Internet snelheid: modem vs ethernet stopcontact?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-06-2023
Dag allen,
Hopelijk kan iemand me verder helpen met deze vraag aangezien ik een leek ben op dit vlak. Heb al heel wat gelezen maar geraakt niet veel wijzer.
Onderstaande foto is momenteel mijn huidige situatie (had een technieker zo aangeraden). Binnenkomende internetkabel gaat naar van het bakje naar de modem, dan naar de switch(?) en dan nog eens naar het bakje erboven. Via dit bakje helemaal bovenaan gaat het rechtstreeks naar de kamers op de bovenverdieping met als aansluiting een RJ45 stopcontact.
Nu is mijn vraag: Indien ik een laptop rechtstreeks op de modem aansluit heb ik ongeveer 200mbps. Indien ik dezelfde laptop boven op de kamers aansluit in de RJ45, heb ik 'maar' 80mbps.
Is dit verlies normaal of mankeert er toch iets aan de opstelling die je op de foto kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsKJgXKU0ft5-zEbWUM488VygdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry4M3y4doKW3HLN1zrWPKcPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq-yhG8QU6iGQBNuuKOkaK6dJRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1ZgKLw5Swnn1tmrnaQL4v3I.jpg?f=fotoalbum_large

bijkomende info: De kabels die gebruikt zijn om rechtstreeks naar de kamers te gaan zijn CAT6. De verbinding kabels van de modem naar de switch(?) zijn CAT5E.

Het zwarte 'bakje' onderaan is een NIU van Telenet (Provider België)

Alvast erg bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Fixed op 17-02-2023 13:42)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:03
mbt de netwerkkabel (internetkabel bestaat niet dat is iets vanuit social media zo gecreeert)
boven = patchpaneel
midden = switch
onder = router

Is dik in orde op jouw foto.

Wanneer je in de kamer maar 100mbit hebt en op de switch wel gigabit dan is het 9 van de 10x een breuk, dat kan bij de patchpaneel zijn maar ook bij de wallsocket in de kamer, of gewoon een slechte netwerkkabel aangesloten bij de patchpaneel of in de kamer.

Voor gigabit ofwel 1000mbit ben je 8 draden nodig, wanneer er 1 niet goed functioneerd valt de snelheid terug op 100mbit(jouw geval 80 mbit dat komt door overhead door software).

Netwerk kan alleen maar 10/100/1000mbit, 200mbit is waarschijnlijk je maximaal haalbare snelheid van je internet aansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2023 11:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test eens wat je haalt op je interne netwerk (dus van PC naar PC).
Als die kabels niet fatsoenlijk zijn aangesloten, of ze zijn te lang, of het is goedkooop CCA spul, dan is de kans dat je er maar 100Mb/s over kan halen. Dan is het niet eens heel vreemd dat je maar 80Mb/s overhoudt.
Maar als het gewoon Gigabit aankan, dan zou je echt niet zo gek veel verlies moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat geeft de ethernet adapter aan op je pc in beide situaties?

100 mbit / 1Gbit

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:37:
Test eens wat je haalt op je interne netwerk (dus van PC naar PC).
Als die kabels niet fatsoenlijk zijn aangesloten, of ze zijn te lang, of het is goedkooop CCA spul, dan is de kans dat je er maar 100Mb/s over kan halen. Dan is het niet eens heel vreemd dat je maar 80Mb/s overhoudt.
Maar als het gewoon Gigabit aankan, dan zou je echt niet zo gek veel verlies moeten hebben.
Bedankt voor je antwoord! Normaal is alles wat gebruikt werd voor snel en goed internet te krijgen. Dus zeker niet de goedkoopste producten. Hoe bedoel je precies het interne netwerk van pc naar pc? Hoe doe ik dit juist?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 22:00
Ik denk dat het probleem is, dat je switch maar maximaal 100mbit aan kan. Zie: https://www.gigamedia.net/c4442&aGGM+NE808XR
Vervang deze eens door een gigabit switch (1000mbit) en waarschijnlijk is je probleem dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
Coach4All schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:41:
Wat geeft de ethernet adapter aan op je pc in beide situaties?

100 mbit / 1Gbit
Ethernet adapter is nog een apart product om te kunnen testen? Of op welke manier zou ik dit kunnen/moeten doen? Sorry. Ben écht een leek. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixed
n1ck schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
Ik denk dat het probleem is, dat je switch maar maximaal 100mbit aan kan. Zie: https://www.gigamedia.net/c4442&aGGM+NE808XR
Vervang deze eens door een gigabit switch (1000mbit) en waarschijnlijk is je probleem dan opgelost.
Oh wauw, zou het zo makkelijk kunnen zijn... Vervelend als de technieker dit dan zou aangeboden hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

n1ck schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
Als dit een (meer dan 5 jaar) bestaande situatie is dan had ik waarschijnlijk ook aan gedacht (toen was gigabit nog redelijk wat duurder). Nu is het "penny wise, pound foolish".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
Coach4All schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Als dit een (meer dan 5 jaar) bestaande situatie is dan had ik waarschijnlijk ook aan gedacht (toen was gigabit nog redelijk wat duurder). Nu is het "penny wise, pound foolish".
Dus jij denkt ook dat dit het 'probleem' wel eens zou kunnen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Oh wauw, zou het zo makkelijk kunnen zijn... Vervelend als de technieker dit dan zou aangeboden hebben...
Daarom, kijk eens wat de linkspeed is als je je notebook daarop aansluit. Klik op het netwerkicoontje in je taakbalk en dan op de ethernetverbinding, daar staat de linkspeed bij.

Als het inderdaad een 100Mb/s switch is, dan vind ik het niet raar dat je dit krijgt. Maar dan moet dat ding ook al minstens 10 jaar oud zijn, of maar 5 euro gekost hebben ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Fixed Wat is het ding dat boven de gigamedia (switch) zit en waarom gaan er 4 kabels van de switch naar het ding ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

W1ck1e schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:55:
@Fixed Wat is het ding dat boven de gigamedia (switch) zit en waarom gaan er 4 kabels van de switch naar het ding ?
Dat lijkt me een standaard patchpaneeltje.Gezien de keystones die erin zitten, en de labels met de kamers erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixed
W1ck1e schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:55:
De kabels die van de bovenverdieping komen, gaan rechtstreeks in dat bovenste. (weet niet juist wat het precies is) maar dit zijn alvast aansluitingen waar je een utp kabel in kan steken. De 4 kabels staan voor '4 slaapkamers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Daarom, kijk eens wat de linkspeed is als je je notebook daarop aansluit. Klik op het netwerkicoontje in je taakbalk en dan op de ethernetverbinding, daar staat de linkspeed bij.

Als het inderdaad een 100Mb/s switch is, dan vind ik het niet raar dat je dit krijgt. Maar dan moet dat ding ook al minstens 10 jaar oud zijn, of maar 5 euro gekost hebben ofzo
Zal ik vanmiddag even proberen als ik thuis ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n1ck
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Ja, of kijk anders even naar het typenummer op de switch. Meestal staat er ook op een switch een aanduiding zoals "10/100/1000". Zo weet je dat het een Gigabit switch betreft. Als het idd een 100mbit switch is, zou er bij jou "10/100" moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
n1ck schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Ja, of kijk anders even naar het typenummer op de switch. Meestal staat er ook op een switch een aanduiding zoals "10/100/1000". Zo weet je dat het een Gigabit switch betreft. Als het idd een 100mbit switch is, zou er bij jou "10/100" moeten staan.
Hopelijk is dit gewoon het probleem en is het inderdaad te verhelpen met een andere switch op te halen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

n1ck schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:59:
[...]

En de naam Gigamedia is ook zo lekker verwarrend :P

Maar inderdaad, voor @Fixed
1. Test je computer op de switch en kijk of je dan hetzelfde hebt als op je modem
2. Test je netwerk van computer naar computer. Doe een flinke filetransfer en kijk wat dat ongeveer geeft. Je hebt geen precieze cijfers nodig. Maar als je niet boven de 12MB/s uitkomt, dan weet je dat op 100Mb/s blijft hangen. Zit je daar een eind boven, dan zit je op Gigabit.
3. Test ook eens naar een andere kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Fixed Naast dat waarschijnlijk de switch maar fast ethernet is (100 Mbit) kan het ook nog zijn dat de kabels naar de slaapkamers maar 100 Mbit aankunnen. In dat geval ben je er niet met vervangen van de switch door een gigabit exemplaar.

[ Voor 58% gewijzigd door W1ck1e op 17-02-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Dat lijkt me een standaard patchpaneeltje.Gezien de keystones die erin zitten, en de labels met de kamers erop.
De internetkabels gaan inderdaad rechtstreeks in een keystone. En via deze keystone gaan ze richting de switch. Zijn dit ook niet gewoon te veel stappen eigenlijk? Of zit de switch er gewoon tussenin om meer aansluitpoorten te creeëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
W1ck1e schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:02:
@Fixed Naast dat waarschijnlijk de switch maar fast ethernet is (100 Mbit) kan het ook nog zijn dat de kabels naar de slaapkamers maar 100 Mbit aankunnen. In dat geval ben je niet met vervangen van de switch door een gigabit exemplaar.
De kabels die naar de slaapkamers gaan zijn cat6, heb je hierin dan ook nog eens verschil dat sommige van deze categorie maar 100mbit aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:02:
[...]

En de naam Gigamedia is ook zo lekker verwarrend :P

Maar inderdaad, voor @Fixed
1. Test je computer op de switch en kijk of je dan hetzelfde hebt als op je modem
2. Test je netwerk van computer naar computer. Doe een flinke filetransfer en kijk wat dat ongeveer geeft. Je hebt geen precieze cijfers nodig. Maar als je niet boven de 12MB/s uitkomt, dan weet je dat op 100Mb/s blijft hangen. Zit je daar een eind boven, dan zit je op Gigabit.
3. Test ook eens naar een andere kamer.
Thanks. Wat me nog niet heel duidelijk is: hoe doe ik precies de test van netwerk van pc naar pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n1ck
Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:04:
[...]

De kabels die naar de slaapkamers gaan zijn cat6, heb je hierin dan ook nog eens verschil dat sommige van deze categorie maar 100mbit aankunnen?
Nee, CAT6 moet gigabit (1000mbit) aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:03:
[...]

De internetkabels gaan inderdaad rechtstreeks in een keystone. En via deze keystone gaan ze richting de switch. Zijn dit ook niet gewoon te veel stappen eigenlijk? Of zit de switch er gewoon tussenin om meer aansluitpoorten te creeëren?
Nee, dat zijn niet teveel stappen. Er zit geen logica tussen namelijk, dit wordt 1 op 1 doorgezet van apparaat naar apparaat, ook al gaat het over 3 verschillende kabels. Ethernet gaat tot 100 meter, dus tenzij je heel riant woont, gaat dit prima.

De switch zul je nodig hebben voor meer apparaten, en dat dat een extra hop is in je netwerk maakt helemaal niet uit. Zolang je niet 37 switches achter elkaar knoopt ofzo merk je daar bijzonder weinig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Cat6, is dat tussen je switch en waar ze de muur in gaan? Of (wat hier bedoelt wordt) tussen je meterkast en de slaapkamers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GclClbpYcRHNIizeyVEOJx6-kc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5q08m9vb4GSsbfZghMrsTEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-w8ywgscXEguOZeQBEhgHfrJJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkYYwoKg6ZJ6JGCYcLiArdbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is alvast de cat6 die naar de slaapkamers gaat en de Cat5e die van switch naar de keystones gaan. Misschien schept dit nog meer duidelijkheid :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:47
Op bovenstaande foto zie ik een heel vreemde aansluiting.
Over deze 2 kastjes gaan 4 ethernet poorten rechtsreeks naar de GiGaMedia? (en/of andersom)
Wat is daar de logica van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
Von Henkel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:13:
Over deze 2 kastjes gaan 4 ethernet poorten rechtsreeks naar de GiGaMedia? (en/of andersom)
Mij lijkt het dat de slaapkamers rechtstreeks naar het patchpaneel gaan, hierna naar de switch, en vervolgens naar de modem. De logica weet ik ook niet, maar zou geen probleem mogen vormen volgens de reacties hierboven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:04
Wat is dat zwarte kastje? En wat voor buitenaards wezen heeft aan die kabel gevreten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Von Henkel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:13:
Dat zijn gewoon patchpunten. Die hoor je zo aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:17:
[...]

Mij lijkt het dat de slaapkamers rechtstreeks naar het patchpaneel gaan, hierna naar de switch, en vervolgens naar de modem. De logica weet ik ook niet, maar zou geen probleem mogen vormen volgens de reacties hierboven :-)
Trek alle kabels los uit die kastjes (eerst merken) en test dan 1 kabel naar de ruimte naar keuze voor een speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
LopendeVogel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:20:
Wat is dat zwarte kastje? En wat voor buitenaards wezen heeft aan die kabel gevreten?
Zwarte kastje zitten coax kabels in. De kabel die je bedoeld is een coax kabel waar de kabel half van weg is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:04
En waar gaar die aangevreten kabel heen? Niet t modem hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Dat zijn gewoon patchpunten. Die hoor je zo aan te sluiten
Ik denk dat mijn schoonvader gisteren het volgende wel had getest:
De kabel van de patch rechtstreeks op de modem aansluiten, maar dit gaf hetzelfde effect dacht ik. (ook ongeveer 80 a 90 mbps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixed
LopendeVogel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:24:
En waar gaar die aangevreten kabel heen? Niet t modem hoop ik?
Geen idee, maar niet naar de modem alleszins :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Ik denk dat mijn schoonvader gisteren het volgende wel had getest:
De kabel van de patch rechtstreeks op de modem aansluiten, maar dit gaf hetzelfde effect dacht ik. (ook ongeveer 80 a 90 mbps)
Als dat zo is ligt het dus niet aan je switch, maar zijn de kabels of niet goed afgepatcht, of kwalitatief niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:25:
[...]

Als dat zo is ligt het dus niet aan je switch, maar zijn de kabels of niet goed afgepatcht, of kwalitatief niet best.
Nee dat bedenk ik me net ook, dat het dan waarschijnlijk helaas niet aan de switch zal liggen... Indien de kabels niet goed zijn afgepatcht, kan het dan toch zijn dat deze wél werken? Lijkt me indien er iets fout is afgepatcht dat het niet zou werken of ben ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
Alle kabels los trekken en testen, ik ga er vanuit dat er 1 goede kabel tussen moet zitten
Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe bedoel je juist, welke kabels lostrekken en op welke manier vervolgens testen?
Alleen de ruimte wat je wilt testen die is aangesloten, is de snelheid nog slecht dan weet je dat je kunt zoeken in je patchpunt of switch
anders blijft het gissen.

[ Voor 67% gewijzigd door Von Henkel op 17-02-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
Von Henkel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:28:
Alle kabels los trekken en testen, ik ga er vanuit dat er 1 goede kabel tussen moet zitten
Hoe bedoel je juist, welke kabels lostrekken en op welke manier vervolgens testen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
mbt de netwerkkabel (internetkabel bestaat niet dat is iets vanuit social media zo gecreeert)
boven = patchpaneel
midden = switch
onder = router

Wanneer je in de kamer maar 100mbit hebt en op de switch wel gigabit dan is het 9 van de 10x een breuk, dat kan bij de patchpaneel zijn maar ook bij de wallsocket in de kamer, of gewoon een slechte netwerkkabel aangesloten bij de patchpaneel of in de kamer.

Voor gigabit ofwel 1000mbit ben je 8 draden nodig, wanneer er 1 niet goed functioneerd valt de snelheid terug op 100mbit(jouw geval 80 mbit dat komt door overhead door software).

Netwerk kan alleen maar 10/100/1000mbit, 200mbit is waarschijnlijk je maximaal haalbare snelheid van je internet aansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
mr_evil08 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:
boven = patchpaneel
midden = switch
onder = router

Het kan ook de kabeltje zijn dat je perongeluk een kabel hebt aangesloten met maar 4 draden ipv alle 8 draden.

Om te testen of ik op de switch gigabit heb, moet ik gewoon een kabel van de switch rechtstreeks in mijn laptop steken neem ik aan hé?
Misschien dan ook maar eens alle kabels nakijken i.v.m. misschien een verkeerde aansluiting... Is er misschien een goede uitleg of filmpje voor deze aansluiting?
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je inplugt op de switch zie je gelijk wat voor linksspeed die geeft. Dat is het makkelijkst om te doen, en als het probleem ligt bij de switch is de rest testen een beetje zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Om te testen of ik op de switch gigabit heb, moet ik gewoon een kabel van de switch rechtstreeks in mijn laptop steken neem ik aan hé?
Misschien dan ook maar eens alle kabels nakijken i.v.m. misschien een verkeerde aansluiting... Is er misschien een goede uitleg of filmpje voor deze aansluiting?
Bedankt.
Pak de kabel uit jouw werkruimte en ga met de laptop naar de "technischeruimte" en prik hem daar in en test dan weer, probeer dat ook met een andere kabel dat is de eerste test die je kan doen.

Wanneer je snelheden boven 100mbit haalt weet je al genoeg.
De kabeltjes die je gebruikt moeten wel 8 draden in zitten, dit mogen er geen 4 zijn, zie je aan de stekker.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:34:
Als je inplugt op de switch zie je gelijk wat voor linksspeed die geeft. Dat is het makkelijkst om te doen, en als het probleem ligt bij de switch is de rest testen een beetje zinloos.
Oke thanks. Als ik thuiskom is dit het eerste wat ik zal proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Laatst online: 15:18
LopendeVogel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:20:
Dat zwarte kastje is een NIU van Telenet. Aangezien hier veel Nederlanders zitten en de modem waarschijnlijk herkennen als een connectbox van Ziggo zal niet iedereen door hebben dat @Fixed waarschijnlijk in Vlaanderen woont, provider is in de openingspost dan ook niet genoemd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
Andros schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Dat zwarte kastje is een NIU van Telenet. Aangezien hier veel Nederlanders zitten en de modem waarschijnlijk herkennen als een connectbox van Ziggo zal niet iedereen door hebben dat @Fixed waarschijnlijk in Vlaanderen woont, provider is in de openingspost dan ook niet genoemd :) .
Oh ja klopt... helemaal vergeten te vermelden. Excuses voor de verwarring. Heb het aangepast in de openingspost!

[ Voor 3% gewijzigd door Fixed op 17-02-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Er is nou al een aantal keren naar gevraagd maar: hoe oud is die switch nou?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
RobIII schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:41:
Er is nou al een aantal keren naar gevraagd maar: hoe oud is die switch nou?
Deze pas een week in mijn bezit dus... Nieuw in verpakking. Ouderdom weet ik niet, maar aangezien ze deze verkochten zal hij niet super oud zijn lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Fixed schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Deze pas een week in mijn bezit dus... Nieuw in verpakking. Ouderdom weet ik niet, maar aangezien ze deze verkochten zal hij niet super oud zijn lijkt me..
Punt is dat je anno 2023 haast je best moet doen om nog een 100mbit switch te kopen dus dan heb je of oude voorraad en/of goeiekope troep gehad (en dan nog heb je voor dat geld makkelijk een gigabit switch). Klopt het type wel zoals geïdentificeerd door @n1ck ?

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 17-02-2023 12:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
RobIII schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Punt is dat je anno 2023 haast je best moet doen om nog een 100mbit switch te kopen dus dan heb je of oude voorraad en/of goeiekope troep gehad. Klopt het type wel zoals geïdentificeerd door @n1ck ?
Dat moet ik inderdaad even nakijken als ik thuis kom. Ben benieuwd. Maar aangezien het deze lage waardes van ongeveer 80mbps geeft indien ik de patch direct aansluit op de modem, lijkt het me niet aan de switch te liggen (helaas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Fixed Als jouw bovenstaande bericht klopt dan zit er (ook) een probleem aan jouw kant van de keystones
.. Indien ik een laptop rechtstreeks op de modem aansluit heb ik ongeveer 200mbps. Indien ik dezelfde laptop boven op de kamers aansluit in de RJ45, heb ik 'maar' 80mbps.
Het ligt in ieder geval aan jouw kant van het modem, niet aan de providerkant

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 17-02-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
W1ck1e schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:09:
@Fixed
[...]
Het ligt in ieder geval aan jouw kant van het modem, niet aan de providerkant
Aangezien de schoonvader zelf de aansluitingen heeft gedaan (zonder heel erg veel kennis te hebben), kan het natuurlijk wel zijn dat er iets is misgegaan... maar het is dus wel een optie als een draadje fout zit ergens, dat alles wel werkt maar gewoon 'trager' in de plaats van gewoonweg helemaal niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Fixed Ja dat kan, bijvoorbeeld als de ethernet kabels zelf gemaakt zijn. Bijvoorbeeld niet netjes of kleuren verwisseld. Volgens mij is stap 1: controleer de snelheid van de switch door de specs op te zoeken en vervang hem indien langzamer dan gigabit. Stap 2: test de kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
W1ck1e schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:18:
@Fixed Ja dat kan, bijvoorbeeld als de ethernet kabels zelf gemaakt zijn. Bijvoorbeeld niet netjes of kleuren verwisseld. Volgens mij is stap 1: controleer de snelheid van de switch door de specs op te zoeken en vervang hem indien langzamer dan gigabit. Stap 2: test de kabels
Nogmaals bedankt! Ik laat nog wat weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:47

skoozie

SCSI

Voor 1Gigabit/s verbindingen heb je inderdaad alle 4 de aderparen nodig. Als een aantal aders niet goed aangesloten zijn (volgorde/contact maken) kan het zijn dat er slechts 100Mbit/s over blijft, haal daar wat overhead vanaf voor je ethernet pakketjes dan blijft je computer inderdaad steken op 80Mbit/s. en vermoed ik daar het probleem.
Ik zou toch beginnen met het testen van de switch omdat dat heel makkelijk te doen is, maar omdat hij nieuw is (en Giga in de naam heeft) ga ik er vanuit dat die wel 1Gigabit/s zal zijn. vervolgens in iedere kamer kijken of je daar 80 of 200 Mb/s haalt. dan weet je welke kabels er allemaal aandacht nodig hebben.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:56
Je kan je kabels even nalopen met een dergelijk apparaat. voor zover ik weet kan je met zes aders (van de acht) nog 100mbit halen, dus wellicht zit ergens een ader niet goed.

https://www.bol.com/nl/nl...k-kabel/9200000058967163/

Ik zou beginnen met de kabel van modem naar switch.

[ Voor 13% gewijzigd door Sefa op 17-02-2023 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:43
Sefa schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:46:
voor zover ik weet kan je met zes vier aders (van de acht) nog 100mbit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixed
Update:
Zowel modem als switch geven, wanneer rechtstreeks aangesloten op de laptop, 380mbps aan.

Op maar 1 van de 4 slaapkamers boven (die in verbinding staat met de keystones) geeft hij 90mbps aan. Dus ofwel is de RJ45 niet juist aangesloten of wel de keystones dan gewoonweg?

Kortom: 3 van de 4 slaapkamers geeft ook 380mbps. 1 van de 4 slaapkamers geeft 90mbps.

Alles dus terug uit elkaar halen en kijken wat er mis is.

[ Voor 12% gewijzigd door Fixed op 17-02-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Fixed neen, alleen de 90 Mbit slaapkamer verbinding

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 17-02-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixed
W1ck1e schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:24:
@Fixed neen, alleen de 90 Mbit slaapkamer verbinding
Dat bedoel ik inderdaad

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fixed
Update:
Alle kamers geven nu ook 380mbs!
In de contactwanddoos zaten inderdaad 2 'kabeltjes' er niet heel erg goed in, wat de oorzaak van het probleem was!
Een welgemeende dankjewel aan iedereen voor de informatie! We zijn weer enorm veel bijgeleerd 💪👍
Pagina: 1