keren genoemd in dit draadje, maar specifiek hier in deze post.

• ahbart
Fairphone support is wel errugg traaaggg! Ik wacht nu al meer dan 2 weken op een reactie op mijn probleem. Er zou een ander afdeling om raad gevraagd moeten worden. Maar volgens mij moet hij gewoon opgestuurd worden. Heel vreemd allemaal.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
En hierom dat ik voor mijn AOSP-toestellen liever kies voor workarounds die applicaties laten denken dat de bootloader afgesloten is (als ik dat al nodig heb), dan het daadwerkelijk afsluiten van de bootloader. Waarom zou ik de sleutels van mijn eigen apparatuur (weer) overdragen aan een ander? FairPhone toont bijvoorbeeld aan dat zij daar niet goed mee om kunnen gaan.

• ahbart
The Zep Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:32:
En hierom dat ik voor mijn AOSP-toestellen liever kies voor workarounds die applicaties laten denken dat de bootloader afgesloten is (als ik dat al nodig heb), dan het daadwerkelijk afsluiten van de bootloader. Waarom zou ik de sleutels van mijn eigen apparatuur (weer) overdragen aan een ander? FairPhone toont bijvoorbeeld aan dat zij daar niet goed mee om kunnen gaan.
Zoals Magisk? Maar dan moet je ook meteen weer naar root toegang. Wat ik eigenlijk nu even wilde vermijden. Of vergis ik me?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08

-36-

Trust me. I'm an amateur

Kan je niet gewoon de bootloader via fastboot weer unlocken en de image opnieuw flashen?

• The Zep Man
ahbart schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:34:
Zoals Magisk? Maar dan moet je ook meteen weer naar root toegang. Wat ik eigenlijk nu even wilde vermijden. Of vergis ik me?
Ten eerste ben ik niet bang voor root-toegang op mijn eigen apparatuur. Ten tweede kan je root-toegang tijdelijk in- en uitschakelen voor wat nodig is. ;)

• ahbart
-36- schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:34:
Kan je niet gewoon de bootloader via fastboot weer unlocken en de image opnieuw flashen?
Zie de pagina waa rik naar linkte in de derde post. Dat kan dus niet. Helaas. Ik schijn afhankelijk te zijn van Fairphone. Maar die komen dus niet met ene reactie.

• The Zep Man
ahbart schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:36:
Zie de pagina waa rik naar linkte in de derde post. Dat kan dus niet. Helaas. Ik schijn afhankelijk te zijn van Fairphone. Maar die komen dus niet met ene reactie.
Waar en wanneer heb je de Fairphone gekocht? Heb je rechtsbijstand?

Een goede aangetekende brief kan ook nog wel eens helpen.

• ahbart
The Zep Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:37:
[...]
Waar en wanneer heb je de Fairphone gekocht? Heb je rechtsbijstand?
Een goede aangetekende brief kan ook nog wel eens helpen.
Ik heb hem 2e hands gekocht. Maar beschik wel over de aankoopbon uit mei 2022. En ja ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering, maar hoop eigenlijk dat ik die niet nodig zal hebben.

• The Zep Man
ahbart schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:39:
Ik heb hem 2e hands gekocht. Maar beschik wel over de aankoopbon uit mei 2022. En ja ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering, maar hoop eigenlijk dat ik die niet nodig zal hebben.
Hoop is leuk. Realistische verwachtingen scheppen en vervullen is veel beter.

Waar is de Fairphone gekocht volgens de aankoopbon? Het gaat enkel om het land.

[Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 01-03-2023 13:42]

• ahbart
Centralpoint in Nederland dus.

[Voor 42% gewijzigd door ahbart op 01-03-2023 13:44]

• The Zep Man
ahbart schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:43:
Centralpoint in Nederland dus.
Volgens mij kon je bij Centralpoint voordat het Dustin werd niet privé bestellen, enkel zakelijk. Daarop is geen consumentenrecht van toepassing, en daarom is garantie mogelijk ook beperkter. Je zal de garantievoorwaarden door moeten nemen (van Centralpoint toen het product werd verkocht, en nu van Dustin).

Als het toch als consument besteld is, zou ik daar een RMA aanvragen. Geef daarbij aan dat je er met Fairphone niet uitkomt.

[Voor 33% gewijzigd door The Zep Man op 01-03-2023 13:50]

• ahbart
The Zep Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:48:
[...]Volgens mij kon je bij Centralpoint voordat het Dustin werd niet privé bestellen, enkel zakelijk. Daarop is geen consumentenrecht van toepassing, en daarom is garantie mogelijk ook beperkter. Je zal de garantievoorwaarden door moeten nemen (van Centralpoint toen het product werd verkocht, en nu van Dustin).
Dat zou wel vervelend zijn, maar volgens mij levert Fairphone zelf wel een aantal jaar garantie.

• The Zep Man
ahbart schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Dat zou wel vervelend zijn, maar volgens mij levert Fairphone zelf wel een aantal jaar garantie.
Fairphone biedt extra garantie die je als consument mogelijk lastig kan afdwingen. Enkel met de verkopende partij heeft een consument daadwerkelijk een formele relatie waarop teruggevallen kan worden.

Heb je je toestel al aangemeld voor verlengde garantie? Mooi moment om dat in de tussentijd te doen. ;)

[Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 01-03-2023 13:53]

• ahbart
The Zep Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:52:
[...]
Fairphone biedt extra garantie die je als consument mogelijk lastig kan afdwingen. Enkel met de verkopende partij heeft een consument daadwerkelijk een formele relatie waarop teruggevallen kan worden.

Heb je je toestel al aangemeld voor verlengde garantie? Mooi moment om dat in de tussentijd te doen. ;)
Je de vorige eigenaar heeft de de Fairphone voor verlengde garantie aangemeld. Ik heb die bevestigingsmail van Fairphone.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
ahbart schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:56:
Je de vorige eigenaar heeft de de Fairphone voor verlengde garantie aangemeld. Ik heb die bevestigingsmail van Fairphone.
Heb je Fairphone al geprobeerd te bellen?

• ahbart
Zonet na 2 weken wachten eindelijk bericht dat ze mijn Fairphone 4 willen maken voor 34 euro, omdat ik een veiligheidswaarschuwing zou hebben gemist.
If you install an OS with an older security patch level than your previous OS, Android's roll-back protection might brick your device when locking the bootloader! Wait until you get a software update with the same or newer security patch level before locking the bootloader.
Volgens support zou dat zijn:
- The Android 11 software's security patch level is 05.01.23.
- The Android 12 software's security patch level is 05.12.22.
Maar dat was voor mij niet duidelijk en ik vind dit ook wel onverwacht. Je zou toch verwachten dat Android 12 rom een hoger security patch level heeft dan Android 11. het gaat er dus om, wanneer de laatste update heeft plaatsgevonden.

edit: Ik heb nog proberen bezwaar te maken, maar wil hier geen juridische toestand van maken om die 34,50, maar ik vind dit wel principieel onjuist! En het valt me enorm tegen van een bedrijf dat zich Fair noemt.
Fair voor anderen, maar niet Fair voor de eigen klant dus!

[Voor 17% gewijzigd door ahbart op 08-03-2023 12:26]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee