Toon posts:

Offerte vergelijk Goodwe vs SolarEdge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20
We twijfelen tussen 2 offertes die we hebben gekregen voor het leggen van zonnepanelen op onze schuur. Het gaat om een Goodwe en een SolarEdge systeem die elkaar in prijs niet veel ontlopen. De dakoriëntatie is op 170° en de hellingshoek is 29°. We hebben 0 schaduw (schuur ligt naast een open weiland) dus een SolarEdge systeem lijkt eigenlijk overkill. Maar voor het kleine prijsverschil vinden we het voordeel dat een defect/vervuiling van 1 zonnepaneel de rest niet beïnvloed. Ik weet echter niet hoe goed een Goodwe hiermee omgaat.

Ze hebben ook allebei een andere dak configuratie aangeboden waarvan ik me afvraag of de SolarEdge aanbieding niet te dicht bij de rand komt te liggen. Dit gaan we ook nog navragen bij de aanbieder zelf.

Beide hebben ze DMEGC full black panelen aangeboden, de SolarEdge aanbieding is 20x405, de Goodwe aanbieding is 21x395.

De SolarEdge aanbieder heeft ook nog een SolarEdge rapport meegestuurd dus dat geeft wel vertrouwen, ik kan zelf echter niet beoordelen of het correct is. Kan iemand hier dat ‘snel’ zien?

Het budget zit op 10k dus daar komen we mee uit. Er is geen specifiek doel, we hebben een gewenste opbrengst van 8000kWh opgegeven aan de aanbieders.
Offerte SolarEdge
Het leveren en installeren van een PV-installatie:
20 st. Dmegc zonnepaneel 405 wp fb
1 st. Solaredge SE7K omvormer 3 fase
20 st. Solaredge optimizer s440
1 st. Esdec dakconstructie
1 st. Montage panelen
1 st. Vereffening van het systeem

Ac-zijde pv-installatie:
1 st. Aanpassen meterkast
1 st. Aardlekautomaat b16 4p
1 st. Bekabeling naar omvormer inclusief werkschakelaar
1 st. Data aansluiting omvormer d.m.v. wifi-antenne
1 st. Inbedrijfstellen en afregelen pv-installatie

8100wp
€9275 ex btw.
€1,15/wp

Offerte GoodWe
21 DMEGC 395wP Full Black
1 Omvormer GoodWe GW8K-DT G2 Wifi (3 phase, 2MPPT, DC switch)
1 Solarconstruct montagesysteem
Extra's
1 Centrale btw teruggave service
1 Garant Plan - 1 jaar GRATIS (zie bijlage)
1 4G Adapter - Goodwe - Altijd Online!
1 4G - Simkaart - Altijd Online!
1 GK - PV ready uitbreiding set - 1 aardlekautomaat c16 / 30mA - 4 polig -
Uitbreiding op uw huidige- of nieuwe groepenkast

8295wp
€9128 ex btw.
€1,10/wp

Concrete vragen zijn dus;
Zitten er los van het prijsverschil nadelen aan de keuze voor de SolarEdge aanbieding?
Klopt de SolarEdge simulatie van de aanbieder?
Welke dakindeling zouden jullie aanbevelen?

Beste antwoord (via Pejdref op 23-02-2023 13:42)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
Het solaredge systeem is meer waard voor het geld. Opbrengst zal elkaar niets ontlopen.

Welke kan het snelst worden gelegd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:43
Bij 8295 wp komt er 2,4% meer stroom van het dak dan bij 8100 wp.
De vraag is of een 7 kW SolarEdge omvormer hier meer stroom van kan maken dan een 8 kW Goodwe.

Ik denk dat je ook gewoon naar absolute euro's opbrengst t.o.v. de investering moet kijken.
Dan heeft de Goodwe offerte een voorsprong denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Het solaredge systeem is meer waard voor het geld. Opbrengst zal elkaar niets ontlopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Pejdref
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:11:

Thanks, dat is inderdaad een goede. Ik heb het nagevraagd en de Solar Edge aanbieding kan 1 a 2 maanden eerder liggen dan de Goodwe. Dus dan is het prijsverschil al terugverdiend.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:29
Pejdref schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:03:
[...]

Thanks, dat is inderdaad een goede. Ik heb het nagevraagd en de Solar Edge aanbieding kan 1 a 2 maanden eerder liggen dan de Goodwe. Dus dan is het prijsverschil al terugverdiend.
Misschien wel vragen of ze het legplan aan kunnen passen naar 3 rijen, dat ziet er wat mij betreft een stuk netter uit, dan die 2 rijen die tot het randje lopen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:40
Ik zou het legplan voorstellen van je goodwe offerte (21x405wp) ipv (20x405wp)

De komende 2 maanden ga je flink opbrengst krijgen. Dus als je 2 maanden winst kan boeken.. dan die offerte pakken.

Wat tevens helpt is een willekeurige Zonneboer opbellen die verder weg woont en daar een concreet plan neerleggen. Dan weet je hoe de prijs zit

• Rostares
  • Registratie: December 2013
Volgens mij is de prijs sowieso zeer goed voor de huidige markt. En zeker een SolarEdge systeem voor deze prijs is niet iets wat je vaak meer voorbij ziet komen. Wel de vraag waarom deze aanbieder de SolarEdge adviseert terwijl de omstandigheden het eigenlijk niet vereisen. Wellicht levert deze aanbieder alleen SolarEdge dan is het natuurlijk wel weer logisch.

Past er niet nog meer bij?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Precies die laatste vraag, 10 vind ik erg dicht bij rand, maar dan gaat 9 makkelijk, dus 9x3 panelen.... Is lekker ruim voorzien, en dan omvormer van 11000 kW oid.

Want op geven moment wordt een extra zonnepaneel helemaal niet veel duurder, dus stijgt wp/euro.

• Ronald
Deze prijs én snel gelegd ga je gewoon niet snel elders vinden…

Wel zou ik als je het geld hebt het dak lekker vol gooien. Met 80% teruglever vergoeding tot in elk geval 2027 in het wetsvoorstel kun je een gruwelijk overkill systeem met gemak terugverdiend hebben en daarna is het jarenlang vruchten plukken.

• Pejdref
Rostares schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:57:
Volgens mij is de prijs sowieso zeer goed voor de huidige markt. En zeker een SolarEdge systeem voor deze prijs is niet iets wat je vaak meer voorbij ziet komen. Wel de vraag waarom deze aanbieder de SolarEdge adviseert terwijl de omstandigheden het eigenlijk niet vereisen. Wellicht levert deze aanbieder alleen SolarEdge dan is het natuurlijk wel weer logisch.

Past er niet nog meer bij?
Het is inderdaad dat deze aanbieder alleen maar met SolarEdge werkt.
Ronald schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:51:
Deze prijs én snel gelegd ga je gewoon niet snel elders vinden…

Wel zou ik als je het geld hebt het dak lekker vol gooien. Met 80% teruglever vergoeding tot in elk geval 2027 in het wetsvoorstel kun je een gruwelijk overkill systeem met gemak terugverdiend hebben en daarna is het jarenlang vruchten plukken.
In principe past er wel meer bij, maar we vinden het genoeg zo. Het is al veel meer dan eigen verbruik en nog meer geld investeren in een business case welke zwaar leunt op lange termijn overheidsbeleid vinden we een te groot risico.

• Ronald
@Pejdref de business case hangt alleen af van beleid op korte en middellange termijn.

Lange termijn is meer op het dak juist minder afhankelijk zijn van overheid én energie markt beleid - hoe meer op het dak, hoe minder er door de meter naar binnen gaat. Dat is juist zonder salderen de winst.

• Paulie72
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-03 22:01
Dat zijn zeker nette prijzen zou je mij de naam van de aanbieder (Solar Edge) kunnen geven evt hier of via DM?

[Voor 6% gewijzigd door Paulie72 op 22-02-2023 15:50]

Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:10
Paulie72 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:50:
Dat zijn zeker nette prijzen zou je mij de naam van de aanbieder (Solar Edge) kunnen geven evt hier of via DM?
Daar ben ik ook geïnteresseerd naar. Goedkoopste solaredge offerte die ik heb gekregen is €2,16/wp...

• Pejdref
Ronald schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:28:
@Pejdref de business case hangt alleen af van beleid op korte en middellange termijn.

Lange termijn is meer op het dak juist minder afhankelijk zijn van overheid én energie markt beleid - hoe meer op het dak, hoe minder er door de meter naar binnen gaat. Dat is juist zonder salderen de winst.
Dan doel je voor de lange termijn op het zoveel mogelijk over dimensioneren van je installatie zodat je ook op de slechte dagen/momenten vaak nog genoeg hebt voor je zelf?

• Pejdref
@Paulie72 @Midan Het is regio Noord-Limburg en het is in dit geval een zakelijke aanbieder dus ik weet niet of ze woonhuizen doen (en of dat tegen dezelfde tarieven gaat). Ik zal het eens navragen, stuur me maar een DM.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee