Toon posts:

modem woonkamer ipv meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03 09:28
Hoi,

ik betaal belachelijk veel voor ziggo en wil mss overstappen jaar KPN glasvezel met hun aanbieding.

Ik wil echter dan niet het modem in de meterkast hebben waar t aansluitpunt voor de glasvezel zit.

Ik ons huis zijn er op alle verdiepingen en dan in alle kamers coax aansluiten gemaakt. Allemaal via de meterkast en een soort versterker. Geen idee hoe en weet precies want door de mensen van de renovatie gedaan voor de aankoop.

Ik denk dat ik in de woonkamer dan een coax wancontactdoos moet vervangen voor een CAT6 punt?

En hoe kom ik er achter in de wirwar van coax draden welke er naar de woonkamer loopt? Want dan zou ik een UTP kabel mbv een trekveer kunnen (laten) trekken van meterkast naar net aansluitpunt in de woonkamer?

Ik heb wat fotos bijgevoegd van de wil war. Deze wil war werkt wel...

Ik heb overigens ziggo gebeld maar krijg maar kleine korting. Dus overstappen klinkt wel aantrekkelijk.

Alle reacties

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56

lasharor

7 december 2004

Wat staat er op die kabels geschreven?

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:55
en anders ff een TV-tje aansluiten in kamers en de boel gaan lostrekken in de meterkast :D (*oh nee, analoog signaal is natuurlijk inmiddels pleite)

[Voor 24% gewijzigd door The_BoKmeester op 17-02-2023 10:37]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ik zou in jouw situatie met een multimeter aan de slag gaan. Stekkers los halen, kortsluiten en dan gaan meten waar (praktisch) geen weerstand te meten is.

Hoe ga je om met tv als je geen Ziggo meer hebt (in de fysieke zin)? Want je hebt dan helemaal niets meer aan alle coax die er ligt...misschien een mooi moment om gelijk alle coax te vervangen door UTP?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:20
Wellicht is moca een oplossing? Je hebt het ziggo modem nu ook in de woonkamer staan? Dat is iig dan de kabel rechts die buiten de versterker om direct naar boven gaat.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@zimmert
Een coax-kabel is een hele mooie trekveer. Ik zou een mooie rol cat6 kopen en alle coax vervangen. Cat6 vastmaken aan de coax-kabel en trekken maar.

Ik snap alleen niet waarom je de modem niet in je meterkast wil hebben. Het beste is namelijk een korte afstand tussen je punt waar je glasvezel binnenkomt en je modem.
Dus lekker daar je modem neerzetten, een goed wifi-accesspoint neerzetten op de plek waar nu je ziggo-router staat en ertussen een cat6 kabel trekken.
Mooiste is als je de coax kan laten zitten naar die plek, want dan kan je makkelijk switchen tussen Ziggo en KPN.

[Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 17-02-2023 10:46]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
Oke maar ik mis de essentie van jouw vraag. Je hebt veel COAX kabels dat is duidelijk maar heb je deze nodig en voor wat? TV/internet? Ziggo doet TV over COAX andere ISP's doen dit over UTP (IPTV). Dus waar heb je daadwerkelijk TV nodig?.

• zimmert
Hoi

Dank voor alle snelle
Reacties.

Op de kabels kan ik Niet goed lezen wat er staat. Iig niet waar ze heen lopen…

Mijn modem in de woonkamer is op de ene wandcontactdoos via coax aangesloten.

Mijn media box next op een van de andere twee in de woonkamer.

Tv via kpn gaat niet via de Coax begrijp Ik?

Wat is moca?

En veel materiaal installeren en WiFi punten gaat de korting teniet doen.

Overigens heb ik op de eerste en tweede verdieping een
WiFi punt via t stopcontact. De bron hiervoor zit bij t modem van ziggo in woonkamer in een stopcontact geplugd

[Voor 8% gewijzigd door zimmert op 17-02-2023 11:13]

• heiyu
  • Laatst online: 21:54
Kort samengevat. Je wilt zo weinig mogelijk installeren en uitgeven.

Laat je nieuwe modem / router dan lekker in de meterkast en gebruik je bestaande wifi punten. Het lijkt erop dat je nu Powerline WiFi punten gebruikt(?), dan verplaatst je de bron Wifi punt ook naar de meterkast.

De basis ligt er al voor een ideale situatie om al het coax te vervangen met netwerkkabels, maar dan moet je een investering doen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
Meest handige is altijd de meterkast.

KPN levert 2 kastjes, de "mediaconverter" en de "router".
De "mediaconverter" moet in de meterkast of je moet glasvezel trekken naar de woonkamer.
De router kun je overal neerzetten in huis doormiddel van een netwerkkabel(minimaal CAT5e kabel).

Je kan ook via de coax dat heet moca en hoeft de coax niet te vervangen , maar zou het persoonlijk niet aanraden gezien dat de stabiliteit kan beinvloeden.

https://www.coaxkabelwink...gbps-over-je-coaxnetwerk/

(Het enige waar coax goed voor is om als trekveer voor netwerkabels te gebruiken).

[Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2023 12:07]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

zimmert schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:06:
Tv via kpn gaat niet via de Coax begrijp Ik?
Nee. Bij alle providers behalve Ziggo is TV IPTV tegenwoordig, dus over Ethernet.
Wat is moca?
Ethernet over coax.
En veel materiaal installeren en WiFi punten gaat de korting teniet doen.
Zo duur is UTP-kabel niet. Voor een paar tientjes heb je een rol van 100 m Cat.5e. Je kunt de mediaconverter ('glasvezelmodem') in de meterkast laten, en je router desgewenst ergens anders in je huis neerzetten. De verbinding tussen de mediaconverter en router is gewoon Ethernet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
Compizfox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Nee. Bij alle providers behalve Ziggo is TV IPTV tegenwoordig, dus over Ethernet.

[...]

Ethernet over coax.

[...]

Zo duur is UTP-kabel niet. Voor een paar tientjes heb je een rol van 100 m Cat.5e. Je kunt de mediaconverter ('glasvezelmodem') in de meterkast laten, en je router desgewenst ergens anders in je huis neerzetten. De verbinding tussen de mediaconverter en router is gewoon Ethernet.
Ook Ziggo is al bezig met de overstap naar Ethernet ipv coax.
Ze laten het al een beetje doorschemeren met de mediabox van Ziggo.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2023 12:04]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• zimmert
Wordt al wat duidelijker.

Hoe kom ik er achter welke wandcontactdoos van Coax uit de woonkamer waar uitkomt in de meterkast?

Is de router van kpn ook t gene waar de HDMI kabel en coax voor
M’n oude tv in stopt?

• lasharor
  • Laatst online: 15:56

lasharor

7 december 2004

zimmert schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:53:

Hoe kom ik er achter welke wandcontactdoos van Coax uit de woonkamer waar uitkomt in de meterkast?

M’n oude tv in stopt?
Wat @lier suggereert kan je toch gewoon toepassen?

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:50
[quote]zimmert schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:29:
Hoi,

ik betaal belachelijk veel voor ziggo en wil mss overstappen jaar KPN glasvezel met hun aanbieding.

wat is belachelijk veel? rare uitdrukking!

kpn giga + tv kost 77.50
ziggo giga + tv kost 79.95

dus is 2.45 belachelijk veel?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Modem in de woonkamer kan niet.
Je AOP zit in de meterkast en een Ziggo modem mag maar met anderhalve meter kabel(wordt door Ziggo meegeleverd) aan het AOP aangesloten worden.

Hetzelfde geld voor KPN waar de glasaansluiting ook in de meterkast komt.

Vervang gewoon de coax door netwerkkabel of koop een moca setje waarmee je netwerk over coax kunt laten lopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• zimmert
Ik betaal nu voor intertet Max 600/40 en tv Max 91 euro per maand. Giga van ziggo zou 1 euro duurder zijn. Hierbij inclusief zit ook nog de wifiboosyer via t stopcontact.

Het modem van ziggo staat nu ongeveer 8 a 10 m van de meterkast op en wandcontactdoos in de uitbouw achterzijde woning. De wand contactdoos waar de mediabox next op zit is aangesloten op een wandcontactdoos aan de voorzijde van de woning. Ongeveer 3 m van de meterkast.

Ik heb geen spullen kabel door te meten of utp cat6 stekkers te bevestigen of wandcontactdozen aan te sluiten.

[Voor 11% gewijzigd door zimmert op 17-02-2023 13:38]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat heb je nu op het netwerk zitten en of heb je ook nog andere tv's ?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:24

M’n oude tv in stopt?
Coax WCD in de woonkamer losschroeven en wat met de kabel heen en weer bewegen....kijken in de meterkast welke kabel er beweegt...Die moet je hebben....

• zimmert
Alleen 1 tv via de mediabox. Coax naar de mediabox en HDMI van mediabox naar tv. Dit via 1 wandcontactdoos.

Andere wandcontactdoos dus Ziggo modem met daarbij WiFi powerbooster in t stopcontact. En dan op 1 en 2 hoog een powerbooster voor de WiFi daar.

Ik kan ook internet naar 350 mbit terug schroeven maar weet niet of dat erg merkbaar zal zijn qua internet gebruik en de snelheid op 1 en 2 hoog??

[Voor 22% gewijzigd door zimmert op 17-02-2023 15:03]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ben(V) schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:14:
Hetzelfde geld voor KPN waar de glasaansluiting ook in de meterkast komt.
De aansluiting tussen mediaconverter/NTU (of hoe je het ook wil noemen) en de router is gewoon Ethernet (over UTP), dus dat mag gewoon tot 100 meter zijn als je wilt.

Als TS de router ergens anders in het huis wil hebben voor wat voor reden dan ook, is dat dus geen enkel probleem.

[Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 17-02-2023 15:09]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zimmert schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb wat fotos bijgevoegd van de wil war. Deze wil war werkt wel...
Oh mijn lieve hemel :o

Je vraag gaat niet over de huidige situatie, maar hier valt absoluut wat van te vinden:
  • algehele ontwerp. Degene die dit deed had duidelijk alleen kleine versterkers met vier uitgangen en twee- en drieverdelers ter beschikking. Jullie - of wie dan ook opdrachtgever was - wilden meer coax aangesloten krijgen dan daar fatsoenlijk mee te doen was. In plaats van geschikte onderdelen zoeken hebben ze deze doodgeslagen inktvis van verdelers achter elkaar bedacht. Dit hadden ze moeten doen met een versterker met enkele uitgang en dan een 'scheve' multitap met minimaal de negen benodigde aanslutingen.
  • kwaliteit van uitvoering is ver benedenmaats. Een aantal van de kabels zit in te krappe bochten. Dat beschadigt de kabels en degradeert het signaal wat erover gaat. Af en toe blokjes in beeld op sommige kanalen? Dit is de oorzaak.
  • nog erger: meer schaamhaar dan een jaren '70 natuurfilm. Er steekt manteldraad van de coax uit veel teveel van de connectoren. Daarmee wordt de afscherming van de (overigens goede) kabels en connectoren geheel teniet gedaan. Je zegt dat het wel werkt, maar kans is groot dat als je op je mobiel aan het bellen bent (4G signalen rond de 800MHz) in de buurt van deze - harige - dode inktvis, het instraalt op de coax waardoor het internetsignaal (o.a. ook rond de 800MHz) verstoord wordt en gaat haperen.
  • je modem had nu al nooit in de woonkamer mogen staan. Een kabelmodem hoort binnen een meter van eerste aansluitpunt te hangen. Eerste aansluitpunt voor coax is zichtbaar in zelfde foto van je meterkast. Daar zit een POA tweeverdeler op. De modem zou met meegeleverde - korte - kabel op de 'data' uitgang moeten hangen. In plaats daarvan is een van de tentakels van het inktvis losgemaakt en aangesloten op de 'data' uitgang. Dat zal geheid de coaxkabel naar woonkamer zijn. Nu, het kan inderdaad werken, maar het signaal van Ziggo is ingeregeld op juiste niveau op 1m van overnamepunt. Met extra kabel heb je zwakker signaal. Als er een keer verstoring is in de wijk, lig jij er als eerste uit en kom je als laatste weer online.
Mocht je ooit weer iemand moeten inhuren om dit soort werk voor je te doen, blijf dan VER WEG bij Beun de Haas BV deze bende gemaakt heeft :X

Grote kans dat het de kabel is die op de 'data' uitgang van de POA verdeler aangesloten is.

Hoe zeker te weten? Trek het eruit. Als je internet plat ligt heb je de goede te pakken :P
M’n oude tv in stopt?
Nee, je beschrijft daar een oude Ziggo mediabox. KPN doet niets met coax.

De router van KPN - momenteel de Experia 12 - sluit je bij glas via Ethernet aan op de ONT ('mediaconverter' of NTU'). Alle KPN TV kastjes sluit je vervolgens weer via Ethernet of WiFi aan op die router.
zimmert schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:05:
Alleen 1 tv via de mediabox. Coax naar de mediabox en HDMI van mediabox naar tv. Dit via 1 wandcontactdoos.
Deze vind je op precies dezelfde manier: het is een van de tentakels van de dode inktvis. Zet TV aan, trek de kabels een voor een los. Zodra je de juiste te pakken hebt, valt TV uit.

Bespaartip zonder van provider en bekabeling te moeten veranderen: je hebt nu een stevige versterker 24/7 draaien om goed signaal te hebben op 9 aansluitingen. Als je er maar 2 gebruikt, heb je helemaal geen versterker nodig. Zodra je weet welke kabel naar de mediabox in de woonkamer gaat, sluit die dan aan op de TV/radio aansluiting van de POA tweeverdeler. Trek dan de voeding van de Hirschmann versterker uit het stopcontact zodat de hele nutteloze dode inktvis zonder stroom komt te staan. Scheelt 4W. Met huidige energieprijzen van EUR 0.40/kWh (onder energieplafond) bespaart dat EUR 1.17 per maand.
Andere wandcontactdoos dus Ziggo modem met daarbij WiFi powerbooster in t stopcontact. En dan op 1 en 2 hoog een powerbooster voor de WiFi daar.

Ik kan ook internet naar 350 mbit terug schroeven maar weet niet of dat erg merkbaar zal zijn qua internet gebruik en de snelheid op 1 en 2 hoog??
Totaal niet.

Snelheid is een keten en wordt bepaald door de zwakste schakel. Zodra je dingen over powerline gaat doen is dat de zwakste schakel. Exact hoe zwak verschilt van huis tot huis, maar sneller dan 200Mbps gaat het vrijwel nooit worden en als je pech hebt haal je misschien 1/10 daarvan. Meet wat je nu boven haalt met een speedtest. Een hogere internetsnelheid dan dat is weggegooid geld als het je te doen is om snelheid boven.

Dus dat je internetverbinding met modem nu sneller is, heb je nul meerwaarde van boven. Sowieso, ik heb met wat testwerk in het verleden snelheden tot 1Gbps gehad, maar gebruik nu weer m'n reguliere 350Mbps abo. We zitten hier met gezin van vier veeleisende gebruikers en hebben nooit zinnig verschil boven de 200Mbps gemerkt. Mijn binnenhuis is wel goed, dus ik kon het verschil boven wel haarfijn meten. Maar merken in normaal gebruik? Totaal niet. Ongeacht of je bij Ziggo blifjt of naar KPN of andere aanbieders kijkt, schroef die snelheid terug, in ieder geval tot max wat je kunt halen op plekken in huis waar jij het belangrijk vindt.

Als je meer snelheid boven wilt, pak de verbinding van beneden naar boven aan. MoCA kan betrouwbaar >900Mbps vervoeren, Cat6 Ethernet gaat tot >9000Mbps goed en is daarmee toekomstvast. Bovendien is het passief (geen kastje dat stroom verbruikt) waardoor het over tijd goedkoper is. Pas als je eigen binnenhuis niet meer de zwakste schakel is heeft het zin geld uit te geven voor snelle internetverbindingen.

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 18-02-2023 12:03]

Soittakaa Paranoid!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Met Coax naar verschillende ruimten in je huis heb je een prima optie om dat te vervangen met 2x CAT5e, misschien zelfs een dunnere cat6 kabel maar let goed op wat je kabeldikte wordt als je dat gaat trekken.
  • Haal de coax kabel los in de meterkast en knip of de connector eraf.
  • Strip de mantel van de coax kabel een paar centimeter
  • Trek voorzichtig in de kamer de coax kabel eruit en een lange trekveer of stevig touw (wat niet rafelt of breekt!) erdoor
  • Meet de lengte van de coax kabel die je eruit hebt gehaald op!
  • Pak qua ethernet kabel 2x de lengte van de coax kabel+ extra overlengte (maak een schatting hoeveel extra je nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen afmonteren in de meterkast of tot waar je je je patchpaneel wilt hebben)
  • Strip mantel en bevestig 2x (minimaal) cat5e aan je trekveer of touw kabel in de meterkast (ik vouw meestal de ethernet kabel op de helft van de lengte en maak een lus om hem door te trekken),
  • klein beetje isolatie tape eromheen, niet teveel, om de overgang "glad" te krijgen
  • Trek de 2x ethernet kabel erdoor
  • Kabel erdoor? Ok, tijd om netjes af te monteren
  • Vervang in de kamers een coax inbouw of opbouwdoosje met een 2x ethernet inbouw of opbouwdoosje
  • Monteer in de meterkast alle ethernet kabels op een patchpaneel (zo te zien kun je 2x9=18 kabels kwijt dus een 24 poorts patchpaneel past er prima bij, eventueel 2 x 12 poorts als dat vanwege ruimte beter past
  • Alle aansluitingen testen met een kabeltester!
  • Vanaf het patchpaneel kun je patchkabels laten lopen naar een mooie switch (unmanaged of managed laat ik aan jou over, eventueel voorzien van PoE voor later aansluiten van Wifi accesspoints voorzien van PoE)
  • Experia box of eigen router aansluiten op switch en je bent voor de komende jaren voorzien van betrouwbaar netwerk
Het is een investering maar het kan waarde toevoegen als je je huis verkoopt. De coax heb je gewoon niets meer aan, dus gewoon eruit met die handel :)

Boodschappenlijstje:
CAT5e: (2x 4,8mm, past waarschijnlijk het gemakkelijkst)
https://www.allekabels.nl...el-per-rol-100-meter.html
Cat6 (2x5,8mm past misschien ook door je elektriciteitsbuis)

Misschien heb je meer lengte nodig als je overal x2 gaat leggen kijk desnoods naar een rol van 305 meter
Krimptang, punchtool, kabeltester
https://www.allekabels.nl...kabel-tester-toolkit.html
Patchpaneel:
https://www.allekabels.nl...atchpaneel-24-poorts.html
Inbouw of opbouw doos
https://www.allekabels.nl...oos-inbouw-en-opbouw.html
Patchkabels (kies lengte/kleur naar believen, bijvoorbeeld standaard grijs voor normale data, een gele voor naar je router)
Switch:
De sky is the limit, wil je PoE en 2,5GB dan moet je flink in de buidel tasten
Maar je kunt ook beginnen met simpele 24 of 16 poorts switches, unmanaged:
uitvoering: ZyXEL 16 Port Gigabit Unmanaged Switch v1

[Voor 4% gewijzigd door akimosan op 18-02-2023 12:38]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

akimosan schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:31:
[...]

Boodschappenlijstje:
CAT5e: (2x 4,8mm, past waarschijnlijk het gemakkelijkst)
Cat6 (2x5,8mm past misschien ook door je elektriciteitsbuis)
Nee! :o

Dit zijn beide CCA kabels, oftewel niet zuiver koper maar aluminium met laagje koper erop. Juist als je voor dunnere kabels wilt gaan is het nog belangrijker dat geleiding optimaal is. CCA voldoet met flinke dikte al niet aan TIA-586 eisen, laat staan als je dunnere neemt.

Verder link je hier naar flexibele kern patchcable, terwijl je voor montage vaste kern moet gebruiken. Zelfs de stugste stugge kern is minder stug dan (degelijke) coax. Flexibele kern kabel kan niet tegen de trekkrachten van door een buis trekken, kans op breuken daardoor is aanwezig. Het staat al in de beschrijving op Allekabels:
Dit product is niet goedgekeurd voor permanente installatie in gebouwen.
Als je kabels aanraadt doe het goed:
- zuiver koper (CU)
- vaste/stugge kern voor installatie

Ik zou anno 2023 niet minder dan Cat6 U/UTP aanraden, dan kun je waarschijnlijk nog 20 jaar vooruit zonder weer de boek overhoop te moeten halen. Over de buitendiameter van kabel heb ik geen uitgesproken mening, maar de aders van 'horizontal cable' oftewel installatiedraad als hier moeten minimaal 24AWG dik zijn (en het is een omgekeerde schaal, dus 26AWG is juist dunner).
Misschien heb je meer lengte nodig als je overal x2 gaat leggen kijk desnoods naar een rol van 305 meter
Krimptang, punchtool, kabeltester
https://www.allekabels.nl...kabel-tester-toolkit.html
Patchpaneel:
https://www.allekabels.nl...atchpaneel-24-poorts.html
Dit is een Cat6a patchpanel. Cat6a is dikker dan Cat5E of Cat6 wat je aanraadt. Dunnere kabels maken mogelijk niet goed contact. Zorg dat je aansluitmateriaal passend is bij de kabels die je kiest.
Idem, Cat6 opbouwdoos hoort bij normale Cat6 kabel, niet Cat5E of extra dunne Cat6 (wat feitelijk niet voldoet aan Cat6 spec en zich dus hooguit Cat5E mag noemen). Wat dan ook je doet, zorg dat het past.
[...]

De sky is the limit, wil je PoE en 2,5GB dan moet je flink in de buidel tasten
Maar je kunt ook beginnen met simpele 24 of 16 poorts switches, unmanaged:
uitvoering: ZyXEL 16 Port Gigabit Unmanaged Switch v1
Klopt dat je actieve apparatuur pas hoeft te kopen als je het nodig hebt. Dat geldt dan ook voor de switch: TS heeft boven alleen een AP, dus je hoeft in de meterkast (nog) helemaal geen switch te plaatsen. Patch de kabel vanuit de woonkamer door naar de kabel naar boven en hang daar je AP aan. Scheelt (stroom)kosten van die grote switch.

[Voor 8% gewijzigd door dion_b op 18-02-2023 13:35]

Soittakaa Paranoid!

• akimosan
  • Niet online
@dion_b heeft gelijk. Ik moet beter oppassen met mijn boodschappenlijstje ;)

De 2e kabel in mijn link had ik wel CU aangeklikt, je hebt gelijk met CCA en CU kabels, ik zou ook kiezen voor CU waar dat kan.

Ik heb laatst bij mijn vader zelf CAT6A kabel met stugge kern getrokken waar eerst Coax zat, helaas paste daar 2x 6a kabel net niet door de hele lengte van de buis, ik kwam een bocht tegen waar ik de dubbele kabel met geen mogelijkheid doorheen kreeg. Wel jammer want ik had het liever in 1x toekomst vast gehad.

Houd het dan maar bij kabels doortrekken, en kies voor de specs die het beste passen bij je wensen en budget

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cat6A is dan ook gelijk een stuk dikker - en de toegevoegde waarde heb je met huidige standaarde pas als totale lengte >60m wordt, wat niet snel in een gezinswoning het geval is. Maar 2x regulier Cat6 is ook al met regulier 5/8 buis een uitdaging, zeker als iemand zo handig geweest is flexibele stukken te gebruiken. Daar ben ik zelf nog tegenaan gelopen |:(

Geluk bij ongeluk: moest laatst na 7 jaar keuken nagenoeg geheel verwijderen bij herstel vochtschade van lekkage, heb ik gelijk de flexibele blokkades eruit kunnen slopen, inclusief de vastgeroeste trekveer die er muurvast in was komen te zitten :')

Bij nieuwbouw of grondige renovatie zou ik zeker gaan voor 2x Cat6 naar iedere verbljfsruimte, maar in geval als dit zou het volstaan de twee relevante coaxkabels te vervangen door enkele UTP.

Soittakaa Paranoid!

• zimmert
Wow wat een reacties. Dank voor jullie tijd en moeite.

Waarom zou je eigenlijk 2 x een CAT6 UTP trekken door zo'n leiding ?

Vanaf meterkast (aansluitpunt glasvezel KPN) naar de wandcontactdoos in de woonkamer is 1 RJ45 toch afdoende? Daar dan experia box op aansluiten in de woonkamer. Vanaf daar dan wifi. en vanaf daar een ethernet kabel naar TV box.

Hoe krijg ik in deze situatie betrouwbaar internet op 1 en 2 hoog? Jullie voorstel is dus een switch in de meterkast en vanaf daar Cat6 draad naar woonkamer, 1 hoog en 2 hoog. Experia box in woonkamer, en op 1 en 2 hoog een Wifi accespoint PoE aansluiten?

[Voor 18% gewijzigd door zimmert op 18-02-2023 14:34]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zimmert schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:22:
Wow wat een reacties. Dank voor jullie tijd en moeite.

Waarom zou je eigenlijk 2 x een CAT6 UTP trekken door zo'n leiding ?
Om twee apparaten aan te kunnen sluiten per wandcontactdoos zonder dat je een switch nodig hebt ter plekke.

Best practice in zakelijke omgevingen - die mensen uit de business graag ook thuis toepassen - is om alleen in de technische ruimte (thuis: meterkast) - grote - switches te hebben staan, en dan alle apparaten rechtstreeks op die switches aan te sluiten. Dat is makkelijker in beheer, zeker als je complexere dingen met je netwerk doet. Nadeel is dat je daardoor erg veel UTP kabels moet trekken als je bedrade apparaten aan moet sluiten. Dat kan ook kostentechnisch nadelig zijn.

Ik ben zelf pragmatischer: als ik boven meer bedrade aansluitingen nodig heb, hang ik daar gewoon een switch, waardoor ik maar een kabeltje tussen boven en beneden nodig heb.

Wat het beste werkt hangt af van de situatie. Ik heb maar twee 5/8 buizen van meterkast naar twee kamers in huis lopen, en alles is beton, dus tenzij ik ooit grondig ga renoveren krijg ik niet meer dan 2 goede netwerkkabels de rest van het huis in.
Vanaf meterkast (aansluitpunt glasvezel KPN) naar de wandcontactdoos in de woonkamer is 1 RJ45 toch afdoende? Daar dan experia box op aansluiten in de woonkamer. Vanaf daar dan wifi. en vanaf daar een ethernet kabel naar TV box.

Hoe krijg ik in deze situatie betrouwbaar internet op 1 en 2 hoog?
Uitdaging is dat bij jou alle kabels samenkomen in meterkast. Dat is dus de ideale plek voor je router.

Mijn advies:
- router gewoon in meterkast (of het nu Ziggo, KPN of andere partij is)
- twee of drie coaxkabels vervangen voor een enkele Cat6 U/UTP kabel met vaste kern en koperen aders, namelijk de kabel naar de woonkamer en eentje naar een strategische plek of twee plekken boven. Als nu de powerline+WiFi combo goede WiFi-dekking levert is dat bij uitstek de plek waar je iets wilt plaatsen.
- kabel boven afmonteren op wandcontactdozen. Doorgaans kunnen dat inbouwdozen zijn die op zelfde plek passen als de coaxdozen die je vervangt.
- voor WiFi boven de oplossing van je provider (SmartWifi Pods van Ziggo of SuperWiFi van KPN) neerzetten en met meegeleverde patchcable verbinden aan de UTP wandcontactdoos die je plaatste.
- met een beetje geluk heb je vanuit meterkast voldoende WiFi-dekking beneden, dan heb je alleen voor je TV-kastje een aansluiting nodig. Zelfde verhaal als boven: UTP naar woonkamer afmonteren op (inbouw)wandcontactdoos, daar DTV-kastje op aansluiten.
- zit het tegen en is WIFi-dekking beneden onvoldoende in deze situatie? Dan heb je in de woonkamer iets nodig. KPN's SuperWiFi heeft in ieder geval twee UTP-poorten, dus dan kun je die op de wandcontactdoos aansluiten en het TV-kastje daar weer op.

Maar goed, dat is een algemeen verhaal.

Wat me nog onduidelijk is:
- is je dekking boven nu voldoende?
- welke snelheid haal je nu boven op een plek waar je het meest zit?
- is die snelheid acceptabel?
- zo nee, wat zou je wel acceptabel vinden?

Want als alles nu acceptabel is, zou ik toch echt aanraden gewoon een goedkoper internetabo bij Ziggo te nemen en je de rest van die moeite - en bijkomende kosten - te besparen.

[Voor 7% gewijzigd door dion_b op 18-02-2023 14:43]

Soittakaa Paranoid!

• akimosan
  • Niet online
Inderdaad 2x (dubbele kabel) omdat het kan.
De kosten / baten afweging voor tijd en materialen moet je zelf maken.

• zimmert
Ik zou vooral naar KPN overstappen om t wat goedkoper te maken tov ziggo. Met het terugschroeven van mn huidige ziggo abbo wordt dat al goedkoper. alleen heeft ziggo dan 350 Mb en KPN 1Gb snelheid

KPN is t eerste jaar dan veel korting. Maar daar tegen over staat best wat materiaal werk en ook de benodigd accesspoints boven. Dit van ziggo moet ik natuurlijk terug sturen...

Boven is t best oké.

beneden 278 Mbps / 40 Mbps gemeten

1 hoog 75 Mbps / 40 Mbps

2 hoog 48 Mbps / 40 Mbps

[Voor 13% gewijzigd door zimmert op 18-02-2023 14:52]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zimmert schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:47:
Ik zou vooral naar KPN overstappen om t wat goedkoper te maken tov ziggo. Met het terugschroeven van mn huidige ziggo abbo wordt dat al goedkoper. alleen heeft ziggo dan 350 Mb en KPN 1Gb snelheid
Nou en? Als je toch geen 350Mbps haalt waar je het nodig hebt, ga je er niet op vooruit door geen 1Gbps op zelfde plek te halen.
KPN is t eerste jaar dan veel korting. Maar daar tegen over staat best wat materiaal werk en ook de benodigd accesspoints boven. Dit van ziggo moet ik natuurlijk terug sturen...

Boven is t best oké.

beneden 278 Mbps / 40 Mbps gemeten

1 hoog 75 Mbps / 40 Mbps

2 hoog 48 Mbps / 40 Mbps
Als 48Mbps "best oke" is, zou ik nog verder terugschroeven, naar Internet Start 100/20. Scheelt EUR 20 per maand.

Is dat je te weinig? Dan kun je naar 350Mbps terug zonder ook maar iets te merken, aangezien je zelfs beneden (over WiFi neem ik aan) niet meer dan 278Mbps meet. Met een andere provider zal dat niet anders zijn, dus je wint niets door een hogere snelheid naar je meterkast af te nemen.

Op de begane grond ben je beperkt door de WiFi-vermogens van de apparatuur (smartphone of laptop) waar je mee meet.
Boven ben je beperkt door de maximale bandrbeedte die je over het stroomnet haalt.

Dus dan de vraag wat je wilt...
- wil je geld besparen? Neem dan een trager abonnement, de meerwaarde van je huidige gebruik je toch niet met bovengenoemde beperkingen.
- wil je boven hogere snelheden halen? Dan moet je coax door Ethernet vervangen en de modem zoals het hoort in de meterkast plaatsen.
- wil je beneden hogere snelheden halen? Dan moet je dingen bedraad gaan aansluiten of investeren in betere client hardware (laptop of telefoon).

Soittakaa Paranoid!

• zimmert
Even een conclusie voor/van mij

Qua abonnement:
goedkopere versie van ziggo scheelt 20 euro per maand, snelheid goed genoeg
KPN kan je voor de korting gaan eerste jaar en dan ook op zelfde tarief als ziggo komen dat is rond de 70 per maand

Qua bedrading .
- Modem (welke provider dan ook) beter in de meterkast
- mss 3 x UTP leggen vanuit de meterkast ipv de reeds gelegde COAX (1 x woonkamer, 1 x 1 hoog en 1 x 2 hoog)
- deze drie UTP kabels in het modem in de meterkast pluggen
- in de woonkamer de mediabox next via UTP aansluiten
- op 1 en 2 hoog dan de powerline booster ook via UTP aansluiten

Dan geen switch nodig toch? En te hopen dat t wifi signaal vanuit de modem sterk genoeg is voor de begane grond (tussenwoning)

Mijn schakelmateriaal is allemaal van Gira. Moet je dan ook de Gira RJ45 wandcontactdoos gebruiken?

T is jammer dat de wifi access point PoE zo duur zijn relatief...

[Voor 5% gewijzigd door zimmert op 18-02-2023 17:35]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
zimmert schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:15:
- op 1 en 2 hoog dan de powerline booster ook via UTP aansluiten
Geen powerline. Heb je ook helemaal niet nodig als je UTP hebt liggen. Gewoon access point (of router in AP mode). Ziggo verhuurt prima dingen, heb zelf het aanbod gekregen of ze gratis in bruikleen te hebben gedurende de contractduur.
Dan geen switch nodig toch?
Als dit het is qua apparaten bekabeld aansluiten dan geen switch nodig idd.
En te hopen dat t wifi signaal vanuit de modem sterk genoeg is voor de begane grond (tussenwoning)
Grote kans dat het wifi signaal een stuk beter is als je in de woonkamer bij je mediabox in de buurt een access point neerzet.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• zimmert
En qua wandcontactdoos. Moet t Gira zijn?

En idee hoe je kan bedenken hoeveel
UTP nodig. Lastig in te schatten nl
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee